Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieterraxis
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 15:11
Voor het verbinden van mijn vlakkeplaat zonnecollector met de boilers zoek ik een goedkopere oplossing dan de standaard.

Kun je een schandalig dure rvs ribbelslang met isolatie er omheen vervangen door een goedkopere unicor slang?

Als isolatie gebruik ik het wol van mijn dak isolatie. Ik denk die slang daar gewoon diep in te snijden en zo klaar te zijn.

Maar is deze slang wel oke hier voor? Of heeft er iemand een ander idee?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJKroon
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07-12-2024

DJKroon

Fikkiestoker

Nee, uponoir slang is bestand tegen 70 graden continu belasting.
Hoewel het voor CV ook gebruikt word, haalt Solar vaak veel hogere temperaturen en raad het daarom af.

1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieterraxis
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 15:11
Oke, Tnx.

En wat als ik koper van 10mm gebruik? Of is dit te dun?

Het is nu even de vraag hoe vaak hoelang de collector 70+ celcius geeft en of ik dan daarmee de 100 uur haal in een jaar? Is afhankelijk met hoe hard ik pomp maar dat is weer nadelig voor de warmte overdracht in de boiler natuurlijk?

Uponor:

Temperatuur bestendigheid:
Sanitaire installaties (drinkwater):
maximale toelaatbare continue bedrijfstemperatuur 70 °C bij een maximale continue bedrijfsdruk van 10 bar;
kortstondige storingstemperatuur van 95 °C gedurende maximaal 100 uur.

Verwarmingsinstallaties (CV):
maximale toelaatbare continue bedrijfstemperatuur 80 °C bij een maximale continue bedrijfsdruk van 10 bar;
kortstondige storingstemperatuur van 100 °C gedurende maximaal 100 uur per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Schijnbaar zijn er wel alupex leidingen die continu belastbaar zijn tot 95 graden.
Continu belastbaar tot 95°C, kortstondig tot 110°C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 205Gutmann
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17:44
Houdt je ook rekening met de aanwezigheid van glycol in een zonneboiler systeem?
Ik weet niet of Uponor leidingen bestand zijn tegen glycol.

Het is ook niet voor niets dat er speciaal aansluit materiaal wordt voorgeschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22-06 22:00
Ik denk dat wel iets kunt met die pex-alu-pex leiding waar Wolly het over heeft. Makkelijk te verwerken en redelijk goedkoop (1 euro/m). Moet alleen nog wel geïsoleerd worden met isolatie dat de hoge temperatuur aankan.
Mocht je een klein stukje nodig hebben, dan heb ik nog een restant (paar meter) van mijn vloerverwarming liggen.
Geschiktheid voor glycol kun je hier opzoeken https://www.kiwa.nl/upload/BRL/5219.pdf

[ Voor 11% gewijzigd door blissard op 24-06-2018 12:02 ]

Pagina: 1