Perilex perikelen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11-12 15:00
Dag goden der elektronica,

Onlangs heb ik een nieuwbouw appartement mogen betrekken, zonder gasaansluiting. Via via een elektrische kookplaat op de kop getikt, met perilex stekker. Omdat de draad te lang was heb ik deze ingekort. Uiteraard heb ik van tevoren een foto van de situatie gemaakt wat betreft de draadkleuren in de stekker. Let wel, er zit dus 2x zwart in!

stekker

Zo gezegd, zo gedaan. Helaas werken na inkorten slechts 2 van de 4 kookpitten. Van tevoren de complete plaat niet getest, dus de oorzaak hiervan probeer ik al een tijdje te achterhalen. De twee zwarte omgedraaid, in het geval ik deze verwisseld had. Geen verschil.

Ben wat verder gaan pluizen in de perilex problematiek. Blijkbaar is er niet één standaard. Uiteindelijk de wanddoos maar open geschroefd. Daarin zat bovenin tweemaal blauw en onderin tweemaal bruin (en uiteraard aarde). Dit komt overeen met een dubbele 230V, wat ook blijkt uit de gekoppelde twee zekeringen in de meterkast.
Het zou dus op deze manier aangesloten moeten worden:

perilex

Maarrrr, voordat ik weer ga klussen blijven er 2 vragen open:
1. tweemaal zwart, normaal heb je grijs en zwart. Geen van de twee zwarte draden is gemerkt o.i.d.
2. Ik heb de plaat maar eens open geschroefd en tot mijn verbazing is 1 van de 2 zwarte draden uit de stekker niet aangesloten aan de plaat... De onderste zwarte gaat niet verder:

kookplaat

Na vele Google-acties blijft mijn begrip van de situatie en overeenkomsten (ofja verschillen) t.o.v. 'de standaard' mij verbazen.

Wie kan mij een handje helpen? :o

Beste antwoord (via geekeep op 26-06-2018 12:55)

• Peetman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:46

Peetman

Tjah....

Ik zie aan de kookplaatkant 3 punten op de kroonsteen verbonden, namelijk de bovenste 2 en de onderste.
Aangezien de onderste een aantal draden ingaat vermoed ik dat dat de gemeenschappelijk nul is. In dat geval moet de bovenste aansluiting niet de bruine draad krijgen maar de zwarte draad die nu op de 1 na onderste is aangesloten.
En dan bruin naar de onderste. Dus momenteel lijkt het inderdaad geconfigureerd voor 3 fasen, waarbij de kookplaat er 2 gebruikt.

Afbeeldingslocatie: https://elektrohonk.files.wordpress.com/2014/12/perilex__400v_wcd_002.png
Als je het zo aansluit klopt alleen de kleur van de bruine draad niet. Dus het netst zou zijn om een juiste kabel te halen met 2x blauw, 2x zwart en aarde.

[ Voor 12% gewijzigd door Peetman op 20-06-2018 07:42 ]

Alle reacties

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11-12 06:55
Denk dat het beste is om de handleiding van je kookplaat te achterhalen; en daar te kijken naar het aansluitschema.

Pvouput live

• Brahiewahiewa
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Maar de aansluiting klopt toch gewoon met de tekening?
Beide zwarte draden zijn Neutral; de nul, zeg maar.
Da's voor beide fasen dezelfde nul, dus in principe heb je aan één zwarte genoeg.

Is wel iets op aan te merken: als je kookplaat uit twee groepen voedt, in plaats van uit twee fasen, kan de retourleiding overbelast raken, want die moet van zowel de blauwe- als de bruine draad de stroom afvoeren

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Verwijderd

Brahiewahiewa schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 02:05:
Da's voor beide fasen dezelfde nul, dus in principe heb je aan één zwarte genoeg.

Is wel iets op aan te merken: als je kookplaat uit twee groepen voedt, in plaats van uit twee fasen, kan de retourleiding overbelast raken, want die moet van zowel de blauwe- als de bruine draad de stroom afvoeren
In de stekker lijkt het toch echt de L te zijn, als ik die foto zo zie. En dat zou ook logischer zijn, want zwart hoort geen N te zijn.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:20
Zwart is L inderdaad, niet N!

Het lijkt erop alsof je kookplaat is geconfigureerd voor 3-fasen en het stopcontact voor 2-fasen.

Kun je het aansluitschema van je kookplaat posten?

En wellicht ook even de kap van je groepenkast eraf halen en een foto posten.

[ Voor 18% gewijzigd door ThinkPad op 20-06-2018 07:14 ]

Acties:
  • Beste antwoord

• Peetman

Peetman

Tjah....

Ik zie aan de kookplaatkant 3 punten op de kroonsteen verbonden, namelijk de bovenste 2 en de onderste.
Aangezien de onderste een aantal draden ingaat vermoed ik dat dat de gemeenschappelijk nul is. In dat geval moet de bovenste aansluiting niet de bruine draad krijgen maar de zwarte draad die nu op de 1 na onderste is aangesloten.
En dan bruin naar de onderste. Dus momenteel lijkt het inderdaad geconfigureerd voor 3 fasen, waarbij de kookplaat er 2 gebruikt.

Afbeeldingslocatie: https://elektrohonk.files.wordpress.com/2014/12/perilex__400v_wcd_002.png
Als je het zo aansluit klopt alleen de kleur van de bruine draad niet. Dus het netst zou zijn om een juiste kabel te halen met 2x blauw, 2x zwart en aarde.

[ Voor 12% gewijzigd door Peetman op 20-06-2018 07:42 ]

• geekeep
Krypt schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 23:18:
Denk dat het beste is om de handleiding van je kookplaat te achterhalen; en daar te kijken naar het aansluitschema.
Helaas geen handleiding meer aanwezig. Je kent het wel; "van een oude mevrouw geweest, amper gebruikt" ;)
Brahiewahiewa schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 02:05:

Volgens mijn logica deelt de plaat (nu) inderdaad een gezamenlijke nul/afvoer. Deze situatie ben ik niet tegengekomen op internet.
Verwijderd schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 07:04:
[...]

In de stekker lijkt het toch echt de L te zijn, als ik die foto zo zie. En dat zou ook logischer zijn, want zwart hoort geen N te zijn.
De foto van de stekker was de situatie in eerste instantie. Of deze correct is/was aangesloten weet ik dus niet!
ThinkPadd schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 07:13:
Zwart is L inderdaad, niet N!

Het lijkt erop alsof je kookplaat is geconfigureerd voor 3-fasen en het stopcontact voor 2-fasen.

Kun je het aansluitschema van je kookplaat posten?

En wellicht ook even de kap van je groepenkast eraf halen en een foto posten.
Helaas geen aansluitschema op de plaat en/of handleiding. Wel een typenummer waarop 230/400V staat. Betekent dit, gezien het geringe vermogen, dat het op 1 fase zóu kunnen?
indesit

open plaat
Peetman schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 07:40:

[afbeelding]
Voor zover ik heb gevonden betekent een tweetal gekoppelde zekeringen een dubbel uitgevoerde enkele fase (2x230V) ipv een driefase aansluiting.
meterkast

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:46

prein2

Monument verduurzamen is leuk

google op de handleiding van de kookplaat: https://handleidingkwijt.com/indesit-kk-4-c-w-kookplaat/

Daar staan de verschillende mogelijkheden voor het aansluiten van de plaat.
Als je 3 fasen in je huis hebt, dan staat er 400V tussen fase 1 en fase 2 en heb je dus situatie 400V 2N (400V 2 fasen en neutral).
afbeelding 6, rechterkant, 3e plaatje geeft dan aan hoe je hem op de kookplaat moet aansluiten.
Wel gek dat er geen mogelijkheid tot aansluiten is met 2 neutrals..

Maar let goed op, goed kijken hoe het zit, want echt duidelijk zijn de foto's niet, en de handleiding kan goed van een ander type plaat zijn en zo. Ook kan er geklooid zijn met de aansluiting zelf, zo mooi ziet het er niet uit aan de onderkant van de kookplaat...

• geldersscheepje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13-12 18:12
Periliex kan op 2 manieren geconfigureerd: ik denk dat jij 2* 220 heb (een fase) en dat de stekker uitgaat van 380V op 3 fasen). Bij mij staat op de onderkant van de kookplaat het inbouwschema.

Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's

• Peetman

Peetman

Tjah....

In principe kan je de neutrals samenvoegen, de reden dat je er twee hebt is omdat er anders over 1 draad 32A zou kunnen lopen. Door ze in de kookplaat samen te voegen (wel met een adereindhuls) zorg je ervoor dat de stroom gelijk over de 2 draden wordt verdeeld.

Netter zou zijn om zelf de bedrading in de kookplaat zo aan te passen dat de pitten gescheiden worden over de 2 groepen. Mocht er dan iets mis zijn met de bedrading van 1 van de nuls, dan voorkom je dat er 32A over de andere draad kan gaan lopen.

• geekeep
prein2 schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 08:41:
google op de handleiding van de kookplaat: https://handleidingkwijt.com/indesit-kk-4-c-w-kookplaat/

Daar staan de verschillende mogelijkheden voor het aansluiten van de plaat.
Als je 3 fasen in je huis hebt, dan staat er 400V tussen fase 1 en fase 2 en heb je dus situatie 400V 2N (400V 2 fasen en neutral).
afbeelding 6, rechterkant, 3e plaatje geeft dan aan hoe je hem op de kookplaat moet aansluiten.
Wel gek dat er geen mogelijkheid tot aansluiten is met 2 neutrals..

Maar let goed op, goed kijken hoe het zit, want echt duidelijk zijn de foto's niet, en de handleiding kan goed van een ander type plaat zijn en zo. Ook kan er geklooid zijn met de aansluiting zelf, zo mooi ziet het er niet uit aan de onderkant van de kookplaat...
Ja, die handleiding heb ik ook voor me gehad. Het uitvogelen van het (juiste) schema blijft wel lastig.

Hier nogmaals de plaat zonder compressie:
kookplaat high res
geldersscheepje schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 08:53:
Periliex kan op 2 manieren geconfigureerd: ik denk dat jij 2* 220 heb (een fase) en dat de stekker uitgaat van 380V op 3 fasen). Bij mij staat op de onderkant van de kookplaat het inbouwschema.
2x230V ga ik inderdaad vanuit, gezien de gekoppelde duo-zekering in de meterkast én de 2x blauw, 2x bruin in de wandcontactdoos.
Peetman schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 08:56:
In principe kan je de neutrals samenvoegen, de reden dat je er twee hebt is omdat er anders over 1 draad 32A zou kunnen lopen. Door ze in de kookplaat samen te voegen (wel met een adereindhuls) zorg je ervoor dat de stroom gelijk over de 2 draden wordt verdeeld.

Netter zou zijn om zelf de bedrading in de kookplaat zo aan te passen dat de pitten gescheiden worden over de 2 groepen. Mocht er dan iets mis zijn met de bedrading van 1 van de nuls, dan voorkom je dat er 32A over de andere draad kan gaan lopen.
'In principe' en 'fool-proof' vind ik nogal ver uit elkaar liggen. :P Potentieel 32A over 1 niet-massieve koperdraad voelt niet zo prettig.
Ik snap nog steeds niet waarom die onderste zwarte niet doorloopt de kookplaat in.

• Peetman

Peetman

Tjah....

geekeep schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 09:08:
'In principe' en 'fool-proof' vind ik nogal ver uit elkaar liggen. :P Potentieel 32A over 1 niet-massieve koperdraad voelt niet zo prettig.
Ik snap nog steeds niet waarom die onderste zwarte niet doorloopt de kookplaat in.
Omdat de plaat in dat geval altijd op een 3fase aansluiting moet. Nu heb je de mogelijkheid om in het geval van een 3-fase perilex gebruik te maken van 2 van de 3 fases daarvan. En in het geval van een kookgroep op 1fase daarvan.
Toevallig was ik van de week aan het kijken naar het aansluiten van een gloednieuwe siemens inductieplaat en die hebben het ook zo geregeld (alleen een stuk beter afgewerkt en met foutdetectie in de plaat, etc).

Het beste kan je je de plaat zo ombouwen dat je de belasting netjes verdeeld over de 2 groepen van de kookgroep, maar dat kost je wel wat geknutsel. Maar als je dat goed doet, (incl krimpkousjes etc) heb je wel een stuk veiliger plaat.

Het is overigens op basis van de foto lastig te bepalen hoe de bedrading nu loopt. Ik zie niet duidelijk 2 gescheiden groepen naar de verschillende regelknoppen / pitten lopen.

[ Voor 8% gewijzigd door Peetman op 21-06-2018 09:25 ]

Pagina: 1