Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 25-11 19:48
Bijna een jaar na oplevering van ons nieuwbouw huis dacht ik eens te checken hoeveel onze excuus-panelen (2 stuks) hebben teruggeleverd. Volgens Nuon (nota) en de teller in de meterkast is dit 0kWh. Ik heb destijds de panelen wel aangemeld en van Nuon bevestiging gehad ('Wij ontvingen een bericht van uw netbeheerder dat u zich heeft aangemeld voor teruglevering').

Ik vraag mij af waar ik dit probleem moet zoeken. Kan het gebeuren dat ik niks teruglever omdat er administratief iets fout is gegaan, of ligt dit 100% zeker aan mijn installatie?

In het geval van een fout in de installatie, hoe kan ik veilig testen waar dit probleem zit?

Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)

• _Piwi_
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 28-11 16:57
Wek je wel iets op (dat kun je zien op je omvormer)? Misschien verbruik je wel meteen alles, dan lever je namelijk ook niet terug.

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Je levert pas terug als het verbruik minder is dan wat je opwekt. Ik denk dat je al gauw de opbrengt van de panelen meteen verbruikt ( bijvoorbeeld koelkast, etc, )

Voorbeeld 1:
Verbruik: 200 watt
opwek: 180 watt
Teruglevering: 0

Voorbeeld 2:
Verbruik: 200 watt
opwek: 250 watt
Teruglevering: 50 watt

• Endy
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 28-11 08:34
Ik weet niet wat voor panelen je hebt, maar het klinkt als 2 panelen van bv 250 Wattpiek elk die op een omvormer zitten die je 'zo' op een stopcontact kan inpluggen. Afhankelijk van je netbeheerder heb je een bepaald type slimme meter. Op die meter kan je zien of er wordt teruggeleverd. Pak dus een goed moment op de dag dat de zon goed op de panelen zijn werk kan doen en schakel alle grote verbruikers in huis even uit(uiteraard goed kijken of dit kan of mag met domotica en andere slimme / noodzakelijke apparatuur,koelkast en vriezer daargelaten) Dan zou je normaliter op de slimme meter de teruglevering moeten kunnen zien. Afhankelijk van type slimme meter moet je even naar je netbeheerder(dwz website) gaan voor de handleiding en uitleg van de telwerken (als je die niet gehad hebt bij plaatsing)

Hiermee kan je vervolgens vaststellen of er dus teruggeleverd wordt en kan het dus zijn dat je standaard zoveel verbruik hebt in huis dat de zonnepanelen niet voldoende opbrengen om het eigen verbruik af te dekken EN nog terug te leveren. En dat is met nieuwbouw tegenwoordig goed mogelijk, omdat steeds meer elektrisch wordt uitgevoerd zoals warmtepompen,kookeilanden, Quookers etc)

Uiteraard helpt het ons beter als je het type omvormer, type panelen en type slimme meter kan doorgeven :)

[ Voor 24% gewijzigd door Endy op 20-06-2018 18:37 ]

Panasonic TX-P50VT60E, Yamaha RX-A1040, Dali Piano series ,Sunfire SDS-12 sub, Game HTPC met Dual DVB-C tuner

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Zijn ze wel aangesloten op je stroomnet?
Zie je ergens een stekker vandaan komen?
Gooi anders alles eens uit (behalve de zonnepanelen) en lees de slimme meter af.
Dan moet er een - (minnetje) komen te staan op je slimme meter, als de zon schijnt.

De echte die-hards zitten hier:
Electriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) deel 7

[ Voor 29% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-06-2018 18:53 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Endy schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 17:33:

Uiteraard helpt het ons beter als je het type omvormer, type panelen en type slimme meter kan doorgeven :)
Slimme meter is geen noodzaak. Domme digitale meter heeft ook een apart teruglever-telwerk.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Ook al eens gehoord dat de zogenaamde excuuspanelen inderdaad echt excuuspanelen zijn. Verplicht voor de bouwer om ze te plaatsen maar nergens schijnt te staan dat ze ook echt aangesloten moeten zijn... En dat komt dus blijkbaar echt voor...

• Endy
Gunner schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 18:55:
[...]

Slimme meter is geen noodzaak. Domme digitale meter heeft ook een apart teruglever-telwerk.
Offtopic:
Dat zijn ook in geval van deze aansluiting (1 jaar geleden en grootschalige uitrol) slimme meters hoor, alleen worden die "dom" verklaard door de "administratieve status" op wens van de klant :)

Ontopic: Vooralsnog geen duidelijkheid over de situatie bij de topic starter en dan is het alleen advies geven en kijken wat er door de topicstarter al kan worden beantwoord.

[ Voor 6% gewijzigd door Endy op 20-06-2018 19:10 ]

Panasonic TX-P50VT60E, Yamaha RX-A1040, Dali Piano series ,Sunfire SDS-12 sub, Game HTPC met Dual DVB-C tuner

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Endy schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 19:08:
Dat zijn ook slimme meters hoor, alleen worden die "dom" verklaard door de "administratieve status" op wens van de klant :)
Ja en waarom krijg ik dan onlangs een brief van de netbeheerder dat ze heel graag een slimme meter bij me willen plaatsen? :?
Endy schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 19:12:
[...]

Ik ga hier niet te ver op in, omdat dat niet aan dit topic bijdraagt, maar de NB dient alle aansluitingen een 'slimme meter' aan te bieden. Weiger je dat, houd je lekker je traditionele meter, wil je hem wel, kan je besluiten om hem 'administratief uit' te zetten. Genoeg over te vinden op het www en tweakers
Ik weet echt wel het verschil tussen meters. Ik probeer alleen aan te zeggen dat niet alle digitale meters 'slim' zijn. Ik geef nog steeds jaarlijks m'n standen door zonder ooit iets administratief uit te hebben gezet.

Maar goed, let's agree to disagree.

[ Voor 48% gewijzigd door Gunner op 20-06-2018 19:14 ]

• Endy
Gunner schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 19:10:
[...]

Ja en waarom krijg ik dan onlangs een brief van de netbeheerder dat ze heel graag een slimme meter bij me willen plaatsen? :?
Ik ga hier niet te ver op in, omdat dat niet aan dit topic bijdraagt, maar de regionale NB dient alle aansluitingen in zijn voorzieningsgebied een 'slimme meter' aan te bieden. Weiger je dat, houd je lekker je traditionele meter, wil je hem wel, kan je besluiten om hem 'administratief uit' te zetten. Genoeg over te vinden op het www en tweakers :)

[ Voor 3% gewijzigd door Endy op 20-06-2018 19:14 ]

• leecher
geforce5_guy schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 17:29:
Je levert pas terug als het verbruik minder is dan wat je opwekt. Ik denk dat je al gauw de opbrengt van de panelen meteen verbruikt ( bijvoorbeeld koelkast, etc, )
Zit wat in maar ik kan me niet voorstellen dat in een maand of 11 er 0,0kWh is 'overgebleven'. We konden er ook niet direct gaan wonen ivm bouwvak en een aannemer die afspraken niet was nagekomen. Op dat moment had ik de panelen overigens nog niet aangemeld (registreert de meter dan wel teruglevering?).
Pak dus een goed moment op de dag dat de zon goed op de panelen zijn werk kan doen en schakel alle grote verbruikers in huis even uit(uiteraard goed kijken of dit kan of mag met domotica en andere slimme / noodzakelijke apparatuur,koelkast en vriezer daargelaten) Dan zou je normaliter op de slimme meter de teruglevering moeten kunnen zien.
Ga ik morgen overdag even doen.
gysman11 schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 18:59:
Ook al eens gehoord dat de zogenaamde excuuspanelen inderdaad echt excuuspanelen zijn. Verplicht voor de bouwer om ze te plaatsen maar nergens schijnt te staan dat ze ook echt aangesloten moeten zijn... En dat komt dus blijkbaar echt voor...
Bij oplevering waren de panelen inderdaad niet aangesloten en sterker nog: De installatiedraad lag open en bloot op de zolder vloer. Later is er een lasdoos bij de omvormers geplaatst met installatiebuis naar het (opbouw) stopcontact van de CV-ketel. Ik kan me daarom niet voorstellen dat iemand niet even de moeite heeft genomen om het daadwerkelijk ook aan te sluiten want als je toch al bezig bent waarom niet. Aan de andere kant hebben onderaannemers er hier zo'n clusterfuck van gemaakt dat ik bijna een jaar na dato nog steeds dingen loop te repareren. inb4 garantie, met het tempo van de aannemer ben ik jaren verder en ik woon hier nú
Panelen geen idee. Omvormer APS YC500i. Slimme meter Landis Gyr E350 ZMF110CCTFS2.

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
leecher schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 19:24:
[...]

Bij oplevering waren de panelen inderdaad niet aangesloten en sterker nog: De installatiedraad lag open en bloot op de zolder vloer. Later is er een lasdoos bij de omvormers geplaatst met installatiebuis naar het (opbouw) stopcontact van de CV-ketel. Ik kan me daarom niet voorstellen dat iemand niet even de moeite heeft genomen om het daadwerkelijk ook aan te sluiten want als je toch al bezig bent waarom niet. Aan de andere kant hebben onderaannemers er hier zo'n clusterfuck van gemaakt dat ik bijna een jaar na dato nog steeds dingen loop te repareren. inb4 garantie, met het tempo van de aannemer ben ik jaren verder en ik woon hier nú

[...]
Grappig dat jij het zo ziet
99% van de werklui die rondstappen in zo'n woning zien dat toch anders hoor
"staat niet op de kaart" overheen stappen, en doorlopen

Bij de bouw van mijn broertjes woning stond er een emmer met gips-smeer-meuk in de keuken.
Deze moest in de container, maar was door de smeerder vergeten
De 4 anderen die rondliepen braken regelmatig hun nek, maar meer dan een schopje opzij gebeurde er niet.

Het toilet moest worden afgehangen door de aannemer, maar de aansluitingen door een loodgieter.
De loodgieter liep uit, en de aannemer was ECHT van plan om om 16:55 te vertrekken, want anders zou het overtijd worden, toilet kon morgen ook wel.

Het is dat mijn broertje mondig genoeg was, om aan te geven dat een huis zonder toilet niet kon, en zou hij nu vertrekken, hij ook niet van zins was om om 7:30 de deur te openen.
Met veel gedoe is het toilet 'nood' gehangen

• Koenoe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 28-11 14:52
Je moet je ook aanmelden bij het stroomnet. Als het goed is krijg je daar een brief van.

@Gunner Ik zie het ook nu, pardon. Edoch kan er hier wat fout zijn gegaan.

[ Voor 36% gewijzigd door Koenoe op 20-06-2018 19:40 ]

Want op grond van het oordeel dat je velt, zal er over je geoordeeld worden, en met de maat waarmee je meet, zal jou de maat genomen worden.

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Koenoe schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 19:36:
Je moet je ook aanmelden bij het stroomnet. Als het goed is krijg je daar een brief van.
Staat in de OP dat hij bericht heeft gehad over het activeren van teruglevering.

• Endy
@leecher
Ik ben benieuwd naar de resultaten van de test morgen.
De E meter die je hebt betreft een 3 fase L&G meter. In de manual kan je zien aan de hand van de +P en -P icoontjes in het display of er (+P)verbruikt of teruggeleverd(-P) wordt. Het actuele vermogen (leveren of terugleveren) kan je zien op telwerk "16.7"

V.w.b je omvormer, ik ken het verder niet maar zie dat er een PLC met aansluitingen richting router op moeten zitten om inzicht te kunnen krijgen in je opwek. Ik weet niet of je dat hebt? En of er iets van een website o.i.d. bij is meegegeven vanuit de installateur waarop je je opwek kan zien?

[ Voor 4% gewijzigd door Endy op 20-06-2018 19:42 ]

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-11 10:57
WVB >>> DED

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 13:37
Als ik het goed lees geeft de meter in de meterkast aan dat er 0 is terug geleverd. Dan denk ik dat de panelen geheel niet aangesloten zijn.
De CV zal het wel doen, anders had je eerder gepiept. Dus op dat stopcontact zit stroom. Ergen stussen dat stopcontact en de panelen gaat het mis. Ik zou maar eens wat open schroeven in dat traject.

• leecher
Endy schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 19:40:
@leecher
Ik ben benieuwd naar de resultaten van de test morgen.
De E meter die je hebt betreft een 3 fase L&G meter. In de manual kan je zien aan de hand van de +P en -P icoontjes in het display of er (+P)verbruikt of teruggeleverd(-P) wordt. Het actuele vermogen (leveren of terugleveren) kan je zien op telwerk "16.7"

V.w.b je omvormer, ik ken het verder niet maar zie dat er een PLC met aansluitingen richting router op moeten zitten om inzicht te kunnen krijgen in je opwek. Ik weet niet of je dat hebt? En of er iets van een website o.i.d. bij is meegegeven vanuit de installateur waarop je je opwek kan zien?
Er staat een mooi zonnetje op de panelen en ik heb zojuist alle verbruikers uitgezet (inclusief CV, MV, gewoon echt alles). De meter geeft aan 0kWh bij het actuele vermogen (16.7). De +P is verdwenen maar er is geen -P te zien. Het enige wat bij de pijltjes staat is -Q (Blindvermogen van verbruiker naar netbeheerder).

Overigens geeft de meter ca 60W aan als actueel vermogen als alleen 'standby' apparaten aan staan. Zeg maar het van huis zijn scenario met alleen koelkast, CV, MV, vloerverwarming pomp (wel met temperatuur gestuurde pompschakelaar) enzovoorts.

[ Voor 10% gewijzigd door leecher op 21-06-2018 11:37 ]

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 00:01
Nou, dan werkt je PV systeem niet. Eerst controleren of de omvormer goed aangesloten is. Als dat in orde is dan panelen door (laten) meten.
Als je er geen verstand van hebt, vraag het een plaatselijk electro- of PV boer.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:35
En als het dan allemaal werkt is een losse kWh-meter tussen de omvormer laten monteren ook geen gek idee, dan kun je tenminste zien wat het spul bruto opwekt ipv. dat je maar moet gissen wat het op jaarbasis doet :)

• leecher
drielp schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 11:51:
Nou, dan werkt je PV systeem niet. Eerst controleren of de omvormer goed aangesloten is. Als dat in orde is dan panelen door (laten) meten.
Als je er geen verstand van hebt, vraag het een plaatselijk electro- of PV boer.
Ik heb gekeken en het lijkt netjes aangesloten in/achter het CV stopcontact en lasdoos bij de omvormer. Hier staat ook gewoon spanning op. Kan ik hieruit concluderen dat de omvormer niet in orde is? Deze is overigens handwarm.

• Stoofie
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 28-11 14:19
drielp schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 11:51:
Ik zou de aannemer bellen, bijna een jaar na oplevering heb je nog garantie.
Laat hem maar aantonen dat de installatie werkt...
Of je gaat zelf sleutelen, je komt erachter dat het niet goed is, belt de aannemer, en die zegt vervolgens: "sorry, maar u heeft er zelf aan gesleuteld, de garantie is vervallen".
FreshMaker schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 19:33:
Grappig dat jij het zo ziet
99% van de werklui die rondstappen in zo'n woning zien dat toch anders hoor
"staat niet op de kaart" overheen stappen, en doorlopen

Bij de bouw van mijn broertjes woning stond er een emmer met gips-smeer-meuk in de keuken.
Deze moest in de container, maar was door de smeerder vergeten
De 4 anderen die rondliepen braken regelmatig hun nek, maar meer dan een schopje opzij gebeurde er niet.
Grappig dat jij dat zó ziet ;)
Als ik alles op moet ruimen wat iemand anders "vergeten" is, heb ik daar hier op de bouw een complete dagtaak aan. Ik snap de ergernis over het feit dat niemand die emmer opruimt en ik zou dat zelf ook echt wel doen als het alleen om die emmer ging, feit is alleen dat er vaak heel veel mensen iets "vergeten" op te ruimen en gewoon laten liggen. Dat geldt speciaal de stukadoor, die wordt op de bouw niet voor niets "stukaspoor" of "muurvarken" genoemd...
Ik besef me overigens terdege dat er ook hele nette stucadoors rondlopen, maar die namen komen niet uit de lucht vallen...

[ Voor 0% gewijzigd door Stoofie op 21-06-2018 13:02 . Reden: typo ]

@Liander:Ja, ik snap dat jullie een probleem hebben, en nee, dat geeft jullie niet het recht ons op een ongeoorloofde manier geld af proberen te troggelen... Dank voor het crediteren van de onterechte factuur, nu de rest van Nederland nog...

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13:17
leecher schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 12:35:
[...]
Ik heb gekeken en het lijkt netjes aangesloten in/achter het CV stopcontact en lasdoos bij de omvormer. Hier staat ook gewoon spanning op. Kan ik hieruit concluderen dat de omvormer niet in orde is? Deze is overigens handwarm.
Er zit toch ook een status LED op de APS YC500i?
Wat laat die zien, rood of groen, knipperend om de x seconden?

• leecher
Rouske schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 13:21:
[...]

Er zit toch ook een status LED op de APS YC500i?
Wat laat die zien, rood of groen, knipperend om de x seconden?
Ik wist niet dat het apparaat uberhaupt een LED had want er brand namelijk helemaal niks :P

• basvn
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 15:08

basvn

Breezand - NHN

Ik heb dezelfde omvormer voor 2 panelen die ik op mijn schuurtje heb liggen, en je zou kunnen voelen of hij warm wordt. als het zonnetje er hier goed op staat, gaat hij snel tegen de 40+c° aan.

Als hij koud blijft, lijkt het mij dat hij niet is aangesloten

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

• leecher
@basvn

omvormers worden wel warm idd.

• basvn
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 15:08

basvn

Breezand - NHN

@leecher Dan denk ik dat hij wel gewoon is aangesloten, maar dat je sluimerverbruik hoger is, dan wat de panelen op wekken.

zoals al eerder aangegeven, zet zoveel mogelijk uit, en kijk of er dan 1 van je telwerken in de meterkast gaat lopen

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

• PvT.Arj
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 25-11 19:44
Als je iemand kent met een stroomtang, kun je deze wellicht om de aangesloten VD-(fase)draad klemmen en eens meten of er überhaupt stroom loopt vanaf de omvormer richting groepenkast?

@basvn Dat heeft de TS dus al gedaan.

Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:18

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Kan nog simpeler. Je kan bij de Gamma of Praxis energiemeters kopen ( EM600 of ELRO M12 uit mijn hoofd ) . Die registeren ipv verbruik ook opwek ( dus stroomrichting de andere kant op ).

Dan weet je meteen wat je PV panelen opwekken en of ze het doen. Getal op 0 betekent geen opbrengst en geen werkende zonnepanelen.

MEt de ELRO M12 werkt het sowieso. Mijn testopstelling paar jaar terug :)

YouTube: Soladin 600 inverter attached to 5 Isofoton I100/12 solarpanels

[ Voor 24% gewijzigd door mkleinman op 21-06-2018 14:05 ]

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 00:01
arjanpvt schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 14:00:
Als je iemand kent met een stroomtang, kun je deze wellicht om de aangesloten VD-(fase)draad klemmen en eens meten of er überhaupt stroom loopt vanaf de omvormer richting groepenkast?
Of even een stekker eraan zetten en een goedkope verbruiksmeter van de Hornbach er tussen.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

• _Piwi_
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 28-11 16:57
leecher schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 13:34:
[...]

Ik wist niet dat het apparaat uberhaupt een LED had want er brand namelijk helemaal niks :P
Dan zit er helemaal geen netspanning op denk ik ... anders heb je i.i.g. altijd een LED indicatie

• leecher
@_Piwi_ heb ik gemeten maar de lasdoos waar hij is aangesloten heeft gewoon netspanning. We hebben ons best gedaan maar ik zal de boel toch maar eens melden voor de garantie.

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13:17
@leecher AC los, DC los en dan DC weer aansluiten zou binnen 5 sec 3x groen moeten knipperen volgens de handleiding.
Ergens de handleiding van zoeken is toch wel het eerste wat je zou doen lijkt me als er problemen zijn :S

[ Voor 35% gewijzigd door Rouske op 22-06-2018 20:22 ]

Pagina: 1