Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lt.Kraken
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 05-05 20:48
Beste Tweaker,

Het is alweer een tijdje geleden dat ik een PC upgrade heb uitgevoerd, dus weg met het oud, en in met het nieuw. Deze keer mag mijn roestige HD7950 met pensioen, en wordt deze vervangen voor een GTX 1080Ti.

Videokaart
Ik twijfel nog tussen twee videokaarten, namelijk:
https://tweakers.net/pricewatch/compare/771505;1102249/

De kaarten komen vrijwel overeen, met een klein verschil tussen nominale snelheid & turboklokfrequentie, één heeft een iets nieuwere revisie van HDMI-versie, en heeft de één een semi-passieve fan tegenover een actieve fan.

Volgens mij maken deze kleine verschillen niet super veel uit, en gezien het prijsverschil en de webshops dat deze aanbiedt, zoals Azerty, gaat momenteel de voorkeur naar de Inno3D.

Monitor
Het probleem ligt het eigenlijk in het vinden van een bijpassend beeldscherm. Ik heb een aantal websites en reviews bekeken, ook die van Hardware.info. En ik blijf het lastig vinden om een goed en toch nog enigzins betaalbaar 4K scherm uit te kunnen zoeken.

Hardware.info raadt namelijk de AOC AG271UG aan, goede eigenschappen die veelal overeenkomen met de andere monitoren die ik voorbij zag komen.

Het verschil ligt in de eigenschappen dat de aangerade monitor van hardware.info wel G-Sync ondersteunt met een 8-bit kleurdiepte, tegenover de andere monitoren die een 10-bit kleurdiepte ondersteunen, maar geen G-Sync.

Ik hoop dat jullie mij een advies kunnen geven qua monitor. Dit is mijn huidige lijst waartussen ik kiezen moet, en ik neig naar de LG 27UD69-W. https://tweakers.net/pric...151;770113;486933;746911/

Prijsrange: tot 500€, met een eventuele uitschieter tot 650€.

Extra
Iemand zich bewust van een goede monitorstandaard dat 3 schermen ondersteunt, waarvan één de 4K monitor wordt, met aan elke kant één van mijn huidige 24" schermen??

Groeten,
Larssy1

Beste antwoord (via Lt.Kraken op 30-06-2018 19:58)

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Waarom wil je zo nodig een 4k scherm? Heb je weleens een 25" of 27" 1440p scherm gezien op 144Hz of hoger? Daar merk je namelijk veel (VEEL) meer van dan een lading kleinere pixeltjes die je ook op lagere resoluties al niet meer ziet.

De schermen in je lijst zijn allemaal 60Hz en een 1080ti heeft op 4k ook moeite de 60fps betrouwbaar te halen. Dat zal in het komende jaar alleen maar erger worden met nieuwere games die hogere eisen stellen.

Ik heb zojuist diezelfde overweging gemaakt en ik kom uit op een 27" 1440p scherm welke op 144Hz draait.

Op een 1440p scherm zie je ook geen pixels maar gebruik je er wel (VEEL) minder, waardoor je een hogere FPS kan halen wat je daadwerkelijk wel merkt.

Zie: https://www.tomsguide.com...nchmarks,review-4241.html

Je kan gemiddeld 100fps halen op je 1080ti op een 1440p scherm.
Of je kan gemiddeld 54fps halen op je 1080ti op een 4k scherm.

Een drop onder de 60fps ga je merken. En zodra je boven de 100fps komt heb je ook G-sync niet meer nodig.

Ik zou investeren in een goede 1440p IPS monitor. Desnoods 25" als je denkt op een 27" pixels te gaan zien.

Maar laten we de ingame settings naar beneden schroeven, dan haal je op je 4k scherm gemiddeld boven de 60fps. Tijdens het spelen van een game vallen je de pixels niet op, net als je die niet op zouden vallen tijdens het spelen op een full-HD scherm.

Wat je nog altijd wel goed gaat merken is een refresh rate van 144Hz of hoger.

Ik heb de Eizo Foris gekocht en ben er behoorlijk blij mee :) Maar er zijn andere opties voor rond de 500 euro te krijgen.

TL;DR: Met een 4k scherm focus je volgens mij op de verkeerde verbeteringen. 4k Ga je nauwelijks merken in het dagelijks gebruik, 1440p is de gulden middenweg die door een lagere resolutie meer performance overhoudt voor hogere FPS en hogere kwaliteit-settings in je games.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:32

br00ky

Moderator Harde Waren

Acties:
  • Beste antwoord
  • +5 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Waarom wil je zo nodig een 4k scherm? Heb je weleens een 25" of 27" 1440p scherm gezien op 144Hz of hoger? Daar merk je namelijk veel (VEEL) meer van dan een lading kleinere pixeltjes die je ook op lagere resoluties al niet meer ziet.

De schermen in je lijst zijn allemaal 60Hz en een 1080ti heeft op 4k ook moeite de 60fps betrouwbaar te halen. Dat zal in het komende jaar alleen maar erger worden met nieuwere games die hogere eisen stellen.

Ik heb zojuist diezelfde overweging gemaakt en ik kom uit op een 27" 1440p scherm welke op 144Hz draait.

Op een 1440p scherm zie je ook geen pixels maar gebruik je er wel (VEEL) minder, waardoor je een hogere FPS kan halen wat je daadwerkelijk wel merkt.

Een drop onder de 60fps ga je merken. En zodra je boven de 100fps komt heb je ook G-sync niet meer nodig.

Ik zou investeren in een goede 1440p IPS monitor. Desnoods 25" als je denkt op een 27" pixels te gaan zien.

Maar laten we de ingame settings naar beneden schroeven, dan haal je op je 4k scherm gemiddeld boven de 60fps. Tijdens het spelen van een game vallen je de pixels niet op, net als je die niet op zouden vallen tijdens het spelen op een full-HD scherm.

Ik heb de Eizo Foris gekocht en ben er behoorlijk blij mee :) Maar er zijn andere opties voor rond de 500 euro te krijgen.

TL;DR: Met een 4k scherm focus je volgens mij op de verkeerde verbeteringen. 4k Ga je nauwelijks merken in het dagelijks gebruik, 1440p is de gulden middenweg die door een lagere resolutie meer performance overhoudt voor hogere FPS en hogere kwaliteit-settings in je games.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lt.Kraken
Blue-eagle schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 23:14:

Ik dacht persoonlijk dat 4K in combinatie met een GTX 1080 Ti zich wel zou lonen, maar als ik je zo hoor dat hij op momenten maar 50FPS haalt, dan krijg ik er mijn twijfels over.

Ik moet eerlijk zeggen dat games zoals BF1 er ook op mijn huidige 1080p schermen er al zeer goed uitzien terwijl ze op medium kwaliteit spelen.

Ik denk dus dat ik op je advies in ga, en ga kijken naar een 1440p scherm op 144 Hz. In combinatie met de GTX1080Ti zal ik er dan waarschijnlijk veel meer uit kunnen halen.

Ik heb al een beetje rond lopen neuzen, en er was eigenlijk maar één monitor die er uitsprong: pricewatch: Asus MG279Q Zwart

Qua specificaties komt hij voor een groot deel overeen, op G-Sync en FreeSync na. Enig idee of dit een punt van aandacht is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lactaxative
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 21:50
Lt.Kraken schreef op zondag 24 juni 2018 @ 19:29:
[...]

Ik dacht persoonlijk dat 4K in combinatie met een GTX 1080 Ti zich wel zou lonen, maar als ik je zo hoor dat hij op momenten maar 50FPS haalt, dan krijg ik er mijn twijfels over.
Het wordt hierboven ook wel iets gechargeerd. Als je alles op ultra zet met super sampling op 8x of 16x (SSAA) dan heb je in sommige games problemen. Dit is een puur theoretische situatie, 4x MSAA o.i.d. is op een 27" 4k monitor meer dan voldoende.

Wat verwacht je zelf van 10-bit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lt.Kraken
lactaxative schreef op maandag 25 juni 2018 @ 09:51:
[...]

Het wordt hierboven ook wel iets gechargeerd. Als je alles op ultra zet met super sampling op 8x of 16x (SSAA) dan heb je in sommige games problemen. Dit is een puur theoretische situatie, 4x MSAA o.i.d. is op een 27" 4k monitor meer dan voldoende.

Wat verwacht je zelf van 10-bit?
Eigenlijk verwacht ik gewoon een beter kleurbereik. Maar als ik er zo over nadenk, dan zal dit waarschijnlijk minimaal terug te vinden zijn in games.

Voor ontwerpen voor websites zou het ook onvoldoende zijn, aangezien de meeste monitoren nogsteeds 8-bit zijn, dus waarschijnlijk zien mensen niet hetzelfde resultaat.
Pagina: 1