Opzergtermijn bij opzegging wegens wijziging voorwaarden

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon22
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16-06 21:24
Ik wil graag overstappen van ziggo naar glas. Nu kan ik opzeggen tot 1 juli wegens de wijzigingen in de voorwaarden. Helaas gaat het enige tijd duren voordat er via glas bij mij geleverd kan worden omdat reggefiber eerst nog de aansluiting moet realiseren, er zullen dus een aantal weken overheen gaan na aanvraag glas abbo. Nu wil ik graag opzeggen bij Ziggo, maar zij vertellen mij dat de levering van hun diensten dan na 30 juni a.s. stopt en dat er geen andere datum gekozen kan worden. Hierdoor wordt mij de overstap eigenlijk onmogelijk gemaakt omdat ik dan weken zonder diensten kom te zitten. xs4all vertelt mij echter dat zij ook bij deze opzegging een maand opzegtermijn in acht moeten nemen waardoor er wel een aansluitende levering van diensten gerealiseerd kan worden. Wie heeft hier gelijk en zijn er tips om dit te realizeren? De ziggo medewerker aan de telefoon hielt zijn poot over de einddatum (begrijpelijk) stijf.

In de algemene voorwaarden van Ziggo is het volgende te vinden.
4.5 Bij opzegging van een overeenkomst voor
bepaalde of onbepaalde tijd geldt zowel voor
u als voor Ziggo een opzegtermijn van één
maand
. De termijn gaat in vanaf het moment van
opzegging. Als u bijvoorbeeld 15 januari opzegt,
eindigt de overeenkomst per 16 februari. Als
moment van opzegging geldt de datum waarop
Ziggo uw opzegging heeft ontvangen. U zegt uw
overeenkomst op per brief, e-mail of telefoon.
Hiervan ontvangt u van ons schriftelijk of per
e-mail een bevestiging. Ook zal Ziggo aangeven op
welk moment de dienst niet meer beschikbaar zal
zijn.
4.11 Gaat u niet akkoord met een voor u nadelige
wijziging van uw overeenkomst, van de algemene
voorwaarden of van een tarief? Dan kunt u de
overeenkomst kosteloos opzeggen vóór de
datum waarop de wijziging intreedt. Dit kan
bijvoorbeeld niet als de wijziging op uw verzoek
is; een aanpassing op aanwijzing van de overheid
of vergelijkbaar orgaan betreft; of het de jaarlijkse
tariefaanpassing per 1 januari is op basis van het
maandindexcijfer volgens de consumentenprijsindex.
in punt 4.11 zie ik geen andere voorwaarden m.b.t. de opzegtermijn bij het opzeggen wegens wijziging in de voorwaarden en concludeer ik dat ook bij deze opzegging een maand opzergtermijn in acht moet worden genomen.

Ik hoop dat iemand(misschien zelfs met ervaring op dit gebied) mij hier meer over kan vertellen zodat ik hopelijk de overstap toch kan maken.

Beste antwoord (via Falcon22 op 20-06-2018 11:56)

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-06 11:48

SpamLame

niks

Eerste zin, wilt graag overstappen naar glas.
De wijzigingsvoorwaarden worden er bijgegrepen omdat het jaarcontract nu gestopt kan.

Optie 3)
Nu opzeggen en DSL van je aanbieder nemen die (later) ook de glas aanluiting voorziet (xs4all).
Wanneer het glas er ligt je abbo omzetten. Wel zelf informeren naar de (on)mogelijkheden en kosten bij je glas provider.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Indien je geen lopend contract hebt, kun je elke maand opzeggen.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon22
Het gaat hier om een lopend jaar contract, waarbij de opzegging dus slechts mogelijk is i.c.m. een prijswijziging. Ik heb nog 6 maanden te gaan op het jaarcontract.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 20:54
Vanaf het moment dat de wijziging in gaat heb je geen contract meer bij de opzegging, immers anders zou je nog een maand een contract hebben waarvoor je meer betaald (of andere nadelige voorwaarden zou hebben). Dat laatste zou niet logisch zijn.
De medewerker van XS4ALL zit ook mis. Als ze de voorwaarden aanpassen heb jij het recht op te zeggen per de ingangsdatum van die wijzigingen (en dat kan dus dan ook een paar dagen van te voren). Dan heb je dus geen maand opzegtermijn.

[ Voor 35% gewijzigd door Arjant2 op 20-06-2018 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Ik zou het even bij Consuwijzer navragen, die geven over het algemeen snel antwoord. Of dat dan 100% juridisch sluitend is, zijn de meningen misschien over verdeeld...

Wanneer zijn de wijzigingen meegedeeld?

[ Voor 11% gewijzigd door emnich op 20-06-2018 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Falcon22 schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 11:42:
Het gaat hier om een lopend jaar contract, waarbij de opzegging dus slechts mogelijk is i.c.m. een prijswijziging. Ik heb nog 6 maanden te gaan op het jaarcontract.
Wacht je toch 6mnd, dan is ondertussen de glasverbinding ook wel gereed (denk ik)

Je wil opzeggen vanwege prijsverhoging of omdat je glas wil ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Tja, je kunt natuurlijk niet ziggo verwijten dat het tijd kost voordat jij glas krijgt...

Je hebt voorzover ik het kan zien 2 opties:

1) opzeggen, en dan heb je dus na 30 juni geen signaal meer
2) niet opzeggen, en dan kun je over 6 maanden iedere maand opzeggen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-06 11:48

SpamLame

niks

Eerste zin, wilt graag overstappen naar glas.
De wijzigingsvoorwaarden worden er bijgegrepen omdat het jaarcontract nu gestopt kan.

Optie 3)
Nu opzeggen en DSL van je aanbieder nemen die (later) ook de glas aanluiting voorziet (xs4all).
Wanneer het glas er ligt je abbo omzetten. Wel zelf informeren naar de (on)mogelijkheden en kosten bij je glas provider.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Dit zegt de telecomwet:
Ten minste een maand voordat een voorgenomen wijziging van een beding dat is opgenomen in een overeenkomst van kracht wordt:

a. biedt een aanbieder van een openbare elektronische communicatiedienst of een openbaar elektronisch communicatienetwerk de abonnee de mogelijkheid om de overeenkomst kosteloos te beëindigen, en

b. stelt de aanbieder de abonnee op genoegzame wijze op de hoogte van de inhoud van de voorgenomen wijziging en van de mogelijkheid om de overeenkomst kosteloos te beëindigen.

2 Het eerste lid is van overeenkomstige toepassing op aanbieders van programmadiensten. Bij ministeriële regeling kunnen categorieën van programmadiensten worden aangewezen met betrekking waartoe voor de desbetreffende aanbieder de in de vorige volzin bedoelde verplichting geheel of gedeeltelijk buiten toepassing blijft.

3 Bij of krachtens algemene maatregel van bestuur kunnen nadere regels worden gesteld met betrekking tot de opmaak van de mededeling waarmee de abonnee op de hoogte wordt gesteld van een voorgenomen wijziging, bedoeld in het eerste lid.
Hieruit maak ik op dat je het inderdaad (kosteloos) kan beëindigen maar dat lijkt me anders dan opzeggen als bedoeld in de AV. Ik denk dat Ziggo dus gewoon gelijk heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon22
Allemaal bedankt voor de reacties. Ik vind het zelf ook wel logisch dat de einddatum voor de wijziging ligt omdat je juist opzegt vanwege de wijzigingen in de voorwaarden maar ik had toch ergens de hoop dat het te realiseren was onder de huidige regels. @SpamLame bedankt voor deze optie, het is het zeker waard om even te onderzoeken wat hier mogelijk is. Ik ga dit proberen en anders blijf ik nog een half jaartje op de kabel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:35
Je wilt dus eigenlijk gewoon opzeggen bij Ziggo omdat je over wilt stappen naar een andere provider. Dan mag je gewoon je jaarcontract uitzitten en daarna per maand opzeggen. Als alternatief kun je opzeggen omdat je het zogenaamd niet eens bent met wijzigingen in de voorwaarden, dan kun je dus opzeggen per de ingangsdatum van die wijziging. Dat zijn je opties, kies maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis-L
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 20:42
Ziggo heeft ook gelijk.
Per 1 juli 2018 veranderen de voorwaarden voor iedereen.
Als je nu opzegt dan stoppen de diensten inderdaad voor 1 juli, de oude voorwaarden waaronder die diensten geleverd werden is dan immers niet meer geldig.

Overigen heeft Ziggo deze wijziging ruim 1 maand van te voren aangekondigd (7 mei)
Je had toen dus al je glas moeten aanvragen en Ziggo moeten opzeggen, dan was er niets aan de hand geweest.
Ik denk dat je nu gewoon die 6 maanden nog even moet uitzitten, dan heb je in ieder geval ruim de tijd om glas te regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon22
@Dennis-L Dat is niet helemaal een juiste aanname;) Voor veel gevallen zal 6 weken inderdaad genoeg zijn om de overstap te maken. In mijn situatie is dat niet het geval omdat mijn adres volgens Reggefiber niet van glasvezel was voorzien. Het heeft een tijd geduurd om dit recht te krijgen bij Reggefiber. Vervolgens moet je afwachten tot de aanbieders zoals xs4all ook deze wijziging hebben geupdate in hun systemen. Dan kun je een aanvraag doen maar zal de aanbieder de aanvraag bij Reggefiber tot aansluiting van de woning pas indienen. Je merkt dat er dan wel meer dan 6 weken voorbij zullen zijn ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gysman11
  • Niet online
Je kunt ook opzeggen en vragen aan de buren of je tijdelijk op hun guest netwerk mag. TV blijft vermoedelijk wel even werken, daar is een fysieke actie in de wijkkast voor nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 18:56
gysman11 schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 12:08:
Je kunt ook opzeggen en vragen aan de buren of je tijdelijk op hun guest netwerk mag. TV blijft vermoedelijk wel even werken, daar is een fysieke actie in de wijkkast voor nodig.
Analoge televisie (als het nog beschikbaar is) zal nog wel blijven werken, alhoewel je in dat geval wel 'illegaal' gebruik maakt daarvan. Maar digitale televisie zal ook gewoon bij einde contract/bij opzegging stoppen met werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gysman11
  • Niet online
Klopt inderdaad. Ik zou het overigens niet als illegaal bestempelen. Het signaal komt binnen op jouw aansluitpunt. Dat mag jij gewoon opvangen. Dat ziggo het ieder moment kan afsluiten is een een ander verhaal, maar ken gevallen waar het werkelijk maanden is blijven werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeanj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

Je kan per 1 juli het contract beëindigen, door de prijsaanpassing. Dit is niet het opzeggen van je contract.
Verder wordt overstappen je niet onmogelijk gemaakt door Ziggo, dit zijn gewoon de spelregels van een jaarcontract en beëindiging van het contract bij prijsstijging.

Ik begrijp even niet wie je glasaanbieder is. Als dat Xs4all is, vraag hen wat ze kunnen doen per 1 juli en tegen welke kosten, en hoe snel je over kan op hun oplossing (bijvoorbeeld tijdelijk ADSL)

Eerlijk gezegd denk ik, tenzij zij (Xs4all) een (betaalbare) oplossing voor je hebben, je beter je Ziggo contract kan uitzitten voor die 5- maanden dat je nog geen glas hebt (heb je een aansluitdatum gekregen, ivm bouwvak zou dat ook nog wel eens langer kunnen duren?)..... Laten we zo zeggen voor die opzegdatum einde jaar contract Ziggo ben je ruim optijd..... :)

[ Voor 7% gewijzigd door jeanj op 20-06-2018 12:35 ]

Everything is better with Bluetooth

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-06 11:17

Mx. Alba

hen/die/zij

Tijdelijk ADSL bij je toekomstige glasvezelleverancier lijkt mij inderdaad de beste optie. Alleen is per 1 juli wel heel erg snel om dat te kunnen regelen... Als overgang kan je het even uitzingen met 4G misschien?

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon22
@jeanj 'Verder wordt overstappen je niet onmogelijk gemaakt door Ziggo, dit zijn gewoon de spelregels van een jaarcontract en beëindiging van het contract bij prijsstijging.' Mee eens, toch blijft het een grijs gebied. Jij maakt onderscheid tussen beeindigen en opzeggen, maar in de voorwaarden wordt dit niet gedaan. Bij zowel een 'normale' opzegging als een opzegging n.a.v. een prijsverhoging wordt de term opzeggen gebruikt waar je dan een opzegtermijn in acht zou moeten nemen. Logisch vind ik het niet, maar zo is naar mijn mening de tekst wel uit te leggen. Ik ben geen jurist, maar voor mij is hier wel veel ruimte voor interpretatieverschillen. Hoe dan ook ik denk dat je gelijk hebt en het verstandig is om de overstap op een later moment te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falcon22
@Mx. Alba Ja ik onderzoek de mogelijkheden nog even en anders wordt het gewoon een half jaar later:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 18:56
gysman11 schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 12:20:
Klopt inderdaad. Ik zou het overigens niet als illegaal bestempelen. Het signaal komt binnen op jouw aansluitpunt. Dat mag jij gewoon opvangen. Dat ziggo het ieder moment kan afsluiten is een een ander verhaal, maar ken gevallen waar het werkelijk maanden is blijven werken.
Nee zo werkt het niet... stroom en gas worden meestal ook niet afgesloten als een woning tijdelijk onbewoond is, of anders gezegd dat er op dat moment geen lopend contract is op de aansluiting aldaar. Dat betekent niet dat je daarvoor de rekening niet hoeft te betalen als je er gebruikt van maakt om wat voor een reden dan ook.

Oftwel, op het moment dat jij er gebruik van maakt ben je ook verplicht de rekening te betalen, de dienst is niet gratis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gysman11
  • Niet online
Niet het zelfde. Stroom en gas zitten achter een meter. Het is dus precies meetbaar of jij de lamp aanzet, of een keteltje water kookt of de verwarming aanzet. En er kan dus precies bepaald worden wat het verbruik is.

Het is niet meetbaar of en hoelang jij tv kjikt, en ziggo zal je gewoon tot de einddatum van het contract factureren, of je er nu langer gebruik van maakt of niet, zeker waar het het analoge signaal betreft. Dan na enkele dagen en soms zelfs na weken (of langer) komt er een mannetje van ziggo om in de boel fysiek af te sluiten in de wijkkast.

Dat jij het mogelijk moreel onjuist vindt, dat kan natuurlijk. Wellicht is dat zelfs zo. Illegaal vind ik echter hier wat ver gaan. En een rekening krijg je er zeker niet voor, zelfs niet als je ziggo belt om te vertellen dat je nog een week gekeken hebt. Dat kunnen ze namelijk administratief niet verwerken, omdat het contract al beëindigd is.
Pagina: 1