Gas aangelaten, hoofdkraan dichtdraaien?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:44
Mijn vraag:

M'n vriendin belde net, ze zit nu aan de andere kant van het land en denkt dat ze vanochtend het gas aan heeft gelaten van het fornuis waarschijnlijk.

Nu ben ik zelf ook niet in de buurt maar m'n schoonmoeder wel, die heeft echter alleen een sleutel van de portiekdeur.

In de kelder (waar ze kan komen) hangen de gasmeters, dus ook de onze, daar kan je het gas dus dichtdraaien.

Is het een probleem als ze die hoofdkraan dichtdraait terwijl de gaspit thuis nog open staat?

Het is een fornuis met thermoschakeling, als het vuur dus uit gaat, schakelt hij de pit dus dicht.

Adjust non olet, plerumque...

Beste antwoord (via 1nsane op 21-06-2018 11:19)

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:52

Theo

moederbord

Twee opties:
1) Het fornuis staat aan. Het gas wordt opgebrand en er ontstaat CO2 en warmte.
2) Het fornuis staat niet aan, of de thermostaat heeft het fornuis uitgeschakeld.

Laat iemand naar je gasmeter kijken. Draait deze zachtjes? Dan is het fornuis aan en moet de gaskraan voor de veiligheid dicht. (in huis daarna veel ventileren vanwege hoge CO2 concentratie)

Draait de gasmeter niet? Dan is er niks aan de hand en hoeft er geen actie te worden ondernomen :)

7400 Wp op het dak

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wannial
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09-09 10:02
ik zie het probleem niet, hoogstends dat als je een cv ketel hebt die het misschien niet leuk kan vinden maar ook dat moet hij wel overleven

[ Voor 4% gewijzigd door Wannial op 21-06-2018 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clavat
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10-09 04:10
Zo spoedig mogelijk dicht laten draaien,

En bij thuiskomst direct ventileren als het gas aan heeft gestaan. Want dat wil je niet in je huis hebben hangen.

Tevens als er dieren in huis aanwezig spoedig kijken om toch een raam open te krijgen of deur.

PSN: McMillan0984

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
Wannial schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 09:58:
ik zie het probleem niet, hoogstends dat als je een cv ketel hebt die het misschien niet leuk kan vinden maar ook dat moet hij wel overleven
Ik dus ook niet maar ik wil het zeker weten of het verstandig is om te doen ;-) Gas moet je niet mee rotzooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:03
Je kunt ook op de gasmeter zien/horen of er nog verbruik is.

Lijkt me wel iets om direct op te handelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
Clavat schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 10:02:
Zo spoedig mogelijk dicht laten draaien,

En bij thuiskomst direct ventileren als het gas aan heeft gestaan. Want dat wil je niet in je huis hebben hangen.

Tevens als er dieren in huis aanwezig spoedig kijken om toch een raam open te krijgen of deur.
Als het gas open staat en het vuur stond niet aan, dan had het fornuis automatisch de boel dicht gezet want het heeft van die thermostaat geschakelde kleppen dus daar maak ik me niet zo'n zorgen over, ramen staan sowieso open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pyrofielo
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Als het open kan staan en er dus gas in de woning kan komen draai dan de hoofdkraan maar dicht.

Let op:
Als de hoofdkraan dicht is geweest wordt alles drukloos. Na opendraaien kan het dan wel weer even duren voordat je drukregelaar weer druk geeft.

Astennu lvl 110 Warrior - Bethesda lvl 104 Warlock - Ezrah lvl 110 Druid

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:32
jeroen3 schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 10:03:
Je kunt ook op de gasmeter zien/horen of er nog verbruik is.

Lijkt me wel iets om direct op te handelen.
Als er geen verbruik is, dan heeft het fornuis dus gewerkt. ;) Dan hoef je eigenlijk niks te doen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
Goede tip inderdaad! Alhoewel het natuurlijk niet 100% zeker is dat als de meter loopt, dat het fornuis nog aan staat. Onze verwarming is namelijk ook gas gestookt ;-)

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08:08
1nsane schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 10:38:
Goede tip inderdaad! Alhoewel het natuurlijk niet 100% zeker is dat als de meter loopt, dat het fornuis nog aan staat. Onze verwarming is namelijk ook gas gestookt ;-)
Verwarming? Op 21 juni? Heb je de thermostaat soms op 30 staan voor de krokodillen in je badkamer?

PVO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
1nsane schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 09:55:

Het is een fornuis met thermoschakeling, als het vuur dus uit gaat, schakelt hij de pit dus dicht.
Zolang het vuur dus brandt en er staat niks op het vuur blijft het vuur gewoon branden zonder dat er iets aan de hand is en anders gaat het gas uit.

Zou dus niks aan de hand moeten zijn. Mocht je twijfelen dan kun je altijd de hoofdkraan dicht draaien

offtopic:

Aangezien het je schoonmoeder betreft, kan ze niet even checken of het gas nog loopt door een lucifer aan te steken ? :+

Try SCE to Aux

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:52

Theo

moederbord

Twee opties:
1) Het fornuis staat aan. Het gas wordt opgebrand en er ontstaat CO2 en warmte.
2) Het fornuis staat niet aan, of de thermostaat heeft het fornuis uitgeschakeld.

Laat iemand naar je gasmeter kijken. Draait deze zachtjes? Dan is het fornuis aan en moet de gaskraan voor de veiligheid dicht. (in huis daarna veel ventileren vanwege hoge CO2 concentratie)

Draait de gasmeter niet? Dan is er niks aan de hand en hoeft er geen actie te worden ondernomen :)

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
Inmiddels is het opgelost! M'n schoonmoeder heeft gekeken, de meter draaide niet maar voor de zekerheid toch maar dicht gedraaid aangezien er een kat in huis rond loopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Voor de volgende keer: als het gasmengsel de juiste verhouding heeft kan het kleinste vonkje een explosie veroorzaken.
Dus sowieso niet je lichtschakelaar aandoen, als de meter nog wel liep had ik zeker de brandweer gebeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Geen sleutel van je portiek maar wel van je voordeur ?
Dan kan ze toch bij buren aanbellen ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
Hackus schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 11:24:
Geen sleutel van je portiek maar wel van je voordeur ?
Dan kan ze toch bij buren aanbellen ?
1nsane schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 09:55:

Nu ben ik zelf ook niet in de buurt maar m'n schoonmoeder wel, die heeft echter alleen een sleutel van de portiekdeur.
;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
Cheesy schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 11:23:
Voor de volgende keer: als het gasmengsel de juiste verhouding heeft kan het kleinste vonkje een explosie veroorzaken.
Dus sowieso niet je lichtschakelaar aandoen, als de meter nog wel liep had ik zeker de brandweer gebeld.
Oh zeker! Gelukkig staan er veel ramen open en heeft het fornuis thermoschakeling maar better be sure

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@1nsane excuus, niet goed gelezen :D

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:32
Geef haar dan een sleutel van de voordeur erbij, alleen portiek heb je niks aan. :P

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wootism
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Wootism

aaibaar

Ik vind het overigens best vreemd dat mensen hier aangeven geen probleem te zien met een brandende gaspit terwijl je niet thuis bent.... vooral wanneer er een kat door het huis loopt. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keesheid
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-08 11:16
Wootism schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 11:28:
Ik vind het overigens best vreemd dat mensen hier aangeven geen probleem te zien met een brandende gaspit terwijl je niet thuis bent.... vooral wanneer er een kat door het huis loopt. :?
Mijn kat nog nooit op het keukenblok gezien.. Dus dat zou hier ook echt geen gevaar zijn...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:55
Cheesy schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 11:23:
Overdrijven is ook een vak. Ten eerste zal het gas onder normale omstandigheden direct opbranden (in geval van topicstarter vrijwel per definitie doordat hij automatisch afsluit). Ten tweede komt er relatief weinig gas uit een normale gaspit waardoor het behoorlijk lang duurt voor een ruimte gevuld is met een mengsel dat daadwerkelijk een explosie kan veroorzaken.

In dit geval was het meest risicovolle scenario eigenlijk dat de gaspit aan het branden was en de kat vlam zou vatten met daarna de rest van het huis :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjsiemer
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 10-09 17:51
Het fornuis kan de boel wel automatisch afsluiten, maar is een single point failure.
Het kan geen kwaad om additioneel de hoofdkraan dicht te draaien, hetgeen ik zelf dan ook ALTIJD zou doen.

Bij het opstarten dan de boel weer voldoende de tijd geven om op druk te laten komen en evt. storingsmelding op ketel resetten.

Ik lees overigens nergens een overdreven reactie, maar misschien is dat omdat ik er zelf wat anders in sta als het op veiligheid aankomt.

If you always do what you always did, you always get what you always got....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Rukapul schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 11:31:
[...]

Overdrijven is ook een vak. Ten eerste zal het gas onder normale omstandigheden direct opbranden (in geval van topicstarter vrijwel per definitie doordat hij automatisch afsluit). Ten tweede komt er relatief weinig gas uit een normale gaspit waardoor het behoorlijk lang duurt voor een ruimte gevuld is met een mengsel dat daadwerkelijk een explosie kan veroorzaken.

In dit geval was het meest risicovolle scenario eigenlijk dat de gaspit aan het branden was en de kat vlam zou vatten met daarna de rest van het huis :+
Dat heb je met veiligheid altijd. De ene vind het overdrijven, de ander zegt better safe than sorry.

Risico is kans x effect. In geval van TS een kleine kans, met een groot effect. Dat wordt doorgaans een ernstig risico genoemd.

Afbeeldingslocatie: http://www.veiligheid.nu/img/noodplan1.jpg

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• b2vjfvj75gjx7
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Señor Sjon schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 11:28:
Geef haar dan een sleutel van de voordeur erbij, alleen portiek heb je niks aan. :P
Het is zijn schoonmoeder; vandaar deze geniale constructie (wel een sleutel, geen toegang).

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
keesheid schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 11:30:
[...]

Mijn kat nog nooit op het keukenblok gezien.. Dus dat zou hier ook echt geen gevaar zijn...
Het schijnt dat je kat alleen stiekem over het keukenblad loopt wanneer je niet thuis bent

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

stin00 schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 13:29:
[...]

Het schijnt dat je kat alleen stiekem over het keukenblad loopt wanneer je niet thuis bent
Dat. En anders heb ik geen idee hoe bij mij thuis het putje van de gootsteen dicht is gedrukt terwijl de hendel van de keukenkraan vol open stond. Waardoor de benedenverdieping onder water stond :X

Alhoewel, spoken misschien?

🖥️ | 🚗

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:41
MadMarky schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 13:43:
[...]

Dat. En anders heb ik geen idee hoe bij mij thuis het putje van de gootsteen dicht is gedrukt terwijl de hendel van de keukenkraan vol open stond. Waardoor de benedenverdieping onder water stond :X

Alhoewel, spoken misschien?
Wij hadden ook dat de kat graag in de gootsteen zat. Als we niet thuis waren hadden we de stop uit het afvoerputje en de kraan zo gedraaid dat hij precies onder de hendel zit.

Deed je dat niet, dan bestond de kans dat de kat bij het opstaan de kraan aanzette :P

Inmiddels is de kat ouder en dikker, en komt niet meer op het aanrecht :P

Catch a smile out there!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Glenfiddich schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 14:07:
[...]

Als we niet thuis waren hadden we de stop uit het afvoerputje en de kraan zo gedraaid dat hij precies onder de hendel zit.
[...]
Dat dus en het was bij ons een tijd lang de variant op "schat, heb je het gas uit gedaan?": "schat, is de stop uit het putje?"
Inmiddels een tapkraan met draaiknoppen gemonteerd

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
haha, onze kat komt wel eens op het aanrecht maar van een gaspit die aan staat blijft hij ver weg hoor :-D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
b2vjfvj75gjx7 schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 12:02:
[...]

Het is zijn schoonmoeder; vandaar deze geniale constructie (wel een sleutel, geen toegang).
Voordeurslot is pas geleden vervangen en schoonmoeders heeft die sleutel nog niet :-P en ik heb een aardige schoonmoeder dus ik bof :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirtyrockers
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17:15
Je woont toch niet in Utrecht mag ik hopen?

https://nos.nl/l/2237704

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

-

[ Voor 101% gewijzigd door Verwijderd op 27-09-2019 04:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
Zeker niet ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
Verwijderd schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 02:57:
[...]

Dan heb je zo'n zeldzame uitzonderingskat. :+

Die van ons hadden standaard half verschroeide snorharen van de gaspitten.
Niet 1 kat, maar allemaal. :P

Zij openden ook alle deuren in huis als de deurgreep horizontaal stond, op de koelkast moest 24/7 een hangslot en 1 stopte haar kop onder de lopende waterkraan.
Slippend de bocht door als de kraan begon te lopen, in een soepele beweging de gootsteen in en spetteren maar.
En als Tarzan slingerend in de hanglamp.
Over "katten & veiligheid" maak ik mij sindsdien geen enkele illusie meer.

Katten zijn intussen weg, nu zit ik alleen -net als de TS- nog met een vrouw met precies dezelfde pyromane eigenschappen en moet de hoofdkraan van het gas eigenlijk default dicht. :Y
Whoehaa nee die van ons is een chiller, heeft een keer per dag z’n gekke 5 minuten en verder is ie rustig en kan je alles met hem doen zolang het maar iets met aandacht is in de vorm van aaien, borstelen, nagels knippen, spelen of eten maar in lampen klimmen etc dat doet hij niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 1nsane
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/1gJDBK0e0IzJTeLhk674ypda/thumb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

@1nsane Komt deze tekst je ergens bekend voor? ;)

Je hebt als laatste gereageerd in dit topic. Wil je wat toevoegen, wijzig dan bij voorkeur je laatste reactie.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
MadMarky schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 10:48:
@1nsane Komt deze tekst je ergens bekend voor? ;)

Je hebt als laatste gereageerd in dit topic. Wil je wat toevoegen, wijzig dan bij voorkeur je laatste reactie.
Ja ik weet het, me scuzi, ik zat vanaf m'n telefoon te posten en dacht dat ik hem aan de post toe had gevoegd maar met half open ogen en klein iPhone SE scherm ging ff mis :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartijn2
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 31-01 10:44

bartijn2

Fixing the world

Imnoa schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 10:44:
[...]

offtopic:

Aangezien het je schoonmoeder betreft, kan ze niet even checken of het gas nog loopt door een lucifer aan te steken ? :+
:+ _/-\o_

https://mobileservicecenternetherlands.nl/ - goedkoop en snel je idevice gerepareerd

Pagina: 1