Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snellie123
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 13:22
Beste tweakers,

Aankomende januari studeer ik af voor Aviation aan de HvA. Ik zit erg te twijfelen over wat ik hierna wil doen, 1 ding weet ik zeker en dat is dat ik de informatica/informatiekunde kant op wil. Ik wil ook in ieder geval naar het wetenschappelijk onderwijs. Ik ben momenteel nog erg jong (20) waardoor ik nog de mogelijkheid heb een tweede bachelor te doen. Ik zit nu er nu aan te twijfelen of om de bachelor informatie, multimedia en management bachelor te doen aan de VU of direct door te gaan naar de master information sciences(zou hier met een premaster aan kunnen beginnen).

Het liefst wil ik natuurlijk nog veel leren en daarmee aan het werk gaan alleen twijfel ik of ik met alleen de master information sciences genoeg kennis op doe om ook daadwerkelijk binnen de IT aan de slag te gaan dus wil ik misschien nog eerst een bachelor doen. Heeft iemand hier ervaring mee? is het niveau van de master genoeg om hiermee de arbeidsmarkt op te gaan of is het verstandig om eerst nog die bachelor te doen?

Ik heb alles uitgezocht qua kosten etc voor een tweede bachelor etc.

Alvast bedankt! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:26

Zenix

BOE!

Ik zou sowieso geen extra bachelor doen. Vanwege de potentiële financiële consequenties https://www.rtlnieuws.nl/...er-houd-je-het-betaalbaar. De staat gaat geen tweede bachelor sponsoren. Daarnaast moet je ook rekening houden met het OV, dat recht hou je niet al die jaren. Maar dit wist je natuurlijk al.

Hiernaast zou ik het ook niet doen, als jij het niveau hebt om een master te doen, moet het ook mogelijk zijn om die kennis zelf op te doen. Ik zou de gaten in je kennis in kaart brengen en gaan uitzoeken hoe je die zelf kan vullen. Misschien kom je heel ver met online cursussen op cousera en edx. Of door hier op GoT rond te hangen ;)

Tip: https://www.edx.org/cours...er-science-harvardx-cs50x

Tenslotte zou ik mij niet druk maken of je dan klaar bent voor de arbeidsmarkt. In de IT moet je toch altijd blijven leren. Komt wel goed.

[ Voor 16% gewijzigd door Zenix op 22-06-2018 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snellie123
Thanks voor je reactie! normaal gesproken zijn er idd flinke kosten aan verbonden, behalve als je bijvoorbeeld nog een vak open laat staan voordat je begint op de uni. Tweede studie valt dan nog onder wettelijk college ;).

Die cursussen zijn idd een goed idee! ga er naar kijken. Zit inderdaad ook steeds mee te neigen om gewoon een master te gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

snellie123 schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 14:02:
Beste tweakers,

Aankomende januari studeer ik af voor Aviation aan de HvA. Ik zit erg te twijfelen over wat ik hierna wil doen, 1 ding weet ik zeker en dat is dat ik de informatica/informatiekunde kant op wil. Ik wil ook in ieder geval naar het wetenschappelijk onderwijs. Ik ben momenteel nog erg jong (20) waardoor ik nog de mogelijkheid heb een tweede bachelor te doen. Ik zit nu er nu aan te twijfelen of om de bachelor informatie, multimedia en management bachelor te doen aan de VU of direct door te gaan naar de master information sciences(zou hier met een premaster aan kunnen beginnen).

Het liefst wil ik natuurlijk nog veel leren en daarmee aan het werk gaan alleen twijfel ik of ik met alleen de master information sciences genoeg kennis op doe om ook daadwerkelijk binnen de IT aan de slag te gaan dus wil ik misschien nog eerst een bachelor doen. Heeft iemand hier ervaring mee? is het niveau van de master genoeg om hiermee de arbeidsmarkt op te gaan of is het verstandig om eerst nog die bachelor te doen?

Ik heb alles uitgezocht qua kosten etc voor een tweede bachelor etc.

Alvast bedankt! :)
Dik gearceerde. Succes :)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrostNixon
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 26-01 12:22
snellie123 schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 11:41:
behalve als je bijvoorbeeld nog een vak open laat staan voordat je begint op de uni.
Hoe ben je dan toelaatbaar voor de wo bachelor? Heb je een vwo diploma? En ik zou ook 100% voor de master gaan.

[ Voor 30% gewijzigd door FrostNixon op 23-06-2018 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-05 19:43
2e bachelor voegt weinig toe.. je kan beter een master halen en dan werkervaring op gaan doen.. uiteindelijk sta je op hetzelfde punt maat heb je met werkervaring wel meer kennis dan met een 2e bachelor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Niet online

Thomas

☷☰

Ik zou juist gezien je leeftijd voor een 2e bachelor gaan en inderdaad een vak open laten vanwege het collegegeld. Als je nu een master doet ben je klaar met 21 of 22. Leuk en aardig voor sommige mensen maar ik had er op die leeftijd niet aan moeten denken om al klaar te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Thomas schreef op zondag 24 juni 2018 @ 10:20:
Ik zou juist gezien je leeftijd voor een 2e bachelor gaan en inderdaad een vak open laten vanwege het collegegeld. Als je nu een master doet ben je klaar met 21 of 22. Leuk en aardig voor sommige mensen maar ik had er op die leeftijd niet aan moeten denken om al klaar te zijn.
Ik vind vanuit moreel oogpunt het ook niet kunnen, een vak open laten. De staat en dus de belastingbetaler sponsort zo'n opleiding, omdat diegene meer gaat verdienen en dat dan weer gaat terugbetalen. Nu ga je 'langer' studeren omdat je niet klaar voor bent, na 6 jaar studeren niet klaar? Mijn inziens ben je er ook niet klaar voor als je langer zou studeren. Daarnaast ga je er ook vanuit dat TS binnen 2 jaar klaar is, misschien is die wel langer bezig omdat die wat kennis mist, dat is geen probleem.

Je kan na de studie ook een wereldreis maken, verder studeren(promoveren) of part-time werken. Dat heeft naar mijn mening meer waarde dan een extra bachelor. Maar express een vak open laten staan zodat de belastingbetaler nog extra kan betalen, is misbruik maken van het systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Niet online

Thomas

☷☰

Zenix schreef op zondag 24 juni 2018 @ 11:34:
[...]

Ik vind vanuit moreel oogpunt het ook niet kunnen, een vak open laten. De staat en dus de belastingbetaler sponsort zo'n opleiding, omdat diegene meer gaat verdienen en dat dan weer gaat terugbetalen. Nu ga je 'langer' studeren omdat je niet klaar voor bent, na 6 jaar studeren niet klaar? Mijn inziens ben je er ook niet klaar voor als je langer zou studeren. Daarnaast ga je er ook vanuit dat TS binnen 2 jaar klaar is, misschien is die wel langer bezig omdat die wat kennis mist, dat is geen probleem.

Je kan na de studie ook een wereldreis maken, verder studeren(promoveren) of part-time werken. Dat heeft naar mijn mening meer waarde dan een extra bachelor. Maar express een vak open laten staan zodat de belastingbetaler nog extra kan betalen, is misbruik maken van het systeem.
Ik vind dat prima kunnen. De staat heeft de beurs afgeschaft om vervolgens 2 jaar lang amper in het hoger onderwijs te investeren terwijl collegegelden alleen maar omhoog gaan. Promoveren is zo competitief dat alleen de besten het kunnen en na HBO promoveren is al helemaal zeldzaam/borderline onmogelijk.

Verder is het als je dit niet doet gewoon onbetaalbaar, denk aan ruim 10k per jaar. En een tweede bachelor kan IMO juist super nuttig zijn, juist als iemand van bijvoorbeeld het HBO komt. Na een HBO bachelor is de keuze qua masters vaak klein en kun je min of meer per definitie geen onderzoeksmaster doen en dus ook niet promoveren. Na een universitaire bachelor ben je veel meer ingesteld op wetenschappelijk onderzoek en ik denk dat iedereen daar rendement uithaalt.

[ Voor 16% gewijzigd door Thomas op 24-06-2018 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Thomas schreef op zondag 24 juni 2018 @ 12:43:
[...]

Ik vind dat prima kunnen. De staat heeft de beurs afgeschaft om vervolgens 2 jaar lang amper in het hoger onderwijs te investeren terwijl collegegelden alleen maar omhoog gaan. Promoveren is zo competitief dat alleen de besten het kunnen en na HBO promoveren is al helemaal zeldzaam/borderline onmogelijk.

Verder is het als je dit niet doet gewoon onbetaalbaar, denk aan ruim 10k per jaar. En een tweede bachelor kan IMO juist super nuttig zijn, juist als iemand van bijvoorbeeld het HBO komt. Na een HBO bachelor is de keuze qua masters vaak klein en kun je min of meer per definitie geen onderzoeksmaster doen en dus ook niet promoveren. Na een universitaire bachelor ben je veel meer ingesteld op wetenschappelijk onderzoek en ik denk dat iedereen daar rendement uithaalt.
Van mening verschillen is prima natuurlijk, maar je geeft aan dat het onbetaalbaar is met die 10k, maar het is alleen maar betaalbaar door de belastingbetaler. Kortom het zou de belastingbetaler grofweg 22K kosten voor een extra bachelor, die misschien helemaal niet nodig is.

Promoveren was een voorbeeld, waar het om gaat is dat studeren alleen je niet klaar maakt voor de arbeidsmarkt. Een stuk persoonlijke ontwikkeling hoort daar ook bij en dat kan ook zonder studeren. Sowieso denk ik dat je nooit helemaal klaar kan zijn voor de arbeidsmarkt na een studie.

De beurs is trouwens afgeschaft voor studenten waarbij de ouders genoeg verdienen om een bijdrage te leveren aan de studie, anders heb je (deels) recht op een aanvullende beurs. Deze aanvullende beurs is bij een laag inkomen gelijk aan de oude basisbeurs+aanvullende beurs. Hierdoor is studeren gelukkig nog mogelijk voor de groep, waarbij de ouders te weinig verdienen om een bijdrage te leveren aan de studie. Ik vind het ook krom dat collegegeld maar omhoog blijft gaan, als we kijken naar onze buren in België dan is het collegelid hier veel te hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snellie123
Thomas schreef op zondag 24 juni 2018 @ 10:20:
Ja dat is inderdaad een mogelijkheid, maar zou natuurlijk ook nog een tweede master kunnen doen. Vraag me dus af wat het meest toevoegt, heb ook begrepen dat je weinig hebt aan een WO bachelor zonder master? of heb ik dat verkeerd.

Een tweede bachelor tegen wettelijk collegegeld is altijd mogelijk geweest tot enkele jaren geleden, het geld dat je de belastingbetaler kost zul je later natuurlijk weer ruim compenseren met een hoger salaris. Al is dat natuurlijk mijn mening :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Niet online

Thomas

☷☰

snellie123 schreef op maandag 25 juni 2018 @ 09:05:
[...]

Ja dat is inderdaad een mogelijkheid, maar zou natuurlijk ook nog een tweede master kunnen doen. Vraag me dus af wat het meest toevoegt, heb ook begrepen dat je weinig hebt aan een WO bachelor zonder master? of heb ik dat verkeerd.

Een tweede bachelor tegen wettelijk collegegeld is altijd mogelijk geweest tot enkele jaren geleden, het geld dat je de belastingbetaler kost zul je later natuurlijk weer ruim compenseren met een hoger salaris. Al is dat natuurlijk mijn mening :)
Een losse bachelor is inderdaad niet erg veel waard, maar geeft je wel een veel bredere basis voor een universitaire master én een stuk meer keuze (al heb je ket een universitaire master op zak geloof ik ook wel meer toegang dan met een HBO bachelor). Ik denk dat het een beetje aan jouw voorkeur ligt want als je hoe dan ook de master information sciences wil doen dan interesseert het waarschijnlijk niemand welke bachelor je hebt gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkL
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 11-04 18:54
Persoonlijk zou ik ervoor kiezen om een premaster en master te doen in een gebied waar je interesse ligt. Ik denk dat er vrij ruime keuze is in masters. Je kan er daarna nog voor kiezen om een tweede master te doen. Dit zou ik sneller doen dan een tweede bachelor. Je hebt dan een 'hoger' papiertje en hebt alsnog meer kennis opgedaan in verschillende vakgebieden. Daarnaast is het traject sneller en je ontvangt onderwijs vanuit een andere kijk dan bij HBO. Ik heb zelf mijn HBO en zojuist mijn premaster afgerond en ik denk dat de combinatie van eerst HBO en daarna een universitaire master een zeer goed traject is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snellie123
macselect schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 12:28:
Persoonlijk zou ik ervoor kiezen om een premaster en master te doen in een gebied waar je interesse ligt. Ik denk dat er vrij ruime keuze is in masters. Je kan er daarna nog voor kiezen om een tweede master te doen. Dit zou ik sneller doen dan een tweede bachelor. Je hebt dan een 'hoger' papiertje en hebt alsnog meer kennis opgedaan in verschillende vakgebieden. Daarnaast is het traject sneller en je ontvangt onderwijs vanuit een andere kijk dan bij HBO. Ik heb zelf mijn HBO en zojuist mijn premaster afgerond en ik denk dat de combinatie van eerst HBO en daarna een universitaire master een zeer goed traject is.
Ja dat is inderdaad precies hoe ik er nu ook over denk. Ik heb van verschillende mensen gehoord dat je bij een WO bachelor gewoon niet genoeg kennis op doet om daarmee aan het werk te gaan en daar de master bijhoort.Vandaar dat ik dan een beetje heb van waarom niet gewoon de master doen. Al hoewel Thomas natuurlijk een goed punt heeft met de brede kennis die je weer bij die bachelor op doet.

Ik heb gelukkig nog even om erover na te denken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Niet online

Thomas

☷☰

snellie123 schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 10:02:
[...]

Ja dat is inderdaad precies hoe ik er nu ook over denk. Ik heb van verschillende mensen gehoord dat je bij een WO bachelor gewoon niet genoeg kennis op doet om daarmee aan het werk te gaan en daar de master bijhoort.Vandaar dat ik dan een beetje heb van waarom niet gewoon de master doen. Al hoewel Thomas natuurlijk een goed punt heeft met de brede kennis die je weer bij die bachelor op doet.

Ik heb gelukkig nog even om erover na te denken :P
Als je zeker weet dat je die master wil doen dan zou ik daar lekker gelijk mee beginnen. Een bachelor is natuurlijk leuk en aardig maar het slaat natuurlijk nergens op om een langere weg te kiezen als het ook korter kan :p. Als het goed is zul je in de pre master heel veel kennis opdoen die je ook in een bachelor had gekregen! Meestal is het wel een pittig jaar als ik vrienden mag geloven maar je wordt prima klaargestoomd voor je master.
Pagina: 1