Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21-09 01:11
Als ik zakelijke emails schrijf probeer ik deze altijd zo informeel mogelijk te houden als het niet om heel belangrijke emails gaat. Door kleine grapjes toe te voegen denk ik dat mijn email meer persoonlijk en authentiek overkomen. Om echter duidelijk te maken dat ik een grapje maak of iets niet 100% serieus bedoel plaats ik vaak een ASCII emoticon achter de zin.

Zoals zojuist toen ik een email naar Kenya stuurde:
Regarding the call: if the connection is not always good I agree with you we should communicate by email first. When we proceed I can of course travel to your headquarters or rent a videoconferenceroom in Kenya for your team. The former having my obvious preference.
 ;)
Nu doe ik dit niet als ik een offerte de deur uit stuur of als ik antwoord op een RFI, maar bij eerste acquisitie emails naar een bedrijf, projectmatige emailstrings of mails naar mensen met wie ik een first-name-basis relatie mee heb wel.

Ik denk dat bij gebrek aan non-verbale communicatie een ASCII emoticon van toegevoegde waarde kan zijn, maar ik zie ook in dat dit wellicht niet door iedereen gewaardeerd word. Daarom ben ik benieuwd wat jullie hier van vinden: done of not-done?

Poll: ASCII emoticons: done of not-done?
Done
Not-done
Ik wil stemmen, maar ik heb geen mening.
Olifanten
Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=400649&layout=2&sort=org
Ook een poll maken? Klik hier

[ Voor 0% gewijzigd door HenkEisDS op 21-06-2018 16:06 . Reden: plaatje naar text ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDSD
  • Laatst online: 19-09 09:34
Klanten sturen mij ook emoticons, ik denk dat het grootste gedeelte van de mensen er tegenwoordig zo gewend aan is, dat het ook voor zakelijk zeker een toegevoegde waarde kan hebben. Het maakt je mail net iets menselijker vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neko Koneko
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
(overleden)
Ik wacht af om te zien wat de ander doet, bij nieuwe relaties (of mensen met wie ik niet vaak mail) ben ik zakelijker dan bij mensen met wie ik regelmatig contact heb. Probeer tevens aan te voelen hoever ik kan gaan qua informele toon, maar over het algemeen probeer ik het zakelijk te houden. Als ik een mail krijg met daarin een emoticon dan wil ik in de reactie soms wel eens een emoticon meesturen, maar ik doe het in principe niet uit eigen beweging.

End-users are clingy complaining dipshits who will never ever be grateful for any concession you make. The moment you shut out their shrill, tremulous voices, the happier you will be for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Not-done. Simpelweg omdat emoticons niet altijd overkomen als emoticons aan de andere kant van de lijn. Outlook stuurt :) volgens mij als Windings character door die andere e-mail clients als een J kunnen laten zien als Windings niet als lettertype beschikbaar is. Missie al mislukt in dat geval.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vj_slof
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
REDSD schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 15:52:
Klanten sturen mij ook emoticons, ik denk dat het grootste gedeelte van de mensen er tegenwoordig zo gewend aan is, dat het ook voor zakelijk zeker een toegevoegde waarde kan hebben. Het maakt je mail net iets menselijker vind ik.
prima als ze emoticons gebruiken maar dan wel graag als ze op alle systemen werken. Ik zie vaak genoeg emails van bedrijven binnenkomen met als afsluiter de hoofdletter J ipv een smiley...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Tsurany schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 15:57:
Not-done. Simpelweg omdat emoticons niet altijd overkomen als emoticons aan de andere kant van de lijn. Outlook stuurt :) volgens mij als Windings character door die andere e-mail clients als een J kunnen laten zien als Windings niet als lettertype beschikbaar is. Missie al mislukt in dat geval.
Haha, ik dacht dat die J een nieuwe smiley was en ik gewoon oud aan het worden was.

In zakelijk verkeer stuur ik geen emoticons, totdat de relatie zo goed is geworden dat je ook aan de telefoon grapjes maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkEisDS
Let op dat ik het hier expliciet over ASCII Emoticons heb, dus niet over Emojis. Het verschil is dat een ASCII Emoticon helemaal text-based is terwijl een Emoji een plaatje is.

ASCII Emoticon:
 :) 

Emoji:

In mijn TS heeft Tweakers mijn
omgezet in een plaatje zie ik, dit is niet de bedoeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Chief
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
HenkEisDS schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 16:05:
Daar heb je norml-tags voor. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

HenkEisDS schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 16:05:
[...]

Let op dat ik het hier expliciet over ASCII Emoticons heb, dus niet over Emojis. Het verschil is dat een ASCII Emoticon helemaal text-based is terwijl een Emoji een plaatje is.

ASCII Emoticon:

Emoji:

Zo zie je dus dat het mis gaat, je tikt iets in tekst maar zowel Outlook als Tweakers doen er wat anders mee. Outlook maakt er Wingdings van en Tweakers een plaatje.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22-09 16:22

Sharky

Skamn Dippy!

Ligt denk ik heel erg aan de branche waarin je werkt en aan je functie, even los van de persoon waarmee je mailt. Bij banken kom je echt geen smilies tegen en waar ik werk is het ook not done. Niet dat we hier allemaal driedelig rondlopen, maar doorsnee heb ik wel contact met directeuren e.d.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Sharky schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 16:51:
Ligt denk ik heel erg aan de branche waarin je werkt en aan je functie, even los van de persoon waarmee je mailt. Bij banken kom je echt geen smilies tegen en waar ik werk is het ook not done. Niet dat we hier allemaal driedelig rondlopen, maar doorsnee heb ik wel contact met directeuren e.d.
Ik weet niet bij welke bank jij werkt maar bij de drie banken waar ik tot nu toe gewerkt heb is dat echt geen probleem. Het zal niet om klantcontact gaan of officiële berichten maar in e-mails tussen werknemers onderling zie je dat vaak genoeg. En dat is echt niet enkel de IT afdeling trouwens.

[ Voor 3% gewijzigd door Tsurany op 21-06-2018 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 15:10
Dit heeft natuurlijk weinig in TL te zoeken. PFSL is een prima plek. :)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22-09 16:22

Sharky

Skamn Dippy!

Tsurany schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 16:59:
[...]

Ik weet niet bij welke bank jij werkt maar bij de drie banken waar ik tot nu toe gewerkt heb is dat echt geen probleem. Het zal niet om klantcontact gaan of officiële berichten maar in e-mails tussen werknemers onderling zie je dat vaak genoeg. En dat is echt niet enkel de IT afdeling trouwens.
Ik beperk me tot emailverkeer met relaties buiten het bedrijf. Intern kan er een hoop natuurlijk ...

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Laatst online: 07:39
Ik vind het prima, gebruik zelf ook vaak smileys in mails met leveranciers, klanten of contractors (en ook in de privesfeer aan medewerkers van het bouwbedrijf die m'n huis gaan bouwen). Ligt natuurlijk wel aan het soort relatie en het soort mail. Een mail aan de projectleider van de leverancier die er een potje van maakt, bevat geen smileys. Account manager die ik mag waar ik mee in gesprek ben over een order van 100k aan hardware wel. Andere account manager die ik niet zo mag niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Outlook stuurt :) volgens mij als Windings character door die andere e-mail clients als een J kunnen laten zien als Windings niet als lettertype beschikbaar is.
Ohh is dát wat dat steeds is.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07:29
Ik vind het prima, maar het is vooral afhankelijk de relatie die je met de ontvanger hebt.
Zou me meer zorgen maken over je engels :)

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -AzErTy-
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12-08 15:23
Het is mijn inziens not-done, komt zéér onprofessioneel over.

Gewoon niet proberen om emotie wat smiley's toch zijn, proberen te integreren in mail, dit geeft enkel kans op verwarring. Zakelijke mails zo sec mogelijk. Laat emoties voor face to face contacten.
Enkel tussen nauwe collega's en in informele sfeer zou ik het overwegen.

God does not play dice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Tsurany schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 16:09:
[...]

Zo zie je dus dat het mis gaat, je tikt iets in tekst maar zowel Outlook als Tweakers doen er wat anders mee. Outlook maakt er Wingdings van en Tweakers een plaatje.
Dit is voor mij al genoeg reden om dit nooit te doen. Tenzij het een mailtje is naar een collega van me waar ik bevriend mee ben ofzo, maar verder gebruik ik geen emoticons.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien ligt het aan mij, maar ik vind dit tenenkrommend Engels en nog foutief ook. Of ik snap de grap niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07:12

ZieMaar!

Moderator General Chat
Verwijderd schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 19:55:
Misschien ligt het aan mij, maar ik vind dit tenenkrommend Engels en nog foutief ook. Of ik snap de grap niet.
Dat is een hele goede reden om toch een smiley te gebruiken ;).

In offertes en bij officiële stukken zou ik het niet doen, maar in gewoon dagelijkse mails kan dat echt prima hoor, ook op directie niveau en ook met externe partijen. Face 2 face maak je toch ook wel grapjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Het hangt echt van de ontvanger af. Maar ik probeer in mijn zakelijke relaties wel iets van luchtigheid te creeëren en daar horen emoticons ook bij. Natuurlijk doe je dat pas als je hebt vastgesteld dat het "veilig" is, maar als je een zakelijke relatie kunt opleuken met wat luchtigheid, heeft dat alleen maar voordelen. Een goede relatie helpt ook weer als er een keer iets mis gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-09 20:57

DarkSide

theres no place like ::1

Ik doe het standaard niet.
Eerst de organisatie en de mensen kennen. Maar het kan zeker helpen de angel uit een discussie te halen.
Of gewoon lichtvoetig en casual om te gaan in conversaties

En sowieso niet in "officiele" communicatie/documentaties etc.

Dit heeft niet allleen betrekking op gebruik van Smileys (ascii of niet).
Maar ook in telefoon en/of wandelgang gesprekken etc.
Zolang je maar de situatie goed kunt inschatten zie ik er niets mis mee.

Mocht je iemand treffen die het ongepast vinden. Gewoon accepteren en verontschuldigen en verder communiceren op meer formele manier.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ZieMaar! schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 19:58:
[...]

Dat is een hele goede reden om toch een smiley te gebruiken ;).

In offertes en bij officiële stukken zou ik het niet doen, maar in gewoon dagelijkse mails kan dat echt prima hoor, ook op directie niveau en ook met externe partijen. Face 2 face maak je toch ook wel grapjes?
Zodat je helemaal niet meer serieus genomen wordt?
Ik heb geen woord over de smilies gerept......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Voor zakelijke contacten die je goed kent denk ik dat emoticons best kunnen, soms, maar ze kunnen ook verkeerd terechtkomen natuurlijk. Ik ontvang ze soms zelf, iemand die een grap maakt maar wie overduidelijk op het spectrum zit en vervolgens afsluit met een knipoog die daar helemaal niet hoort ;)

🍑🍆😏

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

RoD schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 20:04:
Het hangt echt van de ontvanger af. Maar ik probeer in mijn zakelijke relaties wel iets van luchtigheid te creeëren en daar horen emoticons ook bij. Natuurlijk doe je dat pas als je hebt vastgesteld dat het "veilig" is, maar als je een zakelijke relatie kunt opleuken met wat luchtigheid, heeft dat alleen maar voordelen. Een goede relatie helpt ook weer als er een keer iets mis gaat.
Dat ja. Er zijn zakelijke contacten die ik met u aanspreek en waar geen smiley aan te pas komt. Er zijn zakelijke contacten waar heule faudte grappen worden uitgewisseld, laat staan waar ik nadenk over een smiley meer of minder. Hangt volkomen af van de persoon (eerst leren kennen) en situatie (zie ik deze mail terug in een bodemprocedure). Ongeacht of het (bij wijze van spreken) gaat over kopen van een patatje met of een miljoen per jaar.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Wat ik trouwens altijd in mijn achterhoofd houd is dat elke mail die ik stuur potentieel door de hoogste manager in mijn organisatie gelezen kan worden en eveneens door de hoogste manager in een andere organisatie als ik "naar buiten" mail. Je weet nooit hoe mails doorgestuurd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Natuurlijk. Maar dat is geen reden geen smileys te gebruiken. Ook managers van vele duizenden, CEO's, burgemeesters, BN'ers, whatever, zijn mensen.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07:12

ZieMaar!

Moderator General Chat
Verwijderd schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 21:12:
[...]

Zodat je helemaal niet meer serieus genomen wordt?
Ik heb geen woord over de smilies gerept......
Nee, ik bedoel juist dat als je een slechte grap maakt, zoals de ts in jouw ogen, dan helpt de smiley zodat de ander in ieder geval doorheeft dat het een poging tot humor was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ZieMaar! schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 08:02:
[...]

Nee, ik bedoel juist dat als je een slechte grap maakt, zoals de ts in jouw ogen, dan helpt de smiley zodat de ander in ieder geval doorheeft dat het een poging tot humor was.
Ow dat ben ik wel met je eens, al zou ik het zakelijk vermijden via de mail.
Dat maakt nog geen matig Engels correct. Al bedacht ik me dat als het naar Kenya gaat het de tegenpartij waarschijnlijk niet opvalt, de gemiddelde Keniaan en zijn Engels in ogenschouw genomen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ik kan dat stuk prima begrijpen, en ook de reden van de smiley. Volgens mij is het idd een beetje krom, maar volgens mij valt daar buiten Nederland echt niemand over. Engelsen/Amerikanen maken ook zat fouten, en mijn ervaring in een groot internationaal bedrijf is dat primair het erom gaat dat het begrijpelijk is. Beetje kromme zinnen of een spelfoutje zijn echt niet de dingen waar communicatie op fout loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkEisDS
71% done, 17% not-done, 2% blanco en maarliefst 10% olifanten!

/  \~~~/  \    
     ,----(     ..    ) 
    /      \__     __/   
   /|         (\  |(
  ^ \   /___\  /\ |   hjw
     |__|   |__|-"    `97
bron: http://www.chris.com/ascii/index.php?art=animals/elephants

Het is duidelijk dat de meningen een beetje verschillen, maar de meerderheid geeft aan dat het 'done' is. Ik denk dat dit ook in lijn is met mijn eigen gedachte dat het afhangt naar wie je het bericht stuurt, hoe je relatie met die persoon is of hoe je zou willen dat je relatie met die persoon is.

Ik blijf in elk geval pogingen tot humor, eventueel in gebrekkig Engels, doen. Misschien maakt mij dit een paar procent minder effectief, maar ik heb dan wel meer dan een paar procent meer lol in mijn werk. Niet onbelangrijk. :*)

offtopic: Ik zal niet beweren dat mijn Engels perfect is. Verre van zelfs. Maar zo slecht is dat zinnetje toch niet? Wat gaat er volgens de critici mis, dan pak ik de theorie er nog eens bij. Was in elk geval al bezig mijn woordenschat uit te breiden in het Engels, getuige ook dit topic: PDF naar Excel (regex? notepad++?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Nee, met je Engels is niets mis. Dat het wellicht niet 100% volledig correct is, is niet zo relevant wat mij betreft. De boodschap komt duidelijk (en prettig) over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

HenkEisDS schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 13:28:
...Het is duidelijk dat de meningen een beetje verschillen, maar de meerderheid geeft aan dat het 'done' is. ...
De meerderheid van de tweakers, ja.. IT-ers staan er niet heel erg om bekend dat ze élke sociale situatie moeiteloos kunnen doorgronden ;)

In mijn business is het in elk geval not done.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm
  • Laatst online: 17-09 15:56

BLACKfm

o_O

Verwijderd schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 19:55:
Het wordt naar Kenya (dacht eerst een persoon, maar dat zal wel het land zijn) gestuurd. Uit die regio's is dit gewoon normaal Engels :). We moeten ze niet beter maken, daar krijg je alleen maar meer 'rijke prinsen van die 100 miljoen via jouw willen wegsluizen) van.

En oh...
>:)
natuurlijk.. Gebruik ik vaak zat met mailtjes. Misschien niet pas bij 'first-name-basis' relaties, maar in de categorie "Jij eerst? Dan mag ik ook!".

Litebit.eu voorraad check :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marber
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 22-09 20:00
Het is wat mij betreft zeker "well done" om ascii smileys te gebruiken in zakelijke mail, maar wel compleet afhankelijk van het soort mail, de ontvanger, je uitdrukkingsvermogen in de taal (ik tik veel Duits momenteel en daar gebruik ik nauwelijks smileys omdat ik de taal nog niet voldoende machtig ben) en vele andere aspecten.

Een goedgeplaatste smiley kan iets wat bot over kan komen en niet zo bedoeld is afzwakken. Het kan dus helpen een bericht of opmerking de juiste lading mee te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
RoD schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 13:41:
Nee, met je Engels is niets mis. Dat het wellicht niet 100% volledig correct is, is niet zo relevant wat mij betreft. De boodschap komt duidelijk (en prettig) over.
"If the connection is not always good" is niet echt correct Engels. Het is Dunglish, niet altijd goed. In het Engels zou je dan toch eerder gaan op iets als unreliable, in plaats van dat je letterlijk het van NL naar EN vertaalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkEisDS
SmurfLink schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 13:55:
[...]

"If the connection is not always good" is niet echt correct Engels. Het is Dunglish, niet altijd goed. In het Engels zou je dan toch eerder gaan op iets als unreliable, in plaats van dat je letterlijk het van NL naar EN vertaalt.
Ah that is nice. I would like to thank you from the bottom of my heart, and also from my wife's bottom. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
HenkEisDS schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 14:03:
[...]

Ah that is nice. I would like to thank you from the bottom of my heart, and also from my wife's bottom. :+
Does she have a fine bottom? If so, thank you. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

SmurfLink schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 13:55:
[...]

Dat weet ik ook wel, maar we zijn hier geen literair werk aan het schrijven :P De boodschap komt over, dat lijkt me voldoende. Ik werk in een Amerikaans bedrijf en zie ook allerlei krom Engels voorbijkomen, maar daar stoort niemand (klant of intern) zich aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

HenkEisDS schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 13:28:
Ik blijf in elk geval pogingen tot humor, eventueel in gebrekkig Engels, doen. Misschien maakt mij dit een paar procent minder effectief, maar ik heb dan wel meer dan een paar procent meer lol in mijn werk. Niet onbelangrijk. :*)

offtopic: Ik zal niet beweren dat mijn Engels perfect is. Verre van zelfs. Maar zo slecht is dat zinnetje toch niet? Wat gaat er volgens de critici mis, dan pak ik de theorie er nog eens bij. Was in elk geval al bezig mijn woordenschat uit te breiden in het Engels, getuige ook dit topic: PDF naar Excel (regex? notepad++?)
Omdat ik het zei, even wat zaken als taalzeikerd.
Origineel met opmerkingen tussen haakjes:
Regarding the call (welke? Die van zojuist, 5 uur, in het algemeen? Het begin is al vaag voor mij.): if the connection is not always good (not always good reeds benoemd hierboven) I agree with you (that) we should communicate by email first. When we proceed (when we proceed bekt ook niet lekker hier)I can of course (schrap of course in zo een zin, vervang het hier door either) travel to your headquarters or rent a videoconferenceroom (NL is aan elkaar schrijven, Engels niet. Dit zijn 2 woorden.) in Kenya for your team. The former having my obvious preference. (Je grapt dus dat je liever naar Kenia gaat? Anders bedoel je the latter.)

In het algemeen bouw ik m'n zinnen gewoon anders op in het Engels. Dit is trouwens lang niet zo dramatisch als je gemiddeld tegenkomt op het werk hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
RoD schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 14:27:
[...]

Dat weet ik ook wel, maar we zijn hier geen literair werk aan het schrijven :P De boodschap komt over, dat lijkt me voldoende. Ik werk in een Amerikaans bedrijf en zie ook allerlei krom Engels voorbijkomen, maar daar stoort niemand (klant of intern) zich aan.
Dat is nou juist het grappige, voor Nederlanders komt de boodschap over, omdat wij het Dunglish goed vertalen naar het Nederlands. Maar in dit geval communiceert de TS met een andere buitenlander met een eigen moedertaal. Dus in dat geval zou ik er toch voor kiezen om correct Engels te schrijven om misverstanden te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouterkaas
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19-09 20:48
Ik doe het eigenlijk alleen bij mensen waar de manier van communiceren redelijk informeel is. Dan zet ik nog wel eens een opmerking met een kwinkslag in het bericht , soms gevolgd door een smiley. Ik moet wel zeggen dat ik in de werkcontext dan sterk de voorkeur geef aan :-) in plaats van :). Die eerste vorm is voor mijn gevoel wat acceptabeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spiritguard
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 18-09 09:28
Ik gebruik intern ook vaak : ).
Als ik externe mails verstuur naar personen welke ik niet persoonlijk ken zal ik dit niet doen. Voor mijn gevoel komt het niet zakelijk over.
In de poll heb ik voor "done" gestemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastermind
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13-09 21:30
Olifanten 😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Ik ben vrij ouderwets en gebruik dus geen emoticons in zakelijke mails naar klanten en relaties.

Naar collega's eventueel wel, maar die mailtjes zijn sowieso vrij informeel vaak.

Maar voor zakelijke mails stem ik "not done".

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 03:02
Ik plak in mijn mailtjes naar mijn directe collega's ook nog weleens een linkje naar giphy om te benadrukken wat mijn idee ergens over is.
Naar minder directe collega's stuur ik inderdaad ascii smilies, en ook naar leveranciers waar ik veel zaken mee doe.

Daarbuiten is het not-done. Vooral naar Duitsers, die spreken elkaar aan met hun titel (brrr), een smily past daar niet bij.

Voor "Done" gestemd.

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RoD schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 13:41:
De email is helemaal niet duidelijk, de boodschap komt niet goed naar voren en dat komt niet door het Dunglish. Als het email goed opgebouwd was dan had de hele smiley niet eens nodig geweest, maar was gewoon door de argumentatie duidelijk geweest wat de voorkeursoptie van TS is.
Regarding the call:
Welke call?
if the connection is not always good I agree with you we should communicate by email first.
Deze zin bevat twee delen informatie waarvan waarschijnlijk de onstabiele verbinding de reden is dat TS naar Kenia moet of het team naar een videoconferentiezaal. Dit is echter gissen, want er is verder geen verband tussen de eerste en tweede zin.

Dat je op voorhand per mail blijft communiceren is eigenlijk alleen maar verwarrende informatie. Dus als dit echt benoemd moet worden dan hoort het op een andere plek in de mail.
When we proceed I can of course travel to your headquarters or rent a videoconferenceroom in Kenya for your team.
Dit zou ik dus in twee hebben gehakt. Hier de voorkeursoptie uitspreken met bijbehorende argumentatie en dan in de volgende zin het alternatief aangeven.
The former having my obvious preference.
;)
Overbodige zin en eigenlijk vooral spreektaal. Bovendien laat dit goed zien dat er geen goede argumenten zijn voor een reisje Kenia.
Pagina: 1