Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[USMT ScanState] Win10 SPP captured Office licentie niet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Perphide
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21-04-2024
Met behulp van ScanState probeer ik een software provisioning package (spp) te maken waarin Office zit, inclusief alle huidige updates, licentie en het liefst ook nog instellingen vanuit het Office Trust Centre.

Nu kan ik het pakket volledig installeren, updaten, licentie invoeren en de gewenste settings maken. Als ik daarna het pakket capture en uitrol ben ik echter de licentie en instellingen kwijt.
...

Dit is het commando wat ik gebruik om te capturen:
scanstate.exe /apps:-sysdrive /config:"Config_AppsAndSettings.xml" /o /ppkg Office.spp
...

Ik heb geprobeerd om een nieuwe config te maken met behulp van GenConfig maar ook dit resulteert niet in het capturen van software + settings. Met name de licentie is toch wel degelijk van belang om het mogelijk te maken een SPP uit te rollen naar meerdere systemen.

Weet iemand hier meer van wellicht?
...

Alle reacties

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Welke Office 8)7

Nieuwe Office-versies hangen namelijk aan de gebruiker, niet aan het systeem.

[ Voor 71% gewijzigd door Room42 op 22-06-2018 13:02 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• Perphide
Ach natuurlijk.... hoe stom kan ik zijn :)
Het betreft Office Pro Plus 2013.
En Windows 10 build 1803 met de daarbij horende ADKTools.

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Wat voor licentievorm gebruik je?

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• Perphide
Ik heb een code (MAK). De code is drie jaar geldig en bedoeld voor 20 machines.

Hoe dit laatste werkt weet ik echter niet, ik zie in het volume license center alleen het aantal activaties staan, niet het aantal machines waarop de code in gebruik is.

• Starke
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 28-11 16:33
Gezien je een VLK Office 2016 gebruikt dan (MAK), of dat ProPlus of Standard is even buiten beschouwing gelaten, is het geen idee om de setup van deze zelf een config file te bouwen (mee te geven). In Office 2013 kon hier vrij veel mee, meegegeven worden naast de licentiecode ook configuratie van bijna alle Office 2013 producten.

setup.exe /admin schijnt nog steeds deze tool op te roepen (in VLK setups van 2016).

Het enige nadeel hiervan is zoals je zegt de Office Updates die niet meegenomen worden maar als het bedrijf hoop ik dat je deze gewoon pushed via een WSUS (of vergelijkbare) server (/service).

Bij het bedrijf waar ik zit wordt de setup van Office door ons package systeem (via system account) voor inloggen geïnstalleerd en het doen we alleen de activatie van Office remote via de tooling die daarvoor beschikbaar is:
cscript "C:\Program Files (x86)\Microsoft Office\Office16\ospp.vbs" /inpkey:*****-*****-*****-*****-*****
cscript "C:\Program Files (x86)\Microsoft Office\Office16\ospp.vbs" /act

Edit:
Over updates
Office 2010/2013/2016 supports integration of Updates by placing the MSP files in the Updates folder of the installation medium.

Kennelijk kan je deze dus laten verkrijgen door downloads: WSUS Offline Update 11.4 of WHDownloader en deze gewoon in de update folder van de 2016 setup plaatsen.

[ Voor 15% gewijzigd door Starke op 22-06-2018 15:26 ]

• Perphide
@Starke

Het systeem dat ik gebruik werkt iets anders, ik wil namelijk met ScanState werken waarbij ik op een schone kale machine één software pakket installeer en dit vervolgens capture naar een software provisioning package. Dit pakket wordt dan weer uitgerold naar nieuwe machines.

Ik heb even gekeken naar OCT (setup.exe /admin) maar volgens mij kan ik dit niet toepassen. Ik installeer Office namelijk niet via commandline maar vanuit het SPP pakket.

De Windows updates (in MSP vorm) heb ik reeds voor elkaar, maar ik zit met de instellingen die niet worden meegenomen door ScanState. Intussen heb ik een heleboel register keys kunnen achterhalen die verantwoordelijk zijn voor de meeste instellingen maar helaas niet allemaal.

Volgens mij moet ik op één of andere wijze kunnen opgeven dat ik ook user settings (dus het register en de office licentie) wil meenemen in het SPP. Echter is mij dit nog niet gelukt.

[EDIT]
Of zou ik een PPKG bestand moeten maken waarin ik Office wellicht via commandline laat installeren?

[ Voor 5% gewijzigd door Perphide op 25-06-2018 12:02 ]

• Starke
@Perphide
Ik had iets van misschien is het een optie voor jullie gezien je de Office setup redelijk veel kan doen maar uiteraard is ieder bedrijf anders met het uitrollen van packages.

Helaas kan gebruikers settings wel een probleem zijn gezien deze (over het algemeen) in HKCU zijn, nu ken ik USMT Scanstate niet, maar ik neem aan dat deze software provisioned onder of een bepaalde Domein account of bijvoorbeeld onder PC\system als die (registry) settings dan ook vanuit de draaiende package worden deze geïmporteerd onder de user account waar vandaan het package gedraaid word, waardoor het me niet vreemd lijkt dat de (gebruiker specifieke) instellingen niet geïmporteerd voor de gebruikers.

(Bij ons maakt het package systeem gebruik van gewoon de DVD welke uitgepakt is op een netwerkshare dus ik denk niet dat je dan zoveel aan mijn advies hebt omdat de manieren van uitrol verschillen). Misschien alleen eventueel de remote activatie (hoewel ik niet weet in hoeverre je een scripting commando in je package kan meegeven). Dan zit je daarna nog alleen met hoe je de user based Trust Center Settings naar de gebruikers krijgt.

• Perphide
@Starke
Bedankt voor je antwoord!
Intussen ben ik een stuk verder en ik zit nu zo goed als met het omgekeerde probleem van wat jij hierboven schets.

Ik heb nu juist alle gebruikers instellingen voor elkaar, via register keys en wat scripting. Echter blijft de Office licentie nog achterwege en wanneer ik deze met OSPP.VBS wil activeren zijn er lokale administrator rechten benodigd. Dat hebben wij helaas niet, en het script welke ik gebruik wordt momenteel ook niet via een domein beheerder uitgevoerd.

Een nieuw probleem doet zich dus voor :)
Een nieuwe uitdaging... joepie :9

[ Voor 3% gewijzigd door Perphide op 25-06-2018 15:16 ]

• Starke
Voordeel dat wij remote tooling hebben die onder system draait. Wij gebruiken die over het algemeen om de Office 2016 (VLK/MAK) activatie te doen omdat je anders bij elke nieuwe gebruiker weer de licentie voor Office in moet vullen (voor zover ik me herinner). Zou bijna denken dat O365 makkelijker is waar gebruikers dan gewoon met hun Office 365 account inloggen voor activatie. (Maar dat kan natuurlijk duurder zijn voor jullie, in het geval je van een non-profit status geniet waardoor er licenties via techsoup aangeschaft kunnen worden voor vrij goedkoop kan en dan voor Office 365 Enterprise E1 en MAK licenties voor Office 2016 wat dan stukken goedkoper is dan gewoon een O365 Standard of Business Premium account).

[ Voor 14% gewijzigd door Starke op 25-06-2018 15:31 ]

• Perphide
Intussen is het gelukt om met scanstate toch de licentie te capturen, waarom dit eerder niet ging is mij een raadsel. Ik voor nu exact dezelfde commando's uit.
De activatie heb ik daarna verzorgd via OSPP.VBS, het /act commando kan blijkbaar wel als lokale user uitgevoerd worden maar het installeren van de licentie niet.
Voor nu is het dus werkend, maar in de toekomst wil ik het ombouwen naar het OCT systeem waarbij ik een MSP bestand kan maken met daarin alle settings en licenties. Wel zo praktisch!

Bedankt voor de hulp en het meedenken, het heeft mij ontzettend goed geholpen!
Pagina: 1