Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitspark
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08-02-2024
Ik zoek een?
Netwerk router icm satalites (zoals bijvoorbeeld de Netgear Orbi, die ik als star netwerk kan inrichten. Star omdat ik overal bekabeld ben en dus makkelijk naar een centraal punt (werkkamer) kan komen.

Wat is je budget?
Afhankelijk van de geboden oplosing. (buck vs bang).

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik ben initieel opzoek naar 1 router met 2 a 3 Satellites, router op werkkamer. 1 satallite in de woonkamer, 1 satallite op de 1e verdieping. Als het kan dan ook nog 1 satallite in de tuin onder de overkapping, maar misschien wil je daar wel een ander AC dat meer vermogen heeft (buiten wifi antenne of iets dergelijks in die richting).

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
zie voorkeuren.

Aankoop vraag:
Wie heeft een dergelijk star WIFI opgezet en met welke componenten. Wat zijn jullie ervaringen en welk merk en type verdient volgens jullie de voorkeur?

Alle informatie is welkom, vragen gerust stellen.

Dank!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKS-Skyline
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-09 00:15

HKS-Skyline

Vroooom ?

Afhankelijk van je gebruik zal je moeten kiezen tussen een consumenten of een (semi) pro oplossing.
Consumentenproducten hebben minder opties voor het instellen van VPN's, VLAN's, gastnetwerkauthenticatie etc. Het is ook wel handig om te weten wat voor internet verbinding en modem je hebt staan.

Als je niets ingewikkelds gaat doen dan zou ik kijken naar de pricewatch: TP-Link Deco M5 (3-pack)
Deze kan ook met een wired backhaul werken.

Een andere optie is het plaatsen van accespoints zoals de productreview: TP-Link EAP245 AC1750 Draadloze Dual Band Gigabit Access Point... in combinatie met een simpele bedrade router.

Er zijn veel opties en ik denk dat tplink het meeste bang for the buck geeft, maar het is wel de vraag wat je nu hebt staan en wat je verder aan eisen aan het netwerk stelt. Heel veel prijsverschil zit er niet tussen een consumenten mesh systeem met 3 nodes of een semi pro oplossing met accespoints en een bedrade router. Een systeem als de deco m5 is overigens wel heel veel eenvoudiger in installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitspark
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08-02-2024
Hoi @HKS-Skyline ,

Dank voor je reactie!

Ik heb nu nog alleen een Experia V10 staan met 4G modem uitbreiding in het kader van SIB (Sneller Internet Buitengebied). Ik behaal, afhankelijk van tijdstip ivm 4G, ongeveer een 120 tot 170Mbps.

Ik zou het liefste werken met een bedrade backhaul, gewoon omdat ik al bedraad heb overal. Belangrijkste wensen:
- (pre) ondersteuning voor IGMP snooping ivm het televisie signaal alleen aanbieden daar waar het nodig is, dit kan ik, evt nog anders oplossen.
- (must have) router moet zelf actief client naar sterkste satallite pushen. op die manier heb ik geen last van wegvallen signaal of slecht signaal zoals het geval is met losse AP's. daar wil ik vanaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKS-Skyline
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-09 00:15

HKS-Skyline

Vroooom ?

Aangezien je een experiabox hebt waar ook TV overheen gaat heb je geen router nodig. Die zit al in je experiabox. In dat geval zou ik voor de Deco M5 kiezen, deze ondersteund mesh (fast roaming) en zal dus je clients naar het beste accespoint pushen, alleen kan je hier de routerfunctie dus niet van benutten aangezien 2 routers achter elkaar niet handig is, je zal hem in Accespoint mode moeten installeren. (uiteraard behoud je het fast roaming deel).
IGMP snooping support is ook aanwezig, dus dat zou moeten werken.