Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yintha
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18-09 10:00

Yintha

We'll stay gold forever

Topicstarter
Ik zoek een?
Digitale camera

Wat is je budget?
400-450 euro

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Instap camera om foto's te maken van vakantie's tripjes e.d. geen professionele fotografie, hij is voor mijn vriendin (en mijzelf:p) we zijn allebei noobs

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik kwam uit op een 1300D (vanwege de prijs en bundels) echter heb ik geen idee of dit verstandig is omdat de interne hardware veroudert schijnt te zijn en de resolutie lager is dan andere (18 ipv 24).

Welke vragen heb je hier nog over?
Geen specifieke eisen, foto's via bluetooth/WiFi delen is leuk maar geen must. SD kaartjes zijn ook prima, De camera hoeft enkel "goed genoeg" te zijn voor huis tuin keuken vakantiefoto's en geen pro device. Daarnaast zoek ik een complete kit incl lens, tas e.d..

Beste antwoord (via Yintha op 22-06-2018 07:45)

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 01:44
Idd, je hebt travelzooms die uitermate geschikt zijn voor vakantiekiekjes. Wil je toch iets meer kwaliteit in je foto's, dan zijn er ook single lens cameras (lijken op dslr/systeem, maar dan met enkele vaste zoomlens, zodat je niet hoeft na te denken over accessoires).

Wil je echt meer dan kiekjes gaan maken, dan is een cursus sowieso zeer aan te raden. Is het dan puur voor vakantie, dan zijn systeemcameras doorgaans compacter en lichter om mee te sjouwen.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 03:10

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Is er een specifieke reden dat je als absolute leek een DSLR wil kopen? Je kunt voor dat geld ook hele mooie compactcamera's kopen o.a. van Sony en Panasonic.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• LA-384
Idd, je hebt travelzooms die uitermate geschikt zijn voor vakantiekiekjes. Wil je toch iets meer kwaliteit in je foto's, dan zijn er ook single lens cameras (lijken op dslr/systeem, maar dan met enkele vaste zoomlens, zodat je niet hoeft na te denken over accessoires).

Wil je echt meer dan kiekjes gaan maken, dan is een cursus sowieso zeer aan te raden. Is het dan puur voor vakantie, dan zijn systeemcameras doorgaans compacter en lichter om mee te sjouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

CEA > FVH

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yintha
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18-09 10:00

Yintha

We'll stay gold forever

Topicstarter
Bedankt voor de antwoorden, ik zal de systeem/compact camera's eens bekijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:42
Je geeft al aan dat het puur voor de vakantiekiekjes etc. is. Ik zou lekker lichtgewicht een compact camera kopen met een beetje zoom functie (niet te extreem, nergens voor nodig).

Ook niet met verwisselbare lenzen, want dat gaat je toch alleen maar tegenstaan.

pricewatch: Sony Cyber-shot RX100 Zwart
Zoiets bijvoorbeeld :)

Hou je nog geld over voor geheugenkaartjes en eventueel een tasje ook nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22-05 13:34
PdeBie schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 08:19:
...met een beetje zoom functie (niet te extreem, nergens voor nodig).
Waarom is meer dan 100mm (de RX100 heeft een 28-100mm zoomlensje) "nergens voor nodig"?
Ik denk dat een ieder dat voor zich dient te bepalen. Ook voor bepaalde "vakantiekiekjes etc." kan het aangenaam zijn om meer telebereik te hebben.
Ook niet met verwisselbare lenzen, want dat gaat je toch alleen maar tegenstaan.
Hoe weet je dat? Jij hebt zelf toch ook verwisselbare lenzen.
Je moet het je van te voren goed afvragen, zo ver wil ik gaan. Verder blijft het een persoonlijke keuze.

Ook de vraag DSLR vs systeemkamera is goed te overwegen. De DSLR is iets groter en zwaarder, maar biedt meer voor het geld. Het budget is overigens voor een systeemkamera te klein, en voor een DSLR erg aan de krappe kant. 2e hands DSLR is beter haalbaar.
Een kompaktkamera met iets meer telezoom en een zoeker (die heeft de RX100 niet) zou mijn voorkeur hebben. De pricewatch: Panasonic Lumix TZ100 Zwart is een allround-kamera met een zoeker, 25-250mm lens, goede beeldkwaliteit en veel mogelijkheden. Desondanks vrij klein en licht. Is nieuw iets boven budget. Iets opschroeven of 2e hands kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:42
Omdat hij een instapcamera zoekt voor vakantie kiekjes. Dan kan je wel een dslr kopen met een aantal lenzen etc., maar het gemak van een fatsoenlijke compactcamera met een redelijke zoom (de ultrazooms lever je vaak wat in op kwaliteit) zal meer plezier bieden verwacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21:10

aap

Ik vind dat hier wel meteen snel weer een DSLR ontraden wordt. Omdat de TS aangeeft het vooral voor vakanties te gebruiken (wat geïnterpreteerd wordt als "kiekjes"), dan moet hij maar een compactcamera gebruiken. Ik mis hier de onderbouwing waarom dat geschikter is voor de TS en krijg (ook interpretatie!) het gevoel dat bedoeld wordt dat DSLRs alleen voor serieuze fotografen zijn.

M.i. zijn de instap-DSLRs bedoeld voor de mensen die mooie foto's willen maken van gewone zaken. Een Canon of Nikon DSLR instapper zou dus best kunnen passen in wat de TS zoekt.

Uiteraard zijn er ook het hogere segment compacts en de systeemcamera''s die net zo goed zouden kunnen passen - de TS geeft niet voldoende informatie om dit te kunnen beoordelen - maar om meteen zijn suggestie van een DSLR af te branden, is ook niet direct nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Niet omdat de ts enkel aangeeft het voor vakantie te gebruiken.
De hele opzet van de topicstart geeft mij de suggestie dat de ts niet op zoek is naar een camera waar bij het maken van foto's over nagedacht moet worden. Dan kun je wel een ilc camera aanraden, maar als je die vervolgens enkel in de groene auto-stand gebruikt met de bijgeleverde kitlens, dan heb je gewoon een bulky point-and-shoot bij je. Dàt is niet handig op vakanties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:45

sapphire

Die-hard pruts0r

aap schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 23:52:
Ik vind dat hier wel meteen snel weer een DSLR ontraden wordt. Omdat de TS aangeeft het vooral voor vakanties te gebruiken (wat geïnterpreteerd wordt als "kiekjes"), dan moet hij maar een compactcamera gebruiken. Ik mis hier de onderbouwing waarom dat geschikter is voor de TS en krijg (ook interpretatie!) het gevoel dat bedoeld wordt dat DSLRs alleen voor serieuze fotografen zijn.

M.i. zijn de instap-DSLRs bedoeld voor de mensen die mooie foto's willen maken van gewone zaken. Een Canon of Nikon DSLR instapper zou dus best kunnen passen in wat de TS zoekt.

Uiteraard zijn er ook het hogere segment compacts en de systeemcamera''s die net zo goed zouden kunnen passen - de TS geeft niet voldoende informatie om dit te kunnen beoordelen - maar om meteen zijn suggestie van een DSLR af te branden, is ook niet direct nodig.
Je kunt het ook andersom interpreteren, waarom denken mensen altijd een DSLR nodig te hebben om mooie foto's te maken. Je kunt met een goede compacte namelijk ook mooie foto's van gewone zaken maken.
Daarnaast kun je er vaak ook gewoon meer mee dan op 'auto stand schieten'.

Dat met de ervaring dat veel mensen een DSLR als bulky ervaren, lenzen wisselen gedoe of spannend vinden en de gemiddelde kitlens ook niet echt lichtgevoelig is tov. zo'n Sony RX maakt het al niet dé oplossing die mensen vaak denken dat het is.
En als ze hem dan hebben denken veel mensen dat er omdat het een DSLR is er instant mooie foto's uitkomen. En wat valt het dan vies tegen als de lucht mooi blauw is maar de voorgrond te donker, portretten niet opeens een mega wazige achtergrond hebben en de camera niet 'gewoon' snapt dat hij op je reisgenoot moet scherpstellen ipv de achtergrond.

En natuurlijk gaan mensen aannames doen met zo'n beperkte TS. En dan ga je van je eigen ervaring uit en dat is ongeveer het bovenstaande :+

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
aap schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 23:52:

Waarom is simpel de budget DSLR wordt geleverd met een budget lens met als gevolg een budget resultaat met een grote lompe camera die al gauw alleen in de kast ligt omdat het allemaal tegenvalt. Voor hetzelfde geld koop je pro compact met een top lens en een goed formaat sensor. Het beperkte zoom compenseer je gewoon door de ruimte in scherpte en resolutie die je hebt om achteraf je uitsnede te maken. Gevolg je hebt een top camera met een Noob stand maar ook met alle handmatige opties. Die mooie lichtsterke lens heb je nodig om met je diafragma mooie DOF plaatjes te schieten. Daarom dus.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Pagina: 1