Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UNTITLED.PNG
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16:03
Mijn vraag:

Zoals sommigen wel weten, beschikt de macbook (pro) 2016 / 2017 over USB-C. En over USB-C kan Thunderbolt 3. Ik zoek naar een usb-stick /of een m.2 enclosure dat ik kan gebruiken als externe opslag die de maximale snelheden kan behalen van mijn USB-C poort. Moet ik eerlijk zeggen dat ik niet precies weet wat die maximale snelheid is. Maar dat zal zeker wel het dubbele zijn van SATA (500mb/s).

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Apple Macbook Pro 2017

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Meerdere zoektermen gebruikt op google, maar ik vindt alleen maar harde schijven/ssd's die de maximale snelheid hebben van 500mb/s. Zelf heb ik nu een enclosure waarmee ik een ssd via SATA kan aansluiten op mijn USB-C poort. Maar die snelheden zijn niks in vergelijking met de 1000+mb/s die de m.2 heeft in mijn laptop.

Ik hoop dat iemand iets kent dat dus het maximale kan halen uit mijn USB-C poort.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:24

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Het issue is toch meer dat je extern ook een PCI-E aansluiting verwacht aangezien dat de enige interface is waar je een M2 SSD op kan prikken en snelheden hoger dan 600MB/s kan halen?

Aangezien die interfaces er amper/niet zijn, zit je vooralsnog dus aan een externe behuizing vast waar een snelle disk alsnog wordt aangestuurd door een SATA-600 controller.

Heb recent, dacht ik, op HWi wel een aankondiging gezien van een snellere disk; zal even zoeken of dat snel te vinden is.

Alternatief: een Thunderbolt (powered) enclosure aanschaffen als je continu meer dan 600MB/s nodig hebt.

/edit: https://nl.hardware.info/...de-kit-voor-mac-computers

[ Voor 10% gewijzigd door MAX3400 op 20-06-2018 11:07 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 02-09 08:50
@UNTITLED.PNG Ik denk niet dat je het verschil gaat merken tussen een snelle SATA-600 ssd via USB Type-C en een NVMe SSD via Thunderbolt 3.

Ik zou in eerste instantie naar een product: Samsung Portable SSD T5 kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UNTITLED.PNG
@MAX3400 Ja klopt, dat bedoelde ik ook ja. Ik heb ooit een tweaker een bericht zien posten naar een enclosure dat dus m.2 had en die snelheden kon halen. Maar die moest nog op de markt komen en ik ben die link kwijt geraakt.

@Balance Klopt, ik zal geen verschil merken in veel situaties. Maar wanneer ik grote bestanden kopieer (denk aan virtuele machines) merk ik het wel. En ik heb op een SATA-600 schijf (bedankt heren, was even de termen met de specificaties eraan kwijt) virtuele machines gedraaid en daar merkte ik toch echt performance verschil tot bijna niet werkbaar. Terwijl dat op de interne schijf geen enkel probleem was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
@UNTITLED.PNG Heb je een SATA-600 harde schijf of een SATA-600 ssd gebruikt? Daar zit namelijk wel een enorm verschil tussen.

Naar welk formaat ben je ongeveer op zoek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UNTITLED.PNG
@Balance Een samsung 850 250GB ssd.

Formaat maakt mij niks uit, zolang het maar powered is door de USB-C poort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-09 20:46
ms09 silverstone usb 3.1 m.2 sata to 10Gbps 3.1
Op een 10 oude pc met extra usb 3.0 kaart,
snelheden,
lezen 330
schrijven 230
harde schijf Crucial_ CT525MX300SS

Zoek hier reviews van wat de echte hoogste snelheid is, dit moet op nieuwere hardware vlugger zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door jan99999 op 20-06-2018 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:24

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

UNTITLED.PNG schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 12:43:
@Balance Een samsung 850 250GB ssd.

Formaat maakt mij niks uit, zolang het maar powered is door de USB-C poort.
Domme vraag maar geen enkele 850 van Samsung is sneller dan SATA-600. Wat verwacht je dan precies van een externe enclosure?

Je zal dus, zoals mijn eerdere post, op zoek moeten naar een correct en degelijk enclosure dat voldoet aan de PCI-E standaarden over USB-C/Thunderbolt.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UNTITLED.PNG
@MAX3400 Klopt, maar het is niet de bedoeling om die Samsung 850 SSD te gebruiken. Ik wil dan een Samsung 970 EVO erin doen (als ik voor een enclosure ga, als het zeg maar "pre-build" is zoals de Samsung T5 dan is het ook goed).

Wat voor enclosure zou ik moeten hebben dat PCI-E gebruikt en ik dus een M.2 kan aansluiten? Die ook protable is en de snelheden van de M.2 haalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Balance
@UNTITLED.PNG Je zou naar deze kunnen kijken: pricewatch: Netstor NA611TB3 Mint

Passen twee M.2 ssd's in en werkt via Thunderbolt 3. Heeft om een of andere reden wel een aparte voedingsadapter en is niet zo compact als een Samsung T5 o.i.d.. Maar als je er een of twee 970 Evo's in gooit wel super snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UNTITLED.PNG
@Balance Hmm interessant, dit is wel wat ik zoek en het behaald de snelheden. Zou je mij kunnen vertellen waar je op zocht op google of Tweakers? Dan zou ik verder kunnen zoeken naar iets wat geen voedingsadapter nodig heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
@UNTITLED.PNG "thunderbolt m.2 ssd enclosure"

Maar er is niet heel veel te vinden helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UNTITLED.PNG
@Balance Klopt, ben het volgende tegen gekomen:Erg jammer dat er nog niks goedkoops is.
Pagina: 1