Afstand luidsprekers links en rechts ongelijk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazz81
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19-01-2024
We hebben een grote woonkamer maar door ramen kan ik de ideale opstelling nog niet vinden.
Ik wil een meubel laten maken voor m'n apparatuur maar in die opstelling zouden de luidsprekers links en rechts een groot verschil in afstand hebben.
Het gaat om een arcam avr380 met focal 816v luidsprekers.
Is dit een groot probleem of kan de versterker dit compenseren?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:22
In de meeste moderne speakers kun je je luidsprekerafstand per luidspreker instellen. Of er is een microfoon aanwezig om het geluid te calibreren. Je moet even opzoeken of er een dergelijk systeem aanwezig is voor je versterker.

[ Voor 21% gewijzigd door Bartske op 20-06-2018 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazz81
Ja dat systeem is aanwezig en de microfoon heb ik er ook bij. Maar vroeg me af of er grenzen aan zitten. Tov tv links 1.5 meter en rechts 3.5 meter is toch serieus verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shocked
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 00:21
Ja, klop dat het verschil serieus is.
Ik heb het ook gehad, door de asymetrische opstelling tv - gashaard die niet anders in te delen viel, stond de linkerzuil 0,5 meter van de tv af en de rechterzuil op dik 2,5 meter.
Roomcorrectie lost wel wat op,maar ik vond dat het vreemd bleef doordat in mijn geval de rechterluidspreker iets meer output had dan de linker. Het gewone stereobeeld (muziek e.d.) had er wel onder te lijden. Ook bij films vond ik de stemmen lang niet altijd uit het midden komen.
Ik ben overigens gezwicht en heb twee goede boekenplankspeakers (Dynaudio M10 + losse sub) gekocht en die naast de tv gezet zodat het weer in evenwicht kwam.

Sony 83A90J - B&O Beosound Stage - Mission 770 (wow!) - Dali Menuet SE - Dali 104 - Marantz Cinema 60, Lyngdorf TDAI-1120

Acties:
  • 0 Henk 'm!

445033

@bazz81 Afstand tov de kast maakt niets uit. Het gaat om de afstand tov de luisterpositie. Als je daar niet centraal zit zal je nooit een mooi stereobeeld krijgen. Je kan proberen met meer naar binnen draaien van een speaker dit te compenseren. Kwestie van proberen. Ideaal is dat de afstand tussen de speakers ongeveer gelijkwaardig is aan de afstand dat je er vanaf zit. Een gelijkzijdige driehoek dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Bij auto's heb je dit probleem ook, wie weet kan je in die hoek een oplossing vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-06 23:50

Jag

Je moet iig niet alleen het volume corrigeren, maar ook het tijdsverschil. Dus als rechts twee meter verder staat, dan moet links ongeveer 6ms delay krijgen. De exacte hoeveelheid delay kan je receiver nauwkeurig meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazz81
Ik zal de luidsprekers eens op die manier zetten en luisteren of het acceptabel is
Pagina: 1