Toon posts:

Excel vraagstuk

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag
...

Ik heb 1 lijst met hoofddata waarin ik 3 kolommen heb
Kolom 1: Naam, kolom 2: omschrijvingen heb waar een unieke code tussen verwerkt zit en kolom 3: bedragen.

Daarnaast heb ik een aantal verschillende tabbladen, per naam 1.
In deze tabbladen heb ik in verschillende cellen de unieke codes staan (wel bij elkaar maar niet alleen in 1 rij of 1 kolom)

Nu wil ik graag weten welk van deze unieke codes nog niet voor is gekomen in deze tabbladen en deze data gefilterd zichtbaar krijgen. Mijn idee was om een ja/nee kolom toe te voegen met wat wel of niet is voorgekomen en dan zelf daar een filter op te zetten maar omdat de data uit zowel verschillende tabbladen als verschillende kolommen/rijen moet komen weet ik niet hoe ik dit voor elkaar moet krijgen.

Mocht het alleen een probleem zijn dat ik moet zoeken in verschillende tabbladen kan ik dit eventueel nog handmatig oplossen.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Excel 2010

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Niet iets wat in de richting komt van mijn antwoord

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 20-06-2018 13:48 ]

Beste antwoord (via Verwijderd op 20-06-2018 14:55)

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Welkom!
Je bent wat vergeten in te vullen ;)
...

...
Kolom 1: Naam, kolom 2: omschrijvingen heb waar een unieke code tussen verwerkt zit en kolom 3: bedragen.
Begrijp ik hier uit dat je nu in kolom B bijvoorbeeld hebt staan:
'Dit is een cel op regel 2 en de code is THX1138'
'Hier een ceel op regel 3, waarbij mijn code STTNGs3 is.'

Ik zie niet hoe Excel daar de code uit kan destilleren, die weet niet of de code 'een' of 'THX1138' moet zijn. Als je de codes in een separate kolom met alleen de code krijgt, dan moet je er komen met de bekende vert.zoeken-functie. Edit: de gewone zoeken() voldoet hier natuurlijk ook. Als niet gevonden, dan krijg je een foutmelding.

Wil je over alle tabbladen zoeken: dan alleen niet gevonden als ze allemaal een foutmelding teruggeven. Dat kan je ook weer in een ALSFOUT() zetten bijvoorbeeld.

[ Voor 16% gewijzigd door F_J_K op 20-06-2018 13:17 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Welkom!
Je bent wat vergeten in te vullen ;)
...

...
Begrijp ik hier uit dat je nu in kolom B bijvoorbeeld hebt staan:
'Dit is een cel op regel 2 en de code is THX1138'
'Hier een ceel op regel 3, waarbij mijn code STTNGs3 is.'

Ik zie niet hoe Excel daar de code uit kan destilleren, die weet niet of de code 'een' of 'THX1138' moet zijn. Als je de codes in een separate kolom met alleen de code krijgt, dan moet je er komen met de bekende vert.zoeken-functie. Edit: de gewone zoeken() voldoet hier natuurlijk ook. Als niet gevonden, dan krijg je een foutmelding.

Wil je over alle tabbladen zoeken: dan alleen niet gevonden als ze allemaal een foutmelding teruggeven. Dat kan je ook weer in een ALSFOUT() zetten bijvoorbeeld.

[ Voor 16% gewijzigd door F_J_K op 20-06-2018 13:17 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo en bedankt voor het meedenken,

Ik ben zelf nog niet heel ver gekomen. vandaar het leeglaten van het onderste vraag.

Ik kan kolom B splitsen met tekst naar kolommen maar de unieke code zal niet altijd in dezelfde kolom terecht komen.
Tevens is de functie zoeken() alleen mogelijk of in 1 rij of in 1 kolom, E5 t/m P12 is in dit geval dan niet mogelijk. Dat is het voornaamste waar ik tegenaan loop.
Edit: overigens zijn de unieke code's in zowel cijfers als letters (bijv: 1AB123C of ZY987X6)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 20-06-2018 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dobey
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 01-07 20:02
Je zou hier gebruik kunnen maken van verticaal zoeken, wellicht dat je hier iets aan hebt:
http://www.ashishmathur.c...rom-unknown-lookup-range/

Er zit ook een voorbeeld workbook bij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Gelukt! door een extra tabblad te maken met alle gebruikte unieke codes in 1 kolom (ipv over alle tabbladen) en een combinatie te maken met Als(...Als.Fout(vert.zoeken(....))) kan ik een ja/nee antwoord eruit halen. hiermee hoef ik alleen maar een filter erop te zetten en voila! hartelijk dank voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

\o/

Pagina: 1