Extreem hoge airflow maar laag geluid.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spawn666
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13-08 14:01
Hallo iedereen.

Ik ben aan het knutselen met een projectje (geen pc) en zoek naar een manier om een erg hoge lucht stoom te creëren door een 10 cm gat. Meer luchtstroom en druk dan een enkele pc fan kan genereren.
En het moet nog redelijk stil zijn ook. Momenteel gebruik in een ventilator wat je normaal in een badkamer plaatst maar dat is onvoldoende en maakt te veel herrie.

Heeft iemand wat ideeën of schetsen? Ik zit niet vast aan pc fans maar het leek me een stillere oplossing dan dat ik nu heb. Ook zit ik niet vast aan een enkele ventilator, meerdere kan ook (ben allen bang dat ze elkaar mogelijk tegen werken). Dit is een beetje "think outside the box" projectje dus elk idee is welkom.

bij voorbaat dank. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g00gle
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 22:15
Je zou het kunnen proberen met een Itho box. Hou er alleen wel rekening mee dat een "Extreem hoge airflow" altijd redelijk veel geluid gaat maken hoe stil je fan ook is.

Hoge luchtverplaatsing maakt nou eenmaal best veel geluid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• maartentmm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 24-09 09:08
hoe dikker de pijp hoe minder herrie

2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FunFair
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 25-09 11:55
Grotere ventilator gebruiken op lager toerental met een verloop naar 10cm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 25-09 20:17

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

FunFair schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 15:05:
Grotere ventilator gebruiken op lager toerental met een verloop naar 10cm.
Daar zit 1 probleem aan, namelijk dat grote ventilators en lagere toeren allebei voor een dikke terugval in statische druk zorgen.

Als je dan al die lucht door een smalle pijp probeert te forceren valt er meer airflow weg dan lief is.

Ik denk dat de TS iets wil wat niet kan. Dikke airflow door een smalle pijp en stil? Contradictio in terminis zeg ik.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Niet stil maar wel efficient.

Compressor gebruiken zodat je 5-6 Bar ter beschikking hebt, en dat door een fijne nozzle in het midden van die buis.
Die snelle luchtstroom gaat de rest meenemen.
Je nozzle moet wel een 10-tal cm in die dikke buis steken.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dec0de
  • Registratie: Oktober 2017
  • Niet online
spawn666 schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 13:55:
Hallo iedereen.

Ik ben aan het knutselen met een projectje (geen pc) en zoek naar een manier om een erg hoge lucht stoom te creëren door een 10 cm gat. Meer luchtstroom en druk dan een enkele pc fan kan genereren.
En het moet nog redelijk stil zijn ook. Momenteel gebruik in een ventilator wat je normaal in een badkamer plaatst maar dat is onvoldoende en maakt te veel herrie.

Heeft iemand wat ideeën of schetsen? Ik zit niet vast aan pc fans maar het leek me een stillere oplossing dan dat ik nu heb. Ook zit ik niet vast aan een enkele ventilator, meerdere kan ook (ben allen bang dat ze elkaar mogelijk tegen werken). Dit is een beetje "think outside the box" projectje dus elk idee is welkom.

wat je kunt doen is een 200mm airflow fan gebruiken, en een trechter naar een 100 mm gat gebruiken, ligt er aan waar je het wil voor gaat gebruiken, maar dat is de stilste en meest efectieve oplossing!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dec0de
  • Niet online
maartentmm schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 14:57:
hoe dikker de pijp hoe minder herrie
en hoe minder druk, met als bij effect minder airflow..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dec0de
  • Niet online
spawn666 schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 13:55:
Hallo iedereen.

kunt je vertellen waar je het voor wilt gaan gebruiken? misschien kunnen we andere ideeen offeren (ik kan geen " op de e krijgen...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spawn666
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13-08 14:01
Lets find it schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 21:17:
[...]

kunt je vertellen waar je het voor wilt gaan gebruiken? misschien kunnen we andere ideeen offeren (ik kan geen " op de e krijgen...)
normaal wel, maar voor deze keer helaas niet.
Maar alle feedback word erg gewaardeerd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dec0de
  • Niet online
Tja, kun je in elk geval vertellen hoeveel ruimte je hebt voor de fan, zoja, gewoon een grote fan die je met een trechter naar een kleiner formaat overzet...
Pagina: 1