Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J93
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 10:41
Hallo allemaal,

Ik zit me helemaal scheel te zoeken op google, maar het antwoord is bij mij nog niet bekend dus ik hoop dat iemand hier mij kan helpen:

Ik wil graag een smartwatch kopen, waarop de keuze op dit moment valt op de Fitbit Versa. Ik zit alleen met de volgende vraag;

De smartwatch gaat veel gedragen worden, ook op plekken waar geen Wi-Fi verbinding is. Dat betekent dus op het moment dat ik whatsapp meldingen wil ontvangen op mijn Fitbit, ik in constante verbinding moet blijven met Bluetooth. Gaat deze Bluetooth verbinding ten koste van mijn mb's van mijn telefoon abbonement? Kost Bluetooth met andere woorden geld en/of mb's?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen,

Alvast bedankt.

Jay :)

Beste antwoord (via J93 op 20-06-2018 15:41)

• Rutger
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
J93 schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 15:23:
[...]

Dank voor je antwoord! Ik zal mijn smartphone en smartwatch eigenlijk altijd tezamen bij mij hebben. Dan kan ik toch gewoon Bluetooth altijd aan laten staan om zo geen MB's te verbruiken?
Ik weet niet helemaal of ik begrijp waar je tegen aan loopt, maar ik zal een poging doen om je vraag te beantwoorden.

Als ik het goed begrijp:
Jij wilt een smartwatch om meldingen te ontvangen van je telefoon op je smartwatch?
Zo ja, oké, dat kan. De standaard daarvoor is bluetooth inderaad. Bluetooth, zoals eerder gesteld, is een protocol om data/informatie tussen apparaten te delen. Dus: jij krijgt een bericht binnen van Pietje op Whatsapp. Je telefoon krijgt daarvan een melding, de melding wordt doorgestuurd via Bluetooth.

Wat kost data? Het ontvangen van een bericht (enkele kb's) kost data.
- Zit je op de WiFi? Dan "kost" het geen MBs, want het internet signaal komt van de WiFi.
- Zit je op roaming (3G/4G verbinding van je abonnement)? Dan gaan er enkele kb's van je totale MB/GBs af.

Bluetooth is echter GEEN protocol om internet op te halen. Dus stel jij zit in een bunker, waar geen wifi en geen inkomend signaal van je provider is (3G/4G), dan heb jij GEEN internet. Wat je wel kunt hebben is een Bluetooth signaal: je telefoon en smartwatch zijn verbonden door middel van Bluetooth. Hiermee wordt informatie uitgewisselt. Echter, het is niet zo dat je dan op magische wijze internet hebt via Bluetooth, dat kan niet.

Dus logischerwijs werkt het zo:
1. Je krijgt bericht binnen op je telefoon --> je telefoon download het bericht --> kost data.
2. Je bericht wordt door je telefoon doorgestuurd met het Bluetooth signaal --> kost niks, want slechts informatie wordt doorgestuurd 'door de lucht' met Bluetooth.
3. Je smartwatch ontvangt het bericht via bluetooth --> kost niks. Want de informatie is al gedownload door je telefoon en wordt slechts doorgestuurd met Bluetooth.

Je wilt muziek aansturen met je smartwatch, bijvoorbeeld met Spotify?
1. Je klikt op je smartwatch een nummer aan en drukt op afspelen --> kost niks.
2. De informatie van jouw acties (aanklikken nummer) wordt doorgestuurd van je Smartwatch naar je telefoon --> kost niks, gebeurt met Bluetooth.
3. Telefoon ontvangt de informatie en gaat daarmee aan de slag --> kost nog niks.
3. Je telefoon download(streamt) het nummer en speelt het af --> kost data.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rutger
  • Niet online
Bluetooth is simpelweg een techniek om over korte afstand informatie/data uit te wisselen.
Je kunt het vergelijken met bestanden van je telefoon naar je computer sturen met een usb kabel, alleen dan draadloos (via bluetooth). Dus bluetooth kost alleen stroom (accu) en geen data of MBs.

Edit: als je geen wifi gebruikt, zul je je whatsapp berichten binnen moeten halen met het 3G/4G mobiele netwerk, wat wel MBs kost. Maar het doorsturen van de meldingen via bluetooth kost geen éxtra MBs.

[ Voor 26% gewijzigd door Rutger op 20-06-2018 13:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:50

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@J93 ik heb je titel even aangepast, zodat het net wat duidelijker is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J93
Rutger schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 13:23:
Bluetooth is simpelweg een techniek om over korte afstand informatie/data uit te wisselen.
Je kunt het vergelijken met bestanden van je telefoon naar je computer sturen met een usb kabel, alleen dan draadloos (via bluetooth). Dus bluetooth kost alleen stroom (accu) en geen data of MBs.

Edit: als je geen wifi gebruikt, zul je je whatsapp berichten binnen moeten halen met het 3G/4G mobiele netwerk, wat wel MBs kost. Maar het doorsturen van de meldingen via bluetooth kost geen éxtra MBs.
Dank voor je antwoord! Ik zal mijn smartphone en smartwatch eigenlijk altijd tezamen bij mij hebben. Dan kan ik toch gewoon Bluetooth altijd aan laten staan om zo geen MB's te verbruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15:03
[...]

De gegevens die je via Bluetooth uitwisselt tussen je telefoon en je watch kosten inderdaad geen MB's. De gegevens die je via 3g/4g uitwisselt tussen je telefoon en het internet (bv Spotify) kosten wel MB's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J93
migchiell schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 15:27:
[...]

De gegevens die je via Bluetooth uitwisselt tussen je telefoon en je watch kosten inderdaad geen MB's. De gegevens die je via 3g/4g uitwisselt tussen je telefoon en het internet (bv Spotify) kosten wel MB's.
Maar kan je je Whatsapp en Spotify via Bluetooth laten afspelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
J93 schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 15:30:
[...]

Maar kan je je Whatsapp en Spotify via Bluetooth laten afspelen?
De telefoon communiceert d.m.v. bluetooth met de smartwatch, hij zal notificaties van o.a. whatsapp en spotify doorgeven aan je watch. Je krijgt dan een melding als je nieuwe berichten ontvangen hebt.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Rutger
  • Niet online
[...]

Ik weet niet helemaal of ik begrijp waar je tegen aan loopt, maar ik zal een poging doen om je vraag te beantwoorden.

Als ik het goed begrijp:
Jij wilt een smartwatch om meldingen te ontvangen van je telefoon op je smartwatch?
Zo ja, oké, dat kan. De standaard daarvoor is bluetooth inderaad. Bluetooth, zoals eerder gesteld, is een protocol om data/informatie tussen apparaten te delen. Dus: jij krijgt een bericht binnen van Pietje op Whatsapp. Je telefoon krijgt daarvan een melding, de melding wordt doorgestuurd via Bluetooth.

Wat kost data? Het ontvangen van een bericht (enkele kb's) kost data.
- Zit je op de WiFi? Dan "kost" het geen MBs, want het internet signaal komt van de WiFi.
- Zit je op roaming (3G/4G verbinding van je abonnement)? Dan gaan er enkele kb's van je totale MB/GBs af.

Bluetooth is echter GEEN protocol om internet op te halen. Dus stel jij zit in een bunker, waar geen wifi en geen inkomend signaal van je provider is (3G/4G), dan heb jij GEEN internet. Wat je wel kunt hebben is een Bluetooth signaal: je telefoon en smartwatch zijn verbonden door middel van Bluetooth. Hiermee wordt informatie uitgewisselt. Echter, het is niet zo dat je dan op magische wijze internet hebt via Bluetooth, dat kan niet.

Dus logischerwijs werkt het zo:
1. Je krijgt bericht binnen op je telefoon --> je telefoon download het bericht --> kost data.
2. Je bericht wordt door je telefoon doorgestuurd met het Bluetooth signaal --> kost niks, want slechts informatie wordt doorgestuurd 'door de lucht' met Bluetooth.
3. Je smartwatch ontvangt het bericht via bluetooth --> kost niks. Want de informatie is al gedownload door je telefoon en wordt slechts doorgestuurd met Bluetooth.

Je wilt muziek aansturen met je smartwatch, bijvoorbeeld met Spotify?
1. Je klikt op je smartwatch een nummer aan en drukt op afspelen --> kost niks.
2. De informatie van jouw acties (aanklikken nummer) wordt doorgestuurd van je Smartwatch naar je telefoon --> kost niks, gebeurt met Bluetooth.
3. Telefoon ontvangt de informatie en gaat daarmee aan de slag --> kost nog niks.
3. Je telefoon download(streamt) het nummer en speelt het af --> kost data.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J93
Super bedankt voor je reactie, alles is mij nu helemaal helder!!
Pagina: 1