Aldi USB stick geeft verkeerde grootte aan

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Onlangs voor maar 4 euro per stuk een doos vol 32GB USB sticks van de Aldi gekocht. Ik haalde ze weleens vaker en gebruik ze altijd als ik even voor iemand wat op een USB stick moet zetten (je krijgt ze dan vaak nooit meer terug).

Nu was ik bezig om bestanden op de stick te zetten. Toen 'ie bijna vol was, kreeg ik ineens een melding dat het medium tegen schrijven was beveiligd en ontstonden er allerlei foute bestanden met vreemde tekens op de USB stick.

Nu ik een en ander wat nader bestudeer, valt me op dat de partitie op het ding 31.95GB is, volgens Windows. Normaal is de beschikbare ruimte iets van 28 of 29GB. Het lijkt er dus op dat de (leverancier van) Aldi een truucje heeft uitgehaald om van het gezeur af te zijn dat de stick niet groot genoeg is. Handig is het echter niet, omdat de stick gewoon niet die ruimte beschikbaar heeft.

Het lijkt een beetje op het truucje dat je een tijdje terug weleens zag met de goedkope China USB opslag. Ze beloofden een schijf van grootte X, maar ondertussen zat er maar een heel klein USB stickje binnenin het doosje. Je Windows gaf evenwel wel een mooie grote schijf aan.

Anyhow... Hoe kan ik nu een partitie maken die wel de goede grootte heeft. Ik heb al even gespeeld met Diskpart, maar daarmee kom ik er nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 10-06 13:37

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Kan het niet gewoon zijn dat 'ie stuk is? Ik bedoel voor 4 euro/stuk kan er best wel eens bezuinigd zijn op de quality-control...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Sommige fabrikanten gebruiken wel echte GiB's (1GiB = 1073741824 bytes) in hun specificaties. Anderen gebruiken GB (1GB = 1000000000 bytes). Dat zou vermeld moeten staan op de verpakking.

Verder deel ik de gedachten met @Icephase :) Je kunt eens kijken of je hem met SD Formatter 4 nog leven in kunt blazen maar voor productiewerk zou ik hem niet meer gebruiken.

[ Voor 41% gewijzigd door Room42 op 20-06-2018 10:18 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
wolly_a schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 10:11:
Onlangs voor maar 4 euro per stuk een doos vol 32GB USB sticks van de Aldi gekocht. Ik haalde ze weleens vaker en gebruik ze altijd als ik even voor iemand wat op een USB stick moet zetten (je krijgt ze dan vaak nooit meer terug).

Nu was ik bezig om bestanden op de stick te zetten. Toen 'ie bijna vol was, kreeg ik ineens een melding dat het medium tegen schrijven was beveiligd en ontstonden er allerlei foute bestanden met vreemde tekens op de USB stick.
Een doos met sticks, hebben ze allemaal dit probleem, of maar één ?

Want dat er iets niet helemaal goed kan gaan, is begrijpelijk
Er kan er zomaar een enkele tussen zitten, die niet naar behoren werkt natuurlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
FreshMaker schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 10:21:
[...]

Er kan er zomaar een enkele tussen zitten, die niet naar behoren werkt natuurlijk
Eigenlijk kan dat niet zomaar, natuurlijk. Want als je een enkele koopt, verwacht je ook dat ie gewoon werkt. :)
Maar je kunt wel terug naar de Aldi, natuurlijk. Het is maar 4 euro maar in grote getallen heeft dat grote impact.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:20

TheBorg

Resistance is futile.

Van 32GB blijft altijd maar 28 of 29GB over. Formatteren kost ook ruimte.

Als ze je willen foppen dan geeft de stick 32GB aan maar past er bijv. maar 4GB op.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
TheBorg schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 10:29:

Als ze je willen foppen dan geeft de stick 32GB aan maar past er bijv. maar 4GB op.
32GB / 1GiB = 29,8 GiB :)
En nee, het formatteren kost geen 2,2GiB.

[ Voor 8% gewijzigd door Room42 op 20-06-2018 10:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Room42 schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 10:28:
[...]

Eigenlijk kan dat niet zomaar, natuurlijk. Want als je een enkele koopt, verwacht je ook dat ie gewoon werkt. :)
Maar je kunt wel terug naar de Aldi, natuurlijk. Het is maar 4 euro maar in grote getallen heeft dat grote impact.
Dat bedoel ik daarmee, maar zijn opening doet voorkomen of de hele doos defect/corrupt/oplichting zou zijn

Als het er één is, ga je terug naar de winkel, en krijg je een vervangende / geld terug - probleem opgelost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolly_a
  • Niet online
Ik heb er nu 3 open gemaakt en allemaal hebben ze hetzelfde probleem. Kopiëren gaat prima en vrolijk, tot je 'ie vol zit tot rond de 29GB. Dan gaat het fout.

@FreshMaker Het woord oplichting heb ik niet in de mond genomen. Ik voel me ook helemaal niet opgelicht. Ik wil graag de foutieve indicatie van grootte corrigeren, zodat ik de stick kan gebruiken.

Normaal kosten die dingen trouwens ook geen 4 euro, maar zijn ze meestal in de aanbieding voor 10 of 15 euro. Het mooie is dat ze hier niet zomaar in de winkel liggen vanwege diefstal, maar wat de klant niet ziet liggen, koopt 'ie ook niet. Daarom blijven ze altijd ergens liggen in een kastje bij de kassa. Kom je weken nadat ze in de folder stonden, dan zijn ze nog weleens gunstig afgeprijsd.

Ik heb nog nooit dit soort problemen met de sticks van de Aldi gehad. Behalve dat ze traag zijn met schrijven, heb ik ze altijd prima kunnen gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:47
32 gibibyte of gigabyte?

32 * 1000 * 1000 * 1000 = 32000000000 bytes
32000000000 / (1024*1024*1024) = 29.80 GB

Met nog een stukje verloren van het filesysteem.
Misleiding? Wellicht.

https://www.howtogeek.com...ard-drive-wrong-capacity/

[ Voor 26% gewijzigd door jeroen3 op 20-06-2018 10:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Je hebt de OP en de opvolgende reacties niet gelezen. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Room42 op 20-06-2018 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolly_a
  • Niet online
jeroen3 schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 10:50:
32 gibibyte.

32000000000 / (1024*1024*1024) = 29.80 GB

Met nog een stukje verloren van het filesysteem.
Misleiding? Wellicht.

https://www.howtogeek.com...ard-drive-wrong-capacity/
Allemaal juist, maar ik wil graag dat 'ie 29,80 GB aangeeft en niet 32,95 GB. Ik heb overigens geprobeerd om met de SD card formatter de stick te formateren, maar die wil er evengoed 32,95 GB van maken. Probleem is dat de partitie al 32,95 GB is (waarschijnlijk).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
jeroen3 schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 10:50:
32 gibibyte.

32000000000 / (1024*1024*1024) = 29.80 GiB
FTFY, wel zo handig als je het verschil uitlegt om de juiste eenheden te gebruiken.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
wolly_a schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 10:53:
[...]

Allemaal juist, maar ik wil graag dat 'ie 29,80 GB aangeeft en niet 32,95 GB. Ik heb overigens geprobeerd om met de SD card formatter de stick te formateren, maar die wil er evengoed 32,95 GB van maken. Probleem is dat de partitie al 32,95 GB is (waarschijnlijk).
Wat gebeurt er als je zelf een kleinere partitie aanmaakt? En bij hoeveel GB (precies) begint ie trouwens te haperen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:47
Alleen de opslagverkopers gebruiken de technisch correcte term. De rest van de wereld bedoelt gewoon het binaire systeem met xB.

Maar er eens eentje open. Hoeveel flash zit erin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:23
Ik meen dat er een tooltje is die een USB-stick kan volschrijven net zo lang tot hij vol is. Op die manier kan je fake sticks/geheugenkaartjes herkennen. Kan zo alleen de naam niet terugvinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaalus
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
ThinkPadd schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 11:01:
Ik meen dat er een tooltje is die een USB-stick kan volschrijven net zo lang tot hij vol is. Op die manier kan je fake sticks/geheugenkaartjes herkennen. Kan zo alleen de naam niet terugvinden.
H2testw bedoel je? https://www.heise.de/download/product/h2testw-50539

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wolly_a
  • Niet online
@Kaalus @ThinkPad Het testje loopt, maar het stickje is niet supersnel. Volgens de berekening zou dit nog zeker 1,5 uur duren.

@Evanescent Ik heb geprobeerd om een kleinere partitie te maken, maar dat geeft direct al problemen. Ik kan de nieuwe, kleinere partitie niet formatteren. Ik krijg dan direct de melding dat het medium tegen schrijven is beveiligd. Dit was direct mijn eerste idee, ik wilde gewoon een partitie van max. 28GB aanmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElectronLion
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 27-02-2022
Ik snap eerlijk gezegd het probleem niet zo bij een stickie voor 4 euro de stuk. Prijs/kwaliteit zeg maar. Misschien is er al een flashmodule kapot (opkoop productiefout?)
Verder klopt de berekening van @jeroen3 , koop eens een 2TB schijf, dan blijft er effectief ook 1,8TB over (-200 GB dus). Fabrikanten houden nagenoeg altijd 1KB = 1000 bytes aan, voor het gemak en minder kosten. Dat het officieel 1024 bytes is weten veel mensen niet.

Zoek je 'normale' en snelle (USB3.0/3.1) 32GB stickies, dan betaal je rond de 10 euro de stuk..
Waarom niet eerst eentje kopen om te kijken of het bevalt?

[ Voor 7% gewijzigd door ElectronLion op 20-06-2018 11:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

wolly_a schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 10:11:

Nu ik een en ander wat nader bestudeer, valt me op dat de partitie op het ding 31.95GB is, volgens Windows. Normaal is de beschikbare ruimte iets van 28 of 29GB. Het lijkt er dus op dat de Aldi een truucje heeft uitgehaald om van het gezeur af te zijn dat de stick niet groot genoeg is. Handig is het echter niet, omdat de stick gewoon niet die ruimte beschikbaar heeft.

Het lijkt een beetje op het truucje dat je een tijdje terug weleens zag met de goedkope China USB opslag. Ze beloofden een schijf van grootte X, maar ondertussen zat er maar een heel klein USB stickje binnenin het doosje. Je Windows gaf evenwel wel een mooie grote schijf aan.

Anyhow... Hoe kan ik nu een partitie maken die wel de goede grootte heeft. Ik heb al even gespeeld met Diskpart, maar daarmee kom ik er nog niet.
Welk trucje hebben ze uitgehaald denk je ? De afmeting van de stick zegt niets over de opslagcapaciteit

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wolly_a
  • Niet online
ElectronLion schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 11:51:
Ik snap eerlijk gezegd het probleem niet zo bij een doos stickies voor 4 euro. Prijs/kwaliteit zeg maar. Misschien is er al een flashmodule kapot (opkoop productiefout?)
Verder klopt de berekening van @jeroen3 , koop eens een 2TB schijf, dan blijft er effectief ook 1,8TB over (-200 GB dus). Fabrikanten houden nagenoeg altijd 1KB = 1000 bytes aan, voor het gemak. Dat het officieel 1024 bytes is weten veel mensen niet.

Zoek je 'normale' en snelle (USB3.0/3.1) 32GB stickies, dan betaal je rond de 10 euro de stuk..
Misschien helpt lezen om het beter te snappen...

Uiteraard begrijp ik dan een 32GB stickje niet precies 32GB is, maar 29,8GB. Dat is ook helemaal dikke prima. Ik wil juist dat 'ie correct aangeeft hoeveel ruimte ik op mijn USB stick heb en niet zomaar een fictief getal, omdat die extra ruimte er gewoonweg niet is, wat dus resulteert in schrijffouten.

Prijs/kwaliteitverhouding snap ik, maar ik heb een hele doos van die dingen gekocht. Ik mag toch wel verwachten dat er minstens eentje van doet. Ik heb ze niet gekocht om als decoratiemateriaal in de kerstboom te hangen.

UPDATE: Het test tooltje stopt bij 16262MByte, wat dus inhoudt dat dit 16GB USB stickjes zijn die het digitale labeltje 32GB hebben meegekregen...

@Hackus Zucht... Ik hoop niet dat jij denkt dat ik denk dat een USB stickje met 2x zoveel ruimte ook 2x zo groot qua afmeting is... Toch? Zoek eens op Fake Chinese USB flash drives...

[ Voor 6% gewijzigd door wolly_a op 20-06-2018 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
wolly_a schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 11:17:
@Room42 Ik heb geprobeerd om een kleinere partitie te maken, maar dat geeft direct al problemen. Ik kan de nieuwe, kleinere partitie niet formatteren. Ik krijg dan direct de melding dat het medium tegen schrijven is beveiligd. Dit was direct mijn eerste idee, ik wilde gewoon een partitie van max. 28GB aanmaken.
UPDATE: Het test tooltje stopt bij 16262MByte, wat dus inhoudt dat dit 16GB USB stickjes zijn die het digitale labeltje 32GB hebben meegekregen...
Probeerde je toevallig een GPT partitie tabel aan te maken? Standaard zet die ook een kopie van de partitie tabel aan het einde van het opslag medium.
Een MBR partitie tabel met een partitie van <16GB zou moeten werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01:40

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

TheBorg schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 10:29:

En dan wil je meer dan 4 GB erop schrijven, en dan is het einde USB-stick. Dat was vroeger (en mogelijk nogsteeds?) een issue in bepaalde handel. Geen idee of dat nog steeds speelt met de huidige hardware in de stickjes?

[ Voor 8% gewijzigd door AW_Bos op 20-06-2018 12:28 ]

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-05 22:06
wolly_a schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 11:57:
[...]
Goed... dat kan toch een reden zijn om eens contact op te nemen met Aldi.... Als je ze toch wilt gebruiken, volgens mij zou je veilig zelf een partitie van de juiste grootte moeten kunnen aanmaken. Kan de moeite waard zijn om te testen in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 07:00

P_Tingen

omdat het KAN

Cpt.Morgan schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 13:05:
[...]
Goed... dat kan toch een reden zijn om eens contact op te nemen met Aldi.... Als je ze toch wilt gebruiken, volgens mij zou je veilig zelf een partitie van de juiste grootte moeten kunnen aanmaken. Kan de moeite waard zijn om te testen in ieder geval.
Contact opnemen met de Aldi? Die weten vaak technisch inhoudelijk niet wat ze verkopen. Dat is niet erg want ze zijn geen techbedrijf. Als je de doos terugbrengt krijg je zonder twijfel je geld terug, maar daarmee is het raadsel nog niet opgelost.

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wolly_a
  • Niet online
Ik heb Aldi via het contactformulier op de website benaderd en de situatie voorgelegd. Ik kan er inderdaad mee terug gaan naar de winkel en krijg dan vast wel mijn geld terug, maar dan komt de boodschap nooit verder dan de cassiere. Ik kan me voorstellen dat Aldi dit ook nooit heeft geweten. Het lijkt me niet dat Aldi dit risico gaat lopen voor een USB stickje van een paar euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 234FaTaLiTy
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10-06 13:24
Ik ben benieuwd!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• wolly_a
  • Niet online
Ik ben inmiddels al benaderd door Aldi en door de inkooporganisatie die deze USB sticks aan Aldi heeft geleverd. Het verzoek is om de sticks terug te sturen met informatie over het probleem en de handelingen die ik al heb uitgevoerd. Complimenten dus voor Aldi en de inkooporganisatie voor het snelle handelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technomania
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:42

Technomania

Huiskamer verslaafde.

wolly_a schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 14:02:
Ik ben inmiddels al benaderd door Aldi en door de inkooporganisatie die deze USB sticks aan Aldi heeft geleverd. Het verzoek is om de sticks terug te sturen met informatie over het probleem en de handelingen die ik al heb uitgevoerd. Complimenten dus voor Aldi en de inkooporganisatie voor het snelle handelen.
Ik had niet anders van de Aldi verwacht.
Ondanks ze (een van de) goedkoopste willen zijn zien ze ook graag kwaliteit.

Dat weet ik uit ervaring omdat ik bij een bedrijf heb gewerkt wat goederen voor de Aldi maakte.

Niets is onmogelijk voor de mens die het zelf niet hoeft te doen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Technomania schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 15:04:
[...]
Dat weet ik uit ervaring omdat ik bij een bedrijf heb gewerkt wat goederen voor de Aldi maakte.
Oh jij hebt zeker die pruts sticks geleverd :+

Winkels zoals de Aldi, Action doen het vaak vrij goed. Handig voor goedkope spulletjes

[ Voor 14% gewijzigd door Viper® op 20-06-2018 15:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10-06 16:50
Ik heb hetzelfde gehad met een Aldi 16 GB stick: die bleek 8 GB te zijn.
Op de stick stond niets, maar ik kreeg van Aldi meteen mijn geld terug.
Ik ging er vanuit dat Aldi zelf er ook niets aan kan doen door de sukkelige verpakking (alle sticks al jaren in dezelfde verpakking zonder opgave van de grootte: in de aanbieding staat wat het moet zijn.
In theorie kan het zijn dat iemand ergens in een magazijn nog een ouder doosje vindt van 1 GB sticks, die gewoon op grond van het uiterlijk meegaat in een aanbieding. Ik dnek dat dit bij jou ook is gebeurd.
Maar dat mag niet voorkomen bij een fatsoenlijk bedrijf: "goedkoop" rechtvaardigt dit verschijnsel niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Brazos op 25-11-2021 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolly_a
  • Niet online
Brazos schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 21:48:
[...]

Het is niet het verkeerde doosje van wat ik eruit begrijp. Ze hebben zitten rommelen met de partition table o.i.d. waardoor Windows denkt dat er 32GB aan ruimte aanwezig is, maar op het moment dat je gaat schrijven blijkt dat geheugen er helemaal niet te zien.

Zelf ook gehad, 32GB Kingston USB stick die noch Kingston noch 32GB was. Toen ik hem open haalde bleek het zelfs om een hele 64MB te gaan. Toch ziet Windows het als 32GB.

Die stickjes zijn dus waardeloos, zelfs als er daadwerkelijk 16GB in zit kun je er niets mee, want je weet nooit welke bestanden (gedeeltelijk) verdwijnen op geheugen dat niet bestaat. In mijn geval kon je er van alles naar toe schrijven, maar er was geen bestand meer te openen.
Klopt inderdaad. Doosje zegt 32GB, Windows zegt 32GB, maar bij 16GB houdt de weg op en verdwijnen de bitjes in het ravijn. Ik was vanavond even bij iemand een stickje ophalen die ik hem had gegeven en die had per ongeluk en toevallig wel een goed stickje uit de doos van 10. Ik kreeg dus al even de schrik van mijn leven en dacht dat er toevallig 2 stuk waren en de rest wel goed. Ik heb er nog eentje open gemaakt, maar die is net zo stuk en ook precies bij 16GB. Ik zal morgen de informatie voor Aldi eens op een rijtje zetten en dan gaat de boel op de post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
wolly_a schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 14:02:
Dit zal wel een terugroepactie worden, want nep flashgeheugen zorgt ervoor dat mensen bestanden kwijtraken. Ik heb ook ooit zo'n nepding uit China gekocht, maar zou dit niet bij een grote Duitse winkelketen verwachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 28-05 19:39
Als je ze nog steeds wil gebruiken: download de controller software die in de fabriek gebruikt wordt om de flash controller te programmeren. Daar kan je vaak ook zien wat voor NAND er in zit, en dan kan je de parameters wijzigen zodat de controller daadwerkelijk aan je OS laat weten hoe groot de opslag is.

Meestal is de NAND groter dan wat de stick nodig heeft voor wear-levelling. Dus als je een 16GB NAND chip hebt zou ik hem lekker op 15GB of minder instellen.

Welke chip er in zit is niet altijd even eenvoudig te achterhalen, maar als je een stick open maakt (zijn meestal eenvoudige plastic klikbehuizingen) lukt het altijd wel ;-) Kan je ook meteen zien of de nummers op de chips ook fake zijn of niet. (als je een NAND chip met een nummer hebt dat 16GB zou moeten zijn klopt de chip wel maar de controller niet, en als je een NAND chip met 32GB ziet is de chip fake en zou de fabrikant van de USB stick zelf het misschien niet eens weten).

Een populaire controller as altijd de Phison, tools voor de meeste series kan je makkelijk vinden, bijv. op http://usb-fix.blogspot.com/p/phison.html
Pagina: 1