( noob) Domeinnaam en email

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedboot
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 14-07-2024
Ik heb een vraag over een .nl website.
Als ik voor een x bedrag per jaar een .nl domein aanvraag, is dit dan puur en alleen de naam registratie?

Nu las ik ook iets over doorstuurservice ( bij transip). Is dit om een website te hosten op mijn Synology en mails te kunnen forwarden naar Gmail? Deze zal ik natuurlijk moeten instellen.

Kortom, stel ik ga naar transip.nl dan neem ik voor 4 euro p.j een registratie, voor 5 euro p.j een doorstuurservice naar Synology/ Gmail. Ben ik dan helemaal klaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yeebo
  • Registratie: December 2016
  • Niet online
Daar heb je helemaal gelijk in, weet wel dat als je Synology of internetverbinding het niet doet dat je website het ook niet doet (email wel). Ook moet je een (paar) poortje(s) openzetten in je router. Alternatief hiervoor is bijv een goedkope hoster als Securehoster (vanaf twintig cent per maand), voor een statische website genoeg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je moet even goed opletten waar je nou eigenlijk voor betaalt en wat je domeinboer wellicht als al dan niet gratis extraatje bijlevert.

Sec is een domeinnaam niet meer dan een verwijzing (in de .nl TLDservers) naar (al dan niet jouw) nameservers, "als je vragen hebt over dit domein moet je het dáár vragen" (plus iets met WHOIS en breek me de bek niet open over SIDN, maar we dwalen af). Als je puur kijkt naar het stukje "domeinregistratie" dan moet je eigenlijk je eigen DNS servers (minstens twee) zelf optuigen en klaar hebben staan.

Veel domeinnaamverkopers hebben zelf wel van die DNS-servers klaarstaan en daar mag jouw domein dan wel bijin, zodat je dan zelf records kan toevoegen zoals een MX record (voor de mail) en A records die bijvoorbeeld naar webservers verwijzen

En soms ook een "doorverwijsdienst", zodat de mail aangenomen en doorverstuurd wordt naar een ander adres op een ander domein, en hetzelfde voor "web" zodat aanvragen met een http 3xx "je moet dáár zijn" code doorgestuurd worden. Dat is dus niet meer puur DNS maar een smtp- danwel http-functie.

Dat zijn dus extra diensten. Mischien krijg je ze er gratis bij want de marginale kosten zijn heel erg laag; het staat er toch en instellen doet de klant zelf per webportaal. Maar of en zo ja hoe, dat ligt helemaal aan je dienstverlener.

En of het voldoende is voor jouw doel, ook dat moet je zelf bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeanj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

De doorstuur service is het doorsturen van een domein naar een andere website. Als je een (vast) ipadres van een server hebt je dat niet nodig, want dan zet je dat ip in de dns bij je domein.

Thuis heb je meestal geen vast ip adres, maar het kan wel. Het je geen vast ip, kan je een dynamisch domein bijvoorbeeld via duckdns aanmaken. Dan krijg je een domein bij hun. In dat geval kan je de doorstuur service gebruiken (Volgens mij kan je dat doen door een cname in je dns op te nemen, maar pin me daar niet op vast). Om een dynamische domein (dynamisch dns) te gebruiken moet je een client draaien, binnen je eigen infrastuctuur, op een device dat 24x7 draait, bijvoorbeeld nas, router, modem etc.

Ik gok dat ze de alle email op alle adressen van je domein gewoon naar een adres van jouw keuze, bijvoorbeeld gmail, doorsturen

Letop dar het domein voor 4 euro een introductie aanbod is. Zet eerst je dynamische dns op en vraag dan bij transip of dit gaat werken....

[ Voor 7% gewijzigd door jeanj op 20-06-2018 22:16 ]

Everything is better with Bluetooth

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedboot
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 14-07-2024
Bedankt zover.
Gelukkig heb ik een vast ip adres dus dat is een zorg minder.

Ik interpreteer het ook zo dat alle email voor het gekozen domein naar 1 Gmail doorgestuurd kan worden met de doorstuurservice.
Bij een optie email only kunnen er 3 mailadressen aangevraagd worden, ik vermoed dan ook 3 doorstuur mogelijkheden naar verschillende adressen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeanj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

Dan kan je toch ook je eigen mail server draaien? Naast de webserver? Dat scheelt je weer 5 euro....

Let wel daarvoor moet je een aantal,poorten openzetten op je firewall/modem en dan hangt je nas direct aan het internet. Ik hoop dat je weet wat je doet....

[ Voor 23% gewijzigd door jeanj op 21-06-2018 00:01 ]

Everything is better with Bluetooth

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Voor 3 euro per maand heeft Transip er een hosting pakket bij
Dan hoef je thuis niks meer in te stellen en kan je gewoon gebruikmaken van webmail en als het goed is is je site dan altijd online.

[ Voor 28% gewijzigd door Ernemmer op 21-06-2018 00:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Speedboot schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 19:58:
een doorstuurservice naar Synology/ Gmail.
Speedboot schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 22:33:
Gelukkig heb ik een vast ip adres dus dat is een zorg minder.
Heb je dan ook een backup lijn en een UPS?

Je kan al hosting krijgen voor € 20 per jaar. Ik zou dat zelf nooit vertrouwen, maar als ik moest kiezen tussen mijn NAS thuis en € 20 hosting, dan kies ik voor dat laatste.

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeHoDo
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 07-10 01:53
Je hebt alleen een domeinnaam nodig, waarbij ook je DNS beheer inbegrepen is.
Vaak is dat gratis. Dus dan heb je geen doorstuur service nodig.

Of thuis hosten handig is, nee.
Ivm je online zijn, stroom uitval, mail fall back etc.
Maar is wel leuk om te testen.

[ Voor 30% gewijzigd door WeHoDo op 21-06-2018 01:05 ]

PSN: plexforce (ps4)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeHoDo
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 07-10 01:53
daupie schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 20:06:
Daar heb je helemaal gelijk in, weet wel dat als je Synology of internetverbinding het niet doet dat je website het ook niet doet (email wel). Ook moet je een (paar) poortje(s) openzetten in je router. Alternatief hiervoor is bijv een goedkope hoster als Securehoster (vanaf twintig cent per maand), voor een statische website genoeg!
Als je verbinding wegvalt, werkt je email ook niet. Tenzij je een fallback hebt.
Ik zou niet vertrouwen dat een andere mailserver, van de verzender het mailtje tijdelijk vasthoudt tot dat je eigen mailserver weer online is.

[ Voor 12% gewijzigd door WeHoDo op 21-06-2018 01:15 ]

PSN: plexforce (ps4)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordsnow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:49

lordsnow

I know nothing

Het makkelijkste is een domein+hosting pakket. Zo heb ik zelf https://www.antagonist.nl/webhosting/

Tbh, ik zou helemaal niet gaan lopen kutten met een webserver + mailserver op een NAS. Tenzij het hobbymatig is en je dit leuk vindt om te doen en te onderhouden. Zoek je iets makkelijks en waarvan je weet dat het gewoon direct en altijd werkt is een hostingpakket het advies.

[ Voor 58% gewijzigd door lordsnow op 21-06-2018 01:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yeebo
  • Registratie: December 2016
  • Niet online
WeHoDo schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 01:15:
[...]

Als je verbinding wegvalt, werkt je email ook niet. Tenzij je een fallback hebt.
Ik zou niet vertrouwen dat een andere mailserver, van de verzender het mailtje tijdelijk vasthoudt tot dat je eigen mailserver weer online is.
TS neemt toch de doorstuurservice af voor zijn Gmail, dus dan zou de verbinding bij TransIP eruit moeten liggen om de mail te laten vertragen. :w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• etiennebruines
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 13:09
DJMaze schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 00:50:
[...]

[...]

Heb je dan ook een backup lijn en een UPS?

Je kan al hosting krijgen voor € 20 per jaar. Ik zou dat zelf nooit vertrouwen, maar als ik moest kiezen tussen mijn NAS thuis en € 20 hosting, dan kies ik voor dat laatste.
Als mijn NAS thuis 2TB aan storage heeft, wordt het toch best prijzig dit als hosting-pakket af te nemen. Wanneer het gaat om non-critical dingen, privé-dingen enzo; niks mis mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
etiennebruines schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 09:16:
Als mijn NAS thuis 2TB aan storage heeft, wordt het toch best prijzig dit als hosting-pakket af te nemen. Wanneer het gaat om non-critical dingen, privé-dingen enzo; niks mis mee.
Ik vind het een beetje kromme redenering, het is niet dat zijn website 2TB is.
Zijn NAS heeft waarschijnlijk vooral 2TB aan persoonlijke data.
Wordt de NAS gehackt via je "website", ben je ook die persoonlijke dingen misschien kwijt ;)

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• etiennebruines
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 13:09
DJMaze schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 09:40:
[...]

Ik vind het een beetje kromme redenering, het is niet dat zijn website 2TB is.
Zijn NAS heeft waarschijnlijk vooral 2TB aan persoonlijke data.
Wordt de NAS gehackt via je "website", ben je ook die persoonlijke dingen misschien kwijt ;)
Hmm, geef ik je gelijk in :) Ik had meer een Seafile / Owncloud-achtige opzet in gedachte. Shared-Hosting afnemen is een stuk minder stressvol (en minder leerzaam) voor websites.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blubber
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
jeanj schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 23:59:
Dan kan je toch ook je eigen mail server draaien? Naast de webserver? Dat scheelt je weer 5 euro....

Let wel daarvoor moet je een aantal,poorten openzetten op je firewall/modem en dan hangt je nas direct aan het internet. Ik hoop dat je weet wat je doet....
Een eigen mailserver opzetten is over het algemeen een slecht idee. Ten eerste is het moeilijk om de setup goed te krijgen. Het risico op een open relay is dan vrij groot. Ten tweede blokkeren veel partijen mail die verstuurd wordt vanaf particuliere IP-adressen.

Daarnaast zou ik ook niet zomaar poorten forwarden vanaf een router naar een NAS. Je hebt al je data daar vermoedelijk op staan, je bent één bug of configuratiefout verwijdert van een ramp. Gaten prikken in je router is een slecht idee, helemaal als je dat gaat lopen adverteren via een mail- of webserver.

Voor de kosten hoef je het niet te laten denk ik, voor een paar euro per jaar heb je bij verschillende partijen een volledig emailservice. Je weet dan zeker dat het online blijft en je hoeft je niet druk te maken om configuratiefouten en/of bugs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• valkenier
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:50
Blubber schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 11:28:
[...]

Een eigen mailserver opzetten is over het algemeen een slecht idee. Ten eerste is het moeilijk om de setup goed te krijgen. Het risico op een open relay is dan vrij groot. Ten tweede blokkeren veel partijen mail die verstuurd wordt vanaf particuliere IP-adressen.

Daarnaast zou ik ook niet zomaar poorten forwarden vanaf een router naar een NAS. Je hebt al je data daar vermoedelijk op staan, je bent één bug of configuratiefout verwijdert van een ramp. Gaten prikken in je router is een slecht idee, helemaal als je dat gaat lopen adverteren via een mail- of webserver.

Voor de kosten hoef je het niet te laten denk ik, voor een paar euro per jaar heb je bij verschillende partijen een volledig emailservice. Je weet dan zeker dat het online blijft en je hoeft je niet druk te maken om configuratiefouten en/of bugs.
Eigen mailserver kan prima hoor, zeker voor ontvangen. En Postfix is outt of the box al geen open relay, dus daar hoef je niet bang voor te zijn. Uitgaand kun je eventueel een relay gebruiken. Bij ziggo moet dat zelfs. Probleem ook getackeld. En we zijn tweakers dus willen ook wat zelf doen.

Port forwarden naar je NAS kan ook wel, maar kijk wel uit welke poorten. Een simpele website likt me geen probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12:33
Blubber schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 11:28:
[...]

Ik kan dit onderschrijven. Ik heb hier vroeger veel mee gespeeld toen betaalbare SSL maildiensten nauwelijks beschikbaar waren, en het is gewoon een crime om het goed (lees: veilig en met garanties) te doen.

Als hobby is het zeker leuk speeloed :P, maar dan moet je tijd hebben en niet teveel waarde hechten aan je mailverkeer.

Ik neem bij dds.nl een domein af met e-mail, en kan m'n DNS records zelf aanpassen. Zo heb ik bijvoorbeeld webserver thuis draaien op m'n Synology.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Zou eigen mailserver zeker niet doen er zijn teveel mitsen en maren. Lees zeer specifieke instellingen die goed moeten staan en op synology gaat je dat niet lukken. Neem een domein met Email veel makkelijker zeker als je meerdere devices hebt. Doorsturen gaat wel maar dan kan je niet met dat adres versturen (of kan dat wel in gmail?) Thuis een webserver draaien is leuk doe het al jaren en vooral met heel veel foto's top.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Pagina: 1