Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Linux workstation / Game PC

Pagina: 1
Acties:

• Floydian
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:32
Mijn huidig systeem is alweer bijna 6 jaar en oud en aan vervanging toe. Gamen op 1440p gaat toch niet erg lekker.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Vertel ons wat je wil gaan doen met je nieuwe systeem. Welke software ga je gebruiken? Wil je gaan gamen? Videobewerken? Of gewoon huis tuin en keuken surfen en mailen?

Gamen voorlopig nog op 1440p / 60Hz, later mogelijk ook op 1440p / 144Hz.

Spellen die ik momenteel regelmatig speel zijn:
  • Path Of Exile
  • Grim Dawn
  • Factorio
  • Transport Fever
Verder programmeren, virtuele machines en dagelijkse dingen zoals browsen.

Windows wil gaan virtualiseren i.c.m. pci passtrough / IOMMU zodat ik niet meer hoef te switchen van OS.
De Linux distributie die ik wil gaan gebruiken is Gentoo, Fedora of Arch.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Heb je een absolute maximumprijs? In- of exclusief verzendkosten, assemblage en dergelijke Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.

Maximum € 2000,= (inclusief assemblage) maar het mag ook iets minder zijn.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Wees specifiek en noem merk en model

Ja zie onderstaand lijstje.

#ProductPrijsSubtotaal
1MSI GeForce GT 710 1GD3H LP€ 33,17€ 33,17
1Aten US224 2-Port USB€ 18,25€ 18,25
1Eizo Flexscan EV2736W Zwart€ 0,-€ 0,-
1Samsung 850 EVO 250GB€ 69,95€ 69,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 121,37

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zijn twee videokaarten en drie voedingen wel genoeg? 16 SSD's in RAID-5? Vertel ons meer over het systeem van je dromen.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 7 2700X Wraith Boxed€ 320,-€ 320,-
1ASRock X370 Taichi€ 185,51€ 185,51
1MSI GeForce GTX 1070 Ti Gaming 8G€ 549,-€ 549,-
1Fractal Design Define R5 Zwart€ 101,99€ 101,99
1Microsoft Windows 10 Home NL 32/64bit, USB€ 117,37€ 117,37
1Kingston HyperX Predator HX430C15PB3K2/16€ 194,89€ 194,89
1Corsair RM550x Zwart€ 89,-€ 89,-
1Samsung 860 EVO 500GB€ 112,-€ 112,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.669,76

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Naar welk merk gaat je voorkeur uit? Kun je vertellen waarom? Sta je open voor andere merken? Zet hier neer wat je zelf al hebt gevonden.

Fractal Design voor de kast. GPU moet een nVidia zijn omdat VEGA in mijn setup naar verwachting niet goed gaat werken. Voor de rest geen specifieke voorkeuren.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Denk aan grootte, het te verwachten geluidsniveau, energieverbruik. Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.

IOMMU moet goed werken, helaas kan je bij de specificaties van moederborden niet zien of ze dat goed ondersteunen. Als leidraad heb ik bij VFIO Increments gekeken welke combinaties wel of niet werken.

Verder een zo stil systeem als mogelijk.

Ga je overklokken?
Ga je voor de maximum prestaties van je nieuwe systeem of ben je tevreden met de standaard instellingen?

Nee, dat ben ik in ieder geval niet van plan.

Wat verwacht je van ons?
De laatste en eigenlijk belangrijkste vraag: Vertel hoe we je kunnen helpen met het maken van je keuze. Wil je het nieuwste/snelste/beste/mooiste systeem dat je je maar kunt wensen binnen je budget, of speelt geld geen rol? Wil je weten of/hoe je je build moet aanpassen om aan de gewenste doelen te kunnen voldoen? Of wil je de kosten gewoon zoveel mogelijk terugbrengen en zo veel mogelijk bang-for-buck krijgen?

Als eerste een check of ik toevallig iets vergeten ben.

Verder twijfel ik nog op de volgende punten:

CPU
Is een Ryzen 7 2700x overkill, zou een AMD Ryzen 5 2600X een beter alternatief zijn.

Zover ik gelezen heb zou de stock cooler meer dan voldoende zijn? Of toch een Scythe Mugen 5 PCGH Edition met als voordeel stiller en meer ruimte als ik toch zou willen overklokken.

GPU
Zou een GTX 1080 nog te overwegen zijn? (GTX 1080 Ti valt net buiten mijn budget).

Verder nog een toelichting betreft het moederbord.
Ik heb voor de ASRock X370 Taichi gekozen omdat deze o.a. wordt aangeraden door Level1Techs.
Het is belangrijk dat de IOMMU groepen goed zijn zodat ik een gpu, usb controller en een sata controller volledig kan isoleren voor gebruik in mijn gast systeem.

Nadeel is dat deze mogelijk een bios upgrade nodig heeft voor Ryzen 2. Dit wil ik bij Azerty laten doen aangezien zij deze service kunnen leveren.

Alternatieve moederborden zouden kunnen zijn:
Gigabyte GA-AX370-Gaming-5
Zover ik weet heeft deze geen 2e sata controller. Wel heeft deze dual lan (beide in dezelfde IOMMU groep).

Asus Prime X370-Pro
Hier kan ik geen ondersteunde setjes geheugen vinden (16G) die in alle dimm slots werken. Ook geen 2e sata controller.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 07:17
Welke functie gaat de GT 710 krijgen in het nieuwe systeem?

Als je dik €180 aan een moederbord uit gaat geven zou ik een X470 nemen. categorie: Moederborden Beter dan X370, minder geheugenproblemen en het scheelt je een bios update.

• Floydian
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:32
@Uszka
De GT 710 ga ik gebruiken voor mijn host os. De reden hiervoor is dat ik Windows 10 wil gaan virtualiseren, i.p.v. een gpu te emuleren ga ik de 1070 Ti aanbieden aan de vm. De consequentie hiervan is dat de host deze gpu niet kan gebruiken en dus een 2e gpu nodig heb.

Om dit goed te laten werken moet het moederbord goede IOMMU ondersteuning hebben. Helaas is dit niet een specificatie die opgegeven wordt door fabrikanten. Het X370 bordje wordt op meerdere plaatsen aangeraden voor een build als deze.

Ik heb nog naar een X470 bordje uitgezocht en een gevonden, de Gigabyte Aorus X470 Ultra Gaming. Van de Gaming 5 Wifi weet ik dat deze werkt, het enige verschil is het ontbreken van wifi en bluetooth. Verder heeft deze wel een dual bios, wat toch een pre is omdat een bios update voor betere IOMMU ondersteuning kan zorgen. Het enige nadeel dat een ps/2 poort ontbreekt.
Als alternatief zou ik ook voor een Asus PRIME X470-PRO kunnen gaan wel ps/2, geen dual bios en iets duurder.

• XTREEMRaGE
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 23-11 18:06

XTREEMRaGE

XTRËËM|RåGË

Leuke build, ik ben ook aan het kijken naar een *nix build icm passthrough. Ik heb twee Dell U2713HM schermen (1440p/60Hz reso). Deze heeft de volgende inputs, DP, DVI-D en HDMI. Ik zal beiden schermen gebruiken in de host en 1 maar voor windows.

Mijn scherm ondersteund alleen via DP en DVI-D 1440p / 60Hz en HDMI helaas 1440p/30Hz. Dus ik zit te kijken naar een GTX1050 met 2x DVI-D ipv de GT 710 1x DVI-D.

Misschien ff goed om in je achterhoofd te houden als je meerdere schermen wilt hebben en hoe hoog je resolutie zal zijn.

GöÐ, ®Ë§þËÇT åñÐ Höñöµ® | LÜ©K>SkïLL | XT®ËËM|®åGË ||Funky Monkeys || Fm