Nieuwe videokaart: Gigabyte GTX 1070 of 1070TI?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• ManiakNL
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 05-02 12:22
Hallo Tweakers,

Ik zit momenteel te staren naar een selectie van GTX 1070 en GTX 1070TI videokaarten en dan heel specifiek deze modellen:

Vergelijkings Link
  • Gigabyte GeForce GTX 1070 WINDFORCE OC 8GB (rev. 2.0)
  • Gigabyte GeForce GTX 1070 G1 Gaming (rev 1.0)
  • Gigabyte GeForce GTX 1070 G1 Gaming (rev 2.0)
  • Gigabyte GeForce GTX 1070 Ti Gaming 8G
  • Gigabyte GeForce GTX 1070 Ti Windforce 8G
De reden dat ik voor Gigabyte ga is dat ik nu een GTX 670 van Gigabyte heb en daar dik tevreden over ben. De prijs/kwaliteit verhouding lijkt in mijn ogen bij dit merk goed te zitten.

De vraag is nu echter, met welke videokaart zal ik het langste mee door kunnen gaan.

Ik heb vernomen dat de 1070TI net iets onderdoet aan de GTX 1080 en als ik naar de prijs van de Gigabyte GeForce GTX 1070 Ti Windforce 8G en de andere 1070 kaarten kijk, lijkt het prijs verschil echt mee te vallen.

Echter, als ik naar de Gigabyte GeForce GTX 1070 Ti Gaming 8G ligt de prijs weer een stuk hoger terwijl kwa videochip snelheden de 2 TI kaarten gelijk lijken (dit snap ik niet helemaal).

Dit artikel maar eens gelezen en het volgende viel mij op:

“Custom 1070 Ti kaarten, van bijvoorbeeld ASUS, Gigabyte en MSI, mogen niet van een fabrieksoverklok zijn voorzien, en moeten dus allemaal dezelfde basis- en boostklokfrequentie van respectievelijk 1607 en 1683 MHz meekrijgen. Dankzij GPU Boost zal in de praktijk echter elke 1070 Ti een hogere klokfrequentie kunnen behalen, zolang de temperatuur en stroomvoorziening het toelaten. “

Houdt dit in dat er veel overclock potentie in de 1070TI kaarten zit omdat de diverse fabrikanten de boostklok frequentie nauwelijks mogen verhogen?

Ik nijg zelf momenteel richting de “Gigabyte GeForce GTX 1070 Ti Windforce 8G” maar ik heb geen idee of er ergens nog een addertje onder het gras ziet die ik momenteel niet overzie. Ik zie namelijk dat deze kaart nog geen reviews op tweakers kent terwijl hij al redelijk lang uit is.

PS: Mocht er nog een model zijn van een andere fabrikant die echt beduidend beter is kwa prijs/kwaliteit verhouden dan ben ik daar ook geïnteresseerd in :)

Alvast bedankt voor jullie tijd en moeite!

Met vriendelijke groet,

Dennis

[ Voor 3% gewijzigd door ManiakNL op 22-06-2018 00:14 ]

Beste antwoord (via ManiakNL op 22-06-2018 14:21)

• Devil N
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 28-10-2025
Je informatie is aardig up-to-date en correct. De GTX 1070 Ti zit qua performance heel dicht tegen een GTX 1080 aan. De reden waarom Nvidia geen factory overclocks toelaat is omdat een OC'ed 1070 Ti al gauw net zo snel is als zo niet sneller is dan een basismodel 1080, en Nvidia wil voorkomen dat de 1070 Ti de markt voor de 1080 kannibaliseert. Als gebruiker kun je echter nog steeds de 1070 Ti zelf overklokken om 1080-like performance te krijgen.

Op dit moment zou ik zeggen dat de 1070 Ti een interessantere koop is dan de 1070. Het verschil in performance is niet gigantisch maar wel merkbaar, en gezien het kleine prijsverschil is dat het zeker wel waard. Ik game zelf meestal op 1440p en ik merkte de laatste maanden dat mijn GTX 1070 net niet meer gegarandeerd in alle games de 60fps haalt zonder compromissen in kwaliteit. De GTX 1070 Ti doet dat net wél en dat maakt hem toch een stukkie meer future-proof in mijn ogen.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• Devil N
Je informatie is aardig up-to-date en correct. De GTX 1070 Ti zit qua performance heel dicht tegen een GTX 1080 aan. De reden waarom Nvidia geen factory overclocks toelaat is omdat een OC'ed 1070 Ti al gauw net zo snel is als zo niet sneller is dan een basismodel 1080, en Nvidia wil voorkomen dat de 1070 Ti de markt voor de 1080 kannibaliseert. Als gebruiker kun je echter nog steeds de 1070 Ti zelf overklokken om 1080-like performance te krijgen.

Op dit moment zou ik zeggen dat de 1070 Ti een interessantere koop is dan de 1070. Het verschil in performance is niet gigantisch maar wel merkbaar, en gezien het kleine prijsverschil is dat het zeker wel waard. Ik game zelf meestal op 1440p en ik merkte de laatste maanden dat mijn GTX 1070 net niet meer gegarandeerd in alle games de 60fps haalt zonder compromissen in kwaliteit. De GTX 1070 Ti doet dat net wél en dat maakt hem toch een stukkie meer future-proof in mijn ogen.

• ManiakNL
Devil N schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 11:38:

Bedankt voor je antwoord!

Kan je nog iets zeggen over de verschillen tussen de 2 1070TI modellen van Gigagbyte?

Gigabyte GeForce GTX 1070 Ti Windforce 8G VS Gigabyte GeForce GTX 1070 Ti Gaming 8G
Of tewel de Windforce 8G VS Gaming 8G

Enige wat ik echt aan de afbeeldingen kan afleiden is dat de Gaming 8G variant een extra FAN heeft en een ledje, de Windforce variant is weer 30euro goedkoper.

Kwa kloksnelheden zijn ze gelijk.

Fabrikage van de chip in de Gaming 8G iets beter waardoor deze hoger te overclocken is?

Ben benieuwd of Gaming 8G variant de 30 euro extra waard is.

• Devil N
De chips zullen gelijk zijn aan elkaar. Die worden geleverd door Nvidia en tenzij Gigabyte zelf aan binning doet is het compleet willekeurig welke chip op welke kaart gaat en hoe goed deze dus zal overklokken. De meeste fabrikanten doen niet aan binning, hooguit alleen voor de meeste extreme high-end models, dus je kunt er vanuit gaan dat de chips gelijk zijn.

Het enige verschil zit hem dus inderdaad in de extra fan en de bling-bling. De Gaming 8G zal daardoor wat koeler en wat stiller zijn, wat mogelijk ook iets meer headroom geeft voor overklokken voordat je tegen thermal throttling limieten aanloopt. Of dat die extra 30 euro waard is, is iets waar alleen jij zelf antwoord op kunt geven.

• ManiakNL
Oh wow, beide kaarten zijn nu ineens even duur. De keuze is zojuist makkelijk geworden.

Gigabyte GeForce GTX 1070 Ti Gaming 8G gaat hem worden.

Bedankt voor je hulp :)