Windows 7 Repair loop

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotacom
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 27-09 12:03
Beste Tweakers,

Ik heb een oude Windows 7 ProBook 6550b met enkele oude software op die haast niet meer te verkrijgen is. (lees liefst niet herinstalleren). De laptop is niet van mij maar een kennis heeft me gevraagd deze te repareren. Volgens hem is er niets met de laptop gebeurt en startte deze plots niet meer op.

Bij het opstarten van de Windows komt deze in een repair loop terecht waarbij deze niet automatisch kan hersteld worden. Ik kan dan op annuleren klikken, nadien start de laptop terug in systeemherstel enz.

Wat heb ik al geprobeerd:
1. Bij opstarten F8 en alle mogelijke opties geprobeerd (safe mode, laatste juiste configuratie, disable unsigned drivers, ..)
2. BIOS AHCI -> IDE (had dit ergens gelezen)
3. Dit artikel gevolgd: https://www.sevenforums.c...finite-loop-recovery.html
4. HDD check gedaan via HP Diagnostics: geen fouten
5. Run bootrec to fix damaged or corrupted BCD settings
bootrec /fixmbr
bootrec /fixboot
bootrec /rebuildbcd

6. Windows 7 ISO gemaakt en geprobeerd van hieruit te booten, het vreemde is dat dit zelf niet lukt. Als ik Via boot options mijn KingSton USB selecteert, springt hij daarna terug meteen in systeemherstel.

Momenteel ben ik out of options, vandaar dat ik hier probeer een oplossing te verkrijgen. Ik begrijp echt niet dat ik zelf niet met de USB kan booten om een system repair uit te voeren. Als dit al niet lukt, lijkt het mij dat ik weinig overige opties heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Eerst de kennis op zijn vingers tikken dat zulke belangrijke data geen backup heeft. Of zoals het gezegde gaat: als er geen backup van is, is het geen belangrijke data.

Wat wij bij ons nogal eens doen is van dat soort oude systemen proberen te virtualiseren. VMWare Convertor kan een aantal backup formaten aan, waaronder ook bv Acronis tib. En anders proberen een lege VM ergens aan te maken en via een backup rescue disk starten en een cold backup van de laptop op een disk in de VM terug zetten.

Een virtuele machine is dan niet afhankelijk van oude hardware en is vaak eenvoudiger te backuppen.

Ow, en ook, altijd proberen eerst 1 of meerdere backup's te maken, ook al werkt het systeem niet meer en rescue pogingen op de backup uitvoeren.

[ Voor 10% gewijzigd door kluyze op 20-06-2018 22:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-09 16:40

DukeBox

loves wheat smoothies

dotacom schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 22:36:
Dat moet je niet zomaar veranderen.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotacom
kluyze schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 22:47:
Eerst de kennis op zijn vingers tikken dat zulke belangrijke data geen backup heeft. Of zoals het gezegde gaat: als er geen backup van is, is het geen belangrijke data.

Wat wij bij ons nogal eens doen is van dat soort oude systemen proberen te virtualiseren. VMWare Convertor kan een aantal backup formaten aan, waaronder ook bv Acronis tib. En anders proberen een lege VM ergens aan te maken en via een backup rescue disk starten en een cold backup van de laptop op een disk in de VM terug zetten.

Een virtuele machine is dan niet afhankelijk van oude hardware en is vaak eenvoudiger te backuppen.
Volledig akkoord, maar je oplossing is het nu te laat voor. Mijn "vriend" heeft daar nu weinig boodschap aan.
Ik begrijp gewoon niet waarom ik niet kan opstarten vanaf USB, ik heb dit al 100+ keren gedaan maar nu lijkt dit niet te lukken. Vanaf ik deze optie selecteer hervalt hij meteen terug in system restore.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotacom
DukeBox schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 22:50:
[...]

Dat moet je niet zomaar veranderen.
Was onder het motto "baat het niet dan schaadt het niet". Kan het toch steeds terugzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-09 16:40

DukeBox

loves wheat smoothies

dotacom schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 22:51:
Was onder het motto "baat het niet dan schaadt het niet". Kan het toch steeds terugzetten?
Als je niet weet wat je daarmee doet kan het wel degelijk schaden.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
[...]

Je kunt dat niet achteraf aanpassen zonder dat Windows in de stress schiet.

En bewerk even je vorige bericht als je wat wilt toevoegen ;)

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
dotacom schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 22:36:

Wat heb ik al geprobeerd:
1. Bij opstarten F8 en alle mogelijke opties geprobeerd (safe mode, laatste juiste configuratie, disable unsigned drivers, ..)
3. Dit artikel gevolgd: https://www.sevenforums.c...finite-loop-recovery.html
4. HDD check gedaan via HP Diagnostics: geen fouten
5. Run bootrec to fix damaged or corrupted BCD settings
bootrec /fixmbr
bootrec /fixboot
bootrec /rebuildbcd
Klinkt als standaard blind shotgun troubleshooten :9 Kan je niet beter eerst even uitzoeken wat er dan precies stuk is? En vooraf even de schijf er uit halen, backupje trekken (image maken desnoods) en op een reserve schijf een nieuwe install doen. Misschien even een hardware test draaien (heeft HP wel, maar ook de SSD/HDD fabrikant voor de opslag en memtest voor je RAM).

Zomaar wat proberen heeft niet veel zin. Kijk bijvoorbeeld ook eens wat die repair logs laten zien en waarom het repareren niet lukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
begin eerst met een 1:1 backup van de disk.... :) daarna kan je verder spelen..

en zo als al genoemd is virtualiseren helemaal geen gek idee.... een eventueel hardware probleem kent je VM immers niet :)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
[...]

Volledig akkoord, maar je oplossing is het nu te laat voor. Mijn "vriend" heeft daar nu weinig boodschap aan.
Ik begrijp gewoon niet waarom ik niet kan opstarten vanaf USB, ik heb dit al 100+ keren gedaan maar nu lijkt dit niet te lukken. Vanaf ik deze optie selecteer hervalt hij meteen terug in system restore.
Hoezo, je kan toch perfect een backup maken van de disk zonder werkend systeem. Even een ander systeem wat een backup kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GianniDPC
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21-09 13:18
Kan je niet gewoon simpelweg even een andere harde schijf in de laptop poefen en daar proberen Windows op te installeren? Als dat dan niet werkt weet je al zeker dat het niet aan de harde schijf ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotacom
GianniDPC schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 23:42:
Kan je niet gewoon simpelweg even een andere harde schijf in de laptop poefen en daar proberen Windows op te installeren? Als dat dan niet werkt weet je al zeker dat het niet aan de harde schijf ligt.
Ik ben nu een copy van de originele HDD aan het maken.
Nadien probeer ik een overige HDD in de laptop te plaatsen om daar Windows op te proberen installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotacom
SMSfreakie schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 23:04:
begin eerst met een 1:1 backup van de disk.... :) daarna kan je verder spelen..

en zo als al genoemd is virtualiseren helemaal geen gek idee.... een eventueel hardware probleem kent je VM immers niet :)
Hoe kan je een systeem virtualiseren dat niet meer in Windows boot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 27-09 17:31
dotacom schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 00:27:
[...]

Hoe kan je een systeem virtualiseren dat niet meer in Windows boot?
Een VHD maken van je harddisk (daar zijn tooltjes voor), uiteraard op een andere PC. Een VM aanmaken in een VM-pakket naar keuze (dat VHD bestanden kan lezen). Vervolgens je VHD mounten als primaire disk in je VM. En dan opstarten!
Windows 7 kan wat lastiger zijn omdat die niet standaard de hardware opnieuw detecteert bij het opstarten. Het kan dus zijn dat je eerst een aanpassing moet doen in de registry van het getroffen systeem, dat kan een probleem zijn. Ik weet niet meer hoe dat moet (iets met generalize), Windows 7 is al zo oud...

[ Voor 30% gewijzigd door PhilipsFan op 21-06-2018 00:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhanToM__
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13-09 20:50
offtopic:
Op de vingers tikken en zeggen dat de kennis van de TS al een back had moeten nemen etc... vind ik een beetje overbodig. Na het vinden van de oplossing kan je wel voorstellen om in het vevolg best wel een back-up te nemen zodat je niet in een k*t situatie terrecht komt. Want gedane zaken nemen nu eenmaal geen keer.

Een aantal kleine vraagjes/voorstellen:

Hoe heb je de stick "gemaakt"?
Heb je al een ander usb poort geprobeerd?
Kan je booten met de stick, zonder dat de HDD gekoppeld is?
Kan je de HDD ontkoppelen en in een docking steken of gewoon in een andere toestel zodat je deze eventueel met een software als Crystal Disk info kan nakijken of dat deze wel nog in orde is?
Als je de HDD in een ander toestel zet, kan je gemakkelijk aan de bestanden, of is dat zeer moeizaam?
Laat maar horen.
Pagina: 1