Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuttel
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 04-07 14:57
Hallo hallo,

Ik heb te horen gekregen dat ik voor een baan bij de rijksoverheid op als het goed is een laatste gesprek mag komen met het hoofdmanagement en iemand van P&O. Als alles goed loopt verwacht ik dus een aanbod, maar ik vraag me af of ik als starter hier ook een beetje een onderhandelingspositie in heb of braaf (en tevreden) ja-knik met wat me voorgeschoteld wordt.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Ik ben dus eigenlijk zeer tevreden met het te verwachten aanbod, maar ik ben toch wel benieuwd naar andere ervaringen als starters (bij de rijksoverheid) wat betreft salarisonderhandelingen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18:36
Je kunt proberen om er een paar treden bij te onderhandelen in de functieschaal waar je ingeschaald wordt. Schaal 11 in dit geval. Maar als starter is 3083 o.b.v 36 uur natuurlijk gewoon goed. Ik zou zeggen probeer in te stromen in trede 2/3 van schaal 11 dan heb je het goed gedaan denk ik qua onderhandelen.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik2B
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:19
Ik werk zelf bij de overheid en toen ik in dienst kwam was er een klein beetje ruimte voor onder handelen (lees 1 a 2 tredes)

Maar is dit niet je eind schaal waarin je terecht gaat komen? meestal krijg je te maken met een aan loop schaal. en die is meestal 1 lager?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk91
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 17-09-2024
Hoe lang zou je dit werk willen doen? Qua onderhandelingsruimte kan je een paar treden omhoog proberen te komen binnen schaal 11, wat voordelig is als je dit werk voor langere tijd zou willen blijven doen (lees: salaris blijft langer doorgroeien tot de cap binnen schaal 11 bereikt is).
Als je denkt deze functie maar 2-3 jaar te willen doen kan je er wellicht voor kiezen om in te zetten op schaal 10, maar een trede bovenin de schaal, waardoor je op de korte termijn onder de streep beter uitkomt.

Uit mijn eigen ervaring in overheidsland (weliswaar niet bij het Rijk) weet ik dat er ook hier gewoon onderhandelingsruimte is, dus ga zeker voor meer dan het eerste aanbod!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Er is zeker onderhandelingsruimte bij de overheid. Als zei nee zeggen kan jij nog altijd wel de baan accepteren. Wel zou ik proberen aan te geven waarom jij denkt dat ze je 1 a 2 treetjes hoger moeten inschalen.

Je zou het kunnen gooien op ik werk langer tijdens mijn studie en heb daarom deze nuttige kennis en zie mijzelf daarom niet meer als een starter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03 20:56

qadn

Pinnacle of Perversion

Direct een schaal 11 functie is gewoon al heel prima, daar is niets op af te dingen.
Dat wil niet zeggen dat je het niet kan proberen, dat kan bij de overheid geen kwaad (voordeel van een grote bureaucratie).

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19:04
Ik zou 4k vragen, nee heb je ja kun je krijgen. Of ze gaan dan op 3,5k zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-07 14:40
Het Fantoom schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 17:29:
Ik zou 4k vragen, nee heb je ja kun je krijgen. Of ze gaan dan op 3,5k zitten.
Niet waarschijnlijk. Zeker voor een student-af is 3k niet gek, en dat weten ze best. Bovendien overheid, dus de wet bakent hier meer af dan privaat. Misschien een treetje.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDudez
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 06-07 09:43

TheDudez

Usenet stofzuiger!

1a 2 periodiek hoger gaan zitten is wel te doen bij de overheid.

Usenet handleidingen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:27

ZieMaar!

Moderator General Chat
Ik ken de overheid niet, maar ik kan geen enkele reden bedenken waarom ik een starter hoger in de schaal zou laten beginnen. Proberen kan altijd maar ik zou er niet teveel van verwachten. 4K vragen zou bij mij einde van de onderhandeling zijn, er zijn genoeg starters...

Goede leidinggevenden proberen de balans in het team goed te laten zijn, ook qua salaris. Daar hoort bij dat starters zonder werkervaring gewoon aan het begin van de schaal zitten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:36

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

* Thijsmans rijksambtenaar :)

Schaal 11 is niet de eerste WO-schaal, dat is schaal 10. Een schaal 11 startersfunctie is dus al best luxe. Ter vergelijking: ik ken mensen die gepromoveerd zijn en daarna ook in schaal 11 begonnen. Werken voor de overheid doe je nu eenmaal niet om snel rijk te worden. De secundaire voorwaarden zijn dan wel weer prima (betaald ouderschapsverlof, volledige reiskostenvergoeding).

Natuurlijk kun je proberen er een trede bij te krijgen, een trede ruimte is er vaak wel, mits je daarvoor ook echt een goed verhaal hebt. Op FunctiegebouwRijksoverheid.nl zie je per functiegroep wat de bevorderingscriteria zijn; daar kun je dus je onderbouwing op baseren. Maar bedenk je ook dat tegenover een hogere instaptrede een scherpere beoordeling staat: je krijgt immers meer betaald omdat men meer van je verwacht, niet omdat je zo goed kunt onderhandelen. Voldoe je niet aan deze hogere verwachtingen, dan zal je tijdelijke aanstelling niet worden verlengd of omgezet in een vaste.

Overigens wordt er (weer) onderhandeld over een nieuwe CAO over 2018. Die wordt met terugwerkende kracht van kracht (als men eruit komt). Dan volgt een herberekening van het loon, dus sowieso zit er nog iets in de lijn :)

@Het Fantoom 4k is schaal 11, trede 6 (€ 3.967,85). Verwachten dat je van 11-0 gewoon even 11-6 (of zelfs 11-3, € 3.560,57) maakt... Succes :Y)

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 04-07 11:33

Bezulba

Formerly known as Eendje

Ik ben 8 jaar geleden in dienst getreden van de gemeente Amsterdam en kreeg gelijk een aanbod op de hoogste trede in schaal 8 vanwege mijn werkervaring etc. Dus hoger binnenkomen is zeker mogelijk!

Helaas zit ik dus ook al 8 jaar op die hoogste trede zonder verhoging.. maar goed, dat is een ander verhaal :)

Zoals met alle banen, nee heb je, ja kan je krijgen. Ga een beetje hoog zitten, dan zullen zij een tegenbod doen en dan kom je waarschijnlijk in het midden uit.

blup

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
@Bezulba jij had werkervaring. Dat is in mijn ogen echt een ander verhaal. Dat betekent niet dat je het niet kan proberen, maar wees je wel bewust van je situatie.

Sowieso moet je als starter kiezen voor iets wat echt goed voor je carrière en ontwikkeling is. Geld verdienen komt later wel, zeker als je echt goed bent. Dat gaat echt niet om die paar tientjes nu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snmght
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 06-07 09:42

snmght

imho dan he

Hoi TS: als HRM-er die ook salarisgesprekken doet bij semi-overheid zou ik je adviseren om het te proberen. Je bent waarschijnlijk aangenomen omdat de baan in het verlengde ligt van je opleiding, daar hoef je het in dat gesprek dan ook niet uitgebreid over te hebben maar je kunt juist wel focussen op de dingen die jou extra interessant maken t.o.v. een andere starter (die dus wel onderaan 11 zou beginnen), namelijk de projecten en bijbanen die je aangeeft. Maar overspeel je hand niet, daar kun je ook een bepaalde indruk mee wekken of in het slechtste geval vriendelijk bedankt worden voor je sollicitatie. Ik zou zelf inzetten op 11.2, als het dat wordt: hartstikke mooi! 11.1, ook mooi - je geeft immers aan dat 11.0 eigenlijk al gewoon goed is.

Succes!

Well ain't that just fucking fairies and dancing dildos, eh?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dhrax
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:18

Dhrax

Prog Lord

Je hebt niks te onderhandelen ;)

Je komt net van school af en je hebt geen ervaring. Laat eerst maar eens zien wat je kunt voordat je met salaris onderhandelingen bezig gaat. Daar is sowieso weinig ruimte in bij het Rijk.

Als je goed bent in wat je doet, dan komen dergelijke zaken later wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 289295

Er is een periode geweest, lang geleden, waar sommige onderdelen van de rijksoverheid in hun begroting het maximum van een schaal opnamen, ook voor medewerkers die daar nog lang niet aan zaten. Toen was er soms wel ruimte voor onderhandelingen. Dat is allang niet meer zo. Zoals eerder gezegd, startersschaal voor WO-afgestudeerden is meestal 10 dus binnenkomen op 11 is al heel mooi. Ik denk dat je onderhandelingsruimte eerder zit in bijvoorbeeld reistijd wel/niet als werktijd beschouwen/gebruiken dan dat je er honderden euro's bij kunt lullen. Je kunt proberen om een paar treden hoger in te schalen maar aangezien je hierover al advies komt vragen op een forum geef ik je weinig kans tegenover een doorgewinterde HRM-medewerker. Die pakt namelijk het standaard inschalingsinstrument erbij, en die gaat tellen: starterssalaris, aantal jaren werkervaring is ongeveer een trede per jaar, en dan komt hij of zij inderdaad op 11-0 uit. Moet jij een heel sterk verhaal hebben willen ze voor jou van de norm afwijken.

Volgens mij moet je gewoon blij zijn met een onwijs mooi starterssalaris inc. de hele goede secundaire arbeidsvoorwaarden die de rijksoverheid biedt. Vergeet de enorme berg aan vakantieuren die je krijgt niet bijvoorbeeld, die je ook nog eens kunt opplussen door voor de 40-bij-38-uur variant te kiezen. Doorgroeimogelijkheden zijn er ook heel veel, zie dat eerder genoemde functiegebouw rijk.

[ Voor 0% gewijzigd door Anoniem: 289295 op 22-06-2018 09:11 . Reden: typo ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UTADDICT
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 05-07 11:12

UTADDICT

NERF

Accepteren en na een (succesvol) jaar onderhandelen. 3K voor iemand die net van school komt zonder ervaring (bijzaken naast je studie zijn een pre, maar niet perse ervaring in een groot orgaan als de overheid) is een riant startsalaris.

PSN: utaddict1988 || Guardian Down NL is nu NERF || Diablo 3 account

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snmght

snmght

imho dan he

Dhrax schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 08:56:

Je komt net van school af en je hebt geen ervaring. Laat eerst maar eens zien wat je kunt voordat je met salaris onderhandelingen bezig gaat. Daar is sowieso weinig ruimte in bij het Rijk.

Hij geeft aan dat hij extra-curriculaire activiteiten verricht heeft. Ik ga er gemakshalve van uit dat hij voldoet aan de functie-eisen voor de baan waar het om gaat. Nu hij extra-curriculaire activiteiten verricht heeft is hij waardevoller dan een kandidaat die 'alleen maar' aan de functie-eisen voldoet. Er is dus zeker ruimte en reden tot onderhandelen.
Anoniem: 289295 schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 09:06:
Er is een periode geweest, lang geleden, waar sommige onderdelen van de rijksoverheid in hun begroting het maximum van een schaal opnamen, ook voor medewerkers die daar nog lang niet aan zaten.
Bij ons gaat het nog steeds zo, we begroten op functies en de bijbehorende maximum inschaling.
Je kunt proberen om een paar tredes hoger in te schalen maar aangezien je hierover al advies komt vragen op een forum geef ik je weinig kans tegenover een doorgewinterde HR-medewerker. Die pakt namelijk het standaard inschalingsinstrument erbij, en die gaat tellen: starterssalaris, aantal jaren werkervaring is ongeveeer een trede per jaar, en dan komt hij of zijn inderdaad op 11-0 uit. Moet jij een heel sterk verhaal hebben willen ze voor jou van de norm afwijken.
Wij kennen de exacte inhoud van het CV niet, maar sommige projecten of bijbanen kunnen wel degelijk tot aanbeveling strekken en zorgen voor het gewenste sterke verhaal. En je hebt natuurlijk ook nog kans dat hij niet tegenover een doorgewinterde HR-medewerker zit. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18:36
Dhrax schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 08:56:

Onzin als je nu het eerste aanbod accepteert dan loop je al snel achter de feiten aan. Heb ik ook een keer gedaan, eerste bod geaccepteerd was op zich een goed bod maar niet uitstekend met de beloftes van snel groeien bij goede beoordelingen etc. Inmiddels een aantal uitstekende beoordelingen verder kom je er achter dat het beleid is om daarbij maar maximaal 2,5% salarisverhoging per jaar tegen over te zetten 8)7.

Juist bij binnenkomst kun je de grootste klapper maken, hier kun je dan de eerste paar jaar op teren als die beloofde verhogingen toch niet waargemaakt worden. Voordeel hier is dat je verhogingen wel bekend zijn vooraf, als je ze krijgt.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 06-07 16:17
Normaal gesproken kom je binnen op 1 schaal lager dus 10 en pas bij goed functioneren kom je binnen op de eindschaal 11. Met meteen op 11 ben je al spekkoper. 1 a 2 treden extra is het maximum wat je kan vragen.
De regel is dat je er bij goed functioneren elk jaar een trede bij krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Davidshadow13 schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 09:15:
[...]

..

Juist bij binnenkomst kun je de grootste klapper maken, hier kun je dan de eerste paar jaar op teren als die beloofde verhogingen toch niet waargemaakt worden. Voordeel hier is dat je verhogingen wel bekend zijn vooraf, als je ze krijgt.
Dat ben ik met je eens, maar niet als starter. Waarom zou de ene starter meer moeten verdienen dan de ander?

Verder bedoel ik dat precies, werk nu een paar jaar hard aan je ontwikkeling, maak dan een overstap en maak daar dan de klapper (eventueel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snmght

snmght

imho dan he

ZieMaar! schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 10:22:
[...]

Dat ben ik met je eens, maar niet als starter. Waarom zou de ene starter meer moeten verdienen dan de ander?
Die vraag heb ik beantwoord; stel dat in de betreffende functie er projectmatig gewerkt moet worden. Starter 1 heeft de basiskwalificaties voor deze functie maar niet eerder projectmatig gewerkt, starter 2 heeft de basiskwalificaties en wel eerder projectmatig gewerkt in bijbaan X.

Lijkt me evident dat numero 2 meer waard is. In dit voorbeeld scheelt het ook geld in de vorm van het aanleren van die vorm van werken en eventueel het volgen van een cursus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CivLord
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 05-07 13:52
Mijn ervaring is dat managers bij de Rijksoverheid zeer beperkte vrijheid hebben om arbeidsvoorwaarden te bepalen. Functies zijn vaak van hogerhand op een bepaald niveau met een bepaalde inschaling afgestempeld en als vaststaand feit aan de manager en HRM-adviseur gegeven.

Misschien is er bij het Rijksonderdeel waar jij naar toe gaat iets meer ruimte, dat zal onderling misschien iets verschillen.
Je kunt het altijd proberen natuurlijk, maar houdt er rekening mee dat je waarschijnlijk niet meer dan één trede extra kunt krijgen. +/- € 150 netto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
snmght schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 10:28:
[...]

Die vraag heb ik beantwoord; stel dat in de betreffende functie er projectmatig gewerkt moet worden. Starter 1 heeft de basiskwalificaties voor deze functie maar niet eerder projectmatig gewerkt, starter 2 heeft de basiskwalificaties en wel eerder projectmatig gewerkt in bijbaan X.

Lijkt me evident dat numero 2 meer waard is. In dit voorbeeld scheelt het ook geld in de vorm van het aanleren van die vorm van werken en eventueel het volgen van een cursus.
Ik vind het behoorlijk marginaal, om eerlijk te zijn. Echte werkervaring telt veel en veel meer. Als je die hebt, tijdens je studie, dan zou dat een pre kunnen zijn.

-edit: doe je de salarisonderhandelingen bij de overheid met HR? Of interpreteer ik een aantal berichten niet goed?

[ Voor 7% gewijzigd door ZieMaar! op 22-06-2018 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:36

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

snmght schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 10:28:
[...]

Gelet op de beschrijving van TS vraag ik mij af hoe groot het verschil werkelijk is. Het gaat niet om jarenlange werkervaring, maar om wat toeters en bellen tijdens/naast de studie. Dat kan ervoor zorgen dat starter 1 de voorkeur geniet boven starter 2 en daarvan het voordeel plukt (dus de baan krijgt), maar moeten we werkelijk _overal_ een zak geld tegenover zetten?
CivLord schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 12:33:
Je kunt het altijd proberen natuurlijk, maar houdt er rekening mee dat je waarschijnlijk niet meer dan één trede extra kunt krijgen. +/- € 150 netto.
Een trede in deze schalen ligt rond de 150 euro bruto, en dus de helft netto.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuttel
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 04-07 14:57
Zoals gezegd ben ik uiteraard al meer dan tevreden om te kunnen beginnen in schaal 11. Het is meer dat ik nieuwsgierig was naar ervaringen gezien salarisonderhandelingen als starter normaliter al vrij beperkt zijn, laat staan binnen de overheid met vrij rigide functieschalen.

Naar mijn idee komt het ook een beetje knullig over om het gewoon direct maar te accepteren. Tevens, nee heb je, ja kun je krijgen. Anderzijds wil ik ook weer niet mijn eigen glazen in gooien door of "hebberig" over komen daar het al een heel mooi aanbod is.

Wat betreft mijn cv als starter durf ik wel te stellen dat ik wel iets heb om in de weegschaal te leggen. Wil er niet al te veel op in gaan, maar ik spring er altijd aardig uit wat dat betreft en het zijn ook de nodige uren geweest naast mijn studie.

Het is overigens ook niet echt een startersfunctie, anderen zijn veelal doorgestroomd na bijvoorbeeld een rijkstraineeship. Verbaasde me ook dat ik een uitnodiging ontving gezien het vrij hoog gegrepen was, maar ze gaven aan dat mijn cv en juist de fit met de functie er wel uit sprong.

Beetje afhankelijk van hoe het loopt en wellicht laat ik me gewoon overrompelen en zeg heel content direct ja, maar denk dat ik gewoon ga proberen in te zetten op 2 tredes hoger en dan heel happy settelen met 1 trede erop :9

[ Voor 85% gewijzigd door Tuttel op 22-06-2018 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snmght

snmght

imho dan he

ZieMaar! schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 15:29:
[...]

Ik vind het behoorlijk marginaal, om eerlijk te zijn. Echte werkervaring telt veel en veel meer. Als je die hebt, tijdens je studie, dan zou dat een pre kunnen zijn.

-edit: doe je de salarisonderhandelingen bij de overheid met HR? Of interpreteer ik een aantal berichten niet goed?
Ik werk bij HR in de semi-overheid (hbo) en doe salarisonderhandelingen, meestal zonder manager er bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CivLord
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 05-07 13:52
Thijsmans schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 15:48:
[...]

Een trede in deze schalen ligt rond de 150 euro bruto, en dus de helft netto.
Dat is inderdaad ongeveer het verschil per trede. Maar Schaal 11 maakt tussen trede 0 en 1 een sprong van twee tredes in de andere schalen. Ongeveer € 300 bruto. Daarna gaan de tredes gelijk op, ongeveer € 150 bruto per trede.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Het enige wat ik aan kan raden is dat je moet zorgen dat je in een lage trede van een schaal moet binnenstromen. Liever onderin schaal 11 met minder salaris dan bovenin schaal 10 met meer salaris. De reden is heel simpel, even een schaal omhoog is moeilijker (schalen en functies zijn zeer verbonden met elkaar) dan een trede omhoog binnen de schaal. Dus een aanbod van 50 euro meer in een lagere schaal pakt binnen een jaar al nadelig uit. Zelf enige ervaring bij de overheid, maar het loopt steeds vast omdat ik direct in bovenste trede van 12 geplaatst wordt omdat 13 voor een technische functie "nicht in frage ist" en ik geen management functie ambieer. Waar je op moet letten is dat sommige overheidsonderdelen nog per 4 weken salariëren wat weer als voordeel heeft dat bij hantering van een schaal 13 uitbetalingen zijn in plaats van 12 waardoor salaris weer hoger ligt (13 + 14e maand + vakantie versus 12 + 13e maand + vakantie).

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
snmght schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 16:03:
[...]

Ik werk bij HR in de semi-overheid (hbo) en doe salarisonderhandelingen, meestal zonder manager er bij.
Bijzonder, ik werk in het bedrijfsleven en heb altijd de onderhandelingen zelf gedaan (soms wel advies van HR) en zou t ook niet prettig vinden als dat voor mij zou gebeuren. Wellicht off-topic, maar waarom pakken jullie dat zo aan? Of is dat gewoon zo gegroeid, zonder speciale reden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:49
Ik zou niet inzetten op een directe beter schaal, maar juist naar de toekomst afspraken maken bij goed functioneren. I.p.v. een aanloopschaal spreek je dan aanlooptredes af. Bijvoorbeeld, beginnen met schaal 11.1 na één jaar 11.3 en na 2 jaar 11.5. Dan heb je volgens mij ook een meer dan prima salarispad, maar geef je je werkgever ook de mogelijkheid om eerst te zien of je die stappen waard bent.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinzarian
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
@Tuttel Toen ik mijn aanstelling kon krijgen heb ik laten weten dat ik het aanbod toch minstens twee schalen te laag vond. Uiteindelijk een schaal een een paar periodieken erbij gekregen, dus als ik jou was zou ik daar zeker op aansturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snmght

snmght

imho dan he

ZieMaar! schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 22:38:
[...]

Bijzonder, ik werk in het bedrijfsleven en heb altijd de onderhandelingen zelf gedaan (soms wel advies van HR) en zou t ook niet prettig vinden als dat voor mij zou gebeuren. Wellicht off-topic, maar waarom pakken jullie dat zo aan? Of is dat gewoon zo gegroeid, zonder speciale reden?
Toen ik zes jaar geleden begon hier was dat zo, geen idee waarom het precies zo gegroeid is maar ik vermoed dat het samenhangt met het feit dat we nog steeds op maximum trede begroten, dan is er voor iedere trede 'ruimte'. Evengoed valt er iets voor te zeggen dat je dat spel liever als manager speelt. Ik heb trouwens een enkele keer meegemaakt dat de manager het salaris wel al onderhandeld heeft, dan licht ik in het arbeidsvoorwaardengesprek alleen nog maar de cao en regelingen toen en voer ik geen onderhandelingen. Maar dat is incidenteel geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-07 14:02

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Als ik het zo lees is het een prima startpositie, zeker op trede 0.

Een schaal omhoog zou ik niet proberen. Dat is interessant als je hoog in schaal 11 zou instromen maar je stroomt juist laag in en zult de eerste jaren flink stijgen. Het plafond is ver weg.

Een periodiek of wat er bij kun je proberen, maar ik zou dan wel eerst kijken waar anderen met een vergelijkbare opleiding zitten én waarom het gerechtvaardigd zou zijn dat jij meer zou verdienen dan zij. Dat moet je kunnen onderbouwen.

Aan de andere kant, jij wil die baan. Ik zou zeker ook niet te hoog en te hard inzetten. Als na een tijdje blijkt dat je ook in de praktijk boven de rest uit steekt, heb je een sterkere positie om te onderhandelen over groei dan nu. Nu moet je jezelf nog bewijzen. Dat heb je wellicht in je studie gedaan, maar niet bij dat bedrijf. Als je nu extreem hoog in zet verwachten ze wellicht ook dingen van je die je niet kunt waarmaken. Dat kan nadelig zijn. :)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rodie83
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Hier iemand die bij de salarisadministratie van de Rijksoverheid heeft gewerkt. Onderhandelen over de schaal is nagenoeg zinloos: de opengestelde functie heeft een functieschaal en als ze de de schaal omhoog gooien matched de opengestelde functie dus niet meer en daarmee het vastgestelde formatieplan ook niet.

Over het algemeen geldt dat je voor elke trede een jaar relevante werkervaring moet tellen. Je kan je dus richten op trede 11.2 maar dan moet je wel goed kunnen beargumenteren dat je relevante dingen hebt gedaan. Over het algemeen gaan ze hier niet zo snel in mee, maar goed. Accepteren van 11.0 is natuurlijk helemaal niks mis mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snmght

snmght

imho dan he

Nou TS, wat is het geworden? :)

Pagina: 1