Diameter ontspanningsleiding vuilwaterriool

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 17:26
Avond, in onze nieuwbouwwoning is er een ontspanningsleiding van 80mm geplaatst voor het vuilwaterriool. HWA zit hier niet op aangesloten. Lengte is 4 meter ongeveer.
Kan ik deze zonder problemen verkleinen naar 40x3? Volgens de norm zou het inderdaad 80 moeten zijn, maar mijn verstand zegt dat 40 zat moet zijn, zeker als er alleen een drol doorheen hoeft.
Waarom naar 40? Dan kunnen we hem iets omleggen voor het inbouwreservoir van het toilet en een kleinere koof.
Vroeger waren de ontspanningsleidingen ook maar 32 of 40, dus....

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:09

BCC

In Nederland zijn ze meestal 100 van de wc tot 125 aan de straat, dus 40 lijkt me erg verstoppings gevoelig en grote kans om je zwanenhalzen leeg te trekken als je doorspoelt of dat je wc overstroomd.

[ Voor 11% gewijzigd door BCC op 20-06-2018 20:39 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoofie
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 24-04 14:03
Dat is de riolering, die is 110mm vanaf de wc.
De ontspanningsleiding is de leiding die door het dak gaat om het rioolstelsel te be- en ontluchten.
Deze hoort van dezelfde diameter als de standleiding te zijn (meestal 110), maar in een woning zal een maat kleiner (75mm) geen problemen opleveren.
En je hebt gelijk, vroeger staken we gewoon een stuk 40mm door het dakbeschot onder de pannen en dat was meestal ook wel voldoende.
Eén en ander is natuurlijk wel afhankelijk van hoe de rest van de riolering in elkaar zit en wat er tegelijk gaat lozen...

@Liander:Ja, ik snap dat jullie een probleem hebben, en nee, dat geeft jullie niet het recht ons op een ongeoorloofde manier geld af proberen te troggelen... Dank voor het crediteren van de onterechte factuur, nu de rest van Nederland nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:09

BCC

Oh, de ontluchting :) Ja dat kan vast 40 als dat beter uitkomt, maar dat hangt uiteraard af van de rest van je systeem.

[ Voor 31% gewijzigd door BCC op 20-06-2018 20:40 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Cpt.Chaos schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 18:48:
Avond, in onze nieuwbouwwoning is er een ontspanningsleiding van 80mm geplaatst voor het vuilwaterriool. HWA zit hier niet op aangesloten. Lengte is 4 meter ongeveer.
Kan ik deze zonder problemen verkleinen naar 40x3? Volgens de norm zou het inderdaad 80 moeten zijn, maar mijn verstand zegt dat 40 zat moet zijn, zeker als er alleen een drol doorheen hoeft.
Waarom naar 40? Dan kunnen we hem iets omleggen voor het inbouwreservoir van het toilet en een kleinere koof.
Vroeger waren de ontspanningsleidingen ook maar 32 of 40, dus....
Dat is een (buis) voor ontluchting. Daar gaat geen ontlasting doorheen :)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 17:26
Hackus schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 20:39:
[...]

Dat is een (buis) voor ontluchting. Daar gaat geen ontlasting doorheen :)
uiteraard, bedoelde dat er maar weinig beluchting nodig is als er enkel een drol doorheen gaat :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Cpt.Chaos schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 20:45:
[...]

uiteraard, bedoelde dat er maar weinig beluchting nodig is als er enkel een drol doorheen gaat :P
hier vind je wat meer info. Je kunt ook kijken wat de NEN norm is.
http://homepage.tudelft.nl/f2n51/06_Binnenriolering.pdf

Als de ontluchting niet goed is trek je (vacuum) en trek je de (stankafsluiting)putjes droog. Tegenwoordig is de afvoerweg in het toilet zelf ook krapper dan vroeger. En word er met minder water(kracht) gespoeld. (waterbesparing). Je hoeveelheid ontlasting is niet minder dan het vroeger was.

[ Voor 30% gewijzigd door Hackus op 20-06-2018 21:03 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 25-04 09:58
Het is meer het wcpapier wat een zuigende werking heeft als het door de standleiding valt. Dat vormt soms een soort prop. Als je geen problemen hebt met wat nageluid hier en daar bij het doortrekken van flink wat dan zul je met 40 ook wel af kunnen. Overigens worden de sifons hier nooit leeggetrokken dus daar zou ik niet zo bang voor zijn.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:21
Je kunt ook twee 40mm parallel leggen. Dan heb je effectief een 56mm leiding. Werkt makkelijker weg dan een DN80 maar geeft wel meer (sanitaire) ontspanningscapaciteit :P
Pagina: 1