Toon posts:

Is dit een goeie? Graag wat tips voor een newbie

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Specs zijn:
P120 @ 133Mhz
40MB-ram
3,6 GIG IBM DCAA(master)
2,5 GIG Quantum FireBall TM (Slave)
2MB s3 Virge

Nu had ik het volgende in gedachte :
3,6 GIG split in
-1,6 GIG windows 98 SE (traag, maar voor spelletjes)
-2 GIG linux (redhat 7.1) dat lijkt me sneller voor het I-net :)

software die ik wilde gaan gebruiken in linux:
-redhat (OS)
-iceWM (GUI)
-StarOffice (Office vervanging)
-Xmms (Winamp vervaning)
-Gnutella/audiogalaxy (sharing util)
-Samba (voor uitwisseling van bestanden met win XP server)

Deze PC is een client PC voor in het netwerk.

Software die ik wilde gaan gebruiken in windows 98 SE
-windows 98 SE (OS)
-Office 95 of 97
-winamp 2.76
-Audiogalaxy/Kazaa (filesharing)

* de 2,5 GIG disk wil ik gebruiken voor MP3 opslag en voor spelletjes

Enige op of aanmerkingen? alvast bedankt voor jullie hulp

• Sjonny
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:26

Sjonny

Fratser

veel plezier ermee :)

The problem is in the part of your brain that handles intelligence.

• morphje
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-08 11:40

morphje

let's all love lain

Klinkt als een goed plan.

Hou wel er wel rekening mee dat sommige oude harde schijven meer als 1024 sectors hebben en dat je linuxbootpartitie daar binnenvalt.

Ik verwacht er geen problemen mee, maar het is maar even voor de zekerheid

Ow jah, installeer gewoon lilo in de MBR, niet gaan klooien met andere bootproggies, allemaal ellende als je eenmaal lilo kent, clean simpel efficient.

Je 2,5 gig HD, maak die dan wel FAT :9 anders kom je er niet op met je winamp :)

Mocht je nou helemaal voor de lol willen gaan, split je je linux gedeelte op in meerdere partities. Ik zou met 2 gig opdelen in een /boot / en een swap partitie.

Verwijderd

Topicstarter
Yep, ik heb al op een site gelezen over lilo, en dat gaat wel, heb net al geprobeerd, op een ander systeempje.
Ik heb ook gelezen over het partitioneren van linux, dus een 40MB swap linux partitie,
een /home voor linux
een /usr voor de programma's
een /tmp voor internet tijdelijke storage :)

en de HD van 2,5 GIG wilde ik ook in fat 32 laten, ik wil er ook nog vanaf mijn netwerk op kunnen komen met winXP >:)

• morphje

morphje

let's all love lain

Op dinsdag 17 juli 2001 12:51 schreef Jaromir het volgende:
Ik heb ook gelezen over het partitioneren van linux, dus een 40MB swap linux partitie,
een /home voor linux
een /usr voor de programma's
een /tmp voor internet tijdelijke storage :)
Hmmm, dat ligt toch even wat lastiger dan je denkt. Aangezien je nog redelijk nieuw bent met linux zou ik dat afraden, zeker omdat je weinig ruimte hebt

Je moet meer kennis hebben van de programma's die je draait, daar haal je je grootte van je /usr vandaan.

/home is afhankelijk hoeveel users je hebt en tot in hoeverre je /home werkelijk gebruikt gaat worden.

/tmp voor tijdelijke internet storage vind ik wel vaag, er is wel een /\/t.*mp\// (even regexpen, ik twijvelde :) ) maar die word voor meer zaken gebruikt dan alleen temp internet files (het is geen windows hoor) maar op zich valt dat ook wel mee. Hangt wederom weer af van wat voor deamons je gaat draaien, ik denk dat het voor jouw niet echt relevant is.

Swap is afhankelijk van je interne geheugen en wederom weer van je hoeveelheid en soort applicaties. algemene regel is 2x je interne geheugen. (dit geld ongeveer tot 128 MB intern geheugen)

Als je te ruim bent met je partities kan je weer tekort komen op andere partities, dit kan je voorkomen door nu gewoon weinig te partitioneren. neem gewoon 1 grote / en kijk later hoe groot je dirs zijn voor een eventuele herinstall, dan kan je meer computer gericht je partities indelen.

• morphje

morphje

let's all love lain

je hebt dus 40 Mb intern geheugen

Kzou dus een swap aanraden van 80 MB. met minder kom je vaak in de problemen omdat linux veel (en effectief gebruik maakt van swap bij computers met weinig geheugen)

Ik heb het nog niet gezegt, heb ik nu even de kans :) veel plezier :)

Verwijderd

Topicstarter
Nou, et systeem is gewoon voor 1 user. en die /tmp is gewoon voor installatie bestanden en plaatjes die je dan ef download, en dan weer delete :). dus /home heb ik eigenlijk niet nodig voor 1 user?
/usr, daar wilde ik staroffice, xmms, opera, en misschien Licq opzetten, meer niet, hoe groot moet ie dan worden? opzetten

• morphje

morphje

let's all love lain

Op dinsdag 17 juli 2001 13:24 schreef Jaromir het volgende:
Nou, et systeem is gewoon voor 1 user. en die /tmp is gewoon voor installatie bestanden en plaatjes die je dan ef download, en dan weer delete :). dus /home heb ik eigenlijk niet nodig voor 1 user?
/usr, daar wilde ik staroffice, xmms, opera, en misschien Licq opzetten, meer niet, hoe groot moet ie dan worden? opzetten
dus imo is die /tmp overbodig om als partitie aan te maken, is alleen handig bij grote configs en bij (drukke) servers

/home voor 1 user is ook overbodig om als enkele partitie aan te maken

/usr voor die lijst? Tja als je hem wil maken een Mb of 900, maar maakt gewoon maar 1 grote partitie die / heet, dan heb je daar voldoende aan als ik het zo bekijk.

Mijn advies voor jouw

swap 80 mb
eventueel /boot 10 MB (staan je kernels in)
/ de rest van de MB'tjes

Ow jah, hou je install beperkt en installeer (compileer) het liefst nieuwere (stabiele) versies. Minder bugs, minder problemen.

Verwijderd

Topicstarter
Kan ik voor dit systeem beter SuSe 6.4 nemen? die kan ik nl. ook krijgen. en /boot werd gezegd ongeveer 20MB en swap 80, dan heb ik nog 1,9 gig over voor het linux OS

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Op dinsdag 17 juli 2001 12:40 schreef Jaromir het volgende:
software die ik wilde gaan gebruiken in linux:
-redhat (OS)
-iceWM (GUI)
-StarOffice (Office vervanging)
Staroffice is niet het meest efficient geprogrammeerd geloof ik.. En op een 120Mhz machine, wordt het zeuren ben ik bang :-(
Misschien moet je abiword proberen ?
-Xmms (Winamp vervaning)
En dan niet te veel andere dingen doen :-)

Al heb ik wel gemerkt dat Linux bijv. sneller Dnetc draait, dan windows.. :-)

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• morphje

morphje

let's all love lain

Op dinsdag 17 juli 2001 15:21 schreef Jaromir het volgende:
Kan ik voor dit systeem beter SuSe 6.4 nemen? die kan ik nl. ook krijgen. en /boot werd gezegd ongeveer 20MB en swap 80, dan heb ik nog 1,9 gig over voor het linux OS
Dan zou ik niet suse nemen, want met die 6 cd's ben je al snel geneigt om TE veel te installeren.

Mijn gateway is een uitelkaargesloopte slack 7.1 en is op het moment 35 MB :)

edit: staat in de planning om me slacj tot 20 Mb te helpen, maar heb nu niet echt veel tijd :)

Verwijderd

Topicstarter
Nou, als et om grootte gaat heb ik geen problemen, ik heb win95 getweaked op een laptop staan naar 5MB. Het gaat zich om dat m'n zus kan tekstverwerken, Internetten, en MP3'en, en misschien nog es een spelletje kan spelen :
misschien dat staroffice toch te hoog gegrepen is, en dat Kword, of AbiWord maar neem, iemand enige aanbeveling. het liefst ook aangeven welke van de 2 spellingscontroler heeft. Het gaat zich bij dat ouwe systeem eigenlijk gewoon maar dat alles zo snel mogelijk loopt, en niet om schoonheid.
Pagina: 1