Garantie bij defect 'cadeau' product

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07:08

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Zat de headset in dezelfde verpakking/bundel als de telefoon of is die achteraf geleverd door sony?

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22-09 18:48

Perkouw

Moderator General Chat
Even op persoonlijke noot reageren; Volgens mij geeft CoolBlue tegenwoordig vaak aan dat je contact kan opnemen met de fabrikant voor garantie en dan vaak met zoiets dat ''dit sneller verloopt''. Ze zeggen echter niet dat ze het zelf niet in behandeling willen nemen.

CoolBlue is de verkopende partij. Dus die zijn en blijven jou aanspreekpunt, dus gewoon met hun oppakken.

Ik reageer te snel op de vrijdag. Zie dat het over een actie product gaat via Sony. Dan met hierboven.

[ Voor 15% gewijzigd door Perkouw op 22-06-2018 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Coolblue zou je gewoon garantie moeten geven.

Simpel gezegd, als je die koptelefoon niet meer van Sony had gekregen of een heel ander model dan had je ook terecht kunnen klagen bij CB. Nu het product niet conform is, mag je dat de verkoper ook gewoon aanrekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20:44
Sissors schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 13:24:
Oké, titel niet het duidelijkste, maar kon niks beters bedenken :). Situatie: Ik heb een Sony WH-1000XM2, die is ooit geleverd als 'gratis' actieproduct bij een Sony Experia telefoon. Deze heeft een probleem, dus garantie nodig. De telefoon was gekocht bij Coolblue, maar die verwijzen me door naar Sony, immers die actie verliep via Sony. Dus ik was naar Sony gegaan, die hebben me doorverwezen naar een reparatiecentrum, en die vertellen me nu na 4 weken dat er een software update nodig is die nog niet bestaat, dus het is of die software update, of een vervangend product. En dat vervangende product zou er per 1 augustus moeten zijn. Oftewel ik zit nog een zes weken zonder koptelefoon.

Nu de vraag dus: Komt Coolblue er echt zo makkelijk vanaf? Behalve dat het me al verzendkosten naar het reparatiecentrum heeft gekost, zou ik ook uiteraard weleens weer een werkende koptelefoon willen hebben. Sony zit gewoon met hun fabrieksgarantie voorwaarden (en discussieren met een Indiaas callcenter werkt toch ook wat minder soepel). Coolblue heeft reclame gemaakt op hun site voor de actie, en het is nou niet een gratis hoesje dat je erbij kreeg, maar een significante reden om die telefoon te kopen.

Oftewel kan ik hier nog wat mee behalve nog maar anderhalve maand wachten? En heb ik nog rechten tegenover Sony danwel Coolblue? Of kan je als fabrikant/winkel onder die rechten uitkomen met zo'n constructie?
Kun je mij vertellen wat er dan in die update zou moeten zitten volgens hun? Ik heb namelijk deze koptelefoon op de zelfde manier als jou gekregen eind mei en toen ik in de app keek ( Sony Connect ) zag ik een update. Ik heb hem nog niet gedaan, maar er is dus wel al iets beschikbaar. Misschien moet je daar even kijken? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dehardstyler
emnich schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 13:34:

Simpel gezegd, als je die koptelefoon niet meer van Sony had gekregen of een heel ander model dan had je ook terecht kunnen klagen bij CB. Nu het product niet conform is, mag je dat de verkoper ook gewoon aanrekenen.
Nee, dat is dus niet zo. Het is namelijk een kado. Jij koopt een telefoon + een code of zo. Maar geen koptelefoon. En Sony ruilt de code om voor een koptelefoon, dus ik denk dat Coolblue in deze geen partij is.

Er zit ook een aparte garantie op, namelijk maar 1 jaar ( accessoire garantie van maar 1 jaar. )
edit: oops, sorry voor dubbel post mods. O-)

[ Voor 11% gewijzigd door dehardstyler op 22-06-2018 13:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

emnich schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 13:34:
Als de koptelefoon direct bij de telefoon geleverd is wel. Is het een actie, waarbij je via Sony de koptelefoon gekregen hebt, als incentive om je product te registeren bij de fabrikant, dan is er sprake van een nieuwe overeenkomst, waar Sony dan voor verantwoordelijk is. Zij hebben op hun beurt @Sissors doorverwezen naar de reparateur en die zegt dat men moet wachten op een update om het probleem op te kunnen lossen.

Je kan CoolBlue dan immers niet verantwoordelijk houden voor de overeenkomst die is ontstaan nav de aankoop van de telefoon.

[ Voor 16% gewijzigd door CH4OS op 22-06-2018 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
dehardstyler schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 13:37:
[...]

Nee, dat is dus niet zo. Het is namelijk een kado. Jij koopt een telefoon + een code of zo. Maar geen koptelefoon. En Sony ruilt de code om voor een koptelefoon, dus ik denk dat Coolblue in deze geen partij is.

edit: oops, sorry voor dubbel post mods. O-)
Coolblue verkoopt een telefoon waar Coolblue vertelt dat je er van Sony een koptelefoon bij krijgt. Coolblue belooft = Coolblue verantwoordelijk lijkt mij.

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skoozie
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:34

skoozie

SCSI

De heaadset is een 'kado' die je na aankoop van je telefoon bij CoolBlue via Sony registreerd en vervolgens krijg je vanuit Sony de headset. Mijn vermoedde is dat CoolBlue hier weinig in kan betekenen omdat die headset niet door/vanuit hun geleverd is.
Ik kan ook niet met mijn Bose koptelefoon bij CoolBlue aankloppen die ik bij de MediaMarkt gekocht heb.
Ik weet niet precies hoe die soort kado's onder de nederlandse wet vallen maar hier lijkt me gewoon 2jaar garantie op te zitten (te voldoen door Sony).

Diablo 3 | pc | Z.O.Z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Touchdomex schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 13:26:
Zat de headset in dezelfde verpakking/bundel als de telefoon of is die achteraf geleverd door sony?
Die is achteraf geleverd door Sony. Dus wel reclame voor gemaakt bij Coolblue, maar buiten hun om geleverd.

Persoonlijk lijkt het mij dat je met zulke constructies anders alles kan leveren zonder verantwoordelijkheid (koop nu een afstandsbediening voor €1000, en je krijgt gratis een TV erbij van de fabrikant!), maar hoe dat echt zit weet ik dus niet, vandaar dit topic :).

@dehardstyler, ik vermoed dat dat een andere is. Volgens het reparatiecentrum is mijn probleem (rechteroorschelp produceert met noise cancelling aan soms een ruis achtig geluid) een software probleem (verbaast mij, maar goed). Daar is een software update voor, maar die brickt de headset, en daarom mogen ze die logisch genoeg niet gebruiken meer. En dus is het nu wachten op of een nieuwe software update die wel gaat werken, of een nieuwe koptelefoon die het probleem niet heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

CB verkoopt de actie van beide producten, dus lijkt me dat het aanspreekpunt.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Sissors schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 13:39:
Die is achteraf geleverd door Sony. Dus wel reclame voor gemaakt bij Coolblue, maar buiten hun om geleverd.
Dan heb je dus twee (koop)overeenkomsten. Een met CoolBlue, die de telefoon geleverd heeft en een met Sony, omdat zij de actie hadden waarbij je de koptelefoon kreeg. Dat CoolBlue reclame ervoor heeft gemaakt, maakt hen niet verantwoordelijk. Ze hebben jou dus geattendeerd op de actie, waarvan jij besloot gebruik te maken. ;)

Enige wat je kan doen is vragen waarom Sony de koptelefoon niet gewoon omruilt voor een nieuwe.

[ Voor 8% gewijzigd door CH4OS op 22-06-2018 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Gaat het om deze actie?

https://campaigns.sonymob...Z2-COMPACT.pdf?1529667686

ik denk dat je gewoon bij Sony moet zijn. Cool Blue levert je telefoon en bij die telefoon zit een code, en deze kun je verzilveren bij Sony. Daar heeft Cool Blue weinig mee te maken denk ik? Die hebben je er alleen p geattendeerd dat er een actie bij loopt.

[ Voor 8% gewijzigd door rikadoo op 22-06-2018 13:46 ]

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emnich
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

CH4OS schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 13:42:
[...]
Dan heb je dus twee (koop)overeenkomsten. Een met CoolBlue, die de telefoon geleverd heeft en een met Sony, omdat zij de actie hadden waarbij je de koptelefoon kreeg. Dat CoolBlue reclame ervoor heeft gemaakt, maakt hen niet verantwoordelijk. Ze hebben jou dus geattendeerd op de actie, waarvan jij besloot gebruik te maken. ;)

Enige wat je kan doen is vragen waarom Sony de koptelefoon niet gewoon omruilt voor een nieuwe.
Nee, je hebt een overeenkomst met CB waarbij je een TV krijgt én een koptelefoon. Als Sony die koptelefoon niet meer zou willen/kunnen leveren dan had CB dat moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vj_slof
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22-09 17:59
*knip* En dit is gewoonweg misbruik maken van WKOA.

[ Voor 102% gewijzigd door Yorinn op 22-06-2018 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22:40

knakworst

Get more sats!

Ik vind het ook wel interessant om te weten wat precies het probleem was. Software update komt op mijn over als iets dat:
1) thuis opgelost kan worden
2) op dit moment iedereen ondervindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vj_slof
knakworst schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 13:47:
Ik vind het ook wel interessant om te weten wat precies het probleem was. Software update komt op mijn over als iets dat:
1) thuis opgelost kan worden
2) op dit moment iedereen ondervindt.
Ik denk dit probleem met firmware:
https://www.phonearena.co...ones-dont-update_id105017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

emnich schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 13:46:
Nee, je hebt een overeenkomst met CB waarbij je een TV krijgt én een koptelefoon. Als Sony die koptelefoon niet meer zou willen/kunnen leveren dan had CB dat moeten doen.
De actie was wel degelijk vanuit Sony; https://www.gsminfo.nl/bl...j-sony-xperia-xz2-compact dan lijkt het me dat de overeenkomst ook met Sony is, niet met (in dit geval) CoolBlue. Dat laat het volgende stukje ook goed zien, zij het niet expliciet vermeld;
Actievoorwaarden
Aan deze actie zijn wel een aantal voorwaarden verbonden. Om te beginnen ben je gebonden aan de actieperiode. Deze loopt van 16 maart tot en met donderdag 5 april 2018. Vervolgens heb je tot uiterlijk dinsdag 24 april de tijd om de headset te claimen via de promotiepagina van Sony. Naast je NAW-gegevens moet je ook een foto opsturen van het EAN- en IMEI-nummer en de aankoopbon. Als je alles goed hebt ingevuld ontvang je binnen vier weken de hoofdtelefoon van Sony.
De kopie van de aankoopbon is omdat de actie vanuit de fabrikant dan enkel loopt via bepaalde retailers die meedoen met de actie en zodat Sony natuurlijk (statistieken) kan bijhouden welke winkel het meeste verkocht heeft voor hen.

[ Voor 43% gewijzigd door CH4OS op 22-06-2018 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Niet online
CH4OS schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 13:49:
[...]
De actie was wel degelijk vanuit Sony; https://www.gsminfo.nl/bl...j-sony-xperia-xz2-compact dan lijkt het me dat de overeenkomst ook met Sony is, niet met (in dit geval) CoolBlue. Dat laat het volgende stukje ook goed zien, zij het niet expliciet vermeld;
[...]
De kopie van de aankoopbon is omdat de actie vanuit de fabrikant dan enkel loopt via bepaalde retailers die meedoen met de actie en zodat Sony natuurlijk (statistieken) kan bijhouden welke winkel het meeste verkocht heeft voor hen.
De actie is vanuit Sony, de overeenkomst voor de telefoon + die actie was vanuit Coolblue, wie dan verantwoordelijk is voor de garantie is een lastige maar de overeenkomst van Coolblue stelt dat de koper een telefoon en (werkende...) koptelefoon koopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
Ow, dan ben ik echt heel blij dat ik die update niet geïnstalleerd heb! Ik twijfelde, maar ik vond het proces niet echt hoopvol ( via bluetooth en de connectie mocht absoluut niet verbreken en dat dan met bluetooth 8)7 ), dus ik dacht "laat maar zitten, gebruik Google Assistant toch niet." En nu blijkt dat je dus je koptelefoon helemaal brickt. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

RGAT schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 13:54:
De actie is vanuit Sony, de overeenkomst voor de telefoon + die actie was vanuit Coolblue...
Ik heb laatst meegedaan met een Samsung-actie; gratis Assassin's Creed: Origins bij een SSD. CoolBlue deed ook mee aan de actie en bij sommige SSD's werd melding gemaakt van de actie, onder andere bij de SSD die ik wilde. Op de factuur zie ik alleen staan dat ik een Samsung SSD gekocht heb en niet de Samsung SSD + Samsung promotie-actie". Zo is dat overigens ook vanaf het begin van de bestelling gegaan, alleen op de productpagina stond van de actie, verder niet in het bestelproces.

Waardoor ik toch echt 2 overeenkomsten heb en niet 1. Bij deze actie met Sony is dat echt niet anders hoor.

[ Voor 7% gewijzigd door CH4OS op 22-06-2018 14:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:54
Volgens mij krijg je de koptelefoon door een formulier, inclusief een deel van de Xperia doos, naar Sony te sturen. Door deze handeling ga je als het ware een overeenkomst aan met Sony; door het opsturen van de documenten, krijg jij een headset "cadeau". De overeenkomst is zodoende ook met Sony, dus de garantieafhandeling gaat dan ook via Sony.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

@Knul legt beknopt uit wat ik bedoel met mijn posts. :)

Toevoegend;
Zou er een coupon bij zitten, om 50% korting te krijgen op een game (of whatever, eigenlijk) bij een andere winkel en ik vervolgens naar die winkel ga, heb ik toch ook een nieuwe overeenkomst (=kassabon)? ;)

Nu is de coupon als het ware 100% korting, maar dat doet niets af aan de overeenkomst.

[ Voor 77% gewijzigd door CH4OS op 22-06-2018 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-09 14:44
Sissors schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 13:24: En dat vervangende product zou er per 1 augustus moeten zijn. Oftewel ik zit nog een zes weken zonder koptelefoon.
Even wachten dus, helaas maar waar. Vraag anders om een ander -vergelijkbaar- artikel wat wel direct beschikbaar is.

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Niet online
CH4OS schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 14:02:
[...]
Ik heb laatst meegedaan met een Samsung-actie; gratis Assassin's Creed: Origins bij een SSD. CoolBlue deed ook mee aan de actie en bij sommige SSD's werd melding gemaakt van de actie, onder andere bij de SSD die ik wilde. Op de factuur zie ik alleen staan dat ik een Samsung SSD gekocht heb en niet de Samsung SSD + Samsung promotie-actie". Zo is dat overigens ook vanaf het begin van de bestelling gegaan, alleen op de productpagina stond van de actie, verder niet in het bestelproces.

Waardoor ik toch echt 2 overeenkomsten heb en niet 1. Bij deze actie met Sony is dat echt niet anders hoor.
Tja op de factuur staat ook niet dat het product naar je verzonden wordt, enkel dat je x bedrag voor product x betaalt hebt, hoe je het ontvangt staat er niet op maar de overeenkomst op de site verzenden was dan kan Coolblue niet dat weigeren 'omdat het niet op de factuur staat' ;) (Overigens apart dat het er niet bij staat maar dat is offtopic)
Ik zeg ook niet dat je 1 overeenkomst hebt, maar dat de overeenkomst dat je een koptelefoon krijgt bij je telefoon tussen jou en Coolblue is, als Sony de actie had ontkent had je dus bij Coolblue moeten aankloppen om de overeenkomst na te komen...
Maar het is nu een hoop 'vind ik' en 'lijkt me' van ons beide, sowieso handig om iemand met juridische achtergrond er wat over te laten zeggen :)
De Belgen lijken zelfs te suggereren dat je geen garantie zou hebben namelijk :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Niet online
CH4OS schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 14:02:
[...]

Tja op de factuur staat ook niet dat het product naar je verzonden wordt, enkel dat je x bedrag voor product x betaalt hebt, hoe je het ontvangt staat er niet op maar de overeenkomst op de site verzenden was dan kan Coolblue niet dat weigeren 'omdat het niet op de factuur staat' ;) (Overigens apart dat het er niet bij staat maar dat is offtopic)
Ik zeg ook niet dat je 1 overeenkomst hebt, maar dat de overeenkomst dat je een koptelefoon krijgt bij je telefoon tussen jou en Coolblue is, als Sony de actie had ontkent had je dus bij Coolblue moeten aankloppen om de overeenkomst na te komen...
Maar het is nu een hoop 'vind ik' en 'lijkt me' van ons beide, sowieso handig om iemand met juridische achtergrond er wat over te laten zeggen :)
De Belgen lijken zelfs te suggereren dat je geen garantie zou hebben namelijk :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

RGAT schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 14:19:
Tja op de factuur staat ook niet dat het product naar je verzonden wordt, enkel dat je x bedrag voor product x betaalt hebt, hoe je het ontvangt staat er niet op maar de overeenkomst op de site verzenden was dan kan Coolblue niet dat weigeren 'omdat het niet op de factuur staat' ;)
Dergelijke informatie is dan geen onderdeel van de (koop)overeenkomst. Alsmede de door CoolBlue genoemde actie niet. ;)
De actie is niet vanuit CoolBlue, dus CoolBlue heeft de koptelefoon niet te leveren. De actie was vanuit Sony, die heeft voorwaarden gesteld bij de overeenkomst die je met hun sluit.

Zie ook mijn voorbeeld. Stel ik zou met die couponcode van 50% naar een winkel gaan, daar een TV mee kopen, dan heb ik niet opeens magisch dat de eerste winkel ook maar de garantie heeft te doen van de TV, omdat ik bij die eerste winkel een Blu-Ray speler kocht waar de kortingscode bij zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Niet online
CH4OS schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 14:26:
[...]
Dergelijke informatie is dan geen onderdeel van de (koop)overeenkomst. Alsmede de door CoolBlue genoemde actie niet. ;)

[...]
De actie is niet vanuit CoolBlue, dus CoolBlue heeft de koptelefoon niet te leveren. De actie was vanuit Sony, die heeft voorwaarden gesteld bij de overeenkomst die je met hun sluit.

Zie ook mijn voorbeeld. Stel ik zou met die couponcode van 50% naar een winkel gaan, daar een TV mee kopen, dan heb ik niet opeens magisch dat de eerste winkel ook maar de garantie heeft te doen van de TV, omdat ik bij die eerste winkel een Blu-Ray speler kocht waar de kortingscode bij zat.
Echter als die eerste winkel een deal heeft dat als jij die couponcode koopt je die krijgt en daar ook van een tweede bedrijf (niet winkel) een TV krijgt is dat dus wel degelijk de koopovereenkomst.
De actie is wel degelijk vanuit Coolblue, samen met Sony, waar haal je vandaan dat het niet vanuit Coolblue komt als Coolblue in de actie genoemd wordt door Sony en Coolblue zelf en dit bij het product meldt?
De actie vanuit Sony werkt pas nadat je met Coolblue daarover een overeenkomst hebt, waar die actie dus deel van is... Coolblue verkoopt een product waar een actie aan vast zit, zij verkopen dus een product en toegang tot die actie, wat je verkoopt heb je verantwoordelijkheid over.
Verder is de verzendmethode niet deel van de overeenkomst? Dus je koopt een product en bent dan afhankelijk van de vriendelijkheid van de winkel of ze het opsturen naar jouw huis of dat je het maar komt halen?... Dat zou leuk zijn als je bij een winkel koopt die zin heeft je te zieken, leggen ze het product in China neer: 'ga maar halen want het staat niet in de overeenkomst hoe je het krijgt geleverd...'
Volgens mij verwar je dan de factuur voor de overeenkomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-09 08:58

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Even wat meer algemeen.
Ik lees best wat reacties met de waarde: "ik vind dat coolblue verantwoordelijk is.." en "het lijkt me dat.." zonder enige achtergrond

Het lijkt me beter dat we ons richten op specifieke vergelijkbare voorbeelden, ervaringen en simpelweg het consumentenrecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
CH4OS schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 14:26:
[...]

Maar stel dat je voor €1000 een afstandsbediening koopt met een coupon voor een TV erbij, heeft dan de verkopende partij ook geen enkele verplichting meer? Behalve voor de afstandsbediening natuurlijk?

En in hoeverre wordt Sony nu de verkopende partij, met alle wettelijke verplichtingen die daarbij horen?

@Hann1BaL, dat zou idd het handigste zijn. Voor mij is nu vooral de conclusie dat er nog geen conclusie is :P

[ Voor 7% gewijzigd door Sissors op 22-06-2018 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online

dragonhaertt

@_'.'

Sissors schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 14:36:
[...]

Maar stel dat je voor €1000 een afstandsbediening koopt met een coupon voor een TV erbij, heeft dan de verkopende partij ook geen enkele verplichting meer? Behalve voor de afstandsbediening natuurlijk?

En in hoeverre wordt Sony nu de verkopende partij, met alle wettelijke verplichtingen die daarbij horen?

@Hann1BaL, dat zou idd het handigste zijn. Voor mij is nu vooral de conclusie dat er nog geen conclusie is :P
Natuurlijk heeft de verkopende partij een verplichting: De coupon leveren. Dat hebben ze gedaan.

Voorbeeld: Stel Coolblue biedt een Cashback, jij krijgt 100 euro terug en koopt daarvan een toetsenbord. Moet CoolBlue nu garantie gaan leveren voor dat toetsenbord?

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Niet online
dragonhaertt schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 14:39:
[...]

Natuurlijk heeft de verkopende partij een verplichting: De coupon leveren. Dat hebben ze gedaan.

Voorbeeld: Stel Coolblue biedt een Cashback, jij krijgt 100 euro terug en koopt daarvan een toetsenbord. Moet CoolBlue nu garantie gaan leveren voor dat toetsenbord?
Als je dat toetsenbord bij Coolblue koopt lijkt me dat niet meer dan normaal toch?
Verder mist je voorbeeld nogal, jij krijgt een cashback en daarmee is die eerste overeenkomst afgerond. Daarna ga je een tweede aan met zijn eigen voorwaarden, dat je die 100,- vanuit een cashback, je kussensloop, drugshandel of uit loon haalt maakt weinig uit.
Hoewel garantie vanuit de gevangenis vanwege drugshandel lastig te claimen is :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
dragonhaertt schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 14:39:
[...]

Nee, ze moeten je wel die €100 leveren, en lijkt mij dat ze zich niet achter de fabrikant kunnen verschuilen als ze zelf er reclame voor maken. Net als dat mij lijkt dat ze me hier een koptelefoon moeten leveren (die nu non-comform is geleverd).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Nu online

dragonhaertt

@_'.'

Sissors schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 14:41:
[...]

Nee, ze moeten je wel die €100 leveren, en lijkt mij dat ze zich niet achter de fabrikant kunnen verschuilen als ze zelf er reclame voor maken. Net als dat mij lijkt dat ze me hier een koptelefoon moeten leveren (die nu non-comform is geleverd).
Nee, ze moeten een code leveren die jij aan Sony kan laten zien in ruil voor een koptelefoon. Precies zoals in de voorwaarden van de actie staat beschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

RGAT schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 14:34:
Echter als die eerste winkel een deal heeft dat als jij die couponcode koopt je die krijgt en daar ook van een tweede bedrijf (niet winkel) een TV krijgt is dat dus wel degelijk de koopovereenkomst.
Als ik een BluRay speler koop en een actiecode voor een andere winkel, zou ik dat graag op de factuur zien, want dan is het wel onderdeel van de koopovereenkomst. Echter is het nu een aankoop waarbij CoolBlue jou op de actie van een derde partij attendeerd, als het ware.
De actie is wel degelijk vanuit Coolblue, samen met Sony, waar haal je vandaan dat het niet vanuit Coolblue komt als Coolblue in de actie genoemd wordt door Sony en Coolblue zelf en dit bij het product meldt?
Nee, CoolBlue is zelf ook deelnemer binnen de actie van Sony. Een voorwaarde is immers dat je de koopbon / factuur moet overhandigen, zodat Sony kan controleren dat je het actie product gekocht hebt bij deelnemende retailers binnen de eventueel gestelde termijn.
De actie vanuit Sony werkt pas nadat je met Coolblue daarover een overeenkomst hebt, waar die actie dus deel van is... Coolblue verkoopt een product waar een actie aan vast zit, zij verkopen dus een product en toegang tot die actie, wat je verkoopt heb je verantwoordelijkheid over.
Verder is de verzendmethode niet deel van de overeenkomst? Dus je koopt een product en bent dan afhankelijk van de vriendelijkheid van de winkel of ze het opsturen naar jouw huis of dat je het maar komt halen?
Ik heb dan ook nergens erbij gehaald dat verzendmethode onderdeel is van de koopovereenkomst? :?
Volgens mij verwar je dan de factuur voor de overeenkomst.
Grappig dat je dat denkt, maar nee. ;) De factuur geeft immers enkel aan wat aangeschaft is, voor welk bedrag. uiteindelijk wordt er naar de factuur gekeken wat er exact geleverd is en wat dus onderdeel van de overeenkomst is. Maar wellicht dat dat niet overkwam doordat ik het wat anders verwoordde. ;) Maar misschien dat iemand als @Verwijderd kan uitleggen hoe eea zit? :)
dragonhaertt schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 14:43:
Nee, ze moeten een code leveren die jij aan Sony kan laten zien in ruil voor een koptelefoon. Precies zoals in de voorwaarden van de actie staat beschreven.
En zo werkt de actie dus niet. Je dient contact op te nemen met Sony, daarbij bepaalde informatie overhandigen, voordat je van Sony de code krijgt waarmee je op de Sony site de koptelefoon kan bestellen. Sony heeft op diens beurt weer voorwaarden gesteld aan waar je het product gekocht moet hebben, eventueel binnen welke periode en binnen welke periode je contact opgenomen moet hebben met Sony om aanspraak te kunnen maken op de actie.

[ Voor 15% gewijzigd door CH4OS op 22-06-2018 14:49 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Droefsnoet
  • Laatst online: 15-03-2021
Voor degene die het bijhoudt, ik schaar me onder team Sony-is-verantwoordelijk-voor-garantie *O*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Nu online

dragonhaertt

@_'.'

RGAT schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 14:41:
[...]

Als je dat toetsenbord bij Coolblue koopt lijkt me dat niet meer dan normaal toch?
Verder mist je voorbeeld nogal, jij krijgt een cashback en daarmee is die eerste overeenkomst afgerond. Daarna ga je een tweede aan met zijn eigen voorwaarden, dat je die 100,- vanuit een cashback, je kussensloop, drugshandel of uit loon haalt maakt weinig uit.
Hoewel garantie vanuit de gevangenis vanwege drugshandel lastig te claimen is :+
En als je dat toetsenbord bij Sony koopt? je kopot een toestel en daarmee is de eerste overeenkomst afgerond. Daarnaast heeft sony een mooie actie die stelt: "Deelnemer heeft bij voldoening van alle Actievoorwaarden recht op de Sony Wireless NC Headset WH-1000XM2 black (hierna te noemen: Cadeau)"
Daarvoor hoef je alleen even je bonnetje te scannen en je IMEI door te geven.

Dus je gaat een tweede overeenkomst aan, volgens de actievoorwaarden van SONY leveren zij je, onder voorbehoud, een koptelefoon. Coolblue is een partner in deze actie, maar geen deelnemende partij in de overeenkomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Niet online
CH4OS schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 14:45:
[...]
Als ik een BluRay speler koop en een actiecode voor een andere winkel, zou ik dat graag op de factuur zien, want dan is het wel onderdeel van de koopovereenkomst. Echter is het nu een aankoop waarbij CoolBlue jou op de actie van een derde partij attendeerd, als het ware.
Echter je koopt geen actiecode, je koopt een product waar die actie aan vast zit, de actiecode dus apart melden dat je daar x euro voor betaalt kan al niet...
[...]

Ik heb dan ook nergens erbij gehaald dat verzendmethode onderdeel is van de koopovereenkomst? :?
[...]
Dat klopt, je verdraaide een klein beetje wat ik zei en plakte er 'koop' voor. Zaken als garantie, verzendmethode en levertijd staan dus wel degelijk in de overeenkomst, zou mooi zijn als het niet zo was...
Grappig dat je dat denkt, maar nee. ;) De factuur geeft immers enkel aan wat aangeschaft is, voor welk bedrag. uiteindelijk wordt er naar de factuur gekeken wat er exact geleverd is en wat dus onderdeel van de overeenkomst is. Maar wellicht dat dat niet overkwam doordat ik het wat anders verwoordde. ;)
[...]
Op mijn factuur van een telefoon staat dus niet dat er een oplader, oortjes en verzameling boekjes bij zitten, die moeten er dan dus niet bij? ;) De factuur beschrijft enkel de rekening, niet de overeenkomst, zelfs niet eens de betaalmethode.

Anyway dit gaat wel erg ver offtopic ;) Coolblue levert een product met gekoppelde actie, dat wij van mening verschillen over wie die actie 'verkocht' (niet het product van de actie zelf) helpt TS niet erg veel helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

RGAT schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 14:57:
Echter je koopt geen actiecode, je koopt een product waar die actie aan vast zit, de actiecode dus apart melden dat je daar x euro voor betaalt kan al niet...
De actiecode 'koop' je dus van Sony. Voorwaarde die Sony stelt is dat je bij een van de geselecteerde winkels het product gekocht hebt, al dan niet binnen een bepaalde termijn. ;) De actiecode die je krijgt (van Sony) geeft jou 1 gratis koptelefoon (in deze actie dan), bij Sony zelf.

Volgens mij gaat het zoals jij het schetst anders gauw neigen naar koppelverkoop, wat illegaal is. Al is dit laatste stukje inderdaad een aanname van mij, dus daar kan ik het mis hebben.

Na wat ingelezen te hebben blijkt bovenstaande paragraaf niet kloppend, dus doorgestreept.

[ Voor 36% gewijzigd door CH4OS op 22-06-2018 15:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emnich
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

@CH4OS De verkoper heeft gemeld dat je bij aankoop van deze telefoon een koptelefoon zou krijgen. Daarmee is die koptelefoon een onderdeel geworden van de overeenkomst. Als het product dan niet voldoet aan de overeenkomst dan mag de je verkoper daar op aanspreken. Dat een andere partij deze koptelefoon levert doet daarbij niet ter zake.

Als de verkoper geen enkele melding over deze actie had gedaan dan zou het lastiger zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

emnich schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 15:15:
@CH4OS De verkoper heeft gemeld dat je bij aankoop van deze telefoon een koptelefoon zou krijgen.
Maar dat is niet wat ze zeggen. Ze zeggen niet koop deze telefoon en krijg een koptelefoon! Ze zeggen dat op het product bij de fabrikant een actie loopt.
Daarmee is die koptelefoon een onderdeel geworden van de overeenkomst. Als het product dan niet voldoet aan de overeenkomst dan mag de je verkoper daar op aanspreken. Dat een andere partij deze koptelefoon levert doet daarbij niet ter zake.
Als ze het zo zouden verkopen wel, maar dat gebeurd dus (al jaren) niet meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Nu online

dragonhaertt

@_'.'

emnich schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 15:15:
@CH4OS De verkoper heeft gemeld dat je bij aankoop van deze telefoon een koptelefoon zou krijgen. Daarmee is die koptelefoon een onderdeel geworden van de overeenkomst.
Volgens mij heeft verkoper alleen vermeld dat je bij aankoop van deze telefoon, mee mag doen met een actie waarbij je een koptelefoon krijgt. Dat is significant verschillend. Dit is ook de reden dat er bij deze vermelding een referentie naar de Actievoorwaarden wordt gedaan.

Jouw voorbeeld: "Koop deze telefoon en je krijgt een gratis koptelefoon!"
Werkelijkheid: "Koop deze telefoon en je mag meedoen met een actie (voorwaarden) waarbij je een gratis koptelefoon krijgt!"

[ Voor 13% gewijzigd door dragonhaertt op 22-06-2018 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
CH4OS schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 15:18:
[...]
Maar dat is niet wat ze melden. Ze zeggen niet koop deze telefoon en krijg een koptelefoon! Ze melden dat op het product bij de fabrikant een actie loopt.
Een actie waarbij je een koptelefoon krijgt ja :P. Mij lijkt het inderdaad onderdeel van de koopovereenkomst, immers de reden dat die telefoon is gekocht is voor flink gedeelte vanwege de koptelefoon.

Ondertussen nog maar een poging gedaan bij Sony. Originele contact (een maand geleden dus) was moeizaam met iemand met zwaar accent, deze keer kreeg ik ook iemand met accent aan telefoon, maar binnen de seconde was verbinding verbroken. Nog maar een keer gebeld, en toen kreeg ik wel een Nederlander die het probleem begreep, en iig nu heeft doorgezet naar de juiste afdeling, die mij binnen 2 werkdagen moet beantwoorden. (Nadat hij mij een mail heeft gestuurd voor meer informatie zoals aankoopbon, die nog niet binnen is, dus hopelijk komt dat weer wel goed). Oftewel ik ga daar maar eerst op wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osseh
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11-09 22:52
volgens mij vergeten de meesten hier dat het vanuit CB een eigen keuze is om te adverteren voor deze actie. Ze hoeven het niet te doen en dit geeft hen ook geen enkele verplichting. Het is gewoon een extra manier om duidelijk te informeren wat je erbij krijgt en natuurlijk lokt het ook veel klanten naar de site.

Zelf onlangs een monitor bij ze gekocht waarbij ik gratis een game erbij kreeg. Dit stond op dat moment niet op de site geadverteerd. Bij navraag bij CB bleek het wel gewoon voor hen te gelden.

Daarentegen staat een gratis product inderdaad volledig los van je gewone factuur. Ik weet niet eens of de algemene garantieregels hiervoor wel gelden want je hebt geen officiële koop overeenkomst met Sony en/of Coolblue voor dat 2e product.

Als Sony je een factuur had geleverd dan was dit wellicht anders geweest.
Ik zou gewoon even wat geduld hebben, wees blij dat je überhaupt een actie had waar je mooi gratis die hoofdtelefoon kon krijgen. Genoeg mensen die het een week eerder kopen en daardoor dit soort acties zijn misgelopen.

R9 7900X, Asrock X670 PRO RS, AMD RX 6800, 3,5TB aan SSD, 32gb 5600mhz, custom WC, Silverstone HELA 850 , Thermaltake Core P5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

dragonhaertt schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 15:19:
[...]

Volgens mij heeft verkoper alleen vermeld dat je bij aankoop van deze telefoon, mee mag doen met een actie waarbij je een koptelefoon krijgt. Dat is significant verschillend. Dit is ook de reden dat er bij deze vermelding een referentie naar de Actievoorwaarden wordt gedaan.

Jouw voorbeeld: "Koop deze telefoon en je krijgt een gratis koptelefoon!"
Werkelijkheid: "Koop deze telefoon en je mag meedoen met een actie (voorwaarden) waarbij je een gratis koptelefoon krijgt!"
Dat werkt met een lolly misschien maar niet met een koptelefoon van meer dan € 300,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
Sissors schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 15:24:
[...]

Een actie waarbij je een koptelefoon krijgt ja :P. Mij lijkt het inderdaad onderdeel van de koopovereenkomst, immers de reden dat die telefoon is gekocht is voor flink gedeelte vanwege de koptelefoon.
Waarom ga je dan naar Sony? :P Als je er zo van overtuigd bent dat je bij Coolblue moet zijn, dan moet je daar klagen toch? Of snap je stiekem een klein beetje dat je toch wel bij Sony moet zijn? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Nu online

dragonhaertt

@_'.'

emnich schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 15:27:
[...]

Dat werkt met een lolly misschien maar niet met een koptelefoon van meer dan € 300,-
Waarom zou er een verschil zijn tussen een lolly of een koptelefoon?
Je zou ook enige vorm van onderbouwing kunnen geven als je met zulke stellingen aankomt... Denk je echt dat de wet onderscheid maakt "Deze garantieregels gelden pas vanaf een aankoop van €3,50"

[ Voor 11% gewijzigd door dragonhaertt op 22-06-2018 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
dehardstyler schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 15:28:
[...]

Waarom ga je dan naar Sony? :P Als je er zo van overtuigd bent dat je bij Coolblue moet zijn, dan moet je daar klagen toch? Of snap je stiekem een klein beetje dat je toch wel bij Sony moet zijn? :)
Gefeliciteerd, je krijgt een lolly om de kromste redenatie van deze week op Tweakers te hebben...

Ik ga naar Sony omdat daar de reparatie momenteel ligt |:( . Mij lijkt persoonlijk dat die origineel bij Coolblue had moeten liggen, maar ik stel hier juist de vraag om erachter te komen bij wie ik moet zijn.
Los ervan wie er verantwoordelijk is, is mijn doel gewoon dat ik niet nog zes weken hoef te wachten op een oplossing. En maakt mij niet heel veel uit bij wie ik daarvoor moet zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xinix03
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 18-09 09:28
Als ik dit zo eens lees:

https://www.coolblue.nl/d...ng_headset_sony_nl_v2.pdf

Heb je behoorlijk wat stappen moeten doen met de headset zoiezo in bezit te krijgen. Ook staat daar duidelijk in dat je de headset niet via CB ontvangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

dragonhaertt schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 15:30:
[...]

Waarom zou er een verschil zijn tussen een lolly of een koptelefoon?
Je zou ook enige vorm van onderbouwing kunnen geven als je met zulke stellingen aankomt...
De onderbouwing leek me duidelijk maar ik zal het duidelijker uitleggen.

Als je een telefoon koopt van € 500-€800 (@Sissors wat kostte de telefoon?) dan is de advertentie van een gratis product van meer dan € 300,- een duidelijk onderdeel van die verkoop.

Nogmaals, als Sony die koptelefoon opeens niet meer wilde leveren (ondanks dat je aan de vooraf gestelde voorwaarden voldeed) dan moet CB toch de overeenkomst nakomen. Immers ze hebben beloofd dat Sony je een koptelefoon zou sturen.

Of ben je het dáár al mee oneens? Indien Sony niet geleverd had, was de verkoper dan niet aan te spreken? En waarom is dat anders als Sony een non-conform product stuurt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osseh
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11-09 22:52
emnich schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 15:36:
[...]

Nogmaals, als Sony die koptelefoon opeens niet meer wilde leveren (ondanks dat je aan de vooraf gestelde voorwaarden voldeed) dan moet CB toch de overeenkomst nakomen. Immers ze hebben beloofd dat Sony je een koptelefoon zou sturen.
Waar staat er aangeven bij Coolblue dat er een gratis hoofdtelefoon word beloofd dan? Volgens mij is het enige wat er staat "gratis product". Als je gaat rondzoeken in de voorwaarden vind je vast wel een duidelijk stukje waarbij staat aangegeven dat dit alleen een doorlink is van de fabrikant en dan CB hier zelf niks mee te maken heeft.

Vaak zijn ze echter wel makkelijk genoeg om toch te compenseren als je niks voor elkaar krijgt, maar naar mijn idee zijn ze niks verplicht.

Zoals xinix3 zijn post ook duidelijk laat zien staat er in de PDF van Coolblue "Dat je een gratis product van Sony krijgt"

R9 7900X, Asrock X670 PRO RS, AMD RX 6800, 3,5TB aan SSD, 32gb 5600mhz, custom WC, Silverstone HELA 850 , Thermaltake Core P5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Nu online

dragonhaertt

@_'.'

emnich schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 15:36:
[...]

De onderbouwing leek me duidelijk maar ik zal het duidelijker uitleggen.

Als je een telefoon koopt van € 500-€800 (@Sissors wat kostte de telefoon?) dan is de advertentie van een gratis product van meer dan € 300,- een duidelijk onderdeel van die verkoop.

Of ben je het dáár al mee oneens? Indien Sony niet geleverd had, was de verkoper dan niet aan te spreken? En waarom is dat anders als Sony een non-conform product stuurt?
Als je drogredenen gebruikt om zo'n punt duidelijk te maken, dan is de onderbouwing inderdaad niet duidelijk.

Ja, daar ben ik het ook mee oneens. De verkoper zegt "bij aankoop van dit product heb je recht om mee te doen met actie van [externe partij]. Dus dat doe je. Overeenkomst afgelopen.

Als die externe partij dan hun actie afspraak niet nakomt (wat geheel in hun recht is als dit in de voorwaarden aangegeven staat) dan moet je toch écht bij die externe partij aankloppen, niet bij Coolblue.

Dat jij vindt dat vanaf een bepaald bedrag een gratis actieproduct ineens bij de verkoop hoort, betekent niet dat dit ook wettelijk zo is.

(in de voorwaarden van de actie op de website van CoolBlue: "Je hebt een product gekocht waar je een gratis hoofdtelefoon bij krijgt van Sony. Aangezien je de Sony Wireless NC headset WH-1000XM2 niet via Coolblue ontvangt[...])

[ Voor 7% gewijzigd door dragonhaertt op 22-06-2018 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
dragonhaertt schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 15:41:
[...]

Als je drogredenen gebruikt om zo'n punt duidelijk te maken, dan is de onderbouwing inderdaad niet duidelijk.

Ja, daar ben ik het ook mee oneens. De verkoper zegt "bij aankoop van dit product heb je recht om mee te doen met actie van [externe partij]. Dus dat doe je. Overeenkomst afgelopen.

Als die externe partij dan hun actie afspraak niet nakomt (wat geheel in hun recht is als dit in de voorwaarden aangegeven staat) dan moet je toch écht bij die externe partij aankloppen, niet bij Coolblue.

Dat jij vindt dat vanaf een bepaald bedrag een gratis actieproduct ineens bij de verkoop hoort, betekent niet dat dit ook wettelijk zo is.

(in de voorwaarden van de actie op de website van CoolBlue: "Je hebt een product gekocht waar je een gratis hoofdtelefoon bij krijgt van Sony. Aangezien je de Sony Wireless NC headset WH-1000XM2 niet via Coolblue ontvangt[...])
Het lijkt mij apart dat je op deze manier eigenlijk alles zou kunnen verkopen zonder verantwoordelijkheid als winkel te hebben. De volgende vraag is dan natuurlijk, en dat is voor mij nu echt niet het belangrijkste, maar ik heb nu verzendkosten moeten betalen. Als Coolblue niet verantwoordelijk is, en Sony heeft me alleen alleraardigst een cadeautje gegeven, dan is dat dus correct?

Kan ik dan een webwinkel beginnen waarbij ik coupons voor een TV verkoop, die je bij een andere partij kan inruilen voor een TV? En op die manier geen garantie hoef te leveren aan klanten?

@emnich, telefoon was €600

Gezien er toch wat verschillende ideeën zijn, ga ik eens het zware geschut inschakelen. Dus @Verwijderd, wat is jouw oordeel :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Niet online
[...]

Voorbeeld van een huidige actie op Coolblue
Wanneer je deze smartphone in combinatie met een Tele2 sim only abonnement aanschaft, ontvang je een Coolblue cadeaubon van €25,- of € 50,-. Interesse in de actie? Bekijk dan de Coolblue handleiding voor meer informatie.
Voorwaarden:
Hoe kom je hiervoor in aanmerking?
1. Bestel een van de deelnemende smartphones.
2. Na 3 dagen ontvang je een link naar de Tele2 actiepagina per e-mail.
3. Klik op de link en bestel jouw Tele2 sim only abonnement.
4. Als je abonnement door Tele2 bevestigd is, ontvang je binnen 4 weken de Coolblue
cadeaubon per e-mail van Tele2.
Oftewel je koopt een telefoon, en Coolblue belooft jou, als deel van de overeenkomst zeer duidelijk 25-50 euro cashback als je aan de actie van Tele2 mee doet.
Jij zou dus die cashback bij Tele2 gaan eisen en niet bij Coolblue, ondanks dat Coolblue zeer duidelijk stelt dat je een Coolblue cadeabon krijgt?...
Ik kan op het moment even geen gratis product actie vinden maar voor zover ik mij kan herinneren van de Samsung actie stond het precies zo vermeldt, zeer duidelijk deel van de overeenkomst dus en aangezien die overeenkomst met Coolblue is, is elk deel van die overeenkomst dan ook bij Coolblue...
Coolblue zegt nergens dat je na aankoop bij CB recht hebt om ergens anders aan een actie mee te mogen doen, Coolblue zegt dat je bij aankoop van ... een gratis product krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:31
Juridisch gezien is Sony verantwoordelijk voor de hoofdtelefoon, de actie komt namelijk van Sony af. Coolblue vermeld alleen maar dat Sony die actie heeft. Mocht het een actie zijn van coolblue dan zijn die uiteraard verantwoordelijk ervoor. Je kunt van coolblue ook niet verwachten dat ze een product wat ze nooit hebben gehad gaan afhandelen voor defecten, hun hebben alleen de verantwoordelijkheid voor de geleverde telefoon.

Echter, mocht er iets mis gaan aan de kant van Sony (product niet meer leverbaar oid) dan kun je voor zover ik weet van de aankoop afzien, je hebt immers de telefoon gekocht met de intentie dat er een hoofdtelefoon bij zit.

Dus Sony is verantwoordelijk voor de hoofdtelefoon, de levering en eventuele reparaties. Maar mocht sony zich niet houden aan hun deel van de deal dan kun je wel bij coolblue aankloppen om het product retour te sturen en de koop te ontbinden.

PS ik ben geen jurist dus er kunnen aan mijn uitspraken geen rechten worden ontleend. ;)

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Nu online

dragonhaertt

@_'.'

RGAT schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 15:53:
Jij zou dus die cashback bij Tele2 gaan eisen en niet bij Coolblue, ondanks dat Coolblue zeer duidelijk stelt dat je een Coolblue cadeabon krijgt?...
Ja, want:
4. Als je abonnement door Tele2 bevestigd is, ontvang je binnen 4 weken de Coolblue
cadeaubon per e-mail van Tele2.
Wat maakt het uit dat het een CB cadeaubon is? Het is een product, dat je van [externe partij] ontvangt.

Moeten we nog meer ongerelateerde zaken aanhalen of kunnen we het eens zijn dat CB stelt dat je bij een externe partij iets mag claimen na aankoop van een actieproduct?
Sissors schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 15:53:
[Het lijkt mij apart dat je op deze manier eigenlijk alles zou kunnen verkopen zonder verantwoordelijkheid als winkel te hebben.
Ja, als jij stelt dat je dingen mag claimen bij een andere partij, en die andere partij claimt dat ook dan mag je dat zo verkopen. Als die andere partij deze afspraak niet nakomt terwijl hij dat wel claimt moet je daar aankloppen. Als de externe partij zelf zegt niet aan deze actie mee te doen heb je een onware uitspraak gedaan bij de verkoop en daarbij een onjuiste verwachting geschept. Nu mag je bij de originele verkoper aankloppen voor een non-conform product.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Is niet vergelijkbaar. Dit is een actie van CoolBlue in samenwerking met Tele2. Waarbij CoolBlue na bevestiging van Tele2 aan jou als koper een eigen cadeaubon geeft, te besteden in de eigen winkel(s). De actie van Sony, was een actie van Sony zelf, waarbij CoolBlue zelf ook slechts een deelnemende partij is geweest.

Zie ook de link in deze post, waar verwezen wordt naar de voorwaarden van de betreffende actie, dan hoeven andere acties ook niet onnodig aangehaald te worden; xinix03 in "Garantie bij defect 'cadeau' product"

In de PDF wordt ook een link gegeven naar de site van Sony, waar je je dient op te geven voor de actie, daarin staat het volgende bij de veelgestelde vragen;
Hoe werkt de pre-order en hoe kom ik in aanmerking?
Bestel de Xperia XZ2 of XZ2 Compact bij een van de deelnemende partijen, nog voordat het toestel in de winkel ligt - tussen 16 maart en 5 april 2018. Vul na ontvangst van je telefoon op www.sonymobile.com/extreme-entertainment al jouw gegevens in en krijg de Sony Wireless NC headset WH-1000XM2 t.w.v. €380,- als welkomstcadeau. Sony stuurt deze headphone naar het door jouw opgegeven adres.
De actie is dus wel degelijk vanuit Sony, niet van CoolBlue of wie dan ook.

Basicly is het volgende dus gebeurd; Sony biedt een gratis koptelefoon (reward, incentive) aan, maar je moet daarvoor wel [bij deelnemende winkel] een [bepaald] product kopen (condition).

[ Voor 122% gewijzigd door CH4OS op 22-06-2018 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Nu online

dragonhaertt

@_'.'

CH4OS schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 16:12:
[...]

Basicly is het volgende dus gebeurd; Sony biedt een gratis koptelefoon (reward, incentive) aan, maar je moet daarvoor wel [bij deelnemende winkel] een [bepaald] product kopen (condition).
Nee, het gaat hier om een koptelefoon, niet om een lolly :X

Of zoals CoolBlue het zelf verwoordt:
De garantie regeling hangt per actie af. Als je het toestel moet registreren voor de actie en je krijgt het toestel thuisgestuurd, dan is de garantie van de fabrikant. Is het een actie vanuit ons, dan kan je bij zowel de fabrikant als ons terecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Niet online
CH4OS schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 16:12:
[...]
Is niet vergelijkbaar. Dit is een actie van CoolBlue in samenwerking met Tele2. Waarbij CoolBlue na bevestiging van Tele2 aan jou als koper een eigen cadeaubon geeft, te besteden in de eigen winkel(s). De actie van Sony, was een actie van Sony zelf, waarbij CoolBlue zelf ook slechts een deelnemende partij is geweest.

Zie ook de link in deze post, waar verwezen wordt naar de voorwaarden van de betreffende actie, dan hoeven andere acties ook niet onnodig aangehaald te worden; xinix03 in "Garantie bij defect 'cadeau' product"

In de PDF wordt ook een link gegeven naar de site van Sony, waar je je dient op te geven voor de actie, daarin staat het volgende bij de veelgestelde vragen;

[...]

Dat laatste klopt wel, maar als Coolblue jou als consument tot een koop 'lokt' met beloftes van extra garantie, gratis producten en cashbacks is dat deel van de overeenkomst...
Again, dat is deel van de overeenkomst, mocht de derde partij (Sony hier) daarin verzuimen is Coolblue degene die jou dat toegezegt heeft en het moet leveren of de originele aankoop ontbinden...
Volgens jou zou een winkel je de maan kunnen beloven, zolang het door een willekeurig bedrijf wordt geleverd mag de winkel alles beloven?...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vj_slof
vj_slof schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 13:47:
[mbr]*knip* En dit is gewoonweg misbruik maken van WKOA.[/]
Rare constructies om onder garantie uit te komen ook... 8)

TS moet weken wachten op een nieuwe firmware. Sony had ook gewoon een leenmodel voor de komende weken kunnen aanbieden. WKOA is natuurlijk geen manier om hier mee om te gaan maar rare regeltjes lokken nu eenmaal ook rare oplossingen uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Nu online

dragonhaertt

@_'.'

RGAT schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 16:34:
Volgens jou zou een winkel je de maan kunnen beloven, zolang het door een willekeurig bedrijf wordt geleverd mag de winkel alles beloven?...
nee niet willekeurig, alleen een ander bedrijf die zelf ook die belofte maakt. Nogmaals, Coolblue lokt niet met een belofte van een gratis koptelefoon. Coolblue lokt met een belofte mee te mogen doen aan een Actie van Sony

Dit is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen.

Ik ga mezelf niet blijven herhalen na scheve vergelijkingen en drogredenen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

RGAT schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 16:34:
Dat laatste klopt wel, maar als Coolblue jou als consument tot een koop 'lokt' met beloftes van extra garantie, gratis producten en cashbacks is dat deel van de overeenkomst...
CoolBlue heeft niet met de actie geadverteerd. CoolBlue heeft gewezen bij producten (waarop de actie van toepassing is!) dat de fabrikant een actie heeft in relatie tot dat product!
Again, dat is deel van de overeenkomst, mocht de derde partij (Sony hier) daarin verzuimen is Coolblue degene die jou dat toegezegt heeft en het moet leveren of de originele aankoop ontbinden...
CoolBlue heeft niet toegezegd dat je dat cadeau gaat krijgen. CoolBlue zegt dat op het product een actie zit en dat je daarvoor bij de externe partij moet zijn als je er gebruik van wilt maken.
Dan lees je echt niet goed (of probeert mij woorden in de mond te leggen), want ik zeg nergens dat de winkel iets toezegd. Sterker nog, ik zeg de gehele tijd al dat de winkel iets anders zegt. Wat de winkel "zegt" is het volgende: Tof dat je bij ons Artikel X koopt! Neem contact op met [Fabrikant] of [Externe Partij], zij hebben een actie waarbij je een gratis koptelefoon krijgt wanneer je dit product koopt bij ons".

[ Voor 8% gewijzigd door CH4OS op 22-06-2018 16:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dehardstyler
Sissors schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 15:34:
[...]

Gefeliciteerd, je krijgt een lolly om de kromste redenatie van deze week op Tweakers te hebben...

Ik ga naar Sony omdat daar de reparatie momenteel ligt |:( . Mij lijkt persoonlijk dat die origineel bij Coolblue had moeten liggen, maar ik stel hier juist de vraag om erachter te komen bij wie ik moet zijn.
Los ervan wie er verantwoordelijk is, is mijn doel gewoon dat ik niet nog zes weken hoef te wachten op een oplossing. En maakt mij niet heel veel uit bij wie ik daarvoor moet zijn.
Wat fijn, ik win nooit wat! :D
Volgens mij wordt er meerdere keren tegen je gezegd dat je naar Sony moet en je komt zelf weer met allemaal redenen waarom je naar Coolblue moet. Waarom vraag je het dan? Daarom stuurde ik dat bericht.

Ik zie mijn lolly overigens graag tegemoet, krijg ik een actiecode? :D :9~

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• emnich
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Ik heb even verder gezocht. Er is een zaak tussen een keukenkoper en Doeland waarbij er een cashback beloofd is die door een andere partij uitbetaald zou worden. In die zaak heeft de rechter bepaald dat de cashback onderdeel was van de overeenkomst en dat Doeland daar aansprakelijk voor is.

In een andere (vergelijkbare) zaak wordt keukenboer IKG in het gelijk gesteld en wordt niet verantwoordelijk gehouden voor het niet uitbetalen van de cashback door een 3e partij. Wat mij betreft een gedrocht van een uitspraak maar goed.

Bottom line, het is een groot grijs gebied met (m.i.) zeer veel ruimte voor schimmige praktijken (waar ik CB uitdrukkelijk niet van beticht).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

DutchKel schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 15:56:
Juridisch gezien is Sony verantwoordelijk voor de hoofdtelefoon
...
PS ik ben geen jurist dus er kunnen aan mijn uitspraken geen rechten worden ontleend. ;)
Niet om het een of het ander, maar waarom doe je dit soort uitspraken ("juridisch gezien...") dan? Beide kanten zijn al uitgebreid op intuïtie beargumenteerd, mijn lijkt dit (en dan niet alleen jouw reactie, maar de hele discussie) allemaal niet heel veel meer toevoegen, tenzij iemand wél juridische onderbouwing heeft.
Je kunt van coolblue ook niet verwachten dat ze een product wat ze nooit hebben gehad gaan afhandelen voor defecten
...
Maar mocht sony zich niet houden aan hun deel van de deal dan kun je wel bij coolblue aankloppen om het product retour te sturen en de koop te ontbinden.
Dus het zijn twee losse overeenkomsten, máár de ene overeenkomst is wel afhankelijk van de andere? :S Ik zou wel eens wat meer onderbouwing van al deze juridisch constructies willen zien. Of wat minder sterke uitspraken.
CH4OS schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 16:39:
CoolBlue heeft niet met de actie geadverteerd. CoolBlue heeft gewezen bij producten waarop het van toepassing is, dat de fabrikant een actie heeft met dat product.
Dat lijkt me zeer afhankelijk van de precieze formulering. Volgens mij is die nog niet gepost (of ik moet hem gemist hebben?).

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

bwerg schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 16:44:
Dat lijkt me zeer afhankelijk van de precieze formulering. Volgens mij is die nog niet gepost (of ik moet hem gemist hebben?).
Het beste antwoord tot nu toe is inderdaad door zo'n beetje iedereen over het hoofd gezien, al heb ik al eens eerder gelinkt; xinix03 in "Garantie bij defect 'cadeau' product" verwijst naar de PDF-met de voorwaarden vanuit CoolBlue.

Ik heb ook een stukje geciteerd vanuit de veelgestelde vragen behorende bij de actie van Sony, op de site van Sony, dat is deze post; CH4OS in "Garantie bij defect 'cadeau' product".

Bottom line; CoolBlue wijst naar Sony. Sony wijst naar zichzelf, door te zeggen dat Sony de koptelefoon verzend naar het opgegeven adres.

[ Voor 26% gewijzigd door CH4OS op 22-06-2018 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

CH4OS schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 16:47:
[...]
Het beste antwoord tot nu toe is inderdaad door zo'n beetje iedereen over het hoofd gezien, al heb ik al eens eerder gelinkt; xinix03 in "Garantie bij defect 'cadeau' product" verwijst naar de PDF-met de voorwaarden vanuit CoolBlue.
Mij lijkt de advertentiepagina van het product/de actie belangrijker. Het maakt nogal een verschil of daar stond "komt met een gratis hippe koptelefoon" of "komt met een sony-coupon".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

bwerg schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 16:49:
Mij lijkt de advertentiepagina van het product/de actie belangrijker. Het maakt nogal een verschil of daar stond "komt met een gratis hippe koptelefoon" of "komt met een sony-coupon".
Neem dan even een kijkje op actiepagina vanuit Sony en de actievoorwaarden vanuit Sony.

[ Voor 21% gewijzigd door CH4OS op 22-06-2018 16:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Ik bedoel vooral de advertentie van coolblue. De TS zegt dat ze reclame maakten op hun eigen site, als ze zeggen "gratis koptelefoon erbij" maakt het allemaal helemaal niet meer uit wat de voorwaarden van sony zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Laatst online: 22:12

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Precies dit,
bwerg schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 16:51:
[...]

Ik bedoel vooral de advertentie van coolblue. De TS zegt dat ze reclame maakten op hun eigen site, als ze zeggen "gratis koptelefoon erbij" maakt het allemaal helemaal niet meer uit wat de voorwaarden van sony zijn.
Daarnaast uitlatingen door de fabricant, die overgenomen worden door een leverancier is de leverancier verantwoordelijk voor. Uiteindelijk levert die jouw de producten, ook als dat eerst via een coupon gaat. Het gaat er dus om welke 'uitspraken' heeft CoolBlue gedaan in hun advertentie.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

CH4OS schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 16:39:
[...]
CoolBlue heeft niet met de actie geadverteerd. CoolBlue heeft gewezen bij producten (waarop de actie van toepassing is!) dat de fabrikant een actie heeft in relatie tot dat product!

[...]
CoolBlue heeft niet toegezegd dat je dat cadeau gaat krijgen. CoolBlue zegt dat op het product een actie zit en dat je daarvoor bij de externe partij moet zijn als je er gebruik van wilt maken.

[...]
Dan lees je echt niet goed (of probeert mij woorden in de mond te leggen), want ik zeg nergens dat de winkel iets toezegd. Sterker nog, ik zeg de gehele tijd al dat de winkel iets anders zegt. Wat de winkel "zegt" is het volgende: Tof dat je bij ons Artikel X koopt! Neem contact op met [Fabrikant] of [Externe Partij], zij hebben een actie waarbij je een gratis koptelefoon krijgt wanneer je dit product koopt bij ons".
Ik vind dat CB hier toch écht zegt dat je een gratis koptelefoon krijgt én kan dit ook wel classificeren als adverteren:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/qlSvW9nSCBjjceuCM9aPuQ6w/full.png

Dat er daarna in kleinere letters nog wat genuanceerd wordt klopt maar je kan niet zeggen dat ze alleen maar verwijzen naar een actie bij een fabrikant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

bwerg schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 16:51:
Hoe dat bij de Sony-actie zit/zat weet ik niet. Bij de SSD die ik destijds via CoolBlue kocht, stond nadrukkelijk vermeld dat het product onderdeel was van een actie van Samsung en dat ik via hen (= Samsung) een licentiecode kon krijgen voor een game (Assassin's Creed: Origins). Ik kan mij niet voorstellen dat het met de actie veranderd. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

emnich schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 16:56:
Ik vind dat CB hier toch écht zegt dat je een gratis koptelefoon krijgt én kan dit ook wel classificeren als adverteren:

[afbeelding]

Dat er daarna in kleinere letters nog wat genuanceerd wordt klopt maar je kan niet zeggen dat ze alleen maar verwijzen naar een actie bij een fabrikant.
Heb je de regel eronder ook gelezen toen je selectief een screenshot van de actievoorwaarden van CoolBlue maakte?
Je hebt een product gekocht waar je een gratis hoofdtelefoon bij krijgt van Sony.
Maar dit is ook al eens aan de orde geweest in het topic en ik heb geen zin om eeuwig rondjes te blijven rennen.

[ Voor 14% gewijzigd door CH4OS op 22-06-2018 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droefsnoet
_Dune_ schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 16:55:

Uiteindelijk levert die jouw de producten, ook als dat eerst via een coupon gaat.
Maar het gaat niet om een coupon die Coolblue levert. Ze leveren helemaal niks extra om de koptelefoon te krijgen.

Je moet alleen bij Sony aantonen dat je het product op een bepaalde datum hebt gekocht. Daarvoor gebruik je het aankoopbewijs. Dit aankoopbewijs krijg je standaard, ook als je een andere telefoon koopt of op een moment buiten de actie. Ook moet je bij Sony aantonen dat je het product bezit. Het product krijg je van sowieso van Coolblue, ook buiten de actie krijg jij een product als je dat koopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

CH4OS schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 17:00:
[...]
Heb je de regel eronder ook gelezen toen je selectief een screenshot van de actievoorwaarden van CoolBlue maakte?
Heb je mijn hele bericht ook gelezen voordat je reageerde?

Maar goed, I'm out...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Laatst online: 22:12

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

CH4OS schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 17:00:
[...]
Heb je de regel eronder ook gelezen toen je selectief een screenshot van de actievoorwaarden PDF van CoolBlue maakte?
[...]
Maar dit is ook al eens aan de orde geweest in het topic en ik heb geen zin om eeuwig rondjes te blijven rennen.
Er staat niet expliciet dat de hoofdtelefoon geleverd wordt door Sony zoals jij doet denken. Die zin is prima op te vatten als "je krijgt een heefdtelefoon van Sony - Het merk Sony, bijvoorbeeld geen Bose".

Als ik de advertentie zo lees, doet CoolBlue een belofte waar zij ook verantwoordelijk voor zijn.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
CH4OS schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 16:47:
[...]
Niet ter discussie staat of Sony verplicht is om een (werkende) koptelefoon te leveren. Sony is daartoe verplicht, kan niet nakomen en verkeert in verzuim.
De vraag hier is of je dit CB kunt toerekenen. Emnich heeft een arrest van de Hoge Raad aangehaald waarin de feiten enigszins vergelijkbaar waren (een verkoper die adverteerde met een cashback). Daaruit blijkt dat CB niet aansprakelijk is voor enige schade, tenzij CB de actie onzorgvuldig heeft opgezet (en bijvoorbeeld wist dat de koptelefoons niet goed zouden werken).

Wat resteert is een vordering op Sony om een werkende koptelefoon te leveren, waarbij Sony in verzuim verkeert. De schade die je lijdt tot het moment van de upate kun je van Sony vorderen (artt. 6:74 jo. 6:83 sub c jo. 6:85 BW). Maar ja, wat is je schade? Ga je nu een koptelefoon ergens huren en de huursom vorderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Nu online

dragonhaertt

@_'.'

_Dune_ schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 17:03:
[...]

Er staat niet expliciet dat de hoofdtelefoon geleverd wordt door Sony zoals jij doet denken. Die zin is prima op te vatten als "je krijgt een heefdtelefoon van Sony - Het merk Sony, bijvoorbeeld geen Bose".

Als ik de advertentie zo lees, doet CoolBlue een belofte waar zij ook verantwoordelijk voor zijn.
Behalve dat 1 zin later staat dat coolblue geen partij is in deze levering. zoals ik eerder al zei in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
emnich schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 16:56:
[...]

[afbeelding]

Je kunt in de kleine letters best duidelijkheid verschaffen, zolang de hoofdboodschap maar niet wordt aangetast. Zie ook de uitspraak van het hof die aan het eerdergenoemde arrest vooraf ging:
Uit de stukken met betrekking tot de verkoop van de keukens en de cashbackactie kan echter geen misleiding worden afgeleid. Daaruit blijkt precies wie waarvoor verantwoordelijk is. Ook uit de overgelegde transcripties van de reclame-uitingen op de radio kan misleiding niet worden afgeleid. Gebruikelijk is dat dergelijke mededelingen positief worden gekleurd om de boodschap over te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

@GlowMouse Mee eens maar je kan m.i. niet zeggen dat CB er niet mee adverteert of dat ze slechts verwijzen naar een actie van de fabrikant.

Wat dat doet met de aansprakelijkheid durf ik niet meer te zeggen gezien de twee zaken die ik eerder linkte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
emnich schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 17:13:
@GlowMouse Mee eens maar je kan m.i. niet zeggen dat CB er niet mee adverteert of dat ze slechts verwijzen naar een actie van de fabrikant.

Wat dat doet met de aansprakelijkheid durf ik niet meer te zeggen gezien de twee zaken die ik eerder linkte.
De actie is opgezet in samenwerking met CB, en natuurlijk adverteert CB met die actie. Maar zolang CB daarbij niet onzorgvuldig is geweest, is zij niet aansprakelijk en kun je de volledige koop ook niet ontbinden. Ik lees geen enkele onduidelijkheid in de uitspraak van de HR. Je bent gek als je hier een zaak van maakt.

Dat neemt niet weg dat CB de klant hier gewoon laat stikken, en geen enkele service levert. Service is iets doen wat je wettelijk niet verplicht bent, maar doet om de klant tevreden te houden :)

[ Voor 12% gewijzigd door GlowMouse op 22-06-2018 17:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07:26

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Nu online

dragonhaertt

@_'.'

Deze had ik ook gevonden. Hierin staat
Op een product dat je via zo'n promotieactie krijgt, heb je geen garantie. Omdat het product niet via een verkoopovereenkomst verworven is, is er geen verkoper die je een wettelijke garantie van 2 jaar kan geven. Soms biedt de fabrikant wel een commerciële garantie aan, maar dat is niet verplicht.
Er staan alleen verder geen bronnen of iets dergelijks bij, en dit lijkt me ook niet van toepassing omdat ook een schenking aan wetten en verantwoordelijkheden onderwezen is.
Als de schenking een wettelijke afspraak is dan moet deze schenking alsnog voldaan worden. Hoe dat met garantie zit weet ik niet zeker, maar de non-conformiteit van een gratis product is zeker aan te vechten bij Sony

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

GlowMouse schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 17:05:
[...]

Niet ter discussie staat of Sony verplicht is om een (werkende) koptelefoon te leveren. Sony is daartoe verplicht, kan niet nakomen en verkeert in verzuim.
De vraag hier is of je dit CB kunt toerekenen. Emnich heeft een arrest van de Hoge Raad aangehaald waarin de feiten enigszins vergelijkbaar waren (een verkoper die adverteerde met een cashback). Daaruit blijkt dat CB niet aansprakelijk is voor enige schade, tenzij CB de actie onzorgvuldig heeft opgezet (en bijvoorbeeld wist dat de koptelefoons niet goed zouden werken).

Wat resteert is een vordering op Sony om een werkende koptelefoon te leveren, waarbij Sony in verzuim verkeert. De schade die je lijdt tot het moment van de upate kun je van Sony vorderen (artt. 6:74 jo. 6:83 sub c jo. 6:85 BW). Maar ja, wat is je schade? Ga je nu een koptelefoon ergens huren en de huursom vorderen?
Dan dient de TS toch ook contact op te nemen met Sony, wat ik de hele tijd al aangeef? :? Sony heeft verzuimd inderdaad, maar die stuurt vrolijk de TS door naar de reparateur en die heeft laten weten dat een fix zes weken wachten is. Lijkt mij dat de TS dan sterk staat om een vergelijkbaar product te mogen terugverwachten.
dragonhaertt schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 17:34:
Er staan alleen verder geen bronnen of iets dergelijks bij, en dit lijkt me ook niet van toepassing omdat ook een schenking aan wetten en verantwoordelijkheden onderwezen is.
Als de schenking een wettelijke afspraak is dan moet deze schenking alsnog voldaan worden. Hoe dat met garantie zit weet ik niet zeker, maar de non-conformiteit van een gratis product is zeker aan te vechten bij Sony
Maar de Belgische vlieger gaat niet op, omdat de actie uitsluitend voor de Nederlandse markt was en ook alleen retailers deelnemer waren die ook actief zijn op de Nederlandse markt. Zie de voorwaarden van Sony.

[ Voor 21% gewijzigd door CH4OS op 22-06-2018 17:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
CH4OS schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 17:39:
[...]
Dan dient de TS toch ook contact op te nemen met Sony, wat ik de hele tijd al aangeef? :? Sony heeft verzuimd inderdaad, maar die stuurt vrolijk de TS door naar de reparateur en die heeft laten weten dat een fix zes weken wachten is. Lijkt mij dat de TS dan sterk staat om een vergelijkbaar product te mogen terugverwachten.
TS moet inderdaad bij Sony zijn, maar als de reparateur al heeft aangegeven dat je na zes weken een vervangend product krijgt, is dat een praktische oplossing. Ik zie eigenlijk geen reëel alternatief als Sony niet thuis geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

GlowMouse schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 18:01:
TS moet inderdaad bij Sony zijn, maar als de reparateur al heeft aangegeven dat je na zes weken een vervangend product krijgt, is dat een praktische oplossing. Ik zie eigenlijk geen reëel alternatief als Sony niet thuis geeft.
Sony verwees TS door naar reparateur, die na 4 weken zei dat zij over zes weken een update krijgen, die de problemen van de koptelefoon van TS oplost. Dan wacht TS dus in totaal 10 weken. Dat is wel wat veel, ook al heeft de TS de koptelefoon gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07:26
dragonhaertt schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 17:34:
[...]

Deze had ik ook gevonden. Hierin staat

[...]

Of Sony Garantie moet verlenen is ook niet het probleem(of waar de hele lange discussie over gaat. Maar meer of CB Garantie moet geven. En dat blijkt niet zo te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

De vraag is of er tussen koper en Sony een overeenkomst tot stand kwam. Daartoe moet Sony dat duidelijk maken bij de actie en toestaan naar verkopers en moet het voor de koper duidelijk zijn bij het aangaan van de overeenkomst. Dat duidelijk zijn wie de contractpartij is lijkt mij primair en mag dus niet zomaar in voorwaarden zijn weggestopt.

De advertentie die ik eerder zie maakt het makkelijk te denken dat ik die overeenkomst sluit met CB. Die gaan naar mijn mening dan ook niet vrijuit.

Daar komt bij dat een actie ook niet zo moet zijn ingericht dat eigenlijk het standaard consumentenrecht geschaad wordt. Waar het gaat om een winactie, kan ik de directe overeenkomst met fabrikant zien zitten daarvoor.

Waar iedereen bij aankoop iets krijgt, zeker zoals het hier geadverteerd wordt, dan is de overeenkomst gewoon product plus koptelefoon. Dus verkoper. Anders is het een makkelijke constructie om consumentenrecht standaard te omzeilen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22-09 15:14

sjaool

Every life should have 9 cats

Cashbacks en gratis producten bij aanschaf van een product gaan praktisch altijd via de fabrikant van het hoofdproduct in de actie. Voor garantie op defecten en dergelijk zul dus toch echt bij de fabrikant moeten zijn. De verkopende partij communiceert alleen de actie en is daar verder geen partij in. Zo simpel zit het allemaal in elkaar.

Als het een actie is die door verkopende partij (Cool Blue of wie dan ook) zelf is opgezet dan kun je natuurlijk wel garantie verhalen bij de verkopende partij aangezien de fabrikant hier verder geen rol in heeft. Maar goed daarvoor hebben cashbacks en andere acties dan ook altijd actievoorwaarden die je bij de organiserende partij kunt inzien. Vaak moet je daar een pdf voor downloaden.

TS moet dus gewoon bij Sony zijn voor de garantie en niet bij Cool Blue. Er zit dan volgens mij niks anders op dan op Sony wachten of verder contact met Sony opnemen over wat de mogelijkheden zijn.

"When you grow up your heart dies"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 13:34:
De vraag is of er tussen koper en Sony een overeenkomst tot stand kwam. Daartoe moet Sony dat duidelijk maken bij de actie en toestaan naar verkopers en moet het voor de koper duidelijk zijn bij het aangaan van de overeenkomst.
Sony hoeft niks duidelijk te maken, zolang er maar een overeenkomst is tussen CB en Sony en de klant de actie van Sony inroept (art. 6:253 BW; TS is in dat artikel de derde). Er komt geen overeenkomst tussen de klant en Sony tot stand, wel krijgt de klant een vorderingsrecht op Sony.
Waar iedereen bij aankoop iets krijgt, zeker zoals het hier geadverteerd wordt, dan is de overeenkomst gewoon product plus koptelefoon. Dus verkoper. Anders is het een makkelijke constructie om consumentenrecht standaard te omzeilen.
Dat is ook wat snel geconcludeerd. Het wordt pas dubieus als de combinatie significant duurder is dan het losse product (het prijsverschil moet duidelijk groter zijn dan de standaard 'CB opslag'). Het lijkt hier echt om een cadeau te gaan bij preorders. Lees het eerdere arrest van de Hoge Raad eens door.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Droefsnoet
Verwijderd schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 13:34:
Maar je krijgt de koptelefoon niet bij je aankoop. Je moet daar zelf achteraan gaan. Als je zelf niks doet ontvang je ook geen koptelefoon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chntl321
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 06-07-2023
Ik kreeg bij de Harman Kardon speaker die ik gratis kreeg bij een Galaxy S9, netjes een brief van Samsung die als garantiebewijs diende. Neem aan dat Sony ook wel zoiets heeft. Aangezien je de koptelefoon van Sony hebt ontvangen en niet van Coolblue, lijkt het mij inderdaad logisch dat de garantie via Sony loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marly
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 29-05-2021
Dezelfde ervaring, als hierboven: toen ik destijds mijn Lumia 920 kocht, kreeg je er een draadloze lader bij, dan moest de telefoon wel gekocht zijn bij een van de in de voorwaarden genoemde (web)winkels. Dit 'cadeau' moest je zelf aanvragen bij Nokia, bevestiging van aanvraag en het pakje zelf kwamen ook van Nokia, met een brief, waarin o.a. ook stond, dat ik die moest bewaren, want hij diende als garantiebewijs. Was standaard brief, de naam van de winkel, waar de telefoon gekocht was, werd nergens genoemd.
Die lader doet 't nog steeds, dus nooit garantie nodig gehad, maar mij was volkomen duidelijk, dat ik, indien nodig, hiervoor bij Nokia moest zijn en niet bij de shop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Schiet me net te binnen; Ooit via actie van Ziggo een Tablet ontvangen.
Dit ging via code, die ik bij Paradigit kon invoeren bij aankoop voor de tablet. Dit gaf de korting waardoor de tablet gratis was. Hier ook problemen mee gehad waar beide partijen op elkaar afwezen. Juridische hulp zorgde ervoor dat Paradigit mij een links stuurde, om de tablet naar Samsung op te sturen.
In deze situatie zou je CB als Paradigit kunnen zien, die het dan regelt met Sony. ( mijn aankoop was dus de code bij Paradigit gebruiken) @Sissors
misschien heb je hier wat aan

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droefsnoet
Hackus schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 17:35:
In deze situatie zou je CB als Paradigit kunnen zien, die het dan regelt met Sony.
Zou kunnen, je zou ook kunnen zeggen dat je in deze situatie Coolblue als Ziggo kan zien, want daar heb jij het originele product gekocht. Dan zien we Sony als Paradigit, omdat je via hen het actieproduct hebt gekregen en zien we de tablet als koptelefoon en Samsung als Sony.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Droefsnoet schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 17:40:
[...]

Zou kunnen, je zou ook kunnen zeggen dat je in deze situatie Coolblue als Ziggo kan zien, want daar heb jij het originele product gekocht. Dan zien we Sony als Paradigit, omdat je via hen het actieproduct hebt gekregen en zien we de tablet als koptelefoon en Samsung als Sony.
Bij een abonnement kreeg ik de kortingscode om te kopen bij Para.
Daar ook alle facturatie van ontvangen, en moest me daar ook melden voor garantie.(gaat in mijn ogen verder buiten Ziggo om). Maar goed, ik ben geen jurist. Brainstorm alleen mee in dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Droefsnoet schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 13:56:
[...]

Maar je krijgt de koptelefoon niet bij je aankoop. Je moet daar zelf achteraan gaan. Als je zelf niks doet ontvang je ook geen koptelefoon.
Uitgaande van de screenshot van eerder: zo is het niet geadverteerd.

Er wordt door @GlowMouse opgemerkt dat de waardeverhouding relevant is. Dat is een goed uitgangspunt naar mijn mening. Maar de wijze van adverteren moet daar wel ook mee in balans zijn.

De uiting hier zoals in de geposte screenshot is dusdanig concreet dat ik mijn twijfels plaats bij deze specifieke vorm. Ik zie het overigens vaker in deze lijn met vaak een sterretje met kleine letters. Ik denk dat de grenzen in dit geval zonder enige verwijzing toch echt overschreden zijn: CB belooft een koptelefoon en is aansprakelijk voor de uiting en verdere gevolgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Droefsnoet
Verwijderd schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 19:21:
[...]

Uitgaande van de screenshot van eerder: zo is het niet geadverteerd.
Maar dit is niet de screenshot van de uiting. Dit is het screenshot van de kop van de actievoorwaarden waarin staat dat je bij Sony de koptelefoon moet opvragen.

Overigens denk ik ook niet dat Coolblue heeft geadverteerd met "gratis koptelefoon die je bij Sony moet aanvragen en als je dat niet binnen een bepaalde tijd doet krijg je niks", maar dat zou je dan moeten opnemen met de Stichting Reclame Code en ga je voor garantie van je speakers die je van Sony hebt gekregen naar Sony.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even over een andere boeg gooien let wel ik ben geen jurist. Maar als bedrijf mag je ook niet zomaar van alles adverteren. Los van de reclame code commissie heb je ook nog te maken met welke indruk je wekt met een advertentie. In dit geval lijkt het mij vrij duidelijk dat de gratis headset als deel van de overeenkomst gezien kan worden daar het duidelijk is gebruikt als verkoop stunt. Zonder de gratis headset zullen veel klanten niet overgaan tot aankoop en dit trekt dus mensen over de drempel. zodoende lijkt het mij ook dat deze niet los getrokken kan worden van de totale order.

Als een dealer adverteert met gratis alu velgen onder een auto is het ook onderdeel van de overeenkomst of bandenboer piet of Mercedes ze achter af gratis levert zal een zorg zijn het is op dat moment onderdeel van de overeenkomst geworden daar dat klant het wordt aangeboden als lokkertje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Droefsnoet schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 22:28:
Maar dit is niet de screenshot van de uiting. Dit is het screenshot van de kop van de actievoorwaarden waarin staat dat je bij Sony de koptelefoon moet opvragen.
Sterker nog, in de eerste regel onder het deel van de screenshot staat al dat de headset niet wordt verzonden vanuit CoolBlue.
Je hebt een product gekocht waar je een gratis hoofdtelefoon bij krijgt van Sony. Aangezien
je de Sony Wireless NC headset WH-1000XM2 niet via Coolblue ontvangt,
bron

Al snap ik dat het deel 'van Sony' op meerdere manieren te interpreteren is, zoals eerder ook al aangegeven door iemand in het topic.

[ Voor 9% gewijzigd door CH4OS op 25-06-2018 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Voor volledigheid:
Sony heeft me netjes zoals aangekondigd binnen twee werkdagen een antwoord gegeven afgelopen dinsdag. (Granted, 17:50 met een werkdag voor hun tot 1800, maar toch). Helaas was dat antwoord een samenvatting van wat ik al wist. Hij begreep weer dat ik niet nog zes weken wilde wachten, dus hij ging dat de volgende dag weer ter sprake brengen bij een overleg.

Gisteren een algemeen mailtje weer dat het naar een afdeling was doorgezet. En tot mijn verbazing toen ik thuis kwam was er een pakketje: Een koptelefoon nieuw in doos. Blijkbaar had het reparatiecentrum eerder dan verwacht een nieuwe batch binnengekregen :).
Pagina: 1 2 Laatste