Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aria_zz
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 07-04-2020
Hoi,
ik ben niet erg goed in het hele pc bouwen etc, maar leer graag bij en wil met mijn eigen pc wat dingen tweaken om zo betere prestaties te krijgen, zonder dat het super deluxe moet zijn. Daarom ben ik aan het uitkijken voor, eventueel, een nieuwe vieokaart. Ik wil vooral weten of dat nodig is en waar ik op moet letten om mijn pc te verbeteren met het oog op de toekomst.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik gebruik mijn desktop vooral om te gamen (witcher, skyrim, AC etc), films en series te kijken.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik wil niet meer dan 500euro uitgeven, maar balans van de pc is het belangrijkste.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Op dit moment heb ik een Asus moederbord, i7-2600k, 3.40ghz, 64-bit, een Nvidea 750GTX videokaart, 8gb ram, 1tb hdd, windows 10. 1950x1080 - 60GH beeldscherm. Pc is gebouwd in 2014.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Sowieso wil ik daar in de toekomst nog een SSD bij steken, maar op dit moment vraag ik mij vooral af of mijn video kaart het eigenlijk nog wel goed genoeg gaat doen met nieuwe games etc. Tot nu toe heb ik zeker niet te klagen, behalve dat hij luid is. Maar omdat dit de eerste keer is dat ik zelf aan een pc pruts, wil ik wat uitkijken zodat hij lang mee gaat.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik zou graag bij nVidea blijven, maar als er een goede reden is om voor iets anders te kiezen kan dat ook.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Liefst iets dat niet te luid is en energiezuinig. Verder moet hij wat klaar zijn voor de toekomst, dat ik niet binnen een jaar een andere moet zoeken.

Ga je overklokken?
Standaard is denk ik prima.

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik wil vooral weten: moet ik een nieuwe kaart hebben? Hoe doet deze het eigenlijk met huidige games of is het nuttiger een nieuwe videokaart aan te schaffen en hoe zorg ik er dan voor dat mijn systeem optimaal loopt. Eventueel, is het een goed idee er nu al SSD bij te gaan steken, en zo ja, hoeveel?
Dus vooral, waar moet ik op letten om mijn systeem te verbeteren, zonder dat ik er een ultra gaming pc van maak, want daar heb ik het geld niet voor. Zo zag ik dat om bijvoorbeeld de nieuwe versie van Skyrim optimaal te spelen, mijn videokaart niet optimaal is. Maar is dat echt een probleem of zal deze snel achterop raken de komende jaren.

Alle tips rond hoe ik het beste om ga om mijn pc wat uit te breiden, verbeteren of net niet te doen zijn welkom. Ik wil graag leren hoe en wat ik moet doen, en waar ik op moet letten om een goede pc te hebben.

alvast bedankt

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:06
De i7 kan nog wel mee (bovendien is vervangen naar iets anders domweg duur). Paar opmerkingen
-Wat voor voeding heb je? En cpu koeler?
-Heb je nu helemaal geen SSD, of wil je er een 2e bijplaatsen? Geen SSD -> Dat is je 1e aankoop.
-Schroef je kast eens open - waar komt de herrie vandaan? Van de kaart of de cpu-koeler?

Om je videokaart te upgraden kan je er bijvoorbeeld een GTX 1060 ingooien.

[ Voor 7% gewijzigd door Nat-Water op 22-06-2018 12:08 ]

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgerd
  • Laatst online: 16-04 12:28
Nat-Water schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 12:06:
De i7 kan nog wel mee (bovendien is vervangen naar iets anders domweg duur). Paar opmerkingen
-Wat voor voeding heb je? En cpu koeler?
-Heb je nu helemaal geen SSD, of wil je er een 2e bijplaatsen? Geen SSD -> Dat is je 1e aankoop.
-Schroef je kast eens open - waar komt de herrie vandaan? Van de kaart of de cpu-koeler?

Om je videokaart te upgraden kan je er bijvoorbeeld een GTX 1060 ingooien.
+1 Voor dat advies om een SSD te kopen.
Een HDD zorgt er over het algemeen voor dat je PC "ouder" begint aan te voelen.

Als je trouwens het idee hebt dat alles wat veel lawaai maakt is het misschien ook een goedkoop ideetje om eens te kijken naar de temperatuur van je CPU,
als deze constant hoog is en je CPU fan de hele tijd als een dulle aan het draaien is kan simpelweg het vervangen van je koelpasta al een heleboel schelen.
Heb het zelf ervaren bij mijn vorige laptop, dat ding was 5 jaar oud en als ik in de klas zat leek het alsof er een vliegtuig opsteeg wanneer ik word opende :|
Na het vervangen van de koelpasta was het een stuk stiller (wel nog aanwezig, het loste niet alles op natuurlijk) :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aria_zz
Er zit een G450m coolermaster qua voeding, en op de cpu een gewone fan (delta iets met veel getallen van intel).
Niets speciaals denk ik dus.

SSD zit er inderdaad nog niet in! Klopt dat hij wat traagjes wordt met opstarten etc.
Cpu temperatuur is een nette 35-45 graden, heb vorig jaar de pasta vernieuwd. Heb de pc toen eens helemaal uit elkaar gehaald om hem wat beter te leren kennen :p

Kan best zijn dat hij luider klinkt omdat hij op een 12m2 kamer staat. Gelukkig is het niet zo erg dat hij als een vliegtuig klinkt! Geluid is ook stabiel.

Ik kijk eens naar de GTX 1060!
SSD van 250gb, van samsung, zou dat een goede start zijn? Kabel zit er al in dus, dus dat wordt gewoon aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:06
Dat zou inderdaad een goede zijn - die is nu goedkoper dan de MX500. Ik zou dan je andere harde schijf als 2e schijf houden, dus je hebt misschien nog een extra sata (data) kabel nodig.

Als er de intel stock cooler op zit kan je die ook wel eens vervangen door wat anders. Kijk even wat er in je kast past. Ik snap dat je huidige temps goed zijn, maar het oor wil ook wat.

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vayra
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 25-07-2024
Nat-Water schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 13:29:
Dat zou inderdaad een goede zijn - die is nu goedkoper dan de MX500. Ik zou dan je andere harde schijf als 2e schijf houden, dus je hebt misschien nog een extra sata (data) kabel nodig.

Als er de intel stock cooler op zit kan je die ook wel eens vervangen door wat anders. Kijk even wat er in je kast past. Ik snap dat je huidige temps goed zijn, maar het oor wil ook wat.
Met een GPU erbij is de Intel stock koeler wel het laatste wat je hoort. De voeding en GPU zijn luider dan dat ding en bij idle hoor je 'm ook eigenlijk niet.

Dat maakt een simpel torentje van 25 euro geen slechte investering overigens, die kan meerdere builds mee, maar laten we het wel bij de feiten houden :)

[ Voor 4% gewijzigd door Vayra op 22-06-2018 13:32 ]

i7 8700k 4.8 Ghz @ 1.34v // beQuiet Dark Rock Pro 3 // AsRock Z370 Fatality K6 // Corsair LPX 2x8GB 3200/C16 // MSI GTX 1080 Gaming X @ 2100/5500mhz // Samsung 850 EVO 1TB // Samsung 830 256GB // Crucial BX100 240GB // EVGA G2 750w // FD Define C TG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aria_zz
Ik heb even liggen luisteren en proberen elimineren, ik denk dat het vooral de fan vooraan is die ik hoor, die in de behuizing zit. Geen idee wat voor een dat precies is, dat zou ik volledig moeten open vijzen. Maar het is er een waar een leuk blauw lichtje op zit :p

Er is plaats voor 2 sata kabels, waar er nu dus een al aangesloten is zonder dat er een SSD aan vast hangt. Hoe zou dat dan werken als ik mijn huidige harde schijf als 2de hou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vayra
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 25-07-2024
Aria_zz schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 13:40:
Ik heb even liggen luisteren en proberen elimineren, ik denk dat het vooral de fan vooraan is die ik hoor, die in de behuizing zit. Geen idee wat voor een dat precies is, dat zou ik volledig moeten open vijzen. Maar het is er een waar een leuk blauw lichtje op zit :p

Er is plaats voor 2 sata kabels, waar er nu dus een al aangesloten is zonder dat er een SSD aan vast hangt. Hoe zou dat dan werken als ik mijn huidige harde schijf als 2de hou?
Bij de meeste cases kun je de case fans gewoon zonder schade vervangen hoor. De front panel is vaak een plastic klik systeem. Even met beleid wat wrikken en goed kijken...

Stille case fans: BeQuiet, Noctua, Gelid, Fractal Design zijn hele goede vervangers. Hou het bij low RPM case fans zodat er op 12V geen orkaan in je kast ontstaat :) (max 1000-1300 RPM)

Je vraag mbt Sata kabels snap ik niet helemaal. - heb je nu zo'n enkele SATA kabel met meerdere connectoren? Of ligt er gewoon een kabel aangesloten aan het moederbord klaar voor gebruik? In beide gevallen: gewoon aansluiten op een HDD/SDD, en vergeet ook niet dat er zowel SATA kabels als SATA-POWER kabels zijn ;) Die brede platte bek is power, de smallere versie is data en sluit aan op je moederbord.

[ Voor 18% gewijzigd door Vayra op 22-06-2018 13:56 ]

i7 8700k 4.8 Ghz @ 1.34v // beQuiet Dark Rock Pro 3 // AsRock Z370 Fatality K6 // Corsair LPX 2x8GB 3200/C16 // MSI GTX 1080 Gaming X @ 2100/5500mhz // Samsung 850 EVO 1TB // Samsung 830 256GB // Crucial BX100 240GB // EVGA G2 750w // FD Define C TG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgerd
  • Laatst online: 16-04 12:28
Aria_zz schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 13:40:
Haal die fan even los van het moederbord dan, weet je meteen of dat ook echt is wat je hoort. O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aria_zz
Vayra, goed dat je het zegt! Wist niet dat daar verschil op zat. Dan zit er idd een extra power kabel op (sata), dus dan moet ik maar meteen extra kabeltjes meenemen. Er ligt inderdaad een enkele kabel aangesloten niets te doen.
Mijn frontpanel is nogal een lastige, heb hem eens opengedaan om de fan te kuisen, maar goed dat ik de fan zelf kan vervangen. Een stillere is een goed plan, dankje voor tips!

Tijgerd, haha, ja klopt, maar het is die fan!
Pagina: 1