Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unclero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-09 08:50

unclero

MB EQA ftw \o/

Topicstarter
Even de situatie uitleggen. Ik werk momenteel bij een kleine IT-toko en ben gedetacheerd als developer bij een overheid. Niks op aan te merken, leuke baan, alles.

Ik begrijp dat ik een concurrentiebeding heb ondertekend. Dat wil zeggen, dat als ik morgen tabee roep, naar de KvK ren en freelance developer wordt, en vervolgens het aanbestedingstraject in ga om ingehuurd te worden bij diezelfde overheid, ik gewoon hartstikke fout bezig ben.
Ik begrijp ook dat als ik ontslag neem, vervolgens solliciteer op een vaste developer functie bij diezelfde overheid, ik wederom fout bezig ben.

Echter, hoe zit het nu als ik zou solliciteren, bij diezelfde overheid waar ik nu gedetacheerd zit als developer, op een compleet andere functie? Een non-IT functie zelfs, wat zeg ik, een functie waarin ik hooguit eens per maand het kantoor van binnen zie.

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

Beste antwoord (via Mx. Alba op 21-06-2018 12:38)

• Fonetic
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 10-09 10:43
Korte antwoord: je kunt gewoon solliciteren op die andere functie bij de overheid, daarmee voldoe je aan het overeengekomen beding.

Lange antwoord: Zoals hierboven al door meerdere personen aangegeven bestaat er een verschil tussen een concurrentiebeding en een relatiebeding.

Een dergelijk beding heeft tot doel om de commerciële belangen van de werkgever te behartigen en is in veel gevallen m.i. ook terecht. Als het goed is heeft de werkgever namelijk in jou geïnvesteerd (kennis, netwerk, etc) en mag de werkgever in beperkte mate voorkomen dat die investering zijn eigen belangen in gevaar brengt.

Desalniettemin zitten er grenzen aan het veiligstellen van dit belang, het moet redelijk en billijk blijven (denk hierbij aan een specifieke omschrijving van het vakgebied, tijdsduur, plek van geldigheid van het beding (plaats, regio, provincie), etc)

Dat betekent dat het niet alleen om de belangen en rechten van de werkgever gaat, ook de werknemer heeft belangen en rechten. Zo heeft de werknemer het recht om elders zijn loopbaan te vervolgen, ofwel in dezelfde functie of vakgebied ofwel in een andere functie of vakgebied.

In geval van een overstap naar een ander bedrijf in dezelfde functie of vakgebied moet je goed naar de tekst (maar ook redelijkheid en billijkheid!) van je beding kijken.
In geval van een overstap naar een functie in een ander vakgebied of bedrijf dat geen concurrentie (ook bij relatiebeding) voor jouw werkgever oplevert is het beding niet relevant. Hierbij speelt tevens nog mee dat de overheid een dusdanig grote en diverse werkgever is dat het ontnemen van de kansen voor een werknemer om daar te gaan werken middels het instellen van een beding niet rechtsgeldig is.

Wellicht dat er nog een jurist op het forum is die dit a.d.h.v. wetteksten of jurisprudentie kan onderbouwen.

Kortom: lekker solliciteren!

[ Voor 7% gewijzigd door Fonetic op 21-06-2018 10:41 . Reden: Typo's ]

Asus Z170 Pro Gaming / Intel i5 6600K / Thermalright True Spirit 140 Power / Kingston HyperX Fury HX426C15FBK2/16 / Corsair RM550x / Fractal Design Define R5

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-07 10:18
Ben je dan concurrentie voor je vorige bedrijf?

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unclero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-09 08:50

unclero

MB EQA ftw \o/

Topicstarter
armageddon_2k1 schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 09:13:
Ben je dan concurrentie voor je vorige bedrijf?
Nee, want het is geen IT-functie of gerelateerd aan wat het bedrijf doet (detacheren van IT-ers, designers en scrum masters). Maar die overheid is (via een tussen-intermediair-bureau) wel een klant van het bedrijf.

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouterkaas
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19-09 20:48
Ik zou eerst solliciteren en dan (als je aangenomen wordt) ontslag nemen. Dat geeft je ondertussen ook de mogelijkheid om het gewoon bespreekbaar te maken met je huidige werkgever en weet je gelijk waar je aan toe bent.

[ Voor 6% gewijzigd door Wouterkaas op 21-06-2018 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Is het een concurrentiebeding of relatiebeding?

Relatiebeding zou je verbieden bij de overheid te gaan werken, concurrentiebeding zou je verbieden soortgelijk werk te doen bij een concurrerende onderneming.
In het concurrentiebeding moet onder meer worden opgenomen op welke functie het beding ziet, de duur van het beding, de geografische reikwijdte en de boete die wordt gesteld op overtreding van het beding.
Als je een hele andere functie gaat invullen welke je huidige werkgever niet biedt m.b.t. dienstverlening zou het concurrentiebeding niet van toepassing zijn.

[ Voor 22% gewijzigd door Viper® op 21-06-2018 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-09 15:23

SambalBij

We're all MAD here

Denk dat de tekst van het concurrentiebeding wel belangrijk is. Daar staat wat en waar je wel en en niet mag.
Bij een concurrent gaan werken mag vaak niet; voor jezelf beginnen en concurreren vaak ook niet.
Bij een klant in dienst vaak weer wel. Tenzij jouw kleine IT-toko een overheid is, is de overheid waar je het over hebt waarschijnlijk geen concurrent.
Of je wel of niet bij een klant in dienst mag, en in wat voor functie, wordt vaker beperkt in een relatiebeding, niet een concurrentiebeding.

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• descon
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-09 19:17
Viper® schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 09:19:
Als je een hele andere functie gaat invullen welke je huidige werkgever niet biedt m.b.t. dienstverlening zou het concurrentiebeding niet van toepassing zijn.
Overigens geeft dit wel vaak gezeik omdat dit een grijs gebied is. Zou dan gewoon het gesprek aan gaan als je in een ver gevorderd stadium bent met solliciteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:23
Uitleg over een relatiebeding:
https://www.judex.nl/rech...wat-is-een-relatiebeding/

Als je dat niet getekend hebt, dan maakt het niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sabelhout
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-09 12:40
Verdiep je eens in wet WAADI: of meer concreet artikel 9a.

In artikel 9a Waadi is het zogenoemde belemmeringsverbod geformuleerd:

Degene die arbeidskrachten ter beschikking stelt, legt geen belemmeringen in de weg voor de totstandkoming van een arbeidsovereenkomst na afloop van de terbeschikkingstelling tussen de ter beschikking gestelde arbeidskracht en degene aan wie hij ter beschikking is gesteld.

Oftewel, in principe kan jij gewoon bij de overheidsinstantie in dienst in welke functie dan ook. Let wel: als freelancer of werknemer van een andere detacheringstoko niet.

[ Voor 18% gewijzigd door Sabelhout op 21-06-2018 10:10 ]

.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koja78
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 17-09 14:44
unclero schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 09:11:
Even de situatie uitleggen. Ik werk momenteel bij een kleine IT-toko en ben gedetacheerd als developer bij een overheid. Niks op aan te merken, leuke baan, alles.

Ik begrijp dat ik een concurrentiebeding heb ondertekend. Dat wil zeggen, dat als ik morgen tabee roep, naar de KvK ren en freelance developer wordt, en vervolgens het aanbestedingstraject in ga om ingehuurd te worden bij diezelfde overheid, ik gewoon hartstikke fout bezig ben.
Ik begrijp ook dat als ik ontslag neem, vervolgens solliciteer op een vaste developer functie bij diezelfde overheid, ik wederom fout bezig ben.

Echter, hoe zit het nu als ik zou solliciteren, bij diezelfde overheid waar ik nu gedetacheerd zit als developer, op een compleet andere functie? Een non-IT functie zelfs, wat zeg ik, een functie waarin ik hooguit eens per maand het kantoor van binnen zie.
Bij een totaal andere functie is een concurrentiebeding volgens mij ongeldig. (aangezien je taakomschrijving normaal toch in je arbeidscontract staat?) Ik heb in BE al gezien waar gewoon door een andere afdeling ingehuurd worden al voldoende was.

In BE is zo'n beding sowieso ongeldig als er geen financiële compensatie tegenover staat. Hangt ook af hoeveel mensen ze bij de bewuste "klant" hebben. Als ze echt moeilijk doen kan de klant gewoon beslissen alle andere consultants niet te verlengen.... I have seen this happening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandil
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22-09 13:25
In zo'n situatie zou ik het gewoon bespreekbaar maken met je huidige werkgever.
Dit is een redelijk grijs gebied en ik verwacht dat de werkgever daar ook wel begrip voor heeft.
Misschien kan je wel afspreken dat je niet binnen 12 maanden in je oude functie voor de nieuwe werkgever aan de slag gaat.

wijze woorden

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Fonetic
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 10-09 10:43
Korte antwoord: je kunt gewoon solliciteren op die andere functie bij de overheid, daarmee voldoe je aan het overeengekomen beding.

Lange antwoord: Zoals hierboven al door meerdere personen aangegeven bestaat er een verschil tussen een concurrentiebeding en een relatiebeding.

Een dergelijk beding heeft tot doel om de commerciële belangen van de werkgever te behartigen en is in veel gevallen m.i. ook terecht. Als het goed is heeft de werkgever namelijk in jou geïnvesteerd (kennis, netwerk, etc) en mag de werkgever in beperkte mate voorkomen dat die investering zijn eigen belangen in gevaar brengt.

Desalniettemin zitten er grenzen aan het veiligstellen van dit belang, het moet redelijk en billijk blijven (denk hierbij aan een specifieke omschrijving van het vakgebied, tijdsduur, plek van geldigheid van het beding (plaats, regio, provincie), etc)

Dat betekent dat het niet alleen om de belangen en rechten van de werkgever gaat, ook de werknemer heeft belangen en rechten. Zo heeft de werknemer het recht om elders zijn loopbaan te vervolgen, ofwel in dezelfde functie of vakgebied ofwel in een andere functie of vakgebied.

In geval van een overstap naar een ander bedrijf in dezelfde functie of vakgebied moet je goed naar de tekst (maar ook redelijkheid en billijkheid!) van je beding kijken.
In geval van een overstap naar een functie in een ander vakgebied of bedrijf dat geen concurrentie (ook bij relatiebeding) voor jouw werkgever oplevert is het beding niet relevant. Hierbij speelt tevens nog mee dat de overheid een dusdanig grote en diverse werkgever is dat het ontnemen van de kansen voor een werknemer om daar te gaan werken middels het instellen van een beding niet rechtsgeldig is.

Wellicht dat er nog een jurist op het forum is die dit a.d.h.v. wetteksten of jurisprudentie kan onderbouwen.

Kortom: lekker solliciteren!

[ Voor 7% gewijzigd door Fonetic op 21-06-2018 10:41 . Reden: Typo's ]

Asus Z170 Pro Gaming / Intel i5 6600K / Thermalright True Spirit 140 Power / Kingston HyperX Fury HX426C15FBK2/16 / Corsair RM550x / Fractal Design Define R5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShellGhost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
Pagina: 1