Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

2 notebooks bestellen om test uit te voeren?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Pingu007
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15-10 22:15
Wil graag 2 notebooks even naast elkaar testen op snelheid met openenen van 50+ browser tabs.
Is het mogelijk een notebook kostenloos te retourneren na zo'n korte test?

Twijfel nl. enorm tussen een i7 7500u met 16GB RAM en een i5 8250u met 8GB RAM en research levert tegenstrijdige antwoorden op..

Thanks!

Alle reacties

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:09

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Wat denk je nou zelf? Je hebt de laptop uitgepakt, gebruikt en weer ingepakt. Denk je nou echt dat een shop je zomaar je geld gaat teruggeven? Geld terug geldt vaak alleen in ongeopende toestand. Als je iets nodig hebt, huur of leen het dan.

[ Voor 14% gewijzigd door Microkid op 21-06-2018 20:39 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

50 tabs zegt toch niks? Wat doen die tabs? Welke browser eigenlijk? Welk OS? Is de rest van de configuraties "exact" hetzelfde?

Theoretisch is de i7 beter maar dat is het dan ook wel. Ik heb regelmatig 100+ tabs open op een i5 met Windows 10 maar ik ben niet in 100 tabs tegelijk bezig dus de CPU gelooft het allemaal wel.

Heb je meer achtergrondinfo over jouw browser/taken?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• coolbvrobin
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 12-11 21:15
2 woorden, niet doen

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:10

DarkSide

theres no place like ::1

Je hebt recht om te kijken of een product voldoet aan wensen.
Officieel is dit niet meer dan wat je in een winkel kunt testen.
Echter kan je thuis vaak wel wat meer.

Er kunnen volgens mij wel transport kosten berekend worden.
En een website kan ook kosten vragen om de laptop weer gebruiksklaar te krijgen.
Terugzetten van image etc. Een nieuwe koper wil natuurlijk ook gewoon de OOBE krijgen etc

Dus houdt daar wel rekening mee.

PS waarom niet gewoon 8GB bij de i5 erbij doen?
i7 lijkt me niet echt nodig.zonder meer info

Daarbij zijn de specs verder echt gelijk van de laptops. Anders is dat nog iets om rekening mee te houden.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Je kunt een boel gezeur op je hals halen met deze actie. Of er een wet is die 'proberen als in de winkel' toestaat. Vaak hoor je dat er kosten afgetrokken worden, waarschijnlijk sowieso van het terugsturen.
Ik zou de i5 kiezen btw
https://ark.intel.com/compare/124967,95451

[ Voor 14% gewijzigd door Hackus op 21-06-2018 20:54 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01:00
En als ze beiden niet voldoen aan je vage test dan stuur je ze allebei terug?

• Felix!
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 21:15
Ga naar de mediamarkt toe en test ze daar :)

No one is listening until you fart

• hjkv
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 25-11 15:06
Volgens mij valt dit gewoon binnen de WKOA. Lijkt me dus geen probleem

• Pingu007
hjkv schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 21:09:
Volgens mij valt dit gewoon binnen de WKOA. Lijkt me dus geen probleem
Dat dacht ik dus ook.. :)

• Pingu007
DarkSide schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 20:41:

PS waarom niet gewoon 8GB bij de i5 erbij doen?
i7 lijkt me niet echt nodig.zonder meer info

Daarbij zijn de specs verder echt gelijk van de laptops. Anders is dat nog iets om rekening mee te houden.
RAM uitbreiden gaat helaas niet, zit vast gesoldeerd.

Verder gelijke specs.

Multiple browsers met multiple tabs gaat vaak erg traag op huidige Dell Insipron en wil graag weten welke combi sneller gaat..

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15:46
_/-\o_ Dan moet je het doen, bestel gewoon en stuur terug en vervolgens gewoon de rekening afwachten (of niet).

Je krijgt vrij snel veel reacties, iedereen zegt in principe: niet doen. 1 iemand reageert met; moet kunnen, en daar haak je gelijk op in?

Dan zou ik het ook gewoon bestellen allemaal als ik jou was, dat is wat jij wilt :D

Ik zou voor de i7 gaan + 16GB werkgeheugen, iets beter future proof toch? Mijn i7 2600 doet het nog meer dan prima (overkill zelfs, this een test mining bak met ook zeer veel tabs standaard open, een i7 valt daarbij in slaap, werkgeheugen niet), geheugen van 8GB heb ik dan wel weer een upgrade gegeven naar 16.

[ Voor 28% gewijzigd door LopendeVogel op 21-06-2018 21:17 ]

• Pingu007
LopendeVogel schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 21:14:
[...]

Je krijgt vrij snel veel reacties, iedereen zegt in principe: niet doen. 1 iemand reageert met; moet kunnen, en daar haak je gelijk op in?
Zeg alleen dat ik ook dacht dat het onder WKOA valt, maar of het handig/versandig is is een 2de..

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 02:16
Technisch gezien valt het er wel onder denk is, of het netjes is om het zo te doen is een tweede. Vraag dan een tweaker met vergelijkbare specs om met 50 tabs te testen ofzo.

Roomba E5 te koop

• LopendeVogel
Pingu007 schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 21:17:
[...]

Zeg alleen dat ik ook dacht dat het onder WKOA valt, maar of het handig/versandig is is een 2de..
Handig is het natuurlijk niet (voor beide partijen niet), verstandig is het natuurlijk zeer zeker. Dit aangezien live testen de beste test is in mijn ogen (en niet wat grafiekjes op internet die weinig van doen hebben met de praktijk).

Toch blijf ik erbij; i7 + 16GB werkgeheugen is perfect voor veel (kleinere) taken tegelijk zoals je 50+ tabs.

• MAX3400

MAX3400

Pingu007 schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 21:14:
[...]

Multiple browsers met multiple tabs gaat vaak erg traag op huidige Dell Insipron en wil graag weten welke combi sneller gaat..
Mogelijk vergeet je nu dat "bloatware" ook een factor kan zijn in de prestaties. Voor een goede test moet je de laptops herinstalleren vanaf een ISO zonder de recovery-partitie te gebruiken (en dus goed weten welke drivers / settings je moet gebruiken).

Heb hier een Probook liggen en die verbruikte bijna 4% CPU idle meer met het standaard HP image t.o.v. mijn eigen "kale" installatie van Windows 10.

Als leverancier zijnde zou ik daar nog best een discussie over willen voeren of dat WKOA is; OS, partities, drivers, etc aanpassen...

[ Voor 4% gewijzigd door MAX3400 op 21-06-2018 21:20 ]

• LopendeVogel
MAX3400 schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 21:19:
[...]

Mogelijk vergeet je nu dat "bloatware" ook een factor kan zijn in de prestaties. Voor een goede test moet je de laptops herinstalleren vanaf een ISO zonder de recovery-partitie te gebruiken.

Heb hier een Probook liggen en die verbruikte bijna 4% CPU idle meer met het standaard HP image t.o.v. mijn eigen "kale" installatie van Windows 10.

Als leverancier zijnde zou ik daar nog best een discussie over willen voeren of dat WKOA is; OS, partities, drivers, etc aanpassen...
Volgens mij worden er nog altijd herstel partities toegevoegd om terug te gaan naar de fabrikant recovery (is het niet in de vorm van een ''extra'' partitie is het wel in de vorm van een cd / usb stick).

Hoe dan ook; waarom testen indien je weet dat een i7+16GB ram gewoon meer power heeft voor veel en zwaardere taken?
Ik zou mijn i7 niet eens gratis willen ruilen tegen de duurste i5 (zolang deze minder dan 8 threads heeft).
Aangezien hij de 8GB ram niet kan upgrade (althans, geeft de topicstarter aan) naar 16GB, dan snap ik de gehele discussie al niet meer en waarom moet er nog getest worden? De i7+16GB ram is gewoon beter in de praktijk..

• Pingu007
LopendeVogel schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 21:19:
[...]

Toch blijf ik erbij; i7 + 16GB werkgeheugen is perfect voor veel (kleinere) taken tegelijk zoals je 50+ tabs.
Asus ZenBook UX430UA-GV509T

of

Asus Zenbook UX430UA-GV259T

Daar is de twijfel tussen..

• Ample Energy
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:15
Microkid schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 20:37:
Wat denk je nou zelf? Je hebt de laptop uitgepakt, gebruikt en weer ingepakt. Denk je nou echt dat een shop je zomaar je geld gaat teruggeven? Geld terug geldt vaak alleen in ongeopende toestand. Als je iets nodig hebt, huur of leen het dan.
Dit is toch juist een voorbeeld van hoe WKOA wél werkt? Je mag een product niet in gebruik nemen, maar je mag wel even snel kijken of hij aan je wensen voldoet en dat lijkt @Pingu007 juist te willen doen. Even een korte test en de laptop die niet bevalt gaat retour.

"in ongeopende toestand"
Dit is trouwens de eerste keer dat ik iemand zie beweren dat je een verpakking niet mag openen.

@Pingu007, om gezeur te voorkomen zou ik er voor zorgen dat je niet met de Windows-installatie gaat werken. Gewoon een live-USB er in, je test draaien en klaar lijkt me geen enkel probleem geven. Uit respect voor de winkelier zou ik wel beide laptops bij dezelfde winkel halen. Je zou ook kunnen overwegen een eigen SSD te plaatsen en daar Windows op te installeren, maar het risico op schade (schroefjes, plastic binnenin) is daarbij m.i. te groot. Dat zou je immers in een winkel ook niet doen.

Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.

• LopendeVogel
Pingu007 schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 21:23:
[...]

of

Oh ik ga (lees: kan) niet adviseren welke laptop goed of slecht is (bij laptops zijn veel factoren aanwezig die de fun kunnen bederven; warm worden/throttle, extreem energie zuinige chips = minder fun etc) , het enige wat ik kan aangeven is dat de ruwe power van een i7 en 16GB werkgeheugen het meeste en langste plezier geeft (dit is al sinds het begin van de computer tijdperk eigenlijk het geval, het enige probleem wat je weleens ziet is dat hier veel de i5 geadviseerd wordt en er vervolgens veel geklaagd wordt dat hun CPU (een i5-je dus) een bottleneck vormt).

[ Voor 18% gewijzigd door LopendeVogel op 21-06-2018 21:28 ]

• MAX3400

MAX3400

Pingu007 schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 21:23:
[...]

of

Of ik heb de verkeerde specs gevonden maar de i7 is een dualcore tegenover een quadcore i5, waarbij de laatste wel uitgebreid kan worden naar 16GB?

Even terugkijkend naar je startpost; had jij deze research ook al gedaan of heb ik nu echt de verkeerde specs gevonden?

• Pingu007
MAX3400 schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 21:30:
[...]

Of ik heb de verkeerde specs gevonden maar de i7 is een dualcore tegenover een quadcore i5, waarbij de laatste wel uitgebreid kan worden naar 16GB?

Even terugkijkend naar je startpost; had jij deze research ook al gedaan of heb ik nu echt de verkeerde specs gevonden?
Dual tegenover quadcore idd (7500u vs 8250u)
i5 kan niet uitgebreid worden..

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 25-11 15:28

Kheos

FP ProMod
maar hoe ga je in je test compenseren voor alle andere paremeters die een invloed hebben op de snelheid van jouw test:
wisselende internet snelheid, proxy servers, netwerkkaart/wifi kaart prestatie (hardware/drivers)...
los van OS, cache...

is een beetje als twee auto's met elkaar vergelijken door een half uurtje door een stad te gaan rijden en dan kijken welke het verst is geraakt.

• MAX3400

MAX3400

Pingu007 schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 21:32:
[...]

Dual tegenover quadcore idd (7500u vs 8250u)
i5 kan niet uitgebreid worden..
Bol zegt van wel? https://www.bol.com/nl/p/...20346/?s2a=#product_title

Maar dat kan ook een foutje zijn. Mijn vorige vraag blijft eigenlijk wel interessant; wat voor (onduidelijke) verschillen had je tussen de 2 CPU's gevonden en, ook eerder gevraagd, over wat voor taken hebben we het?

• Pingu007
MAX3400 schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 21:37:
[...]

Bol zegt van wel? https://www.bol.com/nl/p/...20346/?s2a=#product_title

Maar dat kan ook een foutje zijn. Mijn vorige vraag blijft eigenlijk wel interessant; wat voor (onduidelijke) verschillen had je tussen de 2 CPU's gevonden en, ook eerder gevraagd, over wat voor taken hebben we het?
Is helaas niet uit te breiden..

3 browsers > 50 tabs per browser

https://www.cpubenchmark....Intel-i5-8250U/2863vs3042
Groot verschil..maar 8gb en 16gb ook.. :?

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:10

DarkSide

theres no place like ::1

wat is je grens van budget
Anders deze: Asus ZenBook UX430UA-GV338T

I7-8e gen en 16gb.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• MAX3400

MAX3400

Pingu007 schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 21:41:
[...]

Hudige Inspiron? Met welke CPU? En welk type geheugen en hoeveel? Hoe druk is die nu als je al je browsers open hebt?

Meten is weten en ik lees nu voornamelijk "gokken" en "aannames". De i5 is volgens de gelinkte benchmark bijna 25% sneller overall.

Even ter vergelijking; een Intel 7i3 belast je nog geen 20% bij het decoden van eeen HEVC 4K film.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Pingu007 de i5 kun je uitbreiden tot max 16gb. Let wel op dat het tijdens het laden schokkerig aanvoelt op de behuizing. Deze LT wordt geleverd zonder geaard netsnoer. (ook al is er geaard netsnoer, ervaar je het nog op een gewone wandcontactdoos)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• LopendeVogel
Pingu007 schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 21:41:
[...]

Ouch ja inderdaad, wat blijven laptops toch crappy dingen he als je dat zo bekijkt. De i5 met meer cores dan de i7, grappig (om het de klanten lekker makkelijk en duidelijk te houden..)..

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:10
Hackus schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 21:51:
@Pingu007 de i5 kun je uitbreiden tot max 16gb. Let wel op dat het tijdens het laden schokkerig aanvoelt op de behuizing. Deze LT wordt geleverd zonder geaard netsnoer. (ook al is er geaard netsnoer, ervaar je het nog op een gewone wandcontactdoos)
De gv259t is niet uitbreidbaar qua geheugen, dat zit echt vastgesoldeerd. En die schokjes vallen ook best mee, het is mij tenminste nog niet gelukt om ze te voelen.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Aziraphale schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 22:31:
[...]

De gv259t is niet uitbreidbaar qua geheugen, dat zit echt vastgesoldeerd. En die schokjes vallen ook best mee, het is mij tenminste nog niet gelukt om ze te voelen.
zie het net ja, ik had de verkeerde te pakken. Over de (schokjes), sommige mensen kunnen zich daar aan ergeren, zodoende dat ik het aangeef.
Trouwens is 8gb voor deze laptop voldoende. Het is geen gamesysteem of hoogstaande laptop.(dan moet je gaan kijken vanaf i7-8750H) pricewatch: Asus ZenBook UX331UN-EG134T

[ Voor 13% gewijzigd door Hackus op 21-06-2018 22:51 . Reden: Link naar ]

• Aziraphale
Hackus schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 22:45:
[...]

Over de (schokjes), sommige mensen kunnen zich daar aan ergeren, zodoende dat ik het aangeef.
Trouwens is 8gb voor deze laptop voldoende. Het is geen gamesysteem of hoogstaande laptop.
Snap ik, ik was ook al wel vaker tegengekomen dat mensen er last van hadden maar ik merk er zelf (gelukkig) niks van. En 8gb is inderdaad zat, al moet ik zeggen dat ik het best een hoogstaande laptop vind. Maar goed, ik kom van een plastic Inspiron 3521 en daarmee vergeleken is dit echt een premium apparaat. 😊

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Aziraphale schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 22:51:
[...]

Snap ik, ik was ook al wel vaker tegengekomen dat mensen er last van hadden maar ik merk er zelf (gelukkig) niks van. En 8gb is inderdaad zat, al moet ik zeggen dat ik het best een hoogstaande laptop vind. Maar goed, ik kom van een plastic Inspiron 3521 en daarmee vergeleken is dit echt een premium apparaat. 😊
Ik heb het ook al op oude(re) HP ProBook. Alleen gebruik ik vaak een muis, dus valt het mee. Als je met je hand/pols op de behuizing ligt irriteert het mij ook.

• MAX3400

MAX3400

Aziraphale schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 22:51:
[...]
ik kom van een plastic Inspiron 3521
Welkom in 2018?

Het is bijna niet te vergelijken als je van die laptop naar een Kaby Lake R CPU zou gaan; alleen de CPU is grofweg 300% sneller, het geheugen heeft bijna 30% meer bandbreedte, de netwerkkaart voor WiFi is 4x sneller en de SSD is ongeveer 6x sneller (burst) dan je huidige HDD.

Dom antwoord: als je met je Inspiron "redelijk" je browsers kan openen met 50 tabs, heb je met de i5-8250U absoluut geen issues.

• Aziraphale
MAX3400 schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 22:56:
[...]

Welkom in 2018?

Het is bijna niet te vergelijken als je van die laptop naar een Kaby Lake R CPU zou gaan; alleen de CPU is grofweg 300% sneller, het geheugen heeft bijna 30% meer bandbreedte, de netwerkkaart voor WiFi is 4x sneller en de SSD is ongeveer 6x sneller (burst) dan je huidige HDD.

Dom antwoord: als je met je Inspiron "redelijk" je browsers kan openen met 50 tabs, heb je met de i5-8250U absoluut geen issues.
Ik zou niet weten waarom ik zoveel tabs zou willen openen, dat laat ik aan TS over. 😉

Het ging mij er ook meer om dat ik de Asus UX430 als totaalplaatje een hoogstaande laptop vind. Dat hij qua specs veel verder is dan mijn 5 jaar oude Dell met een 3e generatie i5 en 6 gb geheugen weet ik ook. De HDD valt overigens wel mee, want die had ik al vervangen door een 256gb 850 Evo SSD en die is zelfs (voor wat ik heb gelezen) soms nog wel wat vlotter dan de SK.Hynix SC308 in de Asus.

• Pingu007
pricewatch: Asus Zenbook UX410UA-GV304T

Over 2 weken leverbaar en RAM wel uit te breiden, wacht ik daar gewoon even op! ;-)
Pagina: 1