vraag omtrent geluid output van mijn tv

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huntedjohan
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19-09 08:35
Ik ben beetje aan het stoeien met mijn tv, geluid en mijn xbox.

Nu wil ik eigenlijk de xbox one x via HDMI aansluiten op de tv en dan via HDMI arc terug naar mijn home cinema set.

nu heb ik de xbox goed ingesteld, maar hoe kan ik nu te weten komen of mijn tv (de philips 43pus6201/12 ) het geluid via HDMI ook 5.1 doorgeeft? (lees op verschillende plekken dat niet alle tv's geluid van externe bron doorsluizen als 5.1, dus vandaar deze vraag :P )

en wat raden jullie aan? het geluid via deze manier doen, of via optische kabel van xbox rechtstreeks naar de home cinema set?

vind het zelf wel makkelijk als ik tv aanzet, dat home cinema ook gelijk aangaat, en dat ik in feite geen bron hoef aan te passen of ik nu tv kijk of game.

Voordat men vraagt waarom ik niet de xbox via HDMI aansluit op mijn set, ik heb geen HDMI 2.0 poort, en vind het toch zonde met een xbox one x om het dan aan te sluiten op een 1.4 poort.

het kan zijn dat er al antwoorden te vinden zijn, maar ik kom wel zoveel tegen over geluid, HDMI, arc e.d. dat ik er beetje gek van word.

[ Voor 6% gewijzigd door huntedjohan op 21-06-2018 22:41 ]

[img]https://valid.x86.fr/cache/banner/q3c163-6.png[/img]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:58

JvS

Ik heb hem zelf ook

huntedjohan schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 22:40:

nu heb ik de xbox goed ingesteld, maar hoe kan ik nu te weten komen of mijn tv (de philips 43pus6201/12 ) het geluid via HDMI ook 5.1 doorgeeft? (lees op verschillende plekken dat niet alle tv's geluid van externe bron doorsluizen als 5.1, dus vandaar deze vraag :P )
Testen :?

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huntedjohan
Ja, dat klopt, maar ik bleek xbox op stereo te hebben staan, en zelfs dat had ik niet in de gaten 🤣

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ricardo246
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10:37

ricardo246

Life's what you make it!

Moet je de Xbox of andere bronnen niet aansluiten op je versterker en je versterker via HDMI arc aansluiten op je TV? Dus al je audio gaat naar de versterker en dan 1 kabel naar je TV

I have no special talent. I am only passionately curious.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

ricardo246 schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 22:53:
Moet je de Xbox of andere bronnen niet aansluiten op je versterker en je versterker via HDMI arc aansluiten op je TV? Dus al je audio gaat naar de versterker en dan 1 kabel naar je TV
Een One X aansluiten op een 1.4 aansluiting, zorgt voor raar gedrag (namelijk geen 4K-beeld bijvoorbeeld).

/edit: je kan de One X "forceren" om 4K eruit te spugen, ook in het dashboard. Verder zal je via een 1.4-aansluiting ook geen "detectie" hebben of je TV bijvoorbeeld HDR snapt; echt optimaal is 1.4 dus niet.

[ Voor 20% gewijzigd door MAX3400 op 21-06-2018 23:02 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:58

JvS

Ik heb hem zelf ook

huntedjohan schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 22:52:
[...]

Ja, dat klopt, maar ik bleek xbox op stereo te hebben staan, en zelfs dat had ik niet in de gaten 🤣
Dan zou ik zeggen, opnieuw instellen en testen. Op je display van je receiver staat wel of het 5.1 of stereo is.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 17:18

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Beste is wel om alles via je receiver te laten lopen. Tenzij deze ondersteuning mist van xbox functies die je wel gaat gebruiken.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:06

FeaR

In GoT we trust

huntedjohan schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 22:40:
en wat raden jullie aan? het geluid via deze manier doen, of via optische kabel van xbox rechtstreeks naar de home cinema set?
Optische kabel, dan ben je verzekerd van 5.1 geluid en ook van Dolby Digital én DTS. Dat laatste is naast überhaupt 5.1 doorsturen nog een zorgenkindje van TV's: het niet doorsturen van DTS. Pas met HDMI eARC gaat ARC ook meer codecs ondersteunen en kan je daar baat bij hebben. Voor nu is S/PDIF gelijk.
vind het zelf wel makkelijk als ik tv aanzet, dat home cinema ook gelijk aangaat, en dat ik in feite geen bron hoef aan te passen of ik nu tv kijk of game.
Dat is HDMI CEC en niet HDMI ARC.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huntedjohan
JvS schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 07:31:
[...]

Dan zou ik zeggen, opnieuw instellen en testen. Op je display van je receiver staat wel of het 5.1 of stereo is.
heb nu de xbox one x op DTS staan, en HDMI kabel naar tv, en van tv via HDMI arc naar mijn versterker. als ik xbox opstart gaat mijn versterker (harman kardon avr 156) naar dts, en als ik xbox one op dolby digital instel gaat versterker ook daarop over.

dat zou dan toch betekenen dat wat ik wilde gewoon goed is, en werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

huntedjohan schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 19:33:
[...]
dat zou dan toch betekenen dat wat ik wilde gewoon goed is, en werkt?
Staat er alleen "DTS" dat wel "Dolby Digital" of is er een indicator die ook daadwerkelijk 5.1 aangeeft? Beide tracks bestaan namelijk ook in 2.0 stereo formaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huntedjohan
FeaR schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 20:56:
[...]

Staat er alleen "DTS" dat wel "Dolby Digital" of is er een indicator die ook daadwerkelijk 5.1 aangeeft? Beide tracks bestaan namelijk ook in 2.0 stereo formaat.
er komt DTS te staan, dan kort 3/2 .1 ES: off. daarna weer DTS.

als ik Xbox aansluit rechtstreeks op de versterker via optisch krijg ik voor wat ik kan zien hetzelfde te zien en het klinkt ook nagenoeg hetzelfde.

zodra ik de Xbox uit zet komt er 2/0 .0 DS: off te staan gevolgd door dolby PLII . met bijvoorbeeld de YouTube app van de tv blijft hij op 2/0 .0 staan, maar zodra ik netflix opstart gaat ie naar 3/2 .1 dolby digital.
Dit uiteraard als tv via HDMI op ARC aangesloten is naar av versterker.

Als je nu bijvoorbeeld film zit te kijken en je hoor echt via alle speakers het geluid, en dus ook echt sirenes e.d. door je surround speakers en zo, is dat dan bewijs dat je naar DTS of Dolby digital zit te luisteren, of kan dat ook zo gecreëerd worden zonder dat het echt dolby is? als ik onze 2e tv (LG) aansluit op een Samsung HT-E5500 ook via ARC is het echt leuk film kijken, maar kan aan die speler niet echt zien hoe het afgespeeld word. als ik simpel kijk zou het op matrix moeten staan, en dat zou dolby digital plus moeten zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Dat alles speakers aan worden gestuurd en je geluid van achteren hoort is niet een gegeven waardoor je mag concluderen dat je naar dedicated 5.1 surround zit te luisteren. Dolby Pro Logic dan wel DTS NEO klinken voor velen ook als surround. Ik vind het gegeven dat je dezelfde teksten voorbij ziet komen via ARC en rechtstreeks via S/PDIF een betere maatstaf. Zeker oom omdat met YouTube er 2/0.0 blijft staan (oftewel stereo met Pro Logic) en met andere bronnen 2/3.1 (oftewel 5.1 surround). Dan zou ik toch zeggen dat je 5.1 doorzet via HDMI ARC.

Pagina: 1