Toon posts:

verkorte formule

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag

Ik zou graag weten of ik de volgende formule nog zou kunnen verkorten, mijn uitkomst is alvast juist

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

=ALS(MAX(ALS(MAX(ALS(MAX(F4>E4);C15;0);F4>D4);C15;0);F4>C4);$C$14;0)

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flimovic
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 01-10 11:36

Flimovic

PC Gamer / BBQ-liefhebber

Misschien moet je dan ook even uitleggen wat je wil bereiken? En het ligt lijkt me ook nogal aan welke data je hebt. Je vraag is niet te beantwoorden zo.

[ Voor 42% gewijzigd door Flimovic op 22-06-2018 09:21 ]

Steam/Discord: Flimovic

Acties:
  • +7 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 09:19:
Mijn vraag

Ik zou graag weten of ik de volgende formule nog zou kunnen verkorten, mijn uitkomst is alvast juist

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

=ALS(MAX(ALS(MAX(ALS(MAX(F4>E4);C15;0);F4>D4);C15;0);F4>C4);$C$14;0)
kleiner lettertype? :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Flimovic

Flimovic

_O- Verdorie, nu zit er koffie op m'n scherm en kan ik weer naar de automaat voor een nieuwe bak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:53

Reptile209

- gers -

Wat doet die binnenste MAX volgens jou? Max (x) geeft altijd x.

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
hehe ja ik ben nogal een nieuwe excel gebruiker en je reactie is volkomen terecht, wat doe ik jullie toch aan he

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:16
Formule ziet er zeker omslachtig uit, maar aan de andere kant - het werkt. De kunst is juist om zelf te vinden hoe de formule werkt en de logica erachter. Schrijf het bijvoorbeeld eens uit op een A4'tje.

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik moet dus volgende opdracht maken ivm nesten
Bonus 3 van € 1.000 wordt behaald indien de omzet in 2012 de hoogste was in de periode 2009-2012.

dus doe ik altijd als bedrag van 2012 > is dan vb 2009 krijgt hij bonus, het is wat moeilijk uit te leggen omdat ik zelf niet goed snap

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 22-06-2018 09:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Dat lijkt me dan een kwestie van 2012 vergelijken met het maximum over 2009-2012.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nat-Water
Dan kan het zeker makkelijker. Volg de logica die @Orion84 zegt. Je moet met 1x MAX / ALS uit kunnen komen.

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoe doe ik dit dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
als ik dan vb dit doe =ALS(MAX(C3:F3>F3);$C$14;0) dan krijg ik een foutmelding van #waarde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Nu online
Je neemt nu MAX(C3:F3>F3) dat lijkt mij niet correct. Moet dat niet zijn MAX(C3:F3)>F3 ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nat-Water
Je zit al wel in de goede richting.

Vraag ombouwen naar Exceltermen:

Als de omzet van 2012 de hoogste waarde is in periode 2009-2012, dan.. [bonus]. Zoniet, [geen bonus]

De eerste stap van de als() vergelijking is inderdaad de test. Is 2012 gelijk aan de de hoogste waarde uit periode van 2009-2012. Oftewel, is 2012 gelijk aan max(2009-2012)? Schrijf dat eens uit :)

[ Voor 3% gewijzigd door Nat-Water op 22-06-2018 09:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik denk dat ik het nu wel heb... =ALS(MAX(C3:E3)<F3;$C$14;0)
wat ik eerder deed was van C3:F3 ...

eerlijk ik vind excel zo fascinerend maar mijn logica is soms ver te zoeken.
Bedankt voor de hulp en inzicht , hopelijk heb je er plezier aan gehad :) :) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
kzou me wel willen verbeteren, indien jullie tips hebben mag je dit zeker laten weten !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:53

Reptile209

- gers -

Wat vaak prima werkt, is om een ingewikkelde formule te splitsen over meerdere cellen. Dan hou je beter overzicht op de stappen van je berekening. Als alles werkt, kan je alle deelformules alsnog in één cel proppen.

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flimovic

Flimovic

En blijf gewoon oefenen, het zal je steeds makkelijker af gaan. Ook ga je steeds beter de logica van verschillende formules inzien en zul je zien dat je steeds beter het inzicht ontwikkelt hoe je formules kan combineren.

Als laatste: probeer niet dubbel te posten, maar wijzig je laatste post ;) Maar das meer een tip voor hier op t forum :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nat-Water
Ik had een soortgelijke oplossing inderdaad. Het is een kwestie van oefenen - iedereen is begonnen met draken van formule's schrijven. Schrijf soms dingen voor jezelf uit zodat je niet het overzicht verliest in je excel sheet - "Omzet 2012" is sprekender dan $F$7.

Succes :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Verwijderd schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 10:06:
ik denk dat ik het nu wel heb... =ALS(MAX(C3:E3)<F3;$C$14;0)
wat ik eerder deed was van C3:F3 ...
Wat je voor de leesbaarheid nog kunt overwegen is om de formule aan te laten sluiten bij de uitgeschreven logica. je probleem omschrijf je als: Indien f3 de grootste omzet is, ken dan de bonus toe. Je vertaalt het in je formule als 'Indien alle andere omzetten kleiner zijn dan F3, dan...", maar je kunt het ook rechtstreeks formuleren dmv:
=ALS(F3=Max($C$3:$F$3);$C$14;0)

Nog leesbaarder is het om gebruik te maken van 'named ranges'. Je formule wordt dan:
=ALS(F3=Max(Omzetten);ExtraBonus;0)

[ Voor 10% gewijzigd door Lustucru op 22-06-2018 10:18 ]

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Flimovic schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 10:10:
En blijf gewoon oefenen, het zal je steeds makkelijker af gaan. Ook ga je steeds beter de logica van verschillende formules inzien en zul je zien dat je steeds beter het inzicht ontwikkelt hoe je formules kan combineren.

Als laatste: probeer niet dubbel te posten, maar wijzig je laatste post ;) Maar das meer een tip voor hier op t forum :)
Kvraag me wel af hoe ik verder kan oefenen? ik volg nu een online cursus via de vdab maar als die gedaan is heb ik geen oefeningen meer

( ook met een forum werken ben ik niet zo gewend maar ik leer graag bij ! ) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flimovic

Flimovic

Verwijderd schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 10:21:
[...]

Kvraag me wel af hoe ik verder kan oefenen? ik volg nu een online cursus via de vdab maar als die gedaan is heb ik geen oefeningen meer

( ook met een forum werken ben ik niet zo gewend maar ik leer graag bij ! ) :)
Ik neem aan dat je deze cursus met een reden volgt, dus ik gok dat je op je (bijvoorbeeld) werk nog genoeg met Excel mag stoeien. Dus die oefening komt wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Flimovic schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 10:29:
[...]

Ik neem aan dat je deze cursus met een reden volgt, dus ik gok dat je op je (bijvoorbeeld) werk nog genoeg met Excel mag stoeien. Dus die oefening komt wel :)
Mijn reden dat ik dit volg is omdat ik wel graag een job zou hebben in de administratie, nu zit ik in de zorg :)
Pagina: 1