Doordreunen verminderen

Pagina: 1
Acties:
  • 214 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• TheLunatic
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-07 16:41

TheLunatic

Ouwe boxen.

Topicstarter
Ik zit zelf op mijn kamer, met de speakers achter me. Maar beneden horen ze zeg maar meer bass dan ik zelf >:) Is wel leuk natuurlijk, maar mijn ouders worden ook n dagje ouder en zouden graag genieten van hun rust :r :P Hoe kan ik zorgen dat die bass minder sterk doordreunt? (ik heb overigens geen zin om m'n bass er uit te draaien maar dat hadden jullie vast al begrepen...)

Mother, will they like this song?

• henksnap
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-10-2021
je hebt het dan over 'contact' geluiden,
je speakers maken dan VOL contact met de vloer.
je hebt spec.voetjes die je bij een elektro/hobby zaak kunt kopen,het zijn een soort piramide voetjes die het contact met de vloer verkleinen.
'kheb ze ook,werkt wel
succes

Epox 8rda+,512mb Kinston pc2700,80GB 7200rms Maxtor Liquid,XP2400+,Club 9500 @ 9700, Lite-on 52*32*52,Acer AL732, WIN XP prof.etc

Verwijderd

Op dinsdag 17 juli 2001 13:01 schreef henksnap het volgende:je hebt spec.voetjes die je bij een elektro/hobby zaak kunt kopen,het zijn een soort piramide voetjes die het contact met de vloer verkleinen.
Ook wel 'spikes' genoemd :7 en ja dat werkt wel, geeft ook mooier natuurlijker geluid.

• Zeepoog
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-07 13:55
ik heb 'n poosje gehad dat ik ontzettende overlast veroorzaakte omdat ik zelf geen bass hoorde, maar mijn ouders wel, omdat ik bij 1 speaker per ongeluk de plus en de min had omgedraaid :)

Nostalgie is ook al niet meer wat het geweest is.

Verwijderd

Spikes zijn inderdaad de oplossing. Probleem van spikes is alleen dat ze volgens mij allemaal een zwaar gouden kern hebben ofzo, want ze zijn niet te betalen. Ik heb ze met een beetje greedschap zelf gemaakt. Dat gaat prima. De hele truc is inderdaad dat het oppervlak van je spekaer op de vloer zo klein mogelijk is. Hier is (als tweaker) natuurlikjk best zelf een goed oplosiing voor te bedenken!;)

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:29

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

Op dinsdag 17 juli 2001 13:04 schreef Courage het volgende:

[..]

Ook wel 'spikes' genoemd :7 en ja dat werkt wel, geeft ook mooier natuurlijker geluid.
Wat je wilt is ontkoppelen. Spikes ontkoppelen het geluid niet, maar richten het iets. Als je echt wilt ontkoppelen hebben ze www.audiofriends.nl de oplossingen, die niet eens duur is. Ook helpen dikkere/betere draadjes, als ligt dat eraan wat je nu hebt natuurlijk.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! of kijk hier op YouTube.

Verwijderd

ik heb gehoord en gezien dat sommige mensen siliconen onderzetters voor hun speakers hebben ofzo, dat schijnt ook wel te helpen, alleen moeten die onder spikes volgens mij, kosten volgens mij een geeltje per vier.
Spikes moet je dan zelf maar ff maken.

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:29

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

Op dinsdag 17 juli 2001 16:40 schreef mark_dabomb het volgende:
ik heb gehoord en gezien dat sommige mensen siliconen onderzetters voor hun speakers hebben ofzo, dat schijnt ook wel te helpen, alleen moeten die onder spikes volgens mij, kosten volgens mij een geeltje per vier.
Spikes moet je dan zelf maar ff maken.
Die spikes zijn mooi.. maar werken niet:
http://www.audiofriends.nl/aangeboden/page21.html

Zoiets kan een beetje case-modderator best zelf maken :)

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! of kijk hier op YouTube.

• Skate2000
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 29-12-2024
ze zeggen bij audiofriends dit:
De oplossing is de speaker (of stands) op een grote zware tegel te zetten die door zijn gewicht de trillingen vermindert en de resonantiefrequentie van de kast verlaagt. Door onder de tegel Audiofriends siliconen pucks te plaatsen vormt de ondergrond geen groot bonkend klankbord meer. U kunt bijvoorbeeld een 30x30cm. stoeptegel kopen voor een knaak bij grote tuincentra of bouwmarkten.

Het spreekt voor zich dat u de tegel in elk gewenst kleur kunt lakken of verfen.
Ja, lekker, een stoeptegel onder de speaker.. en dan hoor je niets meer beneden?? :?

ikke niet znappen, ikhoor hier altijd dat alles zachter moet.. :(

• MisterDon
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-05-2024

MisterDon

Prefers Audiotrak

Ik heb het ook gehad met mijn onderburen, echt gedonder hoor. Toen spikes er tussen gezet en dat hielp prima hoor!

En een beetje siliconen voor drie tientjes is ook royaal betaald vind ik!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:40

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op dinsdag 17 juli 2001 17:37 schreef Skate2000 het volgende:
ze zeggen bij audiofriends dit:
[..]

Ja, lekker, een stoeptegel onder de speaker.. en dan hoor je niets meer beneden?? :?

ikke niet znappen, ikhoor hier altijd dat alles zachter moet.. :(
Dat komt omdat die stoeptegel een grote massa heeft, en er voor zorgt dat de grond niet mee kan trillen. De grond gaat dan name;ijk ook als een speaker werken, en gaat de lage tonen verheftigen :(.

Door ervoor te zorgen dat de grond niet meer mee gaat trillen, zorg je er dus voor dat je én in je kamertje wat minder dreunend laag hebt én in de rest van het huis veel minder dreunend laag hebt.

Spikes helpen BTW ook prima om je speaker van de grond te ontkoppelen.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• elsegre
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-08 15:05

elsegre

Ti 3Al-2.5V

Een beetje spelen met de opstelling.
Als je boxen in een hoek zet komt er veel meer herrie uit als dat je ze vrij zet.(de Eckhorn van Klipsch gebruikt dit principe.) Of erger de bassen komen ergens anders uit waar ze er niet blij mee zijn(ouders of buren enzo). Met "hoek" bedoel ik niet alleen die vier maar ook de 90 graden langs de vloer, als je een reflexpijp of een basunit precies in de 45graden zet kun je problemen krijgen.
Cones, spikes, pucks, kegels of wat dan ook helpen maar kosten geld >:)

No news is bad news.

Verwijderd

Als je echt wilt knutselen, dan hang je ze aan het plafond met dun ijzerdraad (kabeltje of 4, hangt er vanaf hoe zwaar je boxen zijn). probleem opgelost :)

• mbvisiontt
  • Laatst online: 04-07 05:11
Op dinsdag 17 juli 2001 16:40 schreef mark_dabomb het volgende:
alleen moeten die onder spikes volgens mij, kosten volgens mij een geeltje per vier.
Een geeltje per vier? Das een goeie, die zijn van papier ofzo? :?
Een beetje spike kost al gauw 100 piek voor een setje van 4... :(

.... Ik weet het ook niet

Verwijderd

Op woensdag 18 juli 2001 00:39 schreef mbvisiontt het volgende:Een beetje spike kost al gauw 100 piek voor een setje van 4... :(
Volgens mij zijn er ook hele simpele die niet zo duur kosten. Als je verstelbare neemt + plaatjes om bijvoorbeeld je parketvloer te beschermen dan kan dit bedrag inderdaad aardig oplopen. Aan de andere kant hoef je ze als het goed is maar eenmalig aan te schaffen.

Let er ivm de stabiliteit natuurlijk wel op dat je er drie ipv vier onder je speaker zet.

• mbvisiontt
Op woensdag 18 juli 2001 01:52 schreef Raampie het volgende:
Let er ivm de stabiliteit natuurlijk wel op dat je er drie ipv vier onder je speaker zet.
3 ipv 4? Dan staat je pilaar toch scheef? Het moet geen Pisa worden... :?

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op woensdag 18 juli 2001 02:01 schreef mbvisiontt het volgende:

[..]

3 ipv 4? Dan staat je pilaar toch scheef? Het moet geen Pisa worden... :?
Wiskunde gehad?

Een punt levert: een punt
Twee punten definieren een lijn, maar kunnen heel makkelijk niet op één punt liggen
drie punten definieren een vlak, maar kunnen heel makkelijk niet op één lijn liggen
vier punten definieren een :?, maar kunnen heel makkelijk niet in één vlak liggen.

Als die vier punten niet op één vlak liggen, gaat het allemaal dus wiebelen (denk aan tafels met vier poten die buiten staan).

Met drie spikes heb je dus altijd een volledig kloppend vlak... :)
Met vier spikes vaak dus ook, alleen kan dat gaan wiebelen.

Drie spikes is dus in principe stabieler :7

Verwijderd

Simpel gezegd 1 op iedere hoek aan de voorkant van de speaker (samen 2 dus) en 1 aan de achterkant van de speaker in het midden. You snap? ;)

• mbvisiontt
Op woensdag 18 juli 2001 02:27 schreef JvS het volgende:
Drie spikes is dus in principe stabieler :7
Het is stabieler, totdat er een windvlaagje komt en dan begint ie te shaken...

• mbvisiontt
Op woensdag 18 juli 2001 02:52 schreef Raampie het volgende:
Simpel gezegd 1 op iedere hoek aan de voorkant (samen 2 dus) en 1 aan de achterkant in het midden. You snap? ;)
Nee, ik niet snap, want mijn speaker heeft er gewoon 4, en die zaten er ook al bij. En mocht het niet recht staan, kun je ze iets langer maken door ze uit te draaien...

Verwijderd

Moet ik hier echt op ingaan? Wat voor speakers heb jij, van post-it of zo? (shit ga ik er toch op in |:( )

Verwijderd

Oke dan. Als je spikes koopt (voor jou dus blijkbaar niet nodig) die niet verstelbaar zijn dan staat met drie de speaker toch stevig omdat drie punten het minimum aantal is om een vlak stabiel te dragen.

Ik kan nu even geen beter voorbeeld, maar denk maar aan een drie wieller. Die staat ook stevig omdat hij op drie plaaten contact heeft met de grond. Ook als de ondergrond niet mooi vlak is. Als er vier wielen onder zouden zitten dan zou 1 van de wielen geen contact met de grond hebben en dus de zaak instabiel maken.

• mbvisiontt
Op woensdag 18 juli 2001 03:01 schreef Raampie het volgende:
Oke dan. Als je spikes koopt (voor jou dus blijkbaar niet nodig) die niet verstelbaar zijn dan staat met drie de speaker toch stevig omdat drie punten het minimum aantal is om een vlak stabiel te dragen.

Ik kan nu even geen beter voorbeeld, maar denk maar aan een drie wieller. Die staat ook stevig omdat hij op drie plaaten contact heeft met de grond. Ook als de ondergrond niet mooi vlak is. Als er vier wielen onder zouden zitten dan zou 1 van de wielen geen contact met de grond hebben en dus de zaak instabiel maken.
Ja, ik snap je theorie wel, en dat is ook waar, maar ik zeg alleen dat mijn speaker en vele anderen er toch 4 hebben... De 3 spikes theorie wordt niet zo erg veelvuldig toegepast.

Verwijderd

Ik denk dat als je ze in een goede winkel koopt met deskundig personeel (en ik bedoel dus niet als ze al bij je speakers zitten) zullen ze je nooit aanraden om er 4 per speaker te nemen. Het zou slechte service zijn als ze je teveel laten betalen voor 2 extra spikes die er voor zorgen dat je speakers onstabiel staan.

Maar als het bij jou goed werkt dan is dat prima toch? :) Even uit nieuwsgierigheid, wat voor speakers heb je dat ze er spikes bij leverden. Dat vind ik toch wel goede service.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op woensdag 18 juli 2001 03:29 schreef Raampie het volgende:

Even uit nieuwsgierigheid, wat voor speakers heb je dat ze er spikes bij leverden. Dat vind ik toch wel goede service.
Dat gebeurt bij heel veel torentjes hoor. Chario doet het, B&W, JM Lab... duzz..

gewoon van die "indraaispikes" :)

Verwijderd

Dat ben ik met mijn budget stereo niet gewend. Ook nooit bij anderen gezien. Ik heb mijn spikes ooit los gekocht en later overgezet op m'n huidige front speakers.

• mbvisiontt
Op woensdag 18 juli 2001 03:29 schreef Raampie het volgende:
Maar als het bij jou goed werkt dan is dat prima toch? :) Even uit nieuwsgierigheid, wat voor speakers heb je dat ze er spikes bij leverden. Dat vind ik toch wel goede service.
Ik heb de ALR-Jordan Number 3. Je kunt ze hier enigszins op de foto zien. Mijn boxen staan stabiel, ondanks dat ze eerst (bij ouders) op tapijt stonden en nu op een laminaat ondergrond (ook nooit helemaal recht). Ik vind het best zo. :)

Pagina: 1