Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

PC voor fotobewerking, rond 500 euro

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• hvv111
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 26-11 13:00
Na heel lange tijd wil ik toch weer eens zelf proberen een pc samen te stellen. De laatste was nog met een pentium 4 processor...
Ongeveer 9 jaar geleden een PC gekocht bij een opruiming, deze is nu aan z'n uiteindelijke opruiming toe. Voor geïnteresseerden:
https://nl.hardware.info/...ario-cq5020/specificaties

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
In principe komt er zowel Ubuntu als Windows op in een dualboot setting.
Windows wordt enkel gebruikt voor Photoshop/lightroom. In Lightroom heb ik een catalogus van nu ruim 50.000 foto's. De nieuwe PC moet daar lekker vlot mee overweg kunnen.

Ubuntu voornamelijk voor huis-tuin-keuken gebruik.
Daarnaast speelt onze oudste zoon op de pc ook wel eens spelletjes, zijn interesse is nu nog gericht op simulatie achtige spellen, zoals Torxs, Farming simulator (jaja, vindt ie helemaal geweldig). Volgend jaar gaat hij naar het V.O. mogelijk komen er dan wat andere interesses om de hoek. Het systeem mag nu dus wel uitbreidbaar zijn, maar voor nu is gaming nog niet zo belangrijk.

Wat mag het systeem gaan kosten?
rond 500 euro

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Een DVD brander/speler uit de bestaande PC
Een hitachi 500gb schijf en/of een 1tb Western Digital schijf, beide 3,5 inch, beide SATA
Een SSD van Samsung, 250gb, 850 EVO.
Verder heb ik al 2 schermen. Deze zijn nu met een DVI-d resp. VGA kabel aangesloten op de huidige computer. Beiden hebben eventueel HDMI mogelijkheid, moet ik alleen nog een kabel halen...

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Voorlopig denk ik nog gewoon gebruik te maken van de GPU van de processor. Later kan een upgrade naar bijvoorbeeld nvidia 10X0, als blijkt dat onze oudste meer/anders gaat gamen.
In elk geval een capabele processor, liefst ook toekomstbestendig.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet persoonlijk, maar in de (vergelijkende) test op zowel tweakers als op hardware.info is mijn bescheiden indruk dat intel voor werkzaamheden in lightroom beter presteert.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Met name toekomstbestendigheid voor dit geld.

Ga je overklokken?
In principe niet. Prima als er nu een keuze wordt gemaakt dat overklokken niet mogelijk maakt.

Wat verwacht je van ons?
Onderstaand het setje wat ik nu heb samengesteld.
  1. Vooral, past dit op elkaar, zijn de componenten goed? Mis ik onderdelen?
  2. Ik heb wel een bericht op tweakers gelezen over een gigabyte b360 bord gelezen (maar dan een micro ATX versie), waarmee linux-varianten niet te installeren waren. Hebben jullie daar ook ervaringen mee? Gigabyte eigen misschien?
  3. Kennen jullie deze borden van gigabyte? Op zowel tweakers als hardware.info lees ik er verder niets over. Wel op amazone, daar zijn ze positief, maar in hoeverre die recenties betrouwbaar zijn.... (niet zo)
  4. De snelheid van de RAM, ik heb nu 2666mhz gekozen. Volgens mij kan de i5 8400 prima een hogere mhz hebben, maar levert dit moederbord een max van 2666mhz op en heeft het dus geen zin om meer mhz erop te zetten, klopt dat?
  5. Hoe is de standaard ventilator die bij de i5 8400 boxed zit? In mijn beleving prima voor mijn werk. Wellicht later bij uitbreiding t.b.v. meer gaming een betere cooler op zetten.
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-8400 Boxed€ 173,85€ 173,85
1Gigabyte B360 HD3 (rev 1.0)€ 89,02€ 89,02
1Cooler Master Silencio 452€ 60,32€ 60,32
1Crucial Ballistix Sport LT Gray BLS2C8G4D26BFSBK€ 156,-€ 156,-
1be quiet! Pure Power 10 400W€ 49,87€ 49,87
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 529,06

HansV

Alle reacties

• Joop_Klepzeiker
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 26-11 18:15
De onderdelen gaan wel passen. Ik gebruik zelf al jaren Gigabyte Mobo's, nooit problemen mee gehad. Maar dat geeft natuurlijk geen garantie voor dit bord. De 16 Gb RAM is misschien wat overkill, maar je kunt er dan ook jaren mee vooruit. De snelheid van het RAM moet idd overeenkomen met het mobo. Ik zou wel nog even checken of dit type RAM in de compatibilitylist staat van Gigabyte; die lijst kun je zo downloaden bij het betreffende type.
Tenslotte de koeler, alhoewel de boxed koelers prima koelen, maken ze mijn inziens teveel herrie en daarom zet ik er altijd een aftermarket koeler op die lekker stil is, bv een Be quiet of Noctua.

Arriving Somewhere but not here....

• hvv111
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 26-11 13:00
Bedankt voor de tip om het geheugen even te controleren!

Deze staat inderdaad niet op de supportlist bij het moederbord. Bij verder zoeken zag ik ook dat er problemen zijn met een paar typen van de Ballistix Sport reepjes met Gigabyte B360 borden. Niet specifiek deze combi, maar voorkomen is beter dan genezen.

Ik denk nu aan deze te nemen, staat wel op de support list:
pricewatch: Corsair ValueSelect CMV16GX4M1A2666C18

HansV

• SpeedQber
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 26-11 21:16
Ik zou dan toch een kit van 2 nemen, ook al is Intel minder kritisch qua RAM.
Daarnaast is C18 voor 2666 MHz aan de hoge kant, maar daar zal je in de praktijk weinig van merken.
Meer info over CPU-koelers:
https://nl.hardware.info/...u-koelers-van-amd-a-intel
https://nl.hardware.info/...erkoelers-voor-elk-budget

• dec0de
  • Registratie: Oktober 2017
  • Niet online
Misschien is het een idee om via marktplaats een goede kast voor 20 á 40 euro op de kop te tikken, dan kun je meer geld uitgeven aan bijvoorbeeld een goede koeler, of meer ram. Ik zou wel zelf nieuwe thermal paste op de koeler doen, dat bespaard een boel graden Celsius, en hief je ook geen nieuwe koeler te kopen.