Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Voor werk wil ik een tweede desktop aanschaffen, we breiden namelijk uit. Nu heb ik vorig jaar een desktop-configuratie samengesteld van Dell. Dit kwam uit op ongeveer 2.800,00 euro. Nu ben ik niet heel erg onder de indruk van de snelheid van de renders en laadtijden van de bestanden.

Voordat ik weer klakkeloos dezelfde bestel dacht ik dit keer misschien hier wat advies in te winnen.

Met het nieuwe systeem wil ik 3D kunnen tekenen in Sketchup 2018/Revit 2018, kunnen renderen met V-ray 3.6 en Enscape.

De maximale prijs is €3.500,00 incl. BTW (titel is verkeerd)

Wat ik allemaal denk nodig te hebben vind ik lastig. Ik werk momenteel op een Dell Precision Tower 5820 met een Intel Xeon W-2123 3,6 GHz, 3,9 GHz Turbo, 4C, 8,25 MB met een Nvidia Quadro P2000. 16 GB geheugen en een SSD schijf. (mis ik relevante info?)

Mijn voorkeur zou in principe weer uitgaan naar een tower van Dell, omdat we alles dan een beetje hetzelfde houden. Maar als er alternatieven zijn die veel beter zijn sta ik daar voor open.

Of ik ga overklokken? Ik heb gegoogled wat dat is - ik gok van niet...

Ik heb nu een nieuwe samenstelling gemaakt op de Dell site, zie hieronder. Ik hoop op advies of dit goed geschikt is voor mijn wensen of dat er ruimte is voor verbetering.

Processor
Intel Xeon W-2133 3,6 GHz, 3,9 GHz Turbo, 6C, 8,25 MB cache, HT, (140 W) DDR4-2666
Besturingssysteem
Windows 10 Pro voor Workstations (meer dan 4 cores)
Chassisopties
Dell Precision Tower 5820 950 W chassis
Videokaart
NVIDIA® Quadro® P4000, 8 GB, 4 DP (5820T)
Geheugen
16 GB (2 x 8 GB) 2666 MHz DDR4 RDIMM ECC
RAID-configuratie interne harde schijf
SATA-/SAS-harde schijf/Solid State-harde schijf - Geen RAID of BOOT+ RAID
Schijfcontroller
Geïntegreerde Intel AHCI SATA chipset-controller (8 x 6,0 Gb/s), SW-RAID 0, 1, 5, 10
Harde schijf
2,5 inch 256 GB SATA klasse 20 Solid State-harde schijf
2e harde schijf
2,5 inch 1 TB 7200 rpm SATA-harde schijf
3e harde schijf
Geen station geselecteerd
4e harde schijf
5 harde schijf
6e harde schijf
5,25" FlexBay
16x halfhoge dvd-rom
Opties voor Slimline-bay
8x dvd+/-rw Slimline
RAID-configuraties voor SATA/SAS-harde schijven/Solid-schijf
Geen RAID
Storagevolume
Opstart- of storagevolume > 2 TB (selecteren bij bestelling van een HDD van 3 TB/4 TB)

Totaal: €3.345,27

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SpeedQber
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 11:52
Overweeg een NVME SSD, die hebben een hele hoge bandbreedte. Dus goed om grote bestanden in het RAM te laden.
De snelheid van de renders hangt wss vooral af van de GPU, een Quadro lijkt me prima, heb je ook al een Tesla overwogen?
Hoe groot zijn de bestanden? Een 256 GB SSD is misschien wat weinig. En waar is de HDD dan voor?
Die Xeon heeft 6 cores + HT? Een R7 2700X heeft er 8, misschien dat dat sneller is. Kan Dell wel Ryzen leveren?
Is 16 GB RAM genoeg?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
@Verwijderd Ik begrijp de keuze voor een prebuild dell workstation en er zitten voordelen aan, maar zou me alleen maar genaaid voelen. Je moet natuurlijk reparatie en garantie meenemen in je overweging.
Maar ik zou zelf wat laten in elkaar zetten en afspraken maken over defecten en reparatie etc.

Ecc heb je niet echt nodig dus xeon hoeft niet.. Voor 3k kun je best een 14core + intel systeem moeten scoren, dat rendert iig veel lekkerder in vray.

Als je blij bent met de viewport snelheid van de p2000 in skp & revit dan hoef je misschien geen veel duurdere p4000 te nemen.

@SpeedQber waar heb je het over, vray rendert op de cpu.. Tesla's zijn helemaal onzinnig hier :p

specs

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• peize9
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 09:34
Je kan het inderdaad voor dell kunnen gaan, maar zoals eerder vermeld is het ook mogelijk om iets zelf te bouwen met vele malen meer rekenkracht. Wat dacht je bijvoorbeeld hier van? Goedkoper en veel meer kracht onder de motorkap...

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen Threadripper 1950X€ 769,-€ 769,-
1Asus Prime X399-A€ 314,50€ 314,50
1PNY Quadro P4000€ 878,01€ 878,01
1Fractal Design Define C TG€ 83,01€ 83,01
1NZXT Kraken X52 (met AM4 support)€ 140,95€ 140,95
2G.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB€ 154,65€ 309,30
1Seasonic Focus Plus 650 Gold€ 90,-€ 90,-
1Samsung 860 EVO 1TB€ 221,40€ 221,40
1Samsung 970 Evo 500GB€ 171,34€ 171,34
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.977,51

Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying. ― Arthur C. Clarke

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpeedQber
@maratropa Ik had geen idee welke programma's welke hardware gebruiken. Maar ik zie Quadro en ik denk 'super high-end GPUs'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wauw, wat snel deze reacties, thanks!!

Omdat ik zelf bar weinig verstand heb van computers voelde ik me inderdaad veiliger bij een prebuild. Maar ik begrijp absoluut het verhaal dat je op bovenstaande manier veel meer waar voor je geld krijgt...

Maar waar vind je iemand die dat kan bouwen? Ik heb daar al wel op gezocht maar kom daar niet echt uit. En ik vrees dat ik er echt te weinig verstand van heb om er zelf mee te gaan stoeien.

Iemand afkomstig uit regio Den Haag? ;-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• shadvet
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 05-09 10:45
Een aantal webwinkels doen dit voor je tegen een meerprijs, rond de 50 euro meestal.
Met youtube kom je ook echt een heel eind, het is geen rocket science :).

Ik vind het zelf simpeler dan ikea meubels.
Gereedschap is ook niet nodig (eventueel een kruiskop)

i5-6400, r9 280x, 8g ram, BenQ GW2470H, NZXT S340 Black | i5-4570, XFX 7970, 8g ram, Acer X223W, FD Core1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hahaha! Ook niet voor iemand die waarschijnlijk niet weet welk onderdeel wat is? :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shadvet
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 05-09 10:45
Met een youtube filmpje erbij, ja.

op het kanaal van LinusTechTips of Jayz2cents staan erg duidelijk filmpjes.

met kabeltjes/stekkertjes kun je niet veel fout doen. als het niet past, moet het niet in die connector.
Niks forceren en dan gaat er niks kapot

i5-6400, r9 280x, 8g ram, BenQ GW2470H, NZXT S340 Black | i5-4570, XFX 7970, 8g ram, Acer X223W, FD Core1000

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpeedQber
Er zijn heel veel videos die imo erg duidelijk laten zien hoe alles in elkaar moet.
Maar voor de zakelijke markt is garantie misschien wel handig,
Ik weet dan Azerty assemblage met garantie verkoopt. Alternate heeft ook assemblage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@peize9 Ik ga het er op wagen.

Ik zie dat ze bij Azerty inderdaad voor weinig in elkaar zetten, en dan zit er 3 jaar garantie bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peize9
Verwijderd schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 14:18:
@peize9 Ik ga het er op wagen.

Ik zie dat ze bij Azerty inderdaad voor weinig in elkaar zetten, en dan zit er 3 jaar garantie bij.
Azerty is opzich ook gewoon een zeer goede webshop, dus dat zit wel snor.

Trouwens wel geinig, voor het eerst dat ik iemand een threadripper aanraad, wat is in bijna alle gevallen overkill... maar voor de rendering is het wel een goed idee!

De rest ook tevreden met mijn build?

Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying. ― Arthur C. Clarke

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
@peize9 threadripper is veel meer value voor renderen maar voor het werken met scketchup en revit wil je max coresnelheid... Beetje een afweging maar sketchup is best een gare app en die zou ik altijd max coresnelheid willen geven, dat merk je overal in werken met sketchup. Vandaar ook dat ik de 14 core i9 noemde met 4,3ghz max turbo.

2 ssd's zou ik niet perse doen, je kunt ook gewoon 1 grote nemen.

aio waterkoelers ben ik zelf fan van icm renderen ivm warme lucht meteen er uit gooien, maar voor een leek is een goeie luchtkoeler met geschikte airflow misschien wel simpeler..

Als @Verwijderd op dit moment geen echte traagheid in de viewports met sketchup en revit ervaart dan is een p2000 waarshijnlijk al prima. Ik weet uit ervaring dat een p600 met sketchup vaak ook al lekker werkt.

specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11:04

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Wat niet onbelangrijk is; wat is de verhouding renderen en daadwerkelijk 3D modellen bouwen.

Mijn ervaring (Revit, Solidworks, Autocad) is dat veel pakketten sterk single core gericht zijn waardoor wij de voorkeur geven aan normale dekstop CPU's met flinke clocksnelheid. Renderen werkt zeer goed multicore.

Wij renderen zeer beperkt.
Laatste pc's zijn allemaal 7700K's met 32GB ramgeheugen, 512GB SSD en een Quadro P4000.
512GB is wel een aanrader, installaties worden steeds groter, voor personen die veel met point clouds werken hebben we meer geheugen nodig (bestanden van 30-40GB zijn geen uitzondering, die wil je ook vanaf SSD draaien...).

Gebruiken laatste jaren altijd custom build pc's die we laten assembleren (voor ~€50 ga ik onze systeembeheerder daar niet mee lastig vallen). Kopen wel altijd een X aantal dezelfde wat onderhoud vereenvoudigd. Zou nu voor een 8700k gaan voor ons doeleind.

Als render vooral je doel is lijkt me die Threadripper overigens een erg geschikte CPU.

[ Voor 20% gewijzigd door Tortelli op 22-06-2018 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor de Threadripper is het misschien handiger om de pricewatch: Enermax LiqTech TR4 240 te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@maratropa De traagheid van de viewports valt mee. Ik werk nu met een Nvidia P2000 en hij hoeft maar zelden echt lang na te denken.

Ik hoop alleen de rendertijd iets verder terug te dringen.

@Tortelli We hebben een interieurbouw bedrijf en we modelleren met z'n tweeën. De renders zijn bedoeld ter presentatie naar klanten toe. Vervolgens is het een kwestie van alles omzetten in werktekeningen.

Het renderen is maar een onderdeel, maar omdat je met klanten werkt heb je heel vaak dat je je final render toch nog aan moet passen. We willen geen lage kwaliteit renders presenteren, ondanks dat je weet dat het meestal nog 3x opnieuw moet.

Vandaar dat die snelheid voor ons veel winst oplevert (en ergernis wegneemt ;-))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peize9
Verwijderd schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 14:59:
@maratropa De traagheid van de viewports valt mee. Ik werk nu met een Nvidia P2000 en hij hoeft maar zelden echt lang na te denken.

Ik hoop alleen de rendertijd iets verder terug te dringen.

@Tortelli We hebben een interieurbouw bedrijf en we modelleren met z'n tweeën. De renders zijn bedoeld ter presentatie naar klanten toe. Vervolgens is het een kwestie van alles omzetten in werktekeningen.

Het renderen is maar een onderdeel, maar omdat je met klanten werkt heb je heel vaak dat je je final render toch nog aan moet passen. We willen geen lage kwaliteit renders presenteren, ondanks dat je weet dat het meestal nog 3x opnieuw moet.

Vandaar dat die snelheid voor ons veel winst oplevert (en ergernis wegneemt ;-))
Als je dan dus echt op de render wil focussen zou ik zeggen, ga voor de 1950x threadripper. Het is een super ding voor rendering.(het rijmt :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
vray heeft ook een eigen benchmark tegenwoordig:
https://benchmark.chaosgroup.com/cpu?search_string=
Uit deze resultaten zou ik zeggen dat de 14core 7940x intel weinig onder moet doen voor de threadripper 1950x 16 core. Daarbij is de coresnelheid van de intel wat beter wat de hogere prijs weer enigzins rechtvaardigt. Zoals @Tortelli ook zegt, coresnelheid is belangrijk, niet op beknibbelen. Daarbij, je koopt dit zakelijk en zonder btw, die meerprijs voor de intel vind ik niet zo dramatisch. :)

Afbeeldingslocatie: https://www.pugetsystems.com/pic_disp.php?id=47685&width=800&height=800

Of wacht ff op de 32core threadripper :)

[ Voor 3% gewijzigd door maratropa op 22-06-2018 15:09 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Net de offerte ontvangen van Azerty; €3.022,58 incl. assembleren, verzenden & 3 jaar garantie. Lijkt me netjes toch?

Zou de offerte wel willen toevoegen hier, voor wie het interesseert, maar afbeeldingen uploaden is nogal omslachtig of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peize9
Valt best mee toch? Gewoon op imgur gooien en link in afbeelding toevoegen zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/L9m2fW0

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11:04

Tortelli

mixing gas and haulin ass

maratropa schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 15:08:
vray heeft ook een eigen benchmark tegenwoordig:
https://benchmark.chaosgroup.com/cpu?search_string=
Uit deze resultaten zou ik zeggen dat de 14core 7940x intel weinig onder moet doen voor de threadripper 1950x 16 core. Daarbij is de coresnelheid van de intel wat beter wat de hogere prijs weer enigzins rechtvaardigt. Zoals @Tortelli ook zegt, coresnelheid is belangrijk, niet op beknibbelen. Daarbij, je koopt dit zakelijk en zonder btw, die meerprijs voor de intel vind ik niet zo dramatisch. :)

[afbeelding]

Of wacht ff op de 32core threadripper :)
Als je configuratie pak van @peize9 en CPU en mobo vervang en de 2e SSD eruit haal (zou liever voor 1x1TB gaan):
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i9-7940X Boxed€ 1.167,38€ 1.167,38
1Asus Prime X299-A€ 250,50€ 250,50
1PNY Quadro P4000€ 801,08€ 801,08
1Fractal Design Define C TG€ 82,35€ 82,35
1NZXT Kraken X52 (met AM4 support)€ 140,95€ 140,95
2G.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB€ 154,65€ 309,30
1Seasonic Focus Plus 650 Gold€ 84,38€ 84,38
1Samsung 970 Evo 500GB€ 171,34€ 171,34
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 3.007,28

(not sure of ramgeheugen compatible is...)

Kom je grofweg op dezelfde prijs uit!.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peize9
Nog ff een note op de offerte, er staat 1 set ram, ik had er 2 in. 32gb is opzich geen overbodige luxe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 08:35
X299 en X399 hebben een extra EPS kabel nodig. Die heeft een Focus Plus 650w niet. Neem een pricewatch: be quiet! Straight Power 11 750W. 4+4 pins CPU en 8 pins EPS en beter dan de Focus Plus.
Pagina: 1