Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

4g router met mikrotik port forwarden

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• empi_tweak
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 18-09 00:07

empi_tweak

Solution creator

Topicstarter
Ik ben bezig met een project waarbij van alles verbonden is aan een mikrotik switch. Nu willen we deze mobiel maken door er een 4g router aan te koppelen. We hebben een b618s router van huawei en t-mobile maar bij deze kunnen we geen port forwards doen aangezien we in de admin alleen maar wireless apparaten vinden en de mikrotik via kabel is verbonden.

Weet iemand hoe we hierdoor toch achter het IP van de mikrotik kunnen komen of een andere manier om dit op te lossen?

Alle reacties

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10:39
empi_tweak schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 15:45:
Weet iemand hoe we hierdoor toch achter het IP van de mikrotik kunnen komen of een andere manier om dit op te lossen?
Het was toch een switch? Waarom zou je daar een poort naar willen forwarden, anders dan voor management (en die zou ik weer niet naar het internet forwarden)?

En bovendien neem ik aan dat je de MikroTik zelf in beheer hebt. Dan zou je moeten weten wat z'n IP is (statisch) of dat kunt controleren (DHCP).

Ik denk dat het handig is als je bovenstaande even verduidelijkt.

• empi_tweak
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 18-09 00:07

empi_tweak

Solution creator

Topicstarter
Thralas schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 21:21:
[...]

Het was toch een switch? Waarom zou je daar een poort naar willen forwarden, anders dan voor management (en die zou ik weer niet naar het internet forwarden)?

En bovendien neem ik aan dat je de MikroTik zelf in beheer hebt. Dan zou je moeten weten wat z'n IP is (statisch) of dat kunt controleren (DHCP).

Ik denk dat het handig is als je bovenstaande even verduidelijkt.
Sorry, het gaat om een ethernet router en niet om een switch. Ik zoek een manier waarop ik het ip kan vinden via DHCP.

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Als het een router is heeft hij 2 ip adressen, namelijk een WAN en een LAN adres. Weet niet welke jij wilt hebben. Het LAN adres is hoogstwaarschijnlijk de default gateway van een apparaat wat eraan hangt, het WAN adres is datgene wat www.watismijnip.nl je vertelt.

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10:39
empi_tweak schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 18:58:
Sorry, het gaat om een ethernet router en niet om een switch. Ik zoek een manier waarop ik het ip kan vinden via DHCP.
Dat verklaart al een hoop. Maar je vertelt alsnog niet of je de router zelf beheert. Waarschijnlijk niet, want anders kon je gewoon inloggen om het adres te zien.

In dat geval zou ik vanaf een apparaat dat met de Huawei verbonden is het hele subnet scannen met een ping (mits de MikroTik daarop antwoordt) of ARP scan (werkt sowieso).

Port forwarding en DHCP klinkt overigens vrij fragiel, als je de lease niet statisch kunt maken..
Mijzelf schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 19:02:
Als het een router is heeft hij 2 ip adressen, namelijk een WAN en een LAN adres. Weet niet welke jij wilt hebben. Het LAN adres is hoogstwaarschijnlijk de default gateway van een apparaat wat eraan hangt, het WAN adres is datgene wat www.watismijnip.nl je vertelt.
Mja, maar er is sprake van een 4G-modem, die per definitie (port forwarding, WiFi clients) geen bridge kan zijn.

Dus dat laatste levert het adres van de mobiele verbinding op, terwijl het 'WAN' adres van de MikroTik gewoon een RFC1918-adres is dat wordt uitgedeeld door de Huawei.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:51

lier

MikroTik nerd

Welke poorten wil je forwarden?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Pagina: 1