Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Websolarlog icm Delta Solivia via LAN aansluiting.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• thisnixII
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 11-01-2023
Mijn vraag
Delta Solivia omvormer gebruiken via IP aansturing met Websolarlog.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Raspberry Pi 3
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Van alles... tig keer de diverse installatie beschrijvingen doorgenomen. Grootste probleem waar ik tegen aan loop is het gebrek aan technische kennis. Overtypen van commando's is 1 ding. Begrijpen is een ander verhaal....
.
Wat werkt wel:
1. Rechtstreeks inloggen op de Delta (via http://10.0.0.247)
2. Inloggen op website en app van Delta zelf.
3. Benaderen van de Raspberry met Websolarlog op http://10.0.0.249 (zowel admin als frontend)

Wat niet werkt is de data uit de Delta in Websolarlog krijgen. Zie overal een nul (of de standaard boog grafiek aan de voorzijde). Als ik de diagnostics tab in de admin bekijk is alles groen.

Ik heb sterke twijfels of ik wel het goede invul bij port onder de tab communication. Kan echter niet vinden wat het moet zijn. Nu staat er: dev/tcp/10.0.0.247
Als ik op test druk krijg ik ook keurig als resultaat success.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/nxoc3tc.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/msI2PGU.jpg

Tips, meer dan welkom! Hou rekening met het newbie niveau ;)

[ Voor 1% gewijzigd door thisnixII op 21-06-2018 12:07 . Reden: Afbeeldingslinkjes werkten niet. ]

Alle reacties

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:02

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Grappig dat WSL nog steeds wordt gevonden, het is al jaren niet meer onderhouden/ondersteund :)
Ik heb een Diehl omvormer met ethernet gelogd met WSL en daar stond bij port 80.
WSL vraagt domweg aan de omvormer of hij data heeft (in JSON vorm) en verwerkt die data dan.
Je hebt net niet de inhoud van het resulaat veld laten zien, daar zie ik bij mij een stukje tekst zoals dit:

jsonrpc: 2.0

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• thisnixII
Tsja... Je moet wat, is denk ik wat te kort door de bocht. WSL was het resultaat van een poosje flink googlen. Zie ook weinig beweging. Meeste dateert uit 2013/2015. Vrijwel iedereen heeft het probleemloos via USB en RS485, maar hier heeft de installateur de Solivia gateway ertussen gezet. Werkt goed naar Delta zelf, alleen ik wil meer. (Uiteindelijke doel is uitvoer naar PVoutput).

Ben aan het experimenteren geweest met wel/niet http:// vermelding bij het IP adres (2e screenshot) en de toevoeging :80 of /80 bij het eerste screenshot. In alle gevallen blijft het resultaat het zelfde. Hij geeft aan "test result: success" Echter in het groene blok onder result data staat in alle gevallen niets.

Als je nog andere suggesties hebt, graag! ;)

Doel voor mij is om de Delta omvormer via de Raspberry Pi naar Pvoutput te brengen. De omvormer staat dus op een IP aansluiting in het netwerk. Mocht er andere software beter werken, hoor ik het graag. Ik loop in een Google rondje. :( (Ga straks kijken naar 123solar, maar dat ziet er wat lastiger uit.)

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Welke Delta Solivia heb je?
Ik lees 2 Solivia’s uit, een G3 en een G4, via de Delta gateway gaat niet werken, had ik ook geprobeerd. Lees ze nu ( al meer dan 3 jaar) uit met een raspberry pi 2 met twee USB-rs 485 converters en stuur alles per 5 minuten door naar PVoutput en naar Domoticz die op dezelfde Pi2 draait.
https://github.com/rsltri...put/blob/master/README.md

[ Voor 3% gewijzigd door klump4u op 22-06-2018 10:15 ]

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

• thisnixII
klump4u schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 10:13:
Welke Delta Solivia heb je?
Ik lees 2 Solivia’s uit, een G3 en een G4, via de Delta gateway gaat niet werken, had ik ook geprobeerd. Lees ze nu ( al meer dan 3 jaar) uit met een raspberry pi 2 met twee USB-rs 485 converters en stuur alles per 5 minuten door naar PVoutput en naar Domoticz die op dezelfde Pi2 draait.
https://github.com/rsltri...put/blob/master/README.md
Het is een M8A. De optie RS485/USB kom ik veel (heel veel) vaker tegen. Betekent echter dat ik de Gateway buiten spel zet (en de link naar de Delta website en app verlies). Gezien het feit dat het net (een paar dagen) draait wil ik daar nog niet aan. Ga dan het werk van de installateur afbreken. Vandaar de weg via TCP/IP. Misschien denk ik te simpel, maar als ik er op kan inloggen moet er ook meer mee kunnen. :)

Bovendien dwaal ik dan erg af van het plug en play principe (noob modus...) Vandaar mijn voorkeur voor een oplossing in de geest van Websolarlog. Jouw link was ik ook al een keer tegengekomen. Hou hem zeker nog even in het achterhoofd.

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:02

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Je kan kijken wat er gebeurt als je een Diehl device maakt in WSL, misschien is het data format toevallig het zelfde en de Diehl is tenminste gericht op de ethernet aansluiting.
Ik heb ook wat Python scripts voorbij zien komen, maar geen idee of dat met ethernet werkt.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Dan een kWh meter ertussen en pulsjes tellen met een pi of arduino of iets dergelijks.
Houd er rekening mee dat de data bij Delta extern is en dat je na 5 jaar moet betalen om de site te blijven gebruiken, ten minste dat was bij mij toen ik er 6 jaar geleden mee begon, succes met opwekken.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

• thisnixII
Misschien nog niet zo'n gekke oplossing. :) De PV set wordt afgesloten met een ABB C13 teller. Daar zit een puls op. Daarnaast staat 40cm verder een Pi3 enige wat ontbreekt is het snoertje tussen die twee. Zal eens kijken hoe dat werkt. Heb nog wel een IR kop liggen van "Volkszaehler", zal eens kijken of ik die kan benaderen vanuit de Pi.

Delta kosten had ik wel gelezen, maar niet echt druk over gemaakt. Zie het voorlopig als backup en handig zolang ik nog geen eigen (interne) oplossing heb. Neem aan dat ik dit wel opgelost heb in de komende maanden. :)

• klump4u
  • Niet online

klump4u

thisnixII schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 14:02:
Misschien nog niet zo'n gekke oplossing. :) De PV set wordt afgesloten met een ABB C13 teller. Daar zit een puls op. Daarnaast staat 40cm verder een Pi3 enige wat ontbreekt is het snoertje tussen die twee. Zal eens kijken hoe dat werkt. Heb nog wel een IR kop liggen van "Volkszaehler", zal eens kijken of ik die kan benaderen vanuit de Pi.

Delta kosten had ik wel gelezen, maar niet echt druk over gemaakt. Zie het voorlopig als backup en handig zolang ik nog geen eigen (interne) oplossing heb. Neem aan dat ik dit wel opgelost heb in de komende maanden. :)
Pulsjes tellen kan ook met de S0 uitgang als die op de meter zit.

Pagina: 1