DHCP onder Linux en masquerading

Pagina: 1
Acties:

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13-02 21:57

Wokschotel

Op 6 wielen

Topicstarter
Ik heb de volgende situatie:

-kabel van @Home
-server draaiend onder Linux (Redhat)
-aantal clients

Tot nu toe had ik het ip-adres vast ingesteld maar omdat @Home dat officieel via DHCP doet wil ik dat ook maar eens proberen. Okay, DHCP-2.0 geinstalleerd, schijnt allemaal wel te werken. Alleen staan er in mijn rc.local wat forwarding rules en ik moet dus op de een of andere manier dat ip-adres als variabele in het script krijgen. Ik zat eraan te denken om dat maar gewoon met ifconfig te doen en een grep op het ip-adres, zoiets dus:

extip=`/sbin/ifconfig eth0 | grep -A 4 eth0 | awk '/inet/ { print $2 } ' | sed -e s/addr://`

Is er iemand die dit misschien al eens gedaan heeft en een andere oplossing heeft?

Een niet nader te noemen Abrahamitische religie kan uw vrijheid schade

• SiErRa
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13-02 13:54
je moet bij @home iig je hostname meesturen anders krijg je geen ip. en je kan je forwarding rules toch ook gewoon met de interfacenaam doen ipv het ip.

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13-02 21:57

Wokschotel

Op 6 wielen

Topicstarter
Op dinsdag 17 juli 2001 13:04 schreef SiErRa het volgende:
je moet bij @home iig je hostname meesturen anders krijg je geen ip. en je kan je forwarding rules toch ook gewoon met de interfacenaam doen ipv het ip.
Hmz, oja, dat laatste was ik even vergeten. En een ip-adres krijgen is geen probleem, het ging er alleen om dat ik dat ip-adres in dat script moet zien te krijgen of de een of andere manier. Ik ga wel even wat testen!

Een niet nader te noemen Abrahamitische religie kan uw vrijheid schade