Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lars891
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 29-07-2020
Beste leden,

Ik heb een vraag over een formule voor een meerjaren onderhoudsplanning.

In een meerjaren onderhoudsplanning wil ik een vervangingsmoment bepalen in een bepaald jaar. Wanneer de theoretische levensduur eindig in 2019 dan wil ik dat dit vervolgens in dat jaar gepland wordt.

Maar naast het bovenstaande wil ik ook de herstelwerkzaamheden gepland hebben in bepaald jaar. (wanneer beide gepland staan in het zelfde jaar, dan wil ik dat de vervangingsbedrag wordt aangehouden.)

Hiervoor heb ik de onderstaande formule gemaakt.

=ALS($BA6=BG$5;$BD6*$F6;ALS($BB6=BG$5;$BC6;""))

Hierin is:
$BA6 - Vervangingsjaar
BG$5 - Planjaar
$BD6 - eindheidprijs van de vervangen installatie
$F6 - Vervangingsbedrag
$BB6 - Datum herstelwerkzaamheden
BG$5 - Planjaar
$BC6; - Herstelkosten

Nu werkt in principe de formule wel, maar niet geheel naar mijn wensen. Als ik bijvoorbeeld geen bedrag heb ingevuld bij eenheidsprijs, dan geeft hij toch in de planning aan dat er een vervanging gepland staat middels een € teken. Dit zit hem denk ik omdat ik de ALS functie niet geheel juist heb gebruikt.

Hoe moet ik nu de formule gaan opzetten om ervoor te zorgen dat ik de € teken niet in de planning krijg, maar gewoon een lege cel wanneer ik geen vervangingsbedrag heb aangegeven?

Alvast bedankt voor de moeite!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flimovic
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10-09 22:36

Flimovic

PC Gamer / BBQ-liefhebber

Iets van:

=ALS($F6>0;ALS($BA6=BG$5;$BD6*$F6;ALS($BB6=BG$5;$BC6;""));"")

Steam/Discord: Flimovic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online

dragonhaertt

@_'.'

Je zou ook met conditionele opmaak de cel text wit kunnen maken als de waarde 0 is. Dan behoud je wel het getal 0, maar is hij niet zichtbaar.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lars891
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 29-07-2020
Flimovic schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 15:34:
Iets van:

=ALS($F6>0;ALS($BA6=BG$5;$BD6*$F6;ALS($BB6=BG$5;$BC6;""));"")
Bedankt voor de feedback, maar werkt nog niet helemaal. In jou formule geef jij aan dat wanneer geen prijs voor vervanging is opgegeven, dan moet hij niets weergeven. Hij geeft dus ook geen herstelwerkzaamheden weer.

Dus met andere woorden wil ik graag in mijn formule verwerken: OF een vervangingsbedrag, OF een bedrag voor herstelwerkzaamheden, wanneer beide is aangegeven dan vervangingsbedrag aanhouden. Wanneer geen vervangingsbedrag en herstelbedrag is opgegeven, dan cel leeg houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flimovic
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10-09 22:36

Flimovic

PC Gamer / BBQ-liefhebber

Lars891 schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 15:51:
[...]

Bedankt voor de feedback, maar werkt nog niet helemaal. In jou formule geef jij aan dat wanneer geen prijs voor vervanging is opgegeven, dan moet hij niets weergeven. Hij geeft dus ook geen herstelwerkzaamheden weer.

Dus met andere woorden wil ik graag in mijn formule verwerken: OF een vervangingsbedrag, OF een bedrag voor herstelwerkzaamheden, wanneer beide is aangegeven dan vervangingsbedrag aanhouden. Wanneer geen vervangingsbedrag en herstelbedrag is opgegeven, dan cel leeg houden.
Je hebt ook gewoon een OF en een EN functie in Excel, dus volgens mij kan je gewoon een logisch statement maken met alle voorwaarden die je hier schetst.

Steam/Discord: Flimovic