Clone W10 op SSD bootable maken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuFFIN 007
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 07-07 00:10
Ik heb zojuist de C partitie van mijn oude HDD (die steeds trager wordt, en wellicht binnenkort komt te overlijden) gecloned naar een SSD met de tool van EaseUS (Backup). De hele partitie is netjes gekopiëerd, in te zien via verkenner, en ook zichtbaar in de BIOS. Ik kan er echter niet van opstarten, als ik dat probeer krijg ik direct na de BIOS een zwart scherm met enkel een knipperende witte cursor. Alsof de bootsecter / MBR niet juist gekopieerd is. Ik heb de SSD partitie via de manager al aangemerkt als active, maar dat maakt geen verschil. Hoe krijg ik de PC zover dat 'ie vanaf de clone gaat opstarten ipv de oude C partitie op de HDD? Helaas is 90% van de guides op internet hier niet duidelijk over, en doet men net alsof het vanzelf gaat. Wat echt niet het geval is.

Hoor graag als iemand een idee heeft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Heb je een recovery disk of originele windows disk nog?
Daarvan booten en repair optie kiezen ;)

En anders ff je HD erin en dan DVD/USB stick maken voor boevnstaande :)

[ Voor 28% gewijzigd door keur0000 op 21-06-2018 12:32 ]

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

MuFFIN 007 schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 12:28:
Ik heb zojuist de C partitie van mijn oude HDD (die steeds trager wordt, en wellicht binnenkort komt te overlijden) gecloned naar een SSD met de tool van EaseUS (Backup). De hele partitie is netjes gekopiëerd, in te zien via verkenner, en ook zichtbaar in de BIOS. Ik kan er echter niet van opstarten, als ik dat probeer krijg ik direct na de BIOS een zwart scherm met enkel een knipperende witte cursor. Alsof de bootsecter / MBR niet juist gekopieerd is....
Win10 heeft geen MBR meer, maar een UEFI partitie; je moet gewoon de hele schijf backupen

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuFFIN 007
keur0000 schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 12:30:
Heb je een recovery disk of originele windows disk nog?
Daarvan booten en repair optie kiezen ;)

En anders ff je HD erin en dan DVD/USB stick maken voor boevnstaande :)
Kan ik die repair optie niet gewoon opstarten vanuit Windows, zonder usb of andere media aan te maken? Ik bedoel, dat je gewoon ergens aan kan geven dat een andere partitie vanaf dan bootable is, dat moet toch niet zo moeilijk zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuFFIN 007
Brahiewahiewa schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 12:50:
[...]

Win10 heeft geen MBR meer, maar een UEFI partitie; je moet gewoon de hele schijf backupen
Ging juist niet om de hele schijf, maar om de C partitie. De andere D / E partities staan vol met data, die hoeven niet om naar de ssd, is tevens geen ruimte voor. Via partitie manager zie ik nog steeds een System Reserved gedeelte van 100 mb staan, is dat dat UEFI gedeelte dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

MuFFIN 007 schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 14:02:
[...]

Ging juist niet om de hele schijf, maar om de C partitie. De andere D / E partities staan vol met data, die hoeven niet om naar de ssd, is tevens geen ruimte voor. Via partitie manager zie ik nog steeds een System Reserved gedeelte van 100 mb staan, is dat dat UEFI gedeelte dan?
Tja, d'r zijn programma's die beweren dat ze je probleem kunnen oplossen
Ik zou in ieder geval het migratie programma van de fabrikant van je SSD een kans geven
Een andere mogelijkheid is windows repair; soms komt-ie d'r uit

Anyway, je SSD moet er zo uit komen te zien: UEFI-partitie; bcd-partitie; systeemschijf (c:); recovery-partitie(s)

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhanToM__
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17-04 15:45
Ik denk dat je moet na gaan wat je juist met EASE US gedaan hebt. Als je een volledige clone hebt gedaan, dus incl de UEFI partitie, dan zou die moeten opstarten. Enigste wat die nog extra zou doen is je apparatuur en drivers herconfigureren, maar dan zie je de stap van "Even geduld windows is ...." te voorschijn komen. Je kunt natuurlijk zelf via diskpart een uefi partitie toevoegen, maar ik raad toch aan om de cloning opnieuw te starten en de stappen goed te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Zover ik weet kan dit niet
MuFFIN 007 schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 13:59:
[...]

Kan ik die repair optie niet gewoon opstarten vanuit Windows, zonder usb of andere media aan te maken? Ik bedoel, dat je gewoon ergens aan kan geven dat een andere partitie vanaf dan bootable is, dat moet toch niet zo moeilijk zijn?

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TanteBeth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 18:24
Dat Win10 per se UEFI is, is een onterechte conclusie. Oude PC's en oorspronkelijke Win7 PC's die zijn geupgrade naar Win10 zijn BIOS met een MBR partitie indeling. Pas vanaf Win8 (ca 2012) zullen de meeste nieuwe PC's als UEFI met GPT zijn uitgeleverd. Maar zelfs nieuwe UEFI PC's kunnen toch als BIOS/MBR zijn geconfigureerd. Andersom niet.

Dus hoe is je PC ingesteld? Wat is het oorspronkelijke OS?

Dat gezegd hebbende, clonen van de C: partitie is niet voldoende. Ook de andere (onzichtbare) systeem partities dienen meegecloned te worden. Nu ken ik Easeus niet echt, ik gebruik altijd Aomei (ook gratis) en daarin heb je de keuze tussen Disk, System en Partitie clone. Kies dan dus Disk of System clone maar niet partitie. Het programma zal dan zelf de benodigde partities om te kunnen booten clonen.

Zorg er voor dat de SSD op dezelfde wijze is ingedeeld als de oude HDD, dus MBR voor BIOS machines en GPT voor UEFI. Ik dacht dat de laatste versies van Aomei dat vanzelf doen bij een system/disk clone, maar zorg er anders d.m.v. Windows Diskparts Clean commando voor dat je SSD volledig gewist wordt. Dan kun je daarna in disk management (schijfbeheer) de juiste indeling kiezen. Daarna pas clonen.

[ Voor 3% gewijzigd door TanteBeth op 21-06-2018 20:11 ]

Pagina: 1