Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scraxxy
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 11-07-2024

Scraxxy

/dev/null/

Topicstarter
Hi Tweakers,
Ik zit nu ongeveer een maand bij een detacheerder, vooralsnog in een proefperiode, en ben bij een erg leuk bedrijf geplaatst, derhalve willen die mij nu intern al een contract aanbieden maar ik ben bang dat ik dan mogelijk contract breuk pleeg vanwege een mogelijk relatiebeding, aangezien dat wel is opgenomen in het contract bij mijn detacheerder.

Heeft iemand hier ervaring mee? Zou ik dit door beide werkgevers moeten laten uitvechten?

Ik ben zeker niet iemand die van job naar job door hopt maar ik mis een beetje de klik bij mijn huidige werkgever.

[ Voor 20% gewijzigd door Scraxxy op 21-06-2018 12:21 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:08
Alles is mogelijk natuurlijk, maar waarom ben je bij de detacheerder in dienst getreden en waarom vind je na een maand je opdracht al zó leuk dat je daar in dienst wilt?
Puur toeval of heb je dan in den beginne niet goed nagedacht over je overstap naar een detacheerder?

Verder zou ik je contract er op na zien en kijken wat daar in staat. Staat daar iets genoemd over een relatiebeding dan goed uitzoeken hoe/wat en vervolgens je opdrachtgever het laten uitvechten met jou opdrachtgever. Komen zij eruit kun jij daarna gaan onderhandelen over jou arbeidsvoorwaarden.

Maar alsnog, ik vind het bijzonder zo na een maand...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-09 18:22

Standeman

Prutser 1e klasse

Ik zou er maar van uitgaan dat het relatiebeding gewoon standhoud voor een rechter incl de boetebepalingen. De gemiddelde detacheerder heeft dat redelijk goed dichtgespijkerd.

Dus als de klant echt jou in dienst wil hebben, moeten er nieuwe afspraken gemaakt worden tussen jou, je werkgever en de klant. Dat zal voornamelijk een discussie zijn waar jij zelf niet zo veel in bij te dragen hebt.

Bedenk ook wat voor signaal je afgeeft indien de onderhandelingen niet lukken of ze er helemaal niet aan willen beginnen. Ik kan me voorstellen dat je werkgever not amused is.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3clectic
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 05-09 20:32
Ik kan me best voorstellen dat iemand bij een klant in dienst wil als het daar bevalt en de doorgroeimogelijkheden goed zijn.

Ik was ongeveer 2 jaar in dienst bij een detacheerder en zat 3 maanden bij een klant toen me daar werd gevraagd of ik in dienst wilde komen. Voor mij speelde (veel) hoger salaris, korte reistijd en doorgroeimogelijkheden mee.

Ik heb het uiteindelijk bij mijn manager neergelegd, waarna deze met de klant in gesprek zijn gegaan. Uiteindelijk hebben ze geloof ik een deel van de opleidingskosten moeten betalen en hebben ze een andere collega op een ander project gezet bij de klant waardoor ik mocht overgaan.

Zorg dat je een concreet aanbod op papier hebt voordat je het gaat melden. Als je echter pas één maand in dienst bent en je gaat dan al over, geeft dit waarschijnlijk wel een slecht (wispelturig) beeld.

Ryzen 9 5900x | RTX 3080 FE | ASUS B550M PLUS | G.Skill Neo 32 GB CL16 @ 3600 MHz | Corsair 280x | Samsung 980 500 GB NVMe | Samsung 870 1 TB SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Iploco
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 26-09-2023
Zelf geen ervaring en de vragen van B-Real hierboven vind ik terecht, maar voor zover ik weet zou het juridisch gezien wel moeten kunnen. Uit de WAADI (http://wetten.overheid.nl/BWBR0009616/2018-01-01): de werkgever mag de werknemer geen belemmeringen opwerpen om na de ter beschikking stelling bij de opdrachtgever in dienst te treden (Artikel 9a, belemmeringsbeding).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

Geldt dat beding wel als je het contract ontbindt binnen de proeftijd??

d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flitzer
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Het gaat hier niet om een relatiebeding maar om een concurrentiebeding. Niet iedere werkgever heeft een concurrentiebeding, dus kijk het contract na. Soms staat het contract tussen werkgever en klant dit gewoon niet toe, wat meestal financieel afgehandeld kan worden, maar mag je zelf overstappen als er geen concurrentiebeding is.
Ook bij opstappen in proefperiode blijft het concurrentiebeding van kracht, zeker als je zelf overstapt.
Een gesprek aangaan met je werkgever kan natuurlijk nooit kwaad. Bij goede klanten is er meestal wel iets te regelen, meestal in combinatie met een compensatie zoals bijvoorbeeld een aantal maanden inhuren.

[ Voor 14% gewijzigd door Flitzer op 20-06-2018 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luit
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Is het relatiebeding niet iets tussen de werkgevers? Wat heb je hier als werknemer mee van doen en welk risico loop je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:04

Sarcasm is my superpower! What's yours?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Casual Ruud
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
Dit dus.

Daarnaast geef je bijzonder weinig info. In hoeverre jij een beding (relatie of concurrentiebeding) als bedoelt in 7:653 BW in je arbeidsovereenkomst hebt, kan mogelijk nogal van belang zijn. Ik verwacht dat het beding nietig zal zijn (zie de aanpassing door de Wet Werk en Zekerheid) maar zonder die info kan niemand jou hierover adviseren.

Dit geldt ook ten aanzien van het beding tussen jouw werkgever en de inlener.

Ik verwacht echter dat dit wel bespreekbaar zal zijn want jouw werkgever wil de inlener ook niet als klant kwijt (gok ik). Hierover zijn mogelijk al vaste afspraken gemaakt zelfs.

Ik neem aan dat je niet de eerste bent die deze weg wil bewandelen.

Verder vind ik het ook wel vreemd dat je na een maand al zeker weet dat de inlener een goede stap is. Volgens mij is net de charme / doel van op detacheringsbasis werken dat je ervaring op doet en een netwerk opbouwt bij diverse organisaties. Maar goed dat weet je zelf het best.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
Scraxxy schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 15:46:
Hi Tweakers,
Ik zit nu ongeveer een maand bij een detacheerder, vooralsnog in een proefperiode, en ben bij een erg leuk bedrijf geplaatst, derhalve willen die mij die intern een contract aanbieden maar ik ben bang dat ik dan mogelijk contract breuk pleeg vanwege een mogelijk relatiebeding, aangezien dat wel is opgenomen in het contract bij mijn detacheerder.
Het probleem is niet het relatiebeding (dat houdt geen stand meer tegenwoordig tussen detacheerders en klanten) maar dat er waarschijnlijk ook een boeteclausule in het contract tussen je werkgever en de klant staat. En aangezien dat business to business is, heeft een rechter daar weining mee te maken.

Als die klant je een contract aan wil bieden zullen ze dit soort zaken dus moeten gaan regelen. Veel detacheerders laten dit wel afkopen, maar ik denk dat ze in dit geval hier niet in mee willen werken. Je 'klant' misbruikt een detacheerder gewoon als recruitment bureau.
Flitzer schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 17:44:
Bij goede klanten is er meestal wel iets te regelen
Een klant die al binnen een maand mensen zelf contracten aan gaat bieden worden over het algemeen niet beschouwd als 'goede' klant. Veel detacheerders willen hier hoe dan ook al niet aan meewerken, laat staan als een klant ze gebruikt als recruiter.

[ Voor 16% gewijzigd door Hydra op 21-06-2018 08:31 ]

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

[...] is het dus [maar] de vraag welk belang de oude werkgever heeft bij het handhaven van een concurrentiebeding.

De meeste werkgevers zullen er bij een ontslag in de proeftijd weinig moeite mee hebben om het concurrentiebeding te laten vervallen, zeker als het de werkgever is die het initiatief tot het ontslag genomen heeft.

Is uw werkgever echter niet van plan om een streep door het concurrentiebeding te halen, dan maakt u een goede kans om bij de rechter alsnog uw gelijk te halen. [...]
Bron: linkje van @Flitzer

d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scraxxy
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 11-07-2024

Scraxxy

/dev/null/

Topicstarter
Bedankt voor alle reacties en input.

Ik snap zeker dat mijn post vragen doet oproepen wat betreft mijn keuzes en handelen, maar ik hoop dat jullie ook begrijpen dat ik niet alles tot in detail kan beschrijven.
Uiteindelijk komt het er op neer dat ik mij enorm heb verkeken en dat ik liever "permanent" voor een bedrijf werk dan dat ik her en der word geplaatst. Dus simpelweg een misser die ik zelf heb veroorzaakt.
Natuurlijk ga ik proberen alles zo netjes mogelijk af te sluiten en mijn nieuwe werkgever is bereid daar bij te helpen.

[ Voor 7% gewijzigd door Scraxxy op 21-06-2018 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-09 14:44
Scraxxy schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 12:33:
Bedankt voor alle reacties en input.

Ik snap zeker dat mijn post vragen doet oproepen wat betreft mijn keuzes en handelen, maar ik hoop dat jullie ook begrijpen dat ik niet alles tot in detail kan beschrijven.
Uiteindelijk komt het er op neer dat ik mij enorm heb verkeken en dat ik liever "permanent" voor een bedrijf werk dan dat ik her en der word geplaatst. Dus simpelweg een misser die ik zelf heb veroorzaakt.
Natuurlijk ga ik proberen alles zo netjes mogelijk af te sluiten en mijn nieuwe werkgever is bereid daar bij te helpen.
Je moet de klant van de detacheerder (jouw potentiele nieuwe werkgever) gewoon contact laten opnemen met de detacheerder (jouw huidge werkgever). Dan kunnen zij onderling een vergoeding voor overname afspreken.

Voordat die gesprekken beginnen moet je uiteraard wél de contactonderhandlingen met de potentiele nieuwe werkgever afronden.

Heb je trouwens een lease-auto van de detacheerder?

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos Werkloos
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22-09 15:20
Na een maand bij de klant in dienst komen is wel heel erg vroeg. Kijk het nog (minstens) een half jaar aan. Het is voor zowel jou als je opdrachtgever nog te vroeg om te weten in hoeverre het van beide kanten bevalt, dus dan is het voor beide partijen veiliger om het voorlopig nog bij detachering te houden. Bovendien maken jij en je opdrachtgever zo een erg slechte indruk bij je werkgever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Family Guy
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 22-09 15:59

Family Guy

Pow! Right in the kisser!

Je kunt in je proefperiode toch gewoon aangeven het alsnog niet eens te zijn met je contract, en deze per direct op wil zeggen? Dan kan daar in staan wat er ook staat, maar niet rechtsgeldig is niet rechtsgeldig lijkt me.

Steam ID = Ackerfiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Ga geen domme spelletjes spelen, straks bevalt het toch niet en sta je mooi te kijken. Wat al eerder gezegd is, is 4 weken wel erg kort om dit te beslissen.
Als je er echt een contract wil, zou ik netjes je huidige werkgever en waar je nu geplaatst bent het samen uit laten vechten.

Wat is een relatiebeding ? => https://www.judex.nl/rech...wat-is-een-relatiebeding/

[ Voor 19% gewijzigd door Hackus op 21-06-2018 18:59 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Pagina: 1