Snelle gemotoriseerde potmeters

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huub8
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 28-06-2021
Geachte Tweaker,

Voor een project ben ik bezig met het maken van een fysieke interface voor het bedienen van lichten. Een deel van deze interface bestaat uit een reeks plexiglas "hendeltjes" die zelf ook kunnen oplichten door twee ingebouwede rgb ledjes. Deze hendeltjes zitten nu verbonden, via enkele tandwielen, aan een potmeter.

Zie hier:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/wqkKOrE.jpg?1

Wat hierboven te zien is is de eerste iteratie. Voor de definitieve versie zou wil ik dit ook gaan motoriseren, dus een motortje voor ieder hendeltje.

Nu bestaan er wel gemotoriseerde potemeters, maar degene die ik tot nu toe heb kunnen vinden zijn erg traag. Denk daarbij aan snelheden van 12 seconden 300 graden te draaien. Nu heb ik geen bereik van 300 graden nodig, eerder 180, maar 6 seconden is nog steeds veel te lang. Ik heb in een overzicht van alps potentiometers wel de RK25T11M0 kunnen vinden. Deze kan als enige van alps in 1 seconde 300 graden draaien, maar is nergens te koop.

Ik zou natuurlijk zelf een motor aan een potentiometer (direct of indirect) kunnen bevestigen, maar dat gaat ongetwijfeld weer meer werk kosten. De vraag is nu dus of iemand toevallig een model kent dat wel snel beweegt, of een winkel die de RK25T11M0 voor een redelijk bedrag verkoopt?

(De potmeter wordt alleen gebruikt om de locatie van de hendeltjes te vinden, eventueel zou zelfs een rotory encoder dus ook nog kunnen.)

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Eerste wat mij te binnen schiet is een servo motortje. Daar zit een potmeter in. Misschien kun je die aanpassen/misbruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pyrofielo
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
je kan niet uit met een digitale potmeter ofzo?

in eerste instantie dacht ik aan van die mengpaneel schuiven. ze moeten er dus zeker zijn.

Astennu lvl 110 Warrior - Bethesda lvl 104 Warlock - Ezrah lvl 110 Druid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:44
Bourns PSL sliders zijn 20mm per 100ms. Ze zijn 100mm lang, dus in 500ms zijn ze naar de andere kant.
Is dat snel genoeg?

Verder zullen dit geen producten zijn waarvan er veel worden verkocht. Modellen in voorraad zullen niet alle mogelijke combinaties zijn. Je kunt ze waarschijnlijk direct bestellen bij de fabrikant, dan worden ze op bestelling in elkaar gezet.

[ Voor 5% gewijzigd door jeroen3 op 22-06-2018 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0we
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12:44
Ik snap het nog niet helemaal wat je bedoelt met het motoriseren van de hendeltjes. Als je daar servo's voor gebruikt kan je ze in exact dezelfde hoek zetten als je wil (en dat weet je in de software welke hoek ze hebben).

Als het gaat om puur de locatie van de hendels te vinden, zonder verdere motorisering zou ik inderdaad voor een rotary encoder gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huub8
Servo motortjes heb ik inderdaad geprobeerd, maar die werken niet mee als je ze zelf verplaatst. Dat kost te veel kracht.

Een digitale potmeter werkt niet, ik heb de potmeter namelijk nodig om de locate van de hendeltjes (de hoek) te meten. Het zijn dus hendeltjes die kantelen, niet schuiven. Vandaar dat een schuif meter ook niet gaat werken.

Wat ik dus wil is iets dat het kantelen van de hendeltjes automatiseerd, maar waarbij je het ook nog gewoon met de hand kunt doen. Daarbij moet de locatie dus steeds voor het systeem bekend blijven.

Zo ziet het systeem er nu uit:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/pBR34lu.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door huub8 op 22-06-2018 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:46

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

_ferry_ schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 15:29:
Eerste wat mij te binnen schiet is een servo motortje. Daar zit een potmeter in. Misschien kun je die aanpassen/misbruiken.
Yep, en je hoeft de potmeter niet intern te gebruiken op de as kan je natuurlijk van alles monteren.
Standaard servo's hebben alleen wel een bewegingshoek van 90 graden maar door de pulsbreedte verder te laten lopen dan het 1ms tot 2ms breik is vaak 180 graden zonder modificatie haalbaar.
Ook kan je tandwielconstructies kopen of maken om het draaibereik te vergroten.

Voordeel van een servo icm met een microcontroler is dat je complete bewegingsprofielen kunt programmeren.

Veel standaard servo's hebben snelheden tussen de 0.1 en 0.1 sec over 60 graden beweging. Snellere gan tot zelfs 0.04sec

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Ah, je hebt een duidelijker foto geplaatst

Als ik het goed begrijp wil je het nu en hand bediend en gemotoriseerd laten bewegen?
Dan heb je een simpele vertragingsmotor met een slipkoppeling nodig.

Dat Servo's niet werken komt omdat je waarschijnlijk goedkope servo's hebt gebruikt, Als je een Savox 1257TG pakt heb je een servo welke vrij soepel met de hand te bewegen is.

Digitale potmeters wil je niet omdat je dan geen positieuitlezing hebt? En wat is er op tegen om daar een uitlezing bij te maken? Een LED balk, een servo met een wijzer of een 7 segment tellertje moet toch goed zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huub8
Als ik het goed begrijp wil je het nu en hand bediend en gemotoriseerd laten bewegen?
Dan heb je een simpele vertragingsmotor met een slipkoppeling nodig.
Dit klinkt inderdaad als wat ik nodig heb, enig idee waar dit te koop is?
Dat Servo's niet werken komt omdat je waarschijnlijk goedkope servo's hebt gebruikt, Als je een Savox 1257TG pakt heb je een servo welke vrij soepel met de hand te bewegen is.
Die specifieke servo kan ik nergens voor een behapbaar bedrag vinden, het mag niet meer dan 20 euro kosten per hendeltje voor het motoriseren eigenlijk. Ik kan wel van alles gratis laten 3d printen en lasersnijden.

Hoe soepel beweegt zo'n servo dan met de hand? Is dat echt vergelijkbaar met een potentiometer?
Digitale potmeters wil je niet omdat je dan geen positieuitlezing hebt? En wat is er op tegen om daar een uitlezing bij te maken? Een LED balk, een servo met een wijzer of een 7 segment tellertje moet toch goed zijn?
Hier volg ik je niet helemaal meer. Ik zie niet in wat een digitale potmeter helpt, ik heb de potmeter namelijk alleen maar om de positie te bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beerten
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 28-09 13:56
Die schuifjes van mengpanelen: je kan de liniaire (rechte) beweging met een simpele tandbeugel omzetten in een roterende beweging. Of een armpje aan handle.
Mechanisch simpel en zo te zien zijn mechaniekjes geen enkel probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huub8
Ik dacht inderdaad aan een armpje, maar dat leek mij moelijk zonder speling te doen. Een tandbeugel is denk ik een erg goed idee, stom dat ik daar niet op kwam.

Direct besteld.

[ Voor 5% gewijzigd door huub8 op 22-06-2018 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bladeslayer
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 02-10 12:53
Je kan het ook oplossen met een "smart" servo zoals de Dynamixel AX-12A of HerkuleX DRS-0101. Met deze servo's kan je een torque feedback instellen, zodat hij soepel beweegt in de richting je m duwt. In de smart servo zit ook een position control en kan vrij gemakkelijk icm arduino worden aangestuurd. Enige nadeel is dat die servo's ongeveer ~40 euro p/s zijn..

www.frees-it.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huub8
Op zich is dat inderdaad ideaal, maar 40 is echt te veel geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

De meest simpele opzet is een vertragingsmotor (of als je veel op ebay zit: geared motor) met een simpele snaar overbrenging. Als je de snaar niet strak zet hou je wat slip.

Maar het idee van een slipkoppeling is niet meer dan 2 frictieplaten onder een veerdruk. Als je potmeters met lange 6mm assen gebruikt kan daar veel op construeren.
Even snel gegoogled naar een slipkoppeling, kwam wel hierop uit: http://guitarclutch.com/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LittleKiller
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 29-09 10:26
Wat is precies je doel? Het lijkt alsof je een tikkeltje omslachtig te werk gaat namelijk.

Als ik dit zo voor me zie dan denk ik dat je beter een encoder kunt gebruiken. Dat is vooral veel makkelijker wanneer je met RGB leds werkt

[ Voor 44% gewijzigd door LittleKiller op 22-06-2018 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huub8
Het model is deel van een een onderzoek, waarbij in het geval van dit model mensen de hendeltjes moeten kunnen bedienen om lichten in een kamer in te stellen.

Er moeten echter ook presets mogelijk zijn, waarbij de schuifjes dan met 1 knop direct allemaal naar de bijbehorende positie moeten bewegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis

memphis

Mechanisch is dat lastig vrees ik want een electromotor met slipkoppeling kent geen positie terugkoppeling.

Maar wat je wilt zit bv ook in studio mengpanelen, waar de schuifjes met de hand te bedienen zijn

YouTube: Yamaha LS9 demo // Part 1

Als je het zelf wilt maken zou ik eerder iets doen met een arduino, rotary switch, electronische potmeter en een LED bar als uitlezing. Zo kan je hand bedienen en zou je ook extern opgeslagen programma's aan kunnen roepen.

Overigens, ik weet niet wat die potmeters doen maar als ze bv een 0-10v regelspanning verzorgen kan je dat natuurlijk ook helemaal telectronisch oplossen zonder een potmeter.

Edit: Die dingen zijn ook los te koop:
https://www.ebay.com/itm/...U284700-New-/302726386290

Kijk:
https://www.sparkfun.com/products/10976

De tip vd maand:
These motorized sliders are very cool. Each is essentially a standard slide pot which is belt-driven by a small motor. The slide contains two separate 10k linear taper potentiometers so that you can use one as servo-feedback in order to read the position of the slider and use the other to control whatever your target is.
Dus met een stukje servo electronica kan je hem als servo gebruiken omdat het een stereo potmeter bevat

[ Voor 46% gewijzigd door memphis op 23-06-2018 00:39 ]

Pagina: 1