Ik heb volgens mij een hele simpele vraag, maar ik kom er als totale Linux-n00b maar niet uit
Ik heb remote een Ubuntu 16 server draaien. Via putty/ssh voer ik op 1 terminal venster het volgende commando uit:
Nu open ik een tweede terminal, op dezelfde server en doe daar het volgende:
En jawel: in terminal 1 krijg ik dan "test" te zien
via localhost werkt deze UDP package listener en sender dus helemaal prima.
Vervang ik 127.0.0.1 door het IP waarop de server staat (lets say xx.xx.xx.xx), dan werkt het ook. Klaar, toch?
Nu pak ik een ander systeem en voer daarop dezelfde code uit.
Dan werkt het natuurlijk niet
Ik heb de server niet zelf in beheer, maar de beheerder heeft me (herhaaldelijk) toegezegd dat poort 5001 open staat. Ik heb de beheerder specifiek gevraagd een set poorten open te zetten, waaronder dus 5001 en poort 80. De NodeJS webserver op poort 80 draait inderdaad als een zonnetje en kan ik remote zonder problemen bereiken.
Netstat geeft het volgende aan:

Naar wat ik heb gevonden moet Netstat hierboven ook aangeven dat hij ook remote zou moeten luisteren.
Ik zie vast iets stoms over het hoofd. Wie kan me in de juiste richting pointen? Of moet ik de beheerder nóg een keer schoppen?

Ik heb remote een Ubuntu 16 server draaien. Via putty/ssh voer ik op 1 terminal venster het volgende commando uit:
code:
1
| netcat -ul 5001 |
Nu open ik een tweede terminal, op dezelfde server en doe daar het volgende:
code:
1
| echo "test" > /dev/udp/127.0.0.1/5001 |
En jawel: in terminal 1 krijg ik dan "test" te zien
Vervang ik 127.0.0.1 door het IP waarop de server staat (lets say xx.xx.xx.xx), dan werkt het ook. Klaar, toch?
Nu pak ik een ander systeem en voer daarop dezelfde code uit.
code:
1
| echo "test" > /dev/udp/xx.xx.xx.xx/5001 |
Dan werkt het natuurlijk niet

Ik heb de server niet zelf in beheer, maar de beheerder heeft me (herhaaldelijk) toegezegd dat poort 5001 open staat. Ik heb de beheerder specifiek gevraagd een set poorten open te zetten, waaronder dus 5001 en poort 80. De NodeJS webserver op poort 80 draait inderdaad als een zonnetje en kan ik remote zonder problemen bereiken.
Netstat geeft het volgende aan:

Naar wat ik heb gevonden moet Netstat hierboven ook aangeven dat hij ook remote zou moeten luisteren.
Ik zie vast iets stoms over het hoofd. Wie kan me in de juiste richting pointen? Of moet ik de beheerder nóg een keer schoppen?
☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW