Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

PC build, ik zoek wat extra feedback

Pagina: 1
Acties:

• Aelyss
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 06-12-2023
Hoi, ik zoek wat extra feedback n.a.v. een systeem setup die ik heb samen gesteld.

Aller eerst wat achtergrond informatie. Ik heb momenteel 2 PCs, 1 voor mijzelf en 1 voor mijn vriendin en ik wil 2 nieuwe PCs bouwen met een gelimiteerd budget. Ik heb max 1900 te besteden maar kom hier niet erg ver onder (helaas, helaas, te veel wensen, te mooie hardware). Ikzelf bezit al 6,5 jaar een i5 2500k (4.2ghz OC) waarvan mijn GTX680 onlangs is overleden. Deze heb ik vervangen met een mooie 1060 3GB en draait erg lekker. Mijn vriendin heeft een PC waarvan de CPU een middelmatige 4xxx intel i5 is en een GTX 760. Bij haar is het moederboard onlangs vervangen. Hoewel mijn PC nog wel aardig draait, loop ik toch al snel tegen CPU bottlenecks (100% CPU usage terwijl settings CPU related vrij laag staan). De PC van mijn vriendin is er slechter aan toe, de grote case fan is gebroken, de CPU Fan zorgt voor een verkeerde airflow (moest toch echt van 8 naar 12 gb ram :'( ) en de PC start 90% van de tijd niet meer zonder de power switch om te gooien op de PSU. Beiden PCs hebben nog storage die ik kan hergebruiken, dus dat zal nog niet gekocht hoeven te worden.

Dus ik heb:
- genoeg storage
- een budget van 1900~2000 max voor 2 PCs
- een 1060 GTX
- rand apparatuur (beeldschermen etc)

Nu heb ik wat onderzoek gedaan naar AMD (altijd intel gehad) en ben uit gekomen op de "Ryzen 2600" en 2600x t.o.v. de i5 8400 en 8500. Omdat ik altijd intel heb gehad (niet ontevreden!) en AMD het toch weer wat beter doet de laatste tijd, wil ik dit eens proberen, mede door de 12 threads op 6 CPUs. Waarom dit? Mijn vriendin doet nog wel eens aan grafische bewerking en allebij streamen we zo af en toe wat. Ik heb dus besloten op de 2600. Waarom niet de x? Deze kost meer maar lijkt de meerwaarde niet te hebben t.o.v. de reguliere variant.

Bijhorende, natuurlijk een moederbord. Hier heb ik niet heel veel verstand van, maar naar wat vergelijkingen, lijkt de "Asus ROG Strix B350-F Gaming" toch wel een mooie balans te hebben tussen prijs en qualiteit. De network controller die hier op zat las ik dat het aardig okay deed tov de realtek op de "Asus Prime B350-Plus". Qua features heb ik niet veel nodig. Overclocking is een nice to have maar was ik initieel niet van plan. Ik heb zelf een gigabyte momenteel en mijn vriendin een Asus. Ik hoor vaak dat Asus goede qualiteit leverd qua moederborden, dus vandaar Asus. Mochten er andere suggesties zijn, hoor ik dat graag! Ik las dat deze een update nodig heeft om met de 2600 te werken, maar ik gok dat momenteel de nieuwste versies dit er al op hebben staan.

Als grafische kaart wil ik er een tweede 1060 3GB bij kopen, maar mij niet heel veel uit welk merk maar de Gigabyte GTX1060 WINDFORCE OC 3G kwam als goedkoopste naar boven. Ik heb zelf ook een 1060 3GB, danwel een andere uitvoering, maar ben ik tevreden over. Ik wil deze dan ook in de 2e PC bouwen.

Het is even geleden dat ik echt iets met RAM heb gedaan, en het is ook de eerste keer met DDR4. Ik kwam uit op "2x8GB Corsair Vengeance met 3GHz". Deze lijkt compatible te zijn met de ryzen 2600 en het moederbord, maar ook dit weet ik niet zeker. Ik heb wat gegoogled, en er kwam naar boven dat voorheen deze snelheid niet in te stellen was. Echter is er een bios update geweest waar dat wel mogelijk was. Tevens gaf tweakers ergens aan dat dit een goede combinatie zou zijn, dus ik denk dat dit wel goed zit.

Als voeding kwam ik uit op de "Corsair RM550x Zwart". Ik las dat de recommended power supply voor de 1060 ongeveer 400 watt is, terwijl de 2600 ~65 gebruikt, en een voeding het meest efficient was op ~50%. Ik gok dat 550W ongeveer genoeg is. Mijn huidige systeem heeft een 650W en is gebouwd op een GTX680 (die aardig power hungry is) en 2500k, die ook wat hoger ligt dan de 2600.

Als kast heeft mijn vriendin de "Cooler Master MasterCase H500P Zwart" uitegezocht. Ik vind deze persoonlijk ook wel mooi en de airflow lijkt hier best goed te zijn. Qua formaat is het wat groot, maar alles zou hier in moeten passen. Nadeel is dat de kasten momenteel op de grond komen te staan en wij honden hebben. Ik zit er aan te denken om hier iig een redelijke verhoging voor te regelen, dat ze niet direct op de grond meer staan.

Daarnaast het meest dramatische... Windows. Wat duur zeg 8)7. Maar goed, gamen zonder windows is wat moeilijker tot de AAA games op linux uit komen. We hebben wel windows momenteel, maar die gaat nevernooitniet werken op een nieuwe PC. Ik heb even zitten kijken, maar dit varieert heel erg qua kosten, en zie door de hoeveelheid afkortingen, de bomen door het bos niet meer...

In feite wil ik 2x een engelse license. Zou mooi zijn als het aan de user gebonden wordt ipv aan het systeem, maar als het niet anders kan, dan kan het niet anders. Ik zag bijvoorbeeld de "Microsoft Windows 10 Home EN 64bit OEM DSP OEI", maar ik kan niet goed vinden wat DSP en OEI precies zijn. Het liefst wil ik een CD die ik kan gebruiken om het te installeren, al vindt ik een bootable USB ook goed (ik heb alleen geen USB momenteel, kan geregeld worden). Enige tips mbt windows? Hoeft iig geen PRO te zijn.

Games die gespeeld gaan worden:
- World of Warcraft
- Heroes of the Storm
- Dreadnought
- ARK
- Dark & Light
- Factorio

Ik denk dat deze build het wel aardig aan kan, maar ik zou graag wat feedback willen hebben. Misschien kan het wat goedkoper hier en daar en heb ik wat gemist of misschien heb ik een compatibility fout ingeschat. Voordat ik iets bestel en het past niet of werkt niet, wil ik daarom eerst graag dat er anderen kijken _/-\o_

Volgens de wenslijst komt dit (ex windows) uit op ~910E. Maal 2, 1820, en dan zonder 1 maal 1060 is dit ~1600, maar plus twee windows, ongeveer 1800.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ondanks de enorme lap tekst, is het enige wat ik betwijfel in je verhaal de GPU. De 3GB uitvoering van de GTX1060 vind ik het net niet. Eerlijk gezegd zou de 6GB een beter idee zijn en die is maar 5 tientjes duurder dan de 3GB versie pricewatch: MSI GeForce GTX 1060 6GT OC

Tegenover de Ryzen 2600 kan je eventueel ook nog even kijken naar pricewatch: AMD Ryzen 5 1600 Boxed Wraith Spire koeler aangezien die ook 6/12 (cores/threads) heeft; mogelijk dat je dan wel anders uitkomt qua moederbord en RAM maar gezien je kennis van onderdelen, kan je dat vast zelf even bekijken :)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• peize9
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 08:36
Hier is moeite in gestoken, dat is altijd goed :)

Het zou wel handig zijn als je er even een lijstje bij zet, klik op genereer rml bij je wenslijst en copy paste het gehele ding hierin.

Zoals Max al zei, een 6gb kaart is veel beter dan de 3gb, vooral omdat de 6gb langer mee gaat en de 3gb je op dan duur gaat hinderen.

Qua CPU, raadpleeg de verkoper die je kiest even over de bios versie van het mobo. De B350 mobo's zijn vaak van voor de ryzen 2000 serie en kunnen in sommige gevallen niet werken omdat de bios te oud is.

Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying. ― Arthur C. Clarke

• Aelyss
@MAX3400 Ik dacht dat het verschil groter zou zijn qua prijs, dan is het misschien nog wel waard om de 6GB te kopen idd. Ik zit even te kijken tussen de 1600 en de 2600, maar voor het verschil lijkt het toch die 10 euro extra waard te zijn: http://cpu.userbenchmark....D-Ryzen-5-1600/3955vs3919, of is er iets wat ik mis? Ik ben echt niet bekend met AMD, dus ik zal hier morgen even wat dieper in moeten duiken.

@peize9 zoiets las ik inderdaad, ik zal dat bij de verkoper nog even navragen.

Zal de 1600 voldoende power hebben bij gamen van de laatste games?

Bij deze het lijstje:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 2600 Wraith Boxed€ 181,05€ 181,05
1Asus ROG Strix B350-F Gaming€ 111,40€ 111,40
1Gigabyte GTX 1060 WINDFORCE OC 3G€ 237,10€ 237,10
1Cooler Master MasterCase H500P Zwart€ 119,05€ 119,05
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 173,01€ 173,01
1Corsair RM550x Zwart€ 89,-€ 89,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 910,61

• Yasincelebi
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 03-08 21:24
Aelyss schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 23:47:
@MAX3400 Ik dacht dat het verschil groter zou zijn qua prijs, dan is het misschien nog wel waard om de 6GB te kopen idd. Ik zit even te kijken tussen de 1600 en de 2600, maar voor het verschil lijkt het toch die 10 euro extra waard te zijn: http://cpu.userbenchmark....D-Ryzen-5-1600/3955vs3919, of is er iets wat ik mis? Ik ben echt niet bekend met AMD, dus ik zal hier morgen even wat dieper in moeten duiken.

@peize9 zoiets las ik inderdaad, ik zal dat bij de verkoper nog even navragen.

Zal de 1600 voldoende power hebben bij gamen van de laatste games?

Bij deze het lijstje:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 2600 Wraith Boxed€ 181,05€ 181,05
1Asus ROG Strix B350-F Gaming€ 111,40€ 111,40
1Gigabyte GTX 1060 WINDFORCE OC 3G€ 237,10€ 237,10
1Cooler Master MasterCase H500P Zwart€ 119,05€ 119,05
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 173,01€ 173,01
1Corsair RM550x Zwart€ 89,-€ 89,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 910,61
Neem de 2600 is wel duidelijk beter dan de 1600 bij eigenlijk alles. Een 1060 6gb kan bijna alle games op 1080p 60 fps high/ultra spelen dus maak je daar geen zorgen om

• Aelyss
Ik zag ongeveer 10%, dat is best een verschil.Ik ga in ieder geval de 6GB variant zoeken voor mijn vriendin, blijf ik nog wel even met de 3GB zitten voor nu.

Bedankt voor de feedback! <3

• peize9
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 08:36
Aelyss schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 09:23:
Ik zag ongeveer 10%, dat is best een verschil.Ik ga in ieder geval de 6GB variant zoeken voor mijn vriendin, blijf ik nog wel even met de 3GB zitten voor nu.

Bedankt voor de feedback! <3
Nog snel over die 2600, als je hem toch op B350 wil vraag je leverancier even om er naar te kijken voor je en er des noods even een nieuwe versie op te zetten als ze dat kunnen doen. (megekko doet dat geloof ik wel)

Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying. ― Arthur C. Clarke

• Aelyss
Dat is natuurlijk ook een oplossing! Ik ga vanmiddag uitpluizen wat ik waar het best kan bestellen, dan zal ik megekko even onthouden. Normaal gesproken bestel ik bij Azerty of 4launch.
Pagina: 1