Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Upbeat78
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 24-09 09:52
in mijn huis hangt een omvormer in de meterkast, bij zonnig weer wordt deze zeg maar heel erg warm (heet).

Ik wil alle andere hardware; sonos, NAS, (internet)router en misschien een switch ook in de meterkast kwijt. Daar komt het internet ook binnen.

Die omvormer wordt al warm genoeg, zonder dat andere hardware ook nog eens warmte gaat produceren. Met dat laatste had ik al ervaring, omdat ik het in een afgesloten kast had gestopt. In de zomertijd werd dat te heet. Heb toen gaten geboord in de kast en dat was voldoende. Maar de meterkast is een iets ander verhaal, met een hittebron erbij.

Ben al aan het internetten geweest voor praktische oplossingen, zoals een simpele fan met warmte meter.
Maar voldoet een beetje warmte verplaatsen?
Zal vermoedelijk nog een gat in de kast moeten maken om de lucht naar toe te sturen?

Dit is nog aardig ontgonnen terrein voor mij en de onbekendheid hoe dat nu werkt met warmte en koelen.

Zijn er nog andere oplossingen dan een fan?

Kon geen vergelijkbare topics vinden en ook op google nog weinig resultaten. Ik hoop dat iemand mij al eens voor is geweest met het koelen van een meterkast of vergelijkbaars.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ravefiend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 26-09 12:58

Ravefiend

Carpe diem!

Warme lucht stijgt, dus die moet weg kunnen uit de kast. Dat kan je bevorderen met één of meerdere ventilatoren en zorg ook dat er onderaan koudere lucht in kan. Het kan ook zinvol zijn om een extra fan op je omvormer zelf te zetten als de mogelijk is, kwestie van de warmte van die bron sneller in de kast zelf te krijgen.

[ Voor 8% gewijzigd door Ravefiend op 20-06-2018 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spawn666
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13-08 14:01
Ravefiend heeft gelijk. Ikzelf heb een pc met 20hdd's in de meterkast hangen. Ik heb een simpel roster aan de onderkant gemaakt en de bovenkant van de kast twee openingen voor twee grote (langzaam draaiende ventilatoren. Door de stijgende warme lucht heb je niet gek veel nodig. zolang je maar laag je koele lucht aan kan zuigen (zuigen hoeft niet eens) en boven er voor zorgt dat de warme lucht weg kan, dan zit je prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dec0de
  • Registratie: Oktober 2017
  • Niet online
Upbeat78 schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 15:56:
in mijn huis hangt een omvormer in de meterkast, bij zonnig weer wordt deze zeg maar heel erg warm (heet).

Ik wil alle andere hardware; sonos, NAS, (internet)router en misschien een switch ook in de meterkast kwijt. Daar komt het internet ook binnen.

Die omvormer wordt al warm genoeg, zonder dat andere hardware ook nog eens warmte gaat produceren. Met dat laatste had ik al ervaring, omdat ik het in een afgesloten kast had gestopt. In de zomertijd werd dat te heet. Heb toen gaten geboord in de kast en dat was voldoende. Maar de meterkast is een iets ander verhaal, met een hittebron erbij.

Ben al aan het internetten geweest voor praktische oplossingen, zoals een simpele fan met warmte meter.
Maar voldoet een beetje warmte verplaatsen?
Zal vermoedelijk nog een gat in de kast moeten maken om de lucht naar toe te sturen?

Dit is nog aardig ontgonnen terrein voor mij en de onbekendheid hoe dat nu werkt met warmte en koelen.

Kon geen vergelijkbare topics vinden en ook op google nog weinig resultaten. Ik hoop dat iemand mij al eens voor is geweest met het koelen van een meterkast of vergelijkbaars.
afhankelijk van de vorm van de omvormer en of je bereid bent om te modden, kun je een custom water blok maken voor de omvormer, en dan 2 slangen naar bijvoorbeeld de garage, of buiten, met beschermkap, dan heb je de warmte van de omvormer weg..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:48
Je kunt twee roosters in de deur plaatsen. Een rooster aan de onderzijde, en een rooster aan de bovenzijde. Ingang eventueel met filter.

Wanneer nodig, kun je een in-fan op het onderste rooster gebruiken.
Of een uit-fan aan de bovenzijde. Maar die zal je meer horen.

Als wij op het werk een paneel bouwen wat luchtkoeling nodig heeft dan heeft de kast fabrikant daar mogelijkheden voor.

Liander adviseert zelfs rooster.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Een fan zal niet nodig zijn.
Maak gebruik van Wikipedia: Convectie

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Upbeat78 schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 15:56:

Als je zoekt op de eisen waaraan een nieuwbouw meterkast moet voldoen, dan kom je al wat info tegen. Zo adviseren ze roosters in de deur.

Echter is een meterkast geen serverkast, rommelhok of opbergruimte. Dus eigenlijk is de 'juiste' oplossing het NIET plaatsen van de apparatuur.
Kijk ook even naar het plafond, sommige meterkasten hebben een houten plafond dat er zo uit kan. Dan kan de warmte ook (verder) weg.

Denk ook even na over waar de warmte heengaat. Als het hartje zomer is, dan wil je geen verwarming hebben loeien. Een uitgang naar buiten is dan misschien wel een betere investering. Een gat boren naar buiten met een net rooster is beter dan dadelijk een airco hebben loeien die weer al die warmte probeert weg te krijgen.
Misschien dat je kunt aansluiten op de mechanische ventilatie? (zit de wc naast de meterkast? Of de keuken?)

Misschien een foto van de meterkast en een situatieschets in het huis?
En is het jouw huis? Huur huis?

Sowieso de electronica laag ophangen. Uiteindelijk stijgt warmte op, dat scheelt weer iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-09 08:23

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Heeft je meterkast toevallig verbinding met de kruipruimte / staat 'ie boven de kruipruimte?
Kruipruimte is over het algemeen koel, als je daar koude lucht uit kunt halen en die richting meterkast kunt blazen, 'm daar afvoeren met een rooster oid, ben je denk ik al een heel eind.

Dat is de situatie hier. (Trapkast, recht boven de kruipruimte.)

Mijn omvormer staat er hier niet, wel mijn router, NAS, etc. Op dit moment heb ik alleen een rooster bovenin gemonteerd en het lijkt niet heel warm te worden, maar ik meet het niet. Mocht ik het toch niet vertrouwen, wil ik iets bouwen met PC ventilatoren, een PC fanregeling en een 12v LED voeding. Al dan niet aanzuigens vanuit de kruipruimte, al dan niet afzuigend door het rooster.

Met een PC fanregeling voorkom je al te veel herrie. :)

In de zomer hebben we niet echt last van de warmte en herrie die er uit komt, in de winter is juist het idee dat de gang een heel klein beetje verwarmd. Handig bijproduct van de spullen die er staan. (Het zal niet veel zijn maar als het dan toch stroom vreet en warmte genereert kun je dat maar beter een beetje nuttig inzetten door het je huis in te stoten.)
TheGhostInc schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 07:24:
[...]

Als je zoekt op de eisen waaraan een nieuwbouw meterkast moet voldoen, dan kom je al wat info tegen. Zo adviseren ze roosters in de deur.

Echter is een meterkast geen serverkast, rommelhok of opbergruimte. Dus eigenlijk is de 'juiste' oplossing het NIET plaatsen van de apparatuur.
Hier zit de groepenkast in de trapkast. Lijkt me sterk dat het niet de bedoeling is die ruimte enkel te gebruiken voor de groepenkast en de meters. Dat zou echt totaal zonde van de ruimte zijn.
Kijk ook even naar het plafond, sommige meterkasten hebben een houten plafond dat er zo uit kan. Dan kan de warmte ook (verder) weg.
Dat was hier ook zo. Scheelt ook nog eens een bak ruimte. Plafond d'r uit, rooster d'r boven. Extra plek voor apparatuur én een betere plek voor het rooster. (hoger)
Denk ook even na over waar de warmte heengaat. Als het hartje zomer is, dan wil je geen verwarming hebben loeien. Een uitgang naar buiten is dan misschien wel een betere investering. Een gat boren naar buiten met een net rooster is beter dan dadelijk een airco hebben loeien die weer al die warmte probeert weg te krijgen.
Misschien dat je kunt aansluiten op de mechanische ventilatie? (zit de wc naast de meterkast? Of de keuken?)

Misschien een foto van de meterkast en een situatieschets in het huis?
En is het jouw huis? Huur huis?

Sowieso de electronica laag ophangen. Uiteindelijk stijgt warmte op, dat scheelt weer iets.
Of het rooster hoog. Hier hangt de apparatuur vrij hoog maar zit het rooster daar boven.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Pagina: 1