Ontbrekende heipaal

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 377816

Topicstarter
Beste mede-tweakers,

Enkele weken geleden is onze nieuwbouw woning opgeleverd. Op zich is het hele traject soepel verlopen, maar voor de zekerheid had ik bij de oplevering ook een bouwkundige van VEH meegenomen, wat heel fijn was. Meerwerk allemaal goed uitgevoerd, etc. Op 1 punt na;
Ik had in de aanloopfase bepalen meerwerk verzocht om extra heiwerk te plaatsen i.v.m. een mogelijke aanbouw later. In eerste instantie stond dit niet op de meerwerk- lijst.
De verkoopadviseur heeft toen intern nagevraagd of dit eventueel toch mogelijk was, en dat bleek het geval. Kosten voor een extra heipaal waren 805 euro. Na wat eigen onderzoek bleek dit een redelijk prijs, dus verzocht 2 extra palen te laten slaan. Totaalprijs dus 1610 euro.
Dit is vervolgens op de meerwerklijst komen te staan als 'extra heiwerk; slaan heipalen t.b.v. uitbouw later'.

Afgelopen week tijdens het graven voor de fundering bleek dat er maar 1 extra paal is geslagen. De uitvoerder op het terrein heeft dit bevestigd. Gelukkig bleek later dat voor het aanbouwtje 1 paal genoeg is, dus is men doorgegaan met het maken van de bekisting. Morgen wordt het beton gestort.
Maar ik heb uiteraard direct contact opgenomen met de aannemer en verzocht mij 1x 805 euro te vergoeden voor het ontbreken van de paal.
Nu doet de aannemer daar moeilijk over en wil mij (nog) niet tegemoet komen. Zij beroepen zich er op dat nergens concreet een aantal is afgesproken, en dat er wordt gesproken over 'heiwerk'.
Ik heb helaas niet meer dan een mondelinge afspraak met de verkoopadviseur en dat er op verschillende papieren/tekeningen 'heipalen' staat. Ook het bedrag wijst er mijn inziens op dat het om 2 stuks ging.

Vraag is, hoe nu verder? Wat zijn mijn rechten en hoe kan ik dit het beste aanpakken?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:45
Persoonlijk zou ik er denk ik geen al te big deal van maken. Uiteindelijk is het maar een vrij klein deel van de totale kosten, en je weet niet waar je de aannemer in de toekomst nog voor nodig hebt: garantie zaken enzo - tuurlijk, daar heb je recht op, maar als je nu een onwijs punt maakt van die paar honderd euro, kun je verwachten dat je dan ook precies krijgt waar je recht op hebt.

Acties:
  • +31 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-07 16:55

Nyarlathotep

Crawling Chaos

anboni schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 10:33:
Persoonlijk zou ik er denk ik geen al te big deal van maken. Uiteindelijk is het maar een vrij klein deel van de totale kosten, en je weet niet waar je de aannemer in de toekomst nog voor nodig hebt: garantie zaken enzo - tuurlijk, daar heb je recht op, maar als je nu een onwijs punt maakt van die paar honderd euro, kun je verwachten dat je dan ook precies krijgt waar je recht op hebt.
Als iedereen zo zou redeneren dan wordt aannemer spelen een lucratieve business: gewoon geld uit de zakken van je klant kloppen.
Een 'paar honderd euro'? Het gaat hier om maar liefst 800 euro. Kun je best leuk van op vakantie.

Probeer het in ieder geval op een vriendelijke manier op te lossen. Want dat is dan wél weer waar: Je zult deze gasten wellicht nog nodig hebben.

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Laatst online: 10:45
Nyarlathotep schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 10:36:
[...]
Als iedereen zo zou redeneren dan wordt aannemer spelen een lucratieve business: gewoon geld uit de zakken van je klant kloppen.
Ik zeg ook niet dat ie het helemaal niet moet bespreken, maar ik zou er bijvoorbeeld geen rechtsbijstand bij betrekken.

*edit* en ik reageer op dit specifieke geval, waarbij die ontbrekende paal uiteindelijk geen probleem blijkt te zijn. Als die paal wel nodig was geweest, is het sowieso een ander verhaal.

[ Voor 20% gewijzigd door anboni op 22-06-2018 10:45 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Vooral in de bouw vang je meer vliegen met stroop dan met azijn.
Strooi veel met complimenten, zeg dat de bouw mooi verlopen is, dat het een leuk bedrijf is, biedt een biertje aan, bezorg een taartje. En noem dan terloops ook: 'joh, crediteer je vandaag even die 800 euro van de heipaal'?

Het laatste wat ik zou doen is met rechtsbijstand etc. dreigen. Dan lachen ze je echt vierkant uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morelleth
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 09:35
Als het niet op papier is omschreven of per mail oid is bevestigd hoeveel heipalen het om gaat dan word het een lastige.
Je zou kunnen proberen de verkopende partij het te laten bevestigen, verwijzend naar het gesprek voor meerwerk, maar veel zal je er niet uit halen denk ik.

In dat geval zou ik het als "wisselgeld" gebruiken voor andere zaken die je wil regelen met de aannemer.
Een beetje een geval van je hebt daar een voordeel waar ik niet moeilijk over doe, dus regel nog even dit en dit en ga daar zelf ook niet moeilijk over doen qua meerkosten.

Uiteindelijk gaat het de aannemer er voornamelijk om dat ze niet een hoop terug moeten geven wat nu al in de boeken staat.
En gaat het er jouw neem ik aan om dat je niet teveel betaald en dus niet zit te wachten op meerwerk voor kleine zaken die er bijna altijd nog bij komen.

Overigens wel een ander punt.
Ja 1 paal kan genoeg zijn. Maar dat houdt in dat de funderingsbalk waarschijnlijk zwaarder uitgevoerd is nu (of althans zou moeten zijn).
Wat ook een kosten verhoging met zich mee heeft gebracht. (herberekenen, meer wapening en extra vlechtwerk)
Als daar verder geen extra kosten voor in rekening zijn gebracht, dat is het een dus in feite tegen het ander weg gestreept.
Zo lang je niet nog een toekomstige verhoging bovenop de aanbouw gepland had dan zal het geen probleem zijn neem ik aan. Is dat wel het geval dan zou je via de rechtsbijstand toch het eea op papier moeten gaan laten zetten en proberen je gelijk te halen. (wat heel lastig gaat worden)

[ Voor 29% gewijzigd door Morelleth op 22-06-2018 10:57 ]

D&D enthousiast en overmatig 3D printer, dus nu ook 3D printservice en mini's: MJG-3d.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
De rest van de woning is prima opgeleverd, maar dat lijkt me ook niet meer dan normaal.
De verkoopadviseur heb ik gisteren ook gesproken. Zij gaf telefonisch aan 'het allemaal niet meer precies te weten'. Uiteraard.
Gaat mij er om dat ik ben voorgelicht dat het 805 euro per paal zou zijn. Als het er nu maar 1 is, en dat wordt afgedaan als 'heiwerk', dan is dat dus misleiding.
Maar goed, ik heb nog geen officiële reactie van de aannemer en heb mijn vraag ook bij VEH neergelegd.
Even afwachten dus.

@Djampire , ik heb ook nog wat kapotte elektronica. Ik zal je dat even persoonlijk sturen ;w

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

Nakebod

Nope.

Raar van de aannemer als er nergens is gespecificeerd om welk aantal het ging, om dit niet na te vragen.
Dus als ie er 100 had geplaatst vond de aannemer dat ook wel goed, want het stond nergens?
En als er letterlijk staat "slaan heipalen" zoals je in de TS zegt, zijn het er al minimaal 2. Wederom, dit had de aannemer moeten navragen.

Als de aannemer (/uitvoerder) al zegt dat er maar 1 extra geplaatst is, is de rekensom toch niet zo moeilijk voor de aannemer?

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Nakebod schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 11:04:
Raar van de aannemer als er nergens is gespecificeerd om welk aantal het ging, om dit niet na te vragen.
Dus als ie er 100 had geplaatst vond de aannemer dat ook wel goed, want het stond nergens?
En als er letterlijk staat "slaan heipalen" zoals je in de TS zegt, zijn het er al minimaal 2. Wederom, dit had de aannemer moeten navragen.

Als de aannemer (/uitvoerder) al zegt dat er maar 1 extra geplaatst is, is de rekensom toch niet zo moeilijk voor de aannemer?
Precies. Een heipaal kost gemiddeld ook 750-800 euro. Dus de rekensom is heel simpel, maar men wil dit niet toegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04-07 22:24
'extra heiwerk; slaan heipalen t.b.v. uitbouw later'.
Nakebod was me net voor. Maar duidelijk in de offerte is dat het meer dan 1 is niet 1.

Dus misschien waren het er wel drie of vier (het staat er niet zo duidelijk). Maar zullen we het afronden op 2 gevraagd 1 geslagen dus halveren van de klus.

Maar mijn advies zou ik gewoon heel simpel houden en vast houden dat ze er 2 hadden moeten slaan en dat ze het niet weten maakt niet veel op de offerte staat heipalen (en dat is meer dan 1). Ik zou trouwens niet dreigen met rechtbijstand gewoon inschakelen en hun het laten oplossen. Een brief met MR er onder levert vaak snel resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Nu online
Mag ik jou dan mijn diensten aanbieden? Maakt niet uit wat, ik regel het allemaal... :+

Of het maar een klein deel is van het totaal is uiteraard helemaal niet relevant, het is 800 euro teveel betaald... daar koop je weer een deel van je keuken voor, of een bank, of een eettafel. Iedere euro telt... en uiteraard zal je ook altijd krijgen waar je recht op hebt, een aannemer gaat echt niet meer uitgeven/uitvoeren voor hetzelfde geld... exact hetzelfde dat jij als klant ook niet gaat betalen voor werkzaamheden die niet verricht zijn.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Aangezien morgen het beton wordt gestort voor de uitbouw, maak nu goed foto's van de situatie!
Zorg dat je alles goed vast legt en niet alleen inzoomt op 1 paal die er wel is, maar dat je op 1 foto het hele gebied ziet en daar dan op markeert dat er 1 paal is.

Tevens "ontneem" je nu de aannemer de kans om het te herstellen. In principe kan je de aannemer pas in gebreke stellen, als je hem ook de mogelijkheid geeft om het herstellen. Aangezien morgen het beton er in gaat, ontneem je die kans en heb je daardoor weer minder "recht" op iets. Je hebt immers zelf besloten door te gaan en geen herstelwerk mogelijk te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacIsCool
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:31
Als het goed is mag je tot 3 maanden na oplevering 5 % op een 3e rekening laten staan die pas wordt vrijgegeven als de aannemer alle punten opgelost heeft. Als je beton gaat storten wordt dit lastig zoals al eerder genoemd

Runs everything...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Klopt. Echter nu alsnog een paal laten slaan is voor de aannemer nog duurder, en voor mij niet nodig.
Ik ga vanmiddag inderdaad nog wat extra foto's maken. En dan maar even afwachten wat ze volgende week zeggen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

5183

Cheesy schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 10:45:
Vooral in de bouw vang je meer vliegen met stroop dan met azijn.
Strooi veel met complimenten, zeg dat de bouw mooi verlopen is, dat het een leuk bedrijf is, biedt een biertje aan, bezorg een taartje. En noem dan terloops ook: 'joh, crediteer je vandaag even die 800 euro van de heipaal'?

Het laatste wat ik zou doen is met rechtsbijstand etc. dreigen. Dan lachen ze je echt vierkant uit
Biertje, taartje, etc. Ben je nog 200 extra kwijt. Zit je al op 1000 euro schade.

Nee, een nette brief moet voldoende zijn. En als er niet geluisterd wordt, dan de rechtsbijstand inschakelen. Dat is de enige juiste route. Je hoeft nergens mee te dreigen overigens.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
5183 schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 11:48:
[...]

Biertje, taartje, etc. Ben je nog 200 extra kwijt. Zit je al op 1000 euro schade.

Nee, een nette brief moet voldoende zijn. En als er niet geluisterd wordt, dan de rechtsbijstand inschakelen. Dat is de enige juiste route. Je hoeft nergens mee te dreigen overigens.
Hier op het forum probeert iedereen natuurlijk correct te zijn en een formele weg te bewandelen. Dat snap ik ook goed, maar als je uit de praktijk komt zie je dat sommige dingen anders gebeuren. Dit verschilt ook heel erg per branche. De bouw is typisch een branche waar heel veel informeel gebeurt en waar mensen heel joviaal met elkaar omgaan (kijk bijvoorbeeld naar de palen die niet schriftelijk omschreven staan).

Dát punt wilde ik even aanstippen, je hoeft niet voor 200 euro cadeautjes te gaan halen natuurlijk ;)

[ Voor 17% gewijzigd door Cheesy op 22-06-2018 12:07 . Reden: dubbele quote ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Martijn.C.V
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10:48
Wat vaak werkt is gewoon met simpele stappen tot de conclusie gaan.

"Een ongeveer correct prijs voor een heipaal is ~€800, correct?"
"Dus voor €1600 komen we tot 2 palen, correct?"
"Er is €1600 gefactureerd, maar er is maar 1 paal aangetroffen, dit klopt dan niet met wat we zojuist concludeerden."

Er is geen beschuldiging, je kunt dit gesprek gewoon met vriendelijke/rustige toon voeren. Er kunnen maar twee conclusies uitkomen, namelijk dat 1 paal 1600euro kost of dat er 2 palen horen te staan, ongeacht welke afspraken er zijn gemaakt.

Beetje afhankelijk van je houding hiertegenover kun je ook melden
"Kijk, ik kan rechtsbijstand gaan inschakelen, maar daar heb ik geen zin in en ik vind het ook een beetje zonde van jullie moeite, dus liever handel ik het gewoon zo af."

Complimentje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Anoniem: 377816 Ik zou me wenden tot je bouwheer en informeren bij je bouwverzekering, of wat je hiervoor hebt afgesloten. @anboni €800,- is voor mij wel 625L diesel. :)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:10

Yucon

*broem*

Morelleth schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 10:53:

Overigens wel een ander punt.
Ja 1 paal kan genoeg zijn. Maar dat houdt in dat de funderingsbalk waarschijnlijk zwaarder uitgevoerd is nu (of althans zou moeten zijn).
Wat ook een kosten verhoging met zich mee heeft gebracht. (herberekenen, meer wapening en extra vlechtwerk)
.. of niet is. En dan heeft TS nog een groter probleem. Namelijk niet alleen een ontbrekende heipaal maar ook een fundering die niet voldoet. Lijkt me de moeite waard voor het storten te checken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Niet online
Anoniem: 377816 schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 11:46:
Klopt. Echter nu alsnog een paal laten slaan is voor de aannemer nog duurder, en voor mij niet nodig.
Ik ga vanmiddag inderdaad nog wat extra foto's maken. En dan maar even afwachten wat ze volgende week zeggen.
Dat het voor de aannemer "nog duurder" is, maakt niet uit. Je ontneemt ze de kans op herstel, waardoor zij zich kunnen beroepen op het feit dat ze welwillend nog een oplossing zouden willen doen, maar dat dit nu onmogelijk is geworden.

En aangezien jij nu de kans ontneemt op herstel, weet ik niet of zij de eventuele kosten van de 2e paal terug zouden moeten betalen. Immers, zij gaan zich waarschijnlijk beroepen op het feit dat ze het zouden willen herstellen, maar dit niet mogelijk is, Dit is niet hun probleem, maar jouw probleem

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Topicstarter
BastaRhymez schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 13:25:
[...]

Dat het voor de aannemer "nog duurder" is, maakt niet uit. Je ontneemt ze de kans op herstel, waardoor zij zich kunnen beroepen op het feit dat ze welwillend nog een oplossing zouden willen doen, maar dat dit nu onmogelijk is geworden.

En aangezien jij nu de kans ontneemt op herstel, weet ik niet of zij de eventuele kosten van de 2e paal terug zouden moeten betalen. Immers, zij gaan zich waarschijnlijk beroepen op het feit dat ze het zouden willen herstellen, maar dit niet mogelijk is, Dit is niet hun probleem, maar jouw probleem
Das prima, dan mogen ze alsnog een paal komen slaan. Ergens in de tuin, want er staat ook nergens precies waar hij moeten komen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweade
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 07-07 22:50
Gewoon blijven aandringen tot het opgelost is bij degene die mag beslissen. Poot stijf houden, je staat gewoon in je recht. En alvast ingebrekestelling sturen waarin je vraagt hoe ze het gaan oplossen. Voorbeeldbrieven staan online.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

5183

Cheesy schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 12:07:
[...]

Hier op het forum probeert iedereen natuurlijk correct te zijn en een formele weg te bewandelen. Dat snap ik ook goed, maar als je uit de praktijk komt zie je dat sommige dingen anders gebeuren. Dit verschilt ook heel erg per branche. De bouw is typisch een branche waar heel veel informeel gebeurt en waar mensen heel joviaal met elkaar omgaan (kijk bijvoorbeeld naar de palen die niet schriftelijk omschreven staan).

Dát punt wilde ik even aanstippen, je hoeft niet voor 200 euro cadeautjes te gaan halen natuurlijk ;)
Ik zou zelf ook niet op dat joviale zitten wachten, het is een zakelijke overeenkomst die ook op die manier behandeld dient te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neokarasu
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
Als hij zich beroept op "Heiwerk" in de offerte dan kan je hem simpelweg vragen twee woorden verder te lezen waar "heipalen" staat. Dat is meervoud. Het is niet heel moeilijk en er hoeft ook geen groot geschil uit voort te vloeien. In een vriendelijk gesprek moet dit best duidelijk te maken zijn.

Mocht men dan ineens heel naar gaan lopen doen: simpelweg niet dreigen of iets dergelijks. Blijf altijd vriendelijk, geef aan dat je de reactie erg jammer vindt en schakel dan rechtsbijstand in.

Je wil natuurlijk geen bruggen verbranden maar een zakelijke afspraak dient nagekomen te worden; daar is het vertrouwen in de zakenwereld wel een beetje op gebaseerd en soms moeten mensen daar even aan herinnerd worden. :)

In the land of the blind, the one-eyed man is king.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Als het sonderingsrapport uitwijst dat één paal voldoende is dan zou ik er persoonlijk niet al te veel woorden aan vuil gaan maken. Je kan natuurlijk een heistelling over laten gaan komen en die extra paal laten slaan maar ik vrees dat je (mogelijke) buren én jjjzelf daar achteraf niet vrolijk/blij mee gaan worden. Een boring zal waarschijnlijk beter in de smaak vallen maar is ook niet écht goedkoop (net zo duur als een "slag paal")….

Graven + storten is vaak voordeliger (als 't al nodig is) …. En is waarschijnlijk ook wel iets wat te bespreken is met je aannemer.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vnze
  • Registratie: November 2010
  • Niet online
Mijn ervaring met aannemers is dat een Euro terug krijgen verschrikkelijk moeilijk kan zijn, vaak is het beter om een alternatief werkje te vragen wat voor de aannemer niet veel kost maar voor jou wel een gelijkwaardige compensatie kan zijn. Ik had een bedrag teveel betaald voor de elektriciteitswerken, dat terug betalen zat er echt niet in maar ze zijn in ruil wel wat met de kraan komen rondrijden in de tuin (terwijl de huur van de kraan alleen al voor mij duurder zou zijn dan het bedrag wat ik teveel betaalde).

Misschien een oplossing in die richting voorstellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 00:12
.

[ Voor 98% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 18:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XyritZz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-07 11:19
wimmel_1 schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 15:30:
Als het sonderingsrapport uitwijst dat één paal voldoende is dan zou ik er persoonlijk niet al te veel woorden aan vuil gaan maken. Je kan natuurlijk een heistelling over laten gaan komen en die extra paal laten slaan maar ik vrees dat je (mogelijke) buren én jjjzelf daar achteraf niet vrolijk/blij mee gaan worden. Een boring zal waarschijnlijk beter in de smaak vallen maar is ook niet écht goedkoop (net zo duur als een "slag paal")….

Graven + storten is vaak voordeliger (als 't al nodig is) …. En is waarschijnlijk ook wel iets wat te bespreken is met je aannemer.
Hetzelfde type paal laten slaan als wat bij de bouw gebruikt is zal je inderdaad niet vrolijk van worden. Alleen de machine die daarvoor je tuin in moet komen zal al een spoor van vernieling achterlaten op je oprit, en waarschijnlijk zelfs de oprit van de buren. Komen de trillingen er nog bij...

Een holle paal kunnen ze echter zonder problemen de grond in slaan. Trillingen vallen wel mee, en de installatie past gewoon door de poort van je tuin.

Als de aannemer het wil kan hij dus zonder problemen een passende oplossing bieden.

Overigens vind ik het een vreemd verhaal dat één paal genoeg is voor een uitbouw, maar je er wel twee extra wilde laten slaan. Ik neem aan dat het eerste aantal van twee ook niet uit de lucht gegrepen is, zeker niet gezien de prijs van die palen... dan zoek je toch eerst van tevoren goed uit wat er nodig is.

I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
Een heipaal bijzetten wordt mijn inziens ondoenlijk.

Als je er twee gebruikt zullen die uit elkaar liggen,
als je er maar een gebruikt zal die gecentreerd zitten.

Probeer netjes te blijven en geef aan dat je toch echt voor twee palen hebt betaald.
Indien deze moeilijk blijft doen onderbouwd een aangetekende brief sturen met een termijn waarbij je verzoekt naar een oplossing en zijn reactie afwachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1051667

Die heipaal kan je vergeten. Eerder dat een heistelling komt en een nieuwe paal gefabriceerd (mits prefab) is ben je een paar maanden verder en woon je al lekker in de woning. Slaan lijkt me daarnaast sterk aangezien de woningen er al staan. Kan voor veel risicos zorgen. Een schroefpaal is misschien mogelijk maar ook dat kost serieus geld omdat nu nog te laten komen.

Leg in ieder geval goed vast dat er één paal is gesitueerd onder je aanbouw. Kan je achteraf goed gebruiken als er toch nog gebreken naar voren komen.

In principe heb je aan één paal ook genoeg. Tenminste zo geweest op alle woningen die ik heb mogen voorbereiden. Twee heipalen op assen tussen je bouwmuren en achtergevel. Een kleine overspanning van 1,2 / 2,4 m1 kan prima opgevangen worden met een enkele paal in het midden van je eindbalk. Geen grotere maten balken nodig.

Daarnaast vraag ik me af of je hierin sterk in je schoenen staat. Als er nergens concreet de hoeveelheid palen benoemd staan en mensen hier voorstellen dat je de laatste termijn inhoudt totdat ze toegeven kan de bouwer er ook voor kiezen om je geen sleutels te geven bij oplevering totdat jij betaald.

Is het een grote bouwer?

Ik denk dat je het best een nette mail kan dichten t.a.v. de projectleider en eist dat je duidelijkheid wenst.

Veel bouwbedrijven spelen de laatste tijd in op de ‘9+’ ervaring voor de kopers. Dit om goede recenties te strikken op het internet en zich daarmee te profileren in een sterk opkomende markt. Het gaat erg goed met de bouw.

Als je zonder succes een onbevredigend antwoord krijgt kan je altijd daarna aangeven dat jij in gaat spelen op slechte recenties op het internet met naam van project, bedrijf etc dan denken ze er twee keer over na.

Succes ermee, en wees gerust. 1 paal is voldoende, het stukje metselwerk zal niet zakken :).

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 1051667 op 22-06-2018 23:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:56

Sport_Life

Solvitur ambulando

Bij ons een soortgelijke ervaring, al is de schade lager met 300 euro. Na wat heen en weer gemail bleek de aannemer ook niet in beweging te komen, dus ons "verlies" maar genomen. Je kunt heel stellig worden, maar zolang ik de sleutel nog niet heb is een goede relatie mij meer waard.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Anoniem: 1051667 schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 23:39:
Die heipaal kan je vergeten. Eerder dat een heistelling komt en een nieuwe paal gefabriceerd (mits prefab) is ben je een paar maanden verder en woon je al lekker in de woning. Slaan lijkt me daarnaast sterk aangezien de woningen er al staan. Kan voor veel risicos zorgen. Een schroefpaal is misschien mogelijk maar ook dat kost serieus geld omdat nu nog te laten komen.

Leg in ieder geval goed vast dat er één paal is gesitueerd onder je aanbouw. Kan je achteraf goed gebruiken als er toch nog gebreken naar voren komen.

In principe heb je aan één paal ook genoeg. Tenminste zo geweest op alle woningen die ik heb mogen voorbereiden. Twee heipalen op assen tussen je bouwmuren en achtergevel. Een kleine overspanning van 1,2 / 2,4 m1 kan prima opgevangen worden met een enkele paal in het midden van je eindbalk. Geen grotere maten balken nodig.

Daarnaast vraag ik me af of je hierin sterk in je schoenen staat. Als er nergens concreet de hoeveelheid palen benoemd staan en mensen hier voorstellen dat je de laatste termijn inhoudt totdat ze toegeven kan de bouwer er ook voor kiezen om je geen sleutels te geven bij oplevering totdat jij betaald.

Is het een grote bouwer?

Ik denk dat je het best een nette mail kan dichten t.a.v. de projectleider en eist dat je duidelijkheid wenst.

Veel bouwbedrijven spelen de laatste tijd in op de ‘9+’ ervaring voor de kopers. Dit om goede recenties te strikken op het internet en zich daarmee te profileren in een sterk opkomende markt. Het gaat erg goed met de bouw.

Als je zonder succes een onbevredigend antwoord krijgt kan je altijd daarna aangeven dat jij in gaat spelen op slechte recenties op het internet met naam van project, bedrijf etc dan denken ze er twee keer over na.

Succes ermee, en wees gerust. 1 paal is voldoende, het stukje metselwerk zal niet zakken :).
Waarschijnlijk kan het bedrijf wat de palen geslagen heeft ook nog wel aantonen waarom die éne paal niet (meer) geslagen is. Als middels "kalenderen" de laatst geslagen paal niet snel genoeg zakt dan wordt er niet nóg een extra paal geslagen in dezelfde grond. Sla je er daarna alsnog wél een paal extra in dan schuift alles op, inclusief dát wat er al gebouwd is.....

Maar: Als TS alsnog een extra paal in z'n grond geslagen wil krijgen dan kan dat natuurlijk altijd op z'n eigen risico :)

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 639074

Vnze schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 15:35:
Mijn ervaring met aannemers is dat een Euro terug krijgen verschrikkelijk moeilijk kan zijn, vaak is het beter om een alternatief werkje te vragen wat voor de aannemer niet veel kost maar voor jou wel een gelijkwaardige compensatie kan zijn. Ik had een bedrag teveel betaald voor de elektriciteitswerken, dat terug betalen zat er echt niet in maar ze zijn in ruil wel wat met de kraan komen rondrijden in de tuin.
Goed plan, voor die €800 wil deze joviale aannemer (die je zo graag te vriend wilt houden) ook een buitenkraantje in de uitbouw realiseren, zónder vorstbescherming natuurlijk.
Mét vorstbescherming komt er €350 bij, maar omwille van de goede relatie wil hij dat best op €1100 afronden.
Zonder bon uiteraard, ivm zijn schaduwboekhouding en graag contant betalen. :+

Als deze jongens je nog niet uitlachten toen je de teveel betaalde €800 terug wilde hebben, dan doen zij het na dit voltooide meerwerk zeker.
Ik heb liever mijn €800 terug dan een "goede relatie" met dit soort bouwmaffia, die je dit bedrag hondsbrutaal door je neus probeert te boren terwijl jij als koper je best moet blijven doen voor die zo "fijne verhoudingen".

Laten wij gewoon vaststellen dat die verhoudingen er niet zijn als je zo nadrukkelijk wordt getild. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vnze
  • Registratie: November 2010
  • Niet online
Anoniem: 639074 schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 04:03:

Ik heb liever mijn €800 terug dan een "goede relatie" met dit soort bouwmaffia, die je dit bedrag hondsbrutaal door je neus probeert te boren terwijl jij als koper je best moet blijven doen voor die zo "fijne verhoudingen".

Laten wij gewoon vaststellen dat die verhoudingen er niet zijn als je zo nadrukkelijk wordt getild. ;)
Die redenering maakte ik eerst ook. Ik heb bij een andere aannemer na veel zagen en dreigen wél mijn geld terug gehad maar meneer moest nog andere werken komen uitvoeren en geloof me. Die 200 euro (in dat geval) terug dekt het rechtzetten van zijn verder prutswerk absoluut niet (+/- 700 euro), terwijl zijn werk eerst wel acceptabel was. Oh en die 200 euro die ik terug gekregen heb? Die heeft hij ook gewoon ergens anders gefactureerd als "onvoorziene meerkosten" :+

In de sector zit 0 beroepsfierheid, als je nog verdere werken moet laten uitvoeren (je hebt niet altijd de keuze ze te vervangen) door dezelfde aannemer is het echt wel beter deze te vriend te houden. Aannemers zijn geen gewone mensen die logisch danwel constructief nadenken, dat is een redeneringsfout.

Bij de tweede aannemer is er echt wel sprake van een win-win situatie, een kraan huren kost meer dan het bedrag wat ik teveel betaald had op de elektriciteit (dat heb ik uiteraard opgezocht) én dat werk moest toch gebeuren => win van mijn kant. De aannemer was toch twee straten verder nog aan het werken dus voor hem kostte het ook niet al te veel extra => win voor zijn kant. Waarom moet jij dan zo sarcastisch doen dat je mijn idee maar niks vindt 8)7 ik werd ook erg nadrukkelijk getild voor het teveel betaalde bedrag (dat had ik zwart op wit) en toch is het goed gekomen. Je moet je hoofd er natuurlijk bijhouden als je dat probeert en als ze je nog harder proberen af te zetten ga je gewoon niet akkoord en zoek je een andere oplossing. Simpel.

[ Voor 4% gewijzigd door Vnze op 23-06-2018 09:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Cheesy schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 12:07:
[...]

Tja dat joviale is er inderdaad als men iets niet doet waar men wel voor betaald is.

Afgelopen 5 jaar heb ik zelf of ben ik zelf betrokken geweest bij de verbouwing/nieuwbouw van 5 appartementen en 2 woonhuizen met in totaal ongeveer 10 verschillende (ver)bouwers.

Met 6 (ver)bouwers was de kwaliteit best redelijk en met knappe communicatie (nee daar hoefte echt geen taart bij) waren de opleverpunten best vlot en redelijk opgelost.

De andere 4 hebben gewoon prutswerk geleverd, niet alleen prutswerk soms ronduit gevaarlijk. De talloze open punten regelen had echt de 5% regeling nodig en constant drukken, Woningborg of in één geval zelfs een rechtzaak. Bij 2 van de 4 ken ik ook anderen in het zelfde project die het dus op de joviale toer geprobeerd hebben, daar is niets uit gekomen. Ze hebben het uiteindelijk maar geaccepteerd.

Toevalligerwijs zit mijn halve familie in de bouw en om eerlijk te zijn, ik hoor niet anders dan dit. _zo_ veel prutswerk en bouwers die vinden dat 'je moeilijk doet & niet zo moet zeuren'.

Het is echt van alles waar ik mee te maken gehad heb; Van niet goed vastzittende balustrades, loszittende lasdoppen door te veel draden in een doos, kapotte waterleidingen, niet volgens de NEN aangesloten electra (isolatie die door de kapotte hollewanddoos steekt), schuifpuien die tegen de technische omschrijving in geen slot hebben, lekke gevels & puien, koudebruggen door onzorgvuldig werken.

Echt van alles en overal was het; daar is niets mis mee, kan wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 639074

Vnze schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 09:39:
[...]
Waarom moet jij dan zo sarcastisch doen dat je mijn idee maar niks vindt 8)7
Het zou sarcastisch zijn als het zo was bedoeld, maar het was niet sarcastisch.

Ik snap je omtrekkende beweging wel om tot een soepele overeenstemming te komen met zo'n aalgladde maffioos, maar het leidt er in de praktijk meestal toe dat je daarna 'als bestempeld zwak slachtoffer' nog meer wordt getild. :P
Een "oplossing" die wordt geboden in de vorm van "gratis" meerwerk, is net zoiets als de tegoedbon die een shop je wilt geven na wanprestatie.

Die tegoedbon is allang bij wet uitgefaseerd en als je teveel hebt betaald voor werk dat niet is uitgevoerd, dan hoor je gewoon netjes je geld terug te krijgen.
Dat aannemers in zulke gevallen recht proberen te praten wat duidelijk krom is, is niet iets wat normaal gebruik moet worden.

Als iedereen voor deze chantage meteen door de knietjes gaat, dan worden deze praktijken alleen maar erger.
Gelukkig zijn niet alle aanemers zo illuster en dat moeten wij vooral zo houden.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 07-07 20:40
Ik lees vaak 'te vriend houden' maar ik vind dat de omgekeerde wereld en in mijn ervaring ook niet effectief. Wat interesseert een aannemer het nou of jij vriendelijk bent of niet. Schijt hebben ze duidelijk toch, want die onterecht betaalde €800 zijn ze niet van plan terug te geven. Lekker met je pootjes omhoog gaan liggen 'want je hebt ze toch nodig' en 'je kan ze niet zomaar inwisselen voor een ander'. Oei de klant blaft pas maar op want anders... uh ja wat dan? Schijt hebben, €800 incasseren en lekker door naar het volgende project. Juist daarom in dit soort situaties de stok en niet de wortel. Gewoon met gestrekt been erin en ongezien de tyfus voor dat soort half-werk-maar-wel-betalen gedrag. Vriendelijkheid is verkeer uit 2 richtingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dangerpaki
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07-07 16:02
leecher schreef op maandag 25 juni 2018 @ 08:08:
Ik lees vaak 'te vriend houden' maar ik vind dat de omgekeerde wereld en in mijn ervaring ook niet effectief. Wat interesseert een aannemer het nou of jij vriendelijk bent of niet. Schijt hebben ze duidelijk toch, want die onterecht betaalde €800 zijn ze niet van plan terug te geven. Lekker met je pootjes omhoog gaan liggen 'want je hebt ze toch nodig' en 'je kan ze niet zomaar inwisselen voor een ander'. Oei de klant blaft pas maar op want anders... uh ja wat dan? Schijt hebben, €800 incasseren en lekker door naar het volgende project. Juist daarom in dit soort situaties de stok en niet de wortel. Gewoon met gestrekt been erin en ongezien de tyfus voor dat soort half-werk-maar-wel-betalen gedrag. Vriendelijkheid is verkeer uit 2 richtingen.
Helemaal mee eens! In bijna elk ander beroep wordt dit gewoon fraude genoemd en word je erop aangepakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
GoldenSample schreef op zondag 24 juni 2018 @ 13:55:
[...]

Tja dat joviale is er inderdaad als men iets niet doet waar men wel voor betaald is.

Afgelopen 5 jaar heb ik zelf of ben ik zelf betrokken geweest bij de verbouwing/nieuwbouw van 5 appartementen en 2 woonhuizen met in totaal ongeveer 10 verschillende (ver)bouwers.

Met 6 (ver)bouwers was de kwaliteit best redelijk en met knappe communicatie (nee daar hoefte echt geen taart bij) waren de opleverpunten best vlot en redelijk opgelost.

De andere 4 hebben gewoon prutswerk geleverd, niet alleen prutswerk soms ronduit gevaarlijk. De talloze open punten regelen had echt de 5% regeling nodig en constant drukken, Woningborg of in één geval zelfs een rechtzaak. Bij 2 van de 4 ken ik ook anderen in het zelfde project die het dus op de joviale toer geprobeerd hebben, daar is niets uit gekomen. Ze hebben het uiteindelijk maar geaccepteerd.

Toevalligerwijs zit mijn halve familie in de bouw en om eerlijk te zijn, ik hoor niet anders dan dit. _zo_ veel prutswerk en bouwers die vinden dat 'je moeilijk doet & niet zo moet zeuren'.

Het is echt van alles waar ik mee te maken gehad heb; Van niet goed vastzittende balustrades, loszittende lasdoppen door te veel draden in een doos, kapotte waterleidingen, niet volgens de NEN aangesloten electra (isolatie die door de kapotte hollewanddoos steekt), schuifpuien die tegen de technische omschrijving in geen slot hebben, lekke gevels & puien, koudebruggen door onzorgvuldig werken.

Echt van alles en overal was het; daar is niets mis mee, kan wel.
Jij houdt er een andere definitie van joviaal op na dan ik ;) Zo'n beetje synoniem aan 'prutswerk'.
Check eens: www.encyclo.nl/begrip/joviaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Niet online
Anoniem: 377816 schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 13:50:
[...]

Das prima, dan mogen ze alsnog een paal komen slaan. Ergens in de tuin, want er staat ook nergens precies waar hij moeten komen. :+
Als niet is aangegeven op tekening waar de palen moeten komen, hoe weet je dan dat die ene paal die er wil is nu voldoende is voor de uitbouw? Staat die mooi gecentreerd?

Maar dat is volgens mij nu allemaal mosterd na de maaltijd, aangezien afgelopen weekend het beton is gestort.
Of heb je dat toch uitgesteld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
BastaRhymez schreef op maandag 25 juni 2018 @ 11:45:
[...]

Als niet is aangegeven op tekening waar de palen moeten komen, hoe weet je dan dat die ene paal die er wil is nu voldoende is voor de uitbouw? Staat die mooi gecentreerd?

Maar dat is volgens mij nu allemaal mosterd na de maaltijd, aangezien afgelopen weekend het beton is gestort.
Of heb je dat toch uitgesteld?
Dat 1 paal voldoende was wisten we vorige week al. De aannemer die de overkapping/uitbouw plaatst was er bij tijdens het graven. Zaterdag is het beton gestort.
Ik heb nog wel wat extra foto's genomen en een uitgebreid bericht gestuurd naar de verkoopadviseur en verzocht om mij de ontbrekende paal terug te betalen.
Mochten ze niet akkoord gaan adviseert VEH de 5% die nog vast staat niet vrij te geven. Dan gaan ze zich wel 2x bedenken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04-07 22:24
Goede oplossing je heb genoeg bewijs dat er meerdere geslagen zouden worden. Je heb je 5% nog gelukkig maar. Verder moet de aannemer maar er om komen.

Zelf genoeg gehad met onze woning oplevering alleen als er bloed uitloopt bijna komen ze voor de rest nooit opgelost. Gelukkig de meeste dingen simpel zelf maar opgelost netjes is anders.

Succes met de verbouwing!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Cheesy schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 10:45:
Vaak totdat de rechtsbijstand er echt werk van maakt ;)

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08-07 16:14
Mijn broek zakt echt op m'n enkels van dit topic. Er is dus werk gefactureerd wat niet is uitgevoerd? Dan lijkt het me toch duidelijk dat je dat geld gewoon terug krijgt? Welk normaal bedrijf zou daar moeilijk over doen? Rechtsbijstand? Ik kan daar helemaal niet bij, het is zo klaar als een klontje wat hier aan de hand is, lijkt me geen rechtsbijstand bij nodig. Als een bouwbedrijf moeilijk gaat doen over die terugbetaling, dan zijn het oplichters, punt. Krijgen ze van mij een slechte review op alle mogelijk sites en hoeven ze NOOIT meer terug te komen.

In de normale wereld zou zo'n bedrijf dan ook verantwoordelijk zijn voor gevolgschade. Moet je dan bij de bouw van je huis elk afzonderlijk detail gaan controleren, ook als dat niet meer zichtbaar is? Dus ik moet alle stucwerk in m'n huis eerst verwijderen om te kunnen controleren of de leidingen conform afspraak zijn aangelegd? Alle grond afgraven om alle heipalen te controleren? Dit is toch werkelijk van de zotte? Zo'n k*taannemer moet gewoon doen wat is afgesproken, hoe moeilijk kan dat nu helemaal zijn? Het is ZIJN werk, niet het mijne...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joepla
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 09:03

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

@PhilipsFan Aannemers... Je beste vrienden, tot de oplevering. Jij hebt netjes en tijdig aan je betaalverplichtingen voldaan en de aannemer is klaar met je. Meest gehate woorden in de aannemerswereld: "laatste termijn".

Zo'n laatste termijn heb ik hier nog staan van mijn opbouw, 2 jaar geleden opgeleverd. "Ik wil het boekjaar afsluiten, je moet me vertrouwen dat het allemaal in orde komt". Ik wacht nog steeds op hem.
En hij op de laatste termijn.

Live solarinfo op PVoutput [5500 Wp]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LOP
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 07-07 07:59

LOP

Jammer genoeg heb je het niet omschreven. Bv aantallen of een tekening. Verder is bv de diepte van zo n funderingspaal van belang. Als je dat niet aangeeft. Bv 2 palen van 10 m en op die plaatsen? Dan sta je niet sterk. Verder is de prijs van ruim 2x800 euro niet veel.
Afspraken moet je in de bouw (en ook andere takken van sport, bv het bankwezen!!!) altijd goed vastleggen. Stuur bv een mail ter bevestiging met tekening met de locaties en diepte.
Je zegt bv ook niet van...schilder het huis maar?
Verder is de aannemer niet schappelijk! Maarja....dat kan je niet bewijzen helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Deze opmerking begrijp ik echt niet. Je adviseer om geen big deal van te maken waarbij het gaat om de helft van de afgesproken extra kosten? Garantiewerk dient sowieso afgehandeld te worden en ik neem aan dat bij al het overige werk deze aannemer toch al niet meer geraadpleegd gaat worden na dit soort streken. Wat betreft het "precies krijgen waar je recht op hebt": dat krijg je ook wanneer je het geld laat zitten hoor. De meeste aannemers doen precies dat was is afgesproken en exact niets meer.

[ Voor 10% gewijzigd door Bor op 25-06-2018 20:48 ]

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1051667

Anoniem: 377816 schreef op maandag 25 juni 2018 @ 12:52:
[...]

Mochten ze niet akkoord gaan adviseert VEH de 5% die nog vast staat niet vrij te geven. Dan gaan ze zich wel 2x bedenken ;)
Om wat voor overeenkomst gaat het? Mijn laatste project hadden we een koper die de laatste termijn (koop aannemingsovereenkomst) niet betaalde omdat hij van mening was dat het metselwerk naast de voordeur ondermaats was.

Hij kreeg zijn sleutels niet. Totdat hij betaalde. Daarna werd pas opgeleverd.

Edit: ik zie nu in de OP dat er al opgeleverd is. I

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 1051667 op 25-06-2018 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Cheesy schreef op maandag 25 juni 2018 @ 11:12:
[...]

Jij houdt er een andere definitie van joviaal op na dan ik ;) Zo'n beetje synoniem aan 'prutswerk'.
Check eens: www.encyclo.nl/begrip/joviaal
Ik heb het over 'Joviaal' gedrag om prutswerk hersteld te krijgen. Van de voorbeelden prutste de één meer dan de ander (eentje viel eigenlijk wel mee maar weigerde ook maar iets op te lossen) maar imho is een heipaal 'vergeten' enorm prutswerk, de potentiële impact is namelijk enorm en het is echt gigantische onoplettendheid voor zoiets cruciaals.

Of ben je op deze bijdehand omdat ik een andere mening heb en direct op je reageer, laat het dan even weten, dan negeer ik het. :)

[ Voor 9% gewijzigd door GoldenSample op 25-06-2018 22:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 457607

800 euro "laten zitten" om de goede relatie te behouden is geen goede relatie, het is afpersing. Zo van "ik pak even 800 euro van je af, en als je klaagt nog veel meer".

Maar dat is wel hoe het werkt in het wereldje. Ik zou het verschil proberen te delen als je nog verder moet met deze aannemer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 279475

De gemiddelde aannemer zijn gewoon boeven op het criminelen af en komen er mee weg .....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
GoldenSample schreef op maandag 25 juni 2018 @ 22:51:
[...]

Ik heb het over 'Joviaal' gedrag om prutswerk hersteld te krijgen. Van de voorbeelden prutste de één meer dan de ander (eentje viel eigenlijk wel mee maar weigerde ook maar iets op te lossen) maar imho is een heipaal 'vergeten' enorm prutswerk, de potentiële impact is namelijk enorm en het is echt gigantische onoplettendheid voor zoiets cruciaals.
Oké duidelijk. Ik doelde namelijk op joviaal gedrag over het algemeen. Dus niet alleen bij prutswerk maar ook bij goed werk. Althans in onze regio is men in de bouw vrij informeel naar elkaar toe en dat is niet per definitie negatief.
GoldenSample schreef op maandag 25 juni 2018 @ 22:51:
[...]
Of ben je op deze bijdehand omdat ik een andere mening heb en direct op je reageer, laat het dan even weten, dan negeer ik het. :)
Waarom zou ik bijdehand zijn als ik mijn ervaring en mening deel? Het is niet persoonlijk naar jou, we zitten toch op Tweakers? Overigens ben ik het volledig met je eens als je zegt dat de bouw vol prutsers zit. Dat betekent ook dat niet iedereen in de bouw een prutser is. TS meldt zelf dat de bouw verder gewoon goed verlopen is. Het gaat mij dan te ver om het bedrijf voor 1 vergeten heipaal als zijnde prutsers af te schilderen. Het is m.i. een stomme fout. Dat is uiteraard mijn mening en natuurlijk mag je het daar niet mee eens zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 09:03

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

Bor schreef op maandag 25 juni 2018 @ 20:47:
[...]
De meeste aannemers doen precies dat was is afgesproken en exact niets meer.
Laat me even weten welke aannemer dat doet, dan wil ik die voortaan ;)

Het gros probeert zich nl. op alle mogelijke manieren te onttrekken aan hun verplichtingen. Op een of andere manier is het in de aannemerij normaal om na 80% afronden van de job gewoon het bijltje erbij neer te gooien. Als je vraagt om gewoon tot 100% te gaan - zoals afgesproken!- ben je al gauw een zeikerd. Met veel moeite en tegenzin wil men dan nog wel eens wat doen, als er geen andere klus is, maar eigenlijk kun je het zelf afmaken. Ik heb geleerd dat je in de offerte zoveel mogelijk moet vastleggen, dus hoeveelheid, werkwijze, maar liefst ook gebruikte materialen (soort en merk + type). En ook dan ben je een zeikerd. Overigens zullen er vast welwillende aannemers zijn, maar ik kom ze niet tegen.

Live solarinfo op PVoutput [5500 Wp]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

Topicstarter
Nou mensen, mijn laatste bericht heeft toch indruk gemaakt. Zojuist deze reactie ontvangen:

''Normaal gesproken gebruiken wij op 2 woningen met een uitbouw 3 palen. Jouw buren hebben voor een uitbouw gekozen en ik denk dat het hier mis is gegaan. Toen ik jou destijds de prijs heb doorgegeven, was er nog niet bekend of de buren zouden uitbouwen. In de uitvoering is er uiteindelijk gerekend met 3 palen voor 2 uitbouwen.

Wij zullen de helft van het door jou betaalde bedrag retourneren. Wil je mij aangeven naar welk rekeningnummer dat kan met daarbij de tenaamstelling van de rekeninghouder?''

Netjes opgelost dus uiteindelijk, al kost het wat moeite ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Niet online
Volgens mij laat jij je nu te makkelijk afschepen en ben je blij dat jij je geld terug krijgt, want het verhaal lijkt in mijn ogen niet helemaal te kloppen.

Als ze voor twee woningen drie palen gebruiken, waarom zou jij dan maar één paal hoeven af te rekenen? Rekenen jouw buren dan twee palen af? Beetje raar toch?

En waar zouden ze de drie palen heien als er twee een uitbouw doen? Eentje op de erfgrens tussen jou en je buren en aan weerszijden van jullie eigen erfgrens? Want dan zou één paal namelijk aan de buitenzijde van je erfgrens nu staan. En dat lijkt weer niet te kloppen met jouw verhaal dat één paal voldoende ondersteuning gaat bieden voor de uitbouw...

Dus "netjes opgelost" of jou tevreden hebben gesteld / afgewimpeld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
BastaRhymez schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 15:02:
Volgens mij laat jij je nu te makkelijk afschepen en ben je blij dat jij je geld terug krijgt, want het verhaal lijkt in mijn ogen niet helemaal te kloppen.

Als ze voor twee woningen drie palen gebruiken, waarom zou jij dan maar één paal hoeven af te rekenen? Rekenen jouw buren dan twee palen af? Beetje raar toch?

En waar zouden ze de drie palen heien als er twee een uitbouw doen? Eentje op de erfgrens tussen jou en je buren en aan weerszijden van jullie eigen erfgrens? Want dan zou één paal namelijk aan de buitenzijde van je erfgrens nu staan. En dat lijkt weer niet te kloppen met jouw verhaal dat één paal voldoende ondersteuning gaat bieden voor de uitbouw...

Hoezo afgewimpeld? Ik had 2 palen gevraagd, heb er 1 gekregen. Kan alsnog mijn aanbouw zetten en krijg 1 paal retour.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 30-06 12:24

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

BastaRhymez schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 15:02:

Dat is niet een beetje raar. De kosten voor een uitbouw in de meeste projecten hebben een variabele prijs. Deze is vaak afhanklijk of de buren er ook 1 nemen. In geval van een tussenwoning doorgaans 3 prijzen:
1. Geen van de buren neemt een uitbouw
2. Een van de buren neemt een uitbouw
3. Beide buren nemen een uitbouw.

Dus ja, de buren hebben 2 palen betaald, omdat dat nu eenmaal zo werkt.
Pagina: 1