Toon posts:

zomaar een gedachtengangetje.....

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Stel: Je maakt je kast potdicht, zo dicht dat er geen lucht meer doorheen kan (kiertjes enzo goed afsluiten). Je maakt (afhankelijk van de grootte van de kast een aantal grote gaten aan de bovenkant en daar plaats je een aantal CaseFans met een sterke "zuigkracht"(pardon my french) en die laat je dus naar boven blazen.....

Is het dan niet zo dat door de lage druk in de kast de temperatuur ook lager wordt?

P.S. hij moet nu ik erover nadenk niet helemaal luchtdicht worden gemaakt, anders trek je hem vacuüm.....misschien ook interessant.....

Verwijderd

Op dinsdag 17 juli 2001 13:18 schreef Marlboro het volgende:
Stel: Je maakt je kast potdicht, zo dicht dat er geen lucht meer doorheen kan (kiertjes enzo goed afsluiten). Je maakt (afhankelijk van de grootte van de kast een aantal grote gaten aan de bovenkant en daar plaats je een aantal CaseFans met een sterke "zuigkracht"(pardon my french) en die laat je dus naar boven blazen.....

Is het dan niet zo dat door de lage druk in de kast de temperatuur ook lager wordt?

P.S. hij moet nu ik erover nadenk niet helemaal luchtdicht worden gemaakt, anders trek je hem vacuüm.....misschien ook interessant.....
In principe klopt dat, echter, er komt steeds een hoop warmte vrij die door de lage luchtdruk nog slechter wordt afgegeven. De CPU's en andere warmte bronnen zullen dan juist warmer worden.....

SP

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Epsilon

nee, heeft niks met lage druk en temperatuur te maken.
jij bent in de war met het fenomeen dat water eerder gaat koken bij een onderdruk. Maar de temperatuur veranderd nu nog niet. Een snelkookpan werk precies anders om, die bouwt druk op zodat het water ipv 100graden (koken) 120 graden kan maken, en zo de aardappels eerder gaar zijn. (want de temperatuur maakt de aardappels gaar, en niet het koken van het water.

Verwijderd

Op dinsdag 17 juli 2001 13:25 schreef epsilon het volgende:
jij bent in de war met het fenomeen dat water eerder gaat koken bij een onderdruk. Maar de temperatuur veranderd nu nog niet. Een snelkookpan werk precies anders om, die bouwt druk op zodat het water ipv 100graden (koken) 120 graden kan maken, en zo de aardappels eerder gaar zijn. (want de temperatuur maakt de aardappels gaar, en niet het koken van het water.
De luchtdruk is zeker wel van invloed op de temperatuur van een gesloten systeem!
Ga maar je band oppompen en voel maar hoe warm je pomp wordt. (is geen gesloten syteem, maar het gaat om het principe)

SP

Verwijderd

Tja, het probleem blijft dat je processor nog steeds dezelfde hoeveelheid warmte creeerd. Vervolgens zorg je ervoor dat dit niet wordt afgevoerd. Volgens mij de beste manier om slechts kort van je processor te genieten.

Btw, een casefan is niet geschikt voor grote druk veranderingen, een case fan gebruik je om veel volume te verplaatsen. Een compressor gebruik je om drukverschil te creeeren (bij weinig volume verplaatsing).

Verwijderd

Op dinsdag 17 juli 2001 13:26 schreef Sp het volgende:

[..]

De luchtdruk is zeker wel van invloed op de temperatuur van een gesloten systeem!
Ga maar je band oppompen en voel maar hoe warm je pomp wordt. (is geen gesloten syteem, maar het gaat om het principe)

SP
Nee fout, de band wordt warm omdat je de lucht comprimeerd, niet omdat de druk hoger is. Als je gewoon even wacht blijkt dat de hoge druk in de band dezelfde temperatuur heeft als de omgevings lucht met lagere druk.

<edit>
Of laat ik het even anders zeggen:

De luchtdrukveranderingen hebben hun invloed op de temperatuur van een systeem. Alleen is het systeem nu natuurlijk niet gesloten, hoe kan je anders de druk laten veranderen?

</edit>

Verwijderd

Op dinsdag 17 juli 2001 13:37 schreef ascii het volgende:

[..]

Nee fout, de band wordt warm omdat je de lucht comprimeerd, niet omdat de druk hoger is. Als je gewoon even wacht blijkt dat de hoge druk in de band dezelfde temperatuur heeft als de omgevings lucht met lagere druk.

<edit>
Of laat ik het even anders zeggen:

De luchtdrukveranderingen hebben hun invloed op de temperatuur van een systeem. Alleen is het systeem nu natuurlijk niet gesloten, hoe kan je anders de druk laten veranderen?

</edit>
Dus het comprimeren van lucht is niet hetzelfde als het verhogen van de luchtdruk?
Het een is wat extremer dan het andere, maar het komt toch neer op het aantal luchtmoleculen per cm3 wat veranderd wordt. En inderdaad, het wel of niet gesloten zijn van een systeem is essentieel.

SP

Verwijderd

Topicstarter
en als je je kast (in theorie dan) vacuüm zou trekken?

Verwijderd

Op dinsdag 17 juli 2001 14:31 schreef Marlboro het volgende:
en als je je kast (in theorie dan) vacuüm zou trekken?
Dan verkort je de levensduur van je processor tot enkele minuten zoals eerder al was gezegd. De heatsink kan z'n warmte niet kwijt door het ontbreken van lucht.

SP

• nrg
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 02-04 07:42

nrg

en als je nou zo doet:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
2 fans, liggen horizontaal
   |
   |
   \/

|-^^^^^^-|
|    |   |
|    |   |
|    |   |
|    |   |
|    |     [
|    \---- [   <-- 2 fans naast elkaar (verticaal)
|       [
|--------|

en verder potdicht.
dan krijg je toch een goede airflow ?

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:22

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

Op dinsdag 17 juli 2001 15:10 schreef cest_moi-le_roi het volgende:
en als je nou zo doet:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
2 fans, liggen horizontaal
   |
   |
   \/

|-^^^^^^-|
|    |   |
|    |   |
|    |   |
|    |   |
|    |     [
|    \---- [   <-- 2 fans naast elkaar (verticaal)
|      [
|--------|

en verder potdicht.
dan krijg je toch een goede airflow ?
Op zich wel jah .. dat je met fannetjes geen onderdruk kan maken komt omdat je dan in zijn eigen lucht blijft caviteren.. schiet niet op dus. Kan met een waaierpomp een beetje (lucht?) en met een plunjerpomp wel.. alleen dan klapt je kast op een gegeven moment binnenste buiten ;)

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – Kophi E20 - energieprijzen, economische vluchtelingen (Dubai) en tax op vermogen.

Verwijderd

*REUTEL*
och dat wordt een beetje als een verstopte stofzuiger,
de boel zal warmlopen, gaan stinken en uiteindelijk doorbranden .. :D

• jwbagger
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15-12-2025

jwbagger

,.-~'`'~-.,

Op dinsdag 17 juli 2001 14:28 schreef Sp het volgende:

[..]

Dus het comprimeren van lucht is niet hetzelfde als het verhogen van de luchtdruk?
Het een is wat extremer dan het andere, maar het komt toch neer op het aantal luchtmoleculen per cm3 wat veranderd wordt. En inderdaad, het wel of niet gesloten zijn van een systeem is essentieel.

SP
hij bedoelt dat het veranderen van de luchtdruk een verhoging van temperatuur op zal leveren... Als je daarna wacht, koelt de opgewarmde lucht weer af! Oftewel de luchtdruk maakt nix uit, de verandering ervan wel.

Verwijderd

Op dinsdag 17 juli 2001 15:26 schreef jwbagger het volgende:

[..]

hij bedoelt dat het veranderen van de luchtdruk een verhoging van temperatuur op zal leveren... Als je daarna wacht, koelt de opgewarmde lucht weer af! Oftewel de luchtdruk maakt nix uit, de verandering ervan wel.
Dan bedoelen we hetzelfde! Door het actief (proberen :) ) verlagen van de luchtdruk zal de temperatuur omlaag gaan, echter voor korte duur en met leuke rookeffecten van de CPU.

SP

• BlizzarD
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

BlizzarD

Hooooooh

Op dinsdag 17 juli 2001 13:25 schreef epsilon het volgende:
erg leuk, maar de maximum temperatuur van water is 100c |:( of heb je zitten slapen op school tijdens Natuur-scheikunde lessen :Z :z

iStockphoto

Verwijderd

Als je een lagere luchtdruk hebt, dan kan de CPU z'n wanmte minder kwijt in de beschikbare lucht.

Als je een hoge luchtdruk hebt, dan kan de CPU z'n wanmte minder kwijt omdat de warmte moeilijk weg kan

• Tupolev
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:11
Op dinsdag 17 juli 2001 15:35 schreef cheshire87 het volgende:

[..]

erg leuk, maar de maximum temperatuur van water is 100c |:( of heb je zitten slapen op school tijdens Natuur-scheikunde lessen :Z :z
Het is wel te blijken dat jij inderdaad niet veel meer gezien hebt dan een paar simplele natuur-scheikundelessen. Of heb jij soms zitten slapen, misschien is dit wel een leuke link voor jou om eens naar te kijken.
http://www.che.utoledo.edu/meb/applet/Phasediagram3D/Phasediagram.html

Engineering

Verwijderd

ik wil ook nog een fan bovenop hebben, schijnt wel te helpen ;)

Verwijderd

Topicstarter
ik heb zelf 1 casefan recht boven mijn processor, scheelde bij mij zeker 15 graden, bovendien heb ik nu mijn voeding uit mijn kast hangen ipv. in mijn kast, zodat er minder warmte in de kast geproduceerd wordt...

Proc: Duron 800@927@1,77volt = 38 graden (stressed)
kasttemp.= 23 graden
Pagina: 1