Linux tunen / sneller maken ?

Pagina: 1
Acties:
  • 150 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• JVaags
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-01-2025

JVaags

Je voelt je beter in een 504

Topicstarter
Goededag tweakers,

Laatst zag ik in een posting hier dat je met hdparm je harde schijf goed in kunt stellen in Linux (32 bit en multisector read). Dat heb ik gedaan en toen was in 1 keer mijn systeem stukken sneller 8-)

Nu vroeg ik mij af: zijn er nog andere truckjes waarmee je een linux systeem sneller kunt maken?

• p_m
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

p_m

Ahh... dat hoeft toch niet! :)
(als je gewend bent aan Win)

Putting the bit in Biton since 1997

• morphje
  • Laatst online: 06-08 11:40

morphje

let's all love lain

Helaas werden mijn harde schijfjes daar niet echt sneller van.

Bij mij was het meer nodig om me kernel te patchen en de juiste kernel drivers voor mijn IDE spul aan te zetten (en de rest eruit te slopen)

in je man hdparm staat alle info die je nodig hebt, maar pas op met sommige instellingen, sommige kunnen dus daadwerkelijk je HD naar god helpen.

Mijn HD's gingen wel van ong, 5 MB/sec naar 18 MB/sec na het patchen van me kernel en een beetje klooien met hdparm. 14 MB/sec na patchen 18 MB/sec na hdparm :9~ (me snelste schijf dan he.. wd 20 gig 7200 rpm)

Nou kan ie sneller, maar ik ga binnenkort even babbelen met een hdparm-god.

Verwijderd

Op dinsdag 17 juli 2001 12:25 schreef JVaags het volgende:

Nu vroeg ik mij af: zijn er nog andere truckjes waarmee je een linux systeem sneller kunt maken?
Die zijn er inderdaad genoeg. En als je ze allemaal kent dan hoef je nooit meer te RTFM'en >:)

Enkele tips vooruit dan maar:
* rm -fr /**gnome**
* rm -fr /**kde**
* gebruik, als je zo nodig X moet gebruiken, blackbox, icewm, windowmanager, whatever
* gebruik voor de rest de console
* ga je kernel tweaken
* ga je startup scripts en environments eens opschonen (apache tijdens startup op mijn laptop is *echt* niet nodig)
* kill onnodige background processes/daemons (als die er na startup-cleanup nog zijn)
* RTFM
* sit down, relax and enjoy

:D

Verwijderd

als je kijkt op www.linux.com hebbie daar ergens een topic tuning...check maar eens.

• Niek
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-07 11:42

Niek

f.k.a. The_Surfer

Hier staat ook een stukje over het tweaken van oa Harddisk, XFree, PPP, IRQ, enz.

À vaincre sans péril, on triomphe sans gloire - Pierre Corneille

• JVaags

JVaags

Topicstarter
Ik internet nog met een modem en ik zie dat als je mtu 576 mru 576 aangeeft in het bestand /etc/ppp/options dat je verbinding sneller zou worden :?

Kan iemand precies vertellen wat ik hier nu aanpas?

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Een eigen kernel compilen met alleen de dingen die je zelf nodig denkt te hebben :)

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-08 12:09

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Op woensdag 18 juli 2001 10:57 schreef JVaags het volgende:
Ik internet nog met een modem en ik zie dat als je mtu 576 mru 576 aangeeft in het bestand /etc/ppp/options dat je verbinding sneller zou worden :?

Kan iemand precies vertellen wat ik hier nu aanpas?
Dat is je pakketgroote, nu kies je ervoor om de kleinste grootte voor een pakket te nemen die ( std. ) mogelijk is voor PPP. Dit is dus snelle pings en als je corrupte data hebt sneller overnieuw het nieuwe pakket binnen.

Je kan ook je MTU & MRU op 1500 zetten en dat is de grootste. Dit soort instellingen is een beetje passen en meten maar als je er even mee stoeit moet je er wel uitkomen

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

• JVaags

JVaags

Topicstarter
En wat is de standaard waarde?

• morphje

morphje

let's all love lain

die 576 is standaard waarde.

Ik zou hem daar gewoon ophouden, aangezien je ISP daar op ingestelt is (hoogstwaarschijnlijk)

Je zend pakketen uit op de grote die uit handshaking is bepaald. Indien jouw ingestelde pakketgrootte te groot is meot er gefragmenteerd worden. Indien dit het geval is kan het zijn dat er pakketjes met het laatste stukje fragment van een totaal pakket de deur uitgaat. Dit in een volledig groot pakket

In feite is het dan dus databit verspilling.

Hou hem voor je modem maar lekker op 576. Mocht je nou bv een kabel modem hebben, dan kan het interessant zijn om je MTu aan te passen.

Verwijderd

Na wat gekloot met hdparm ging ie van +- 2MB per seconde naar +-11 MB per seconde. Is dit trouwens snel voor een 5.1 GB 5400 rpm (Quantum Fireball)?

Verwijderd

Kijk anders eens bij OpenNA.
Zij hebben een boek uitgegeven over Securing and Optimizing Linux.
Inmiddels hebben ze versie 2.0 al beschikbaar, ook in .pdf-formaat :Y) alleen moet je daar ook wel voor betalen (was iets van US$ 9,50 geloof ik)
Maar als je niets wilt betalen voor het boek mag je ook de oude versie (1.3) hier gratis downloaden.
Vergis je niet, want het boek van versie 1.3 bestaat uit zo'n 486 pagina's.
En versie 2.0 uit 856 pagina's.
Maar je kan wel een goed idee krijgen waar je allemaal kan tunen en waar je je beveiliging moet aanscherpen.
Ik kan alleen maar zeggen een echte aanrader!
Van versie 2.0 is de pdf beveiligd met een wachtwoord, maar ik zou zeggen ga niet lopen klooien om dat wachtwoord en betaal er gewoon voor!
Die US$ 9,50 is het dubbel en dwars waard!
[update]
Mmmm, kan zo ff niet vinden waar je de downloadable versie kan bestellen.
Wel leveren ze gratis de pdf-formaat bij wanneer je de papieren versie besteld US$ 49,50
[/update]

• morphje

morphje

let's all love lain

Op woensdag 18 juli 2001 15:25 schreef wVm het volgende:
Na wat gekloot met hdparm ging ie van +- 2MB per seconde naar +-11 MB per seconde. Is dit trouwens snel voor een 5.1 GB 5400 rpm (Quantum Fireball)?
Dat is voor dat oude beesie zeer redelijk moet ik zeggen. Met mijn seagate 6,5 kreeg ik er maar 9 MB/sec uit geloof ik. Okee me systeem was nog niet genoeg getweaked. helaas (gelukkig) is me hd overleden.

Me 7200 rpm schijfjes /ha(alde|len)/ resp. 15MB/sec en 18-19 MB/sec

• xantos
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
hdparm -Tt /dev/hda werkt niet bij mij :'(

/dev/hda:
read() hit EOF - device too small
Timing buffered disk reads: read() hit EOF - device too small

Moet ik dit per partitie doen?

Dus:
hdparm -Tt /dev/sda6
hdparm -Tt /dev/sda7
etc..?

Trouwens op een andere pc werkt het overigens wel!

• deadinspace
  • Laatst online: 12:56

deadinspace

The what goes where now?

Op woensdag 18 juli 2001 18:09 schreef xantos het volgende:
hdparm -Tt /dev/hda werkt niet bij mij :'(

/dev/hda:
read() hit EOF - device too small
Timing buffered disk reads: read() hit EOF - device too small
Die foutmelding doet mij bijna denken dat die HD te klein is om de read test uit te voeren. hdparm leest gewoon 64meg aan een stuk, en als je HD kleiner is dan 64meg, zal dat wel problemen geven. Maar het lijkt me eigenlijk sterk dat je HD zo klein is.
Moet ik dit per partitie doen?

Dus:
hdparm -Tt /dev/sda6
hdparm -Tt /dev/sda7
etc..?
Nope, je moet een HD opgeven (dus hda, hdb, sda, enz), en geen partitities. Alle partitities op een HD zouden toch even snel moeten zijn.

Verwijderd

Kijk hiervoor ook op:

http://linuxperf.nl.linux.org/

Een pagina over performance-tuning onder
Linux, zal de (schaarse) tweakers onder
ons wellicht aanspreken...

• Papillon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-08 14:18

Papillon

Spring 's in the Air...

Op dinsdag 17 juli 2001 12:25 schreef JVaags het volgende:
Wellicht zijn er wel enkele sites met algemene tweaks (om het maar zo uit te drukken) veelal is het handig uit te zoeken hoe iets performt en waarom het zo performt. Op die manier weet je ook wat er moet gebeuren een betere perfomance te halen. Ben je veel met fileserving bezig, dan zul je heel andere performace tweaks moeten doen dan als je aan application service doet.

F u cn rd ths, u mght hv a gd jb n cmptr prgmmng.

• JVaags

JVaags

Topicstarter
Ik heb hier net een 386DX binnen gekregen en daar wilde ik toch al zo wie zo Linux op installeren om het 1 en ander te testen >:) ik denk aan kernel recompileren en soort gelijke dingen.

Mijn huidige testmachine heeft nu zo'n belangrijke rol gekregen dat ik hem niet meer kan missen :) Samba, MasqServer en Apache zijn niet meer te missen voor mij en me'n familieleden.

• Wirf
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-08 17:51
Linux tunen..

eeh, laatste kernel nemen natuurlijk, die goed optimaliseren.

dan alles recompilen met pgcc (zoek maar op freshmeat ofzo)
en hdparm is ook erg handig natuurlijk (ik haal 33 mb/s :) (raid0) )

Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!

• TriLithium
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16-08 16:12

TriLithium

7800Wp E/W + 7.5 kW Ecodan

wat is eigenlijk de vervanging in FreeBSD voor hdparm???
Pagina: 1