4G i.P.V. Proximus ADSL?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bits4k
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 25-10-2024
hallo,

Bij een klant van me zijn ze gisteren een VDSL verbinding komen opleveren.
De snelheid valt ecter keihard tegen: 16/10 ..

Op de huidige site van de klant hebben ze een Corporate fibernet van Telenet 500/50.
Maar telenet zal op de nieuwe locatie pas eind dit jaar een CFN kunnen opleveren (ze moeten de straat nog aanleggen)

tot vandaag heeft de klant op de nieuwe site ook nog een 4G verbinding in gebruik.. daar halen we veel betere snelheden mee .. maar daar kregen we de voorbije maand ook de factuur van .. +/-500€

ondertussen is het abonnement verhoogd van 5GB nr 12GB maar elke MB extra kost 0.05€ (51€ per GB)

De verhuis van de klant is momenteel uitgesteld omdat die verbinding zo slecht is..

omwille van de huidige abbo's moet de PABX op de huidige site blijven staan en gaan we via een IPSEC tunnel de toestellen aansluiten. dat gaat dus bandbreedte kosten.. los daarvan moet er 3 keer op de week via internet aangekocht worden op een kloksysteem .. en daar mag GEEN vertraging op zitten .. (dat kost ook al snel een paar honderd euries als daar vertraging op zit )

iemand een ID of tips ?

_/-\o_

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08-10 20:02

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Nou, IPsec tunnel of niet, ik zou sowieso geen VoIP systeem over een 4G verbinding willen gebruiken. VoIP is nogal afhankelijk van latency, en daarin is 4G niet zo sterk.

Even los van het gemis aan plannenmakerij (dit had je van te voren moeten plannen natuurlijk) maar wat dacht je van een SIM kaartje met een ongelimiteerd data-abonnement? En die hoeft tegenwoordig niet eens meer daadwerkelijk uit Belgie te komen.

Zie hier: Tele2 SIM Only met onbeperkt data
Data-en Bel/SMS-bundel geldig in de hele EU
offtopic:
Geen idee of dat te bestellen is vanuit BE overigens

[ Voor 42% gewijzigd door Equator op 20-06-2018 07:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:51

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Equator schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 07:12:
Nou, IPsec tunnel of niet, ik zou sowieso geen VoIP systeem over een 4G verbinding willen gebruiken. VoIP is nogal afhankelijk van latency, en daarin is 4G niet zo sterk.

Even los van het gemis aan plannenmakerij (dit had je van te voren moeten plannen natuurlijk) maar wat dacht je van een SIM kaartje met een ongelimiteerd data-abonnement? En die hoeft tegenwoordig niet eens meer daadwerkelijk uit Belgie te komen.

Zie hier: Tele2 SIM Only met onbeperkt data
Toch is die bundel niet overal onbeperkt, scroll maar eens naar beneden, dan staat er het volgende:
Ja. Je kunt bij Tele2 profiteren van voordelig internetten, bellen en sms'en in de EU. Je belt, sms't en internet binnen de EU plus Liechtenstein, Noorwegen, IJsland en Zwitserland vanuit je gebruikelijke bundel (m.u.v. bellen vanuit Nederland naar het buitenland, betaalde informatie- en servicenummers). Dit geldt voor alle abonnementen die nu afgesloten worden of al afgesloten zijn.

Als je je bundel hebt verbruikt gelden de actuele buiten de bundel tarieven. Voor de databundels van 10GB, 20GB en Unlimited geldt voor datagebruik in de EU een limiet van 9GB per maand. Na het bereiken van deze limiet kun je gebruik blijven maken van data uit je bundel maar geldt een toeslag van € 0,007 per MB.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08-10 20:02

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Nondeju, belachelijk. Maar in ieder geval is de toeslag na de 9GB nog altijd goedkoper dan die van de topicstarter :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Kijk idd. of je een abonnement kan vinden waar je een grotere datalimiet hebt en als je er overheen gaat, dat de kosten dan lager zijn. Hoe het in België is weet ik niet, maar hier in Nederland kan je zakelijke abonnementen afsluiten waar iedereen bijvoorbeeld 10GB per maand krijgt. Dit is een gezamenlijke pot: de ene werknemer kan meer dan 10GB verbruiken en de ander minder. Met 10 werknemers heb je al 100GB bij elkaar.

Gebruik een 4G router met een externe antenne. De antenne kan je zo uitrichten naar de dichtstbijzijnde zendmast, voor optimale throughput.

Kijk ook naar een L7 firewall, bijvoorbeeld een Meraki MX64 met Advanced Security licentie. (Of een MX100 als je hem ook op de nieuwe locatie wil gebruiken voor de toekomstige 500/50 lijn.)
  • Applicaties die veel bandbreedte gebruiken kan je blokkeren of shapen.
    (Youtube, Dropbox, Netflix, P2P, etc.)
  • Applicaties die business kritisch zijn geef je een hogere prioriteit. (Skype for Business, SIP / VoIP, etc.)
  • Met Policy Based Routing kan je per IP adres / subnet en TCP/UDP poortnummer welke interface gebruikt moet worden. (VDSL of 4G.) Bijvoorbeeld VoIP altijd over VDSL omdat latency daar lager is.
Voor een meer permanentere oplossing kan je kijken naar SD-WAN of iets als Multipath TCP, maar voor 6 maanden is dat de investering niet waard. Hiermee loadbalance of stuur je (met een policy) verkeer over verschillende internetlijnen naar buiten. Proximus is in België bezig met Multipath TCP, dus daar zou je ook kunnen informeren.

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PerfectPC
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-05 11:26
Base: 24 GB voor 45 EUR incl BTW, daarna zelfde tarief voor extra (+- 2 EUR per GB) https://www.base.be/nl/pa...nten/45-based-on-you.html
Orange: 100 GB voor 80 EUR excl BTW, daarna geen data meer (+- 1 EUR per GB) https://business.orange.b...usiness-everywhere#tarifs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08-10 10:30
Is het niet mogelijk om een straalverbinding naar een ander punt met snel internet (DSL/Kabel) te realiseren?

Of laat de provider naar de huidige DSL lijn kijken. Bij een snelheid van 10Mb upload zou er toch veel meer qua download beschikbaar moeten zijn?.

Een 16Mbit lijntje haalt hier maximaal 2Mbit up ofzo

[ Voor 48% gewijzigd door krakendmodem op 20-06-2018 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Heb je ook al gekeken of Proximus er geen glasvezel heeft?

https://www.proximus.be/n...n/b-orphans/cb-fiber.html

[ Voor 48% gewijzigd door kluyze op 20-06-2018 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zolexxi
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 09-07 23:18
Als ik het goed begrijp is dat ook geen optie aangezien om het nieuwe verkaveling gaat. Of heb ik dat fout begrepen?
ze moeten de straat nog aanleggen
In ieder geval mag je mij altijd een berichtje sturen indien je vragen hebt, aangezien ik werk voor Telenet Business kan ik misschien wel helpen :) . Is die VDSL lijn trouwens opgeleverd door Telenet of hebben jullie die zelf bij Proximus besteld?
Pagina: 1