Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Budget PC (internet, office, photoshop)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Master_S
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 26-11-2024
Ik heb onderstaande PC samengesteld voor mijn nonkel.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 2400G Boxed€ 145,95€ 145,95
1MSI B350M PRO-VDH€ 70,05€ 70,05
1Seagate Barracuda, 2TB€ 58,87€ 58,87
1Fractal Design Define Mini C€ 66,95€ 66,95
1Kingston HyperX Fury HX426C16FB2/8€ 91,50€ 91,50
1Asus DRW-24D5MT (bulk)€ 13,95€ 13,95
1be quiet! Pure Power 10 CM 400W€ 58,-€ 58,-
1WD Green SSD M.2 (G2G0B) 120GB€ 33,80€ 33,80
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 539,07

Ik heb alleen wat advies nog over het geheugen. Welke speed neem ik best ? En is 1 latje (1x8GB) goed of is dat best dual channel (2x4GB) ?

Ik had begrepen dat Ryzen voordeel haalt uit snel geheugen, heb voorlopig 2666MHz gepakt.

Bedankt.

Alle reacties

• hanvandijk
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 06-06 22:17
Ryzen heeft inderdaad veel baat bij snel geheugen.
daarnaast is het eigenlijk altijd verstandig om dual channel geheugen te nemen. Helemaal als je gebruik gaat maken van de interne grafische chip.

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 26-11 21:29
#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock AB350M Pro4€ 68,97€ 68,97
1Fractal Design Core 1100€ 37,92€ 37,92
1G.Skill Value F4-2400C15D-8GNT€ 83,65€ 83,65
1Crucial MX500 2,5" 500GB€ 107,10€ 107,10
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 515,54

Mijn lijstje :). Dual-channel geheugen, iets compactere kast. Harde schijf eruit gehaald en vervangen door een grotere SSD. SSD only is echt heel fijn, en als je meer opslag nodig hebt kan je altijd een extra harde schijf of SSD toevoegen (die nu heel hard in prijs aan 't dalen zijn).

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 07:17
2400 MT/s zou ik er niet in stoppen met een 2400G. 3000 of 3200 heeft de voorkeur.

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 25-11 11:28
Wat is je budget?

Verder past je CD-drive niet in de Fractal case. Ik zou het ook lekker bij een 2.5" 250GB SSD houden (de pricewatch: Samsung 860 EVO 250GB bijvoorbeeld) , en de voeding naar een pricewatch: be quiet! Pure Power 10 400W.

RAM kan je inderdaad het beste het advies van @Uszka volgen. Ik ben verder echt heel erg tegen het moederbord wat @Balance aanbeveelt. Is berucht op vastlopers, zelf ook gehad, en ik zou dus je oorspronkelijke houden.

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

• Master_S
Maximum is 600€.

Heb adhv jullie feedback de lijst aangepast:

#ProductPrijsSubtotaal
1MSI B350M PRO-VDH€ 70,05€ 70,05
1Seagate Barracuda, 2TB€ 58,87€ 58,87
1Cooler Master Silencio 352€ 56,40€ 56,40
1Corsair Vengeance LPX CMK8GX4M2B3000C15€ 107,95€ 107,95
1Crucial MX500 2,5" 250GB€ 65,95€ 65,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 577,12

Ik had eerst de ASRock AB350M Pro4, maar las op ASRock forum dat er inderdaad nogal wat problemen zijn met dat bord. Ik heb dan de MSI gekozen omdat ik reeds een MSI bordje uit die midrange reeks heb in een andere PC en dat werkt prima.

@Nat-Water: bedankt voor de optische drive tip, had het zelfs nog niet door _/-\o_

• Uszka
Vraag aan de winkel of het bord is voorzien van een biosversie welke de 2400G ondersteunt. Is dat niet het geval dan gaat de cpu niet werken. Een biosupdate naar een recente versie lost dat op. Hier heb je een cpu voor nodig die vanaf de launch van het bord wordt ondersteunt. De winkel kan dat, meestal tegen vergoeding, voor je doen.

• Master_S
Uszka schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 12:14:
Vraag aan de winkel of het bord is voorzien van een biosversie welke de 2400G ondersteunt. Is dat niet het geval dan gaat de cpu niet werken. Een biosupdate naar een recente versie lost dat op. Hier heb je een cpu voor nodig die vanaf de launch van het bord wordt ondersteunt. De winkel kan dat, meestal tegen vergoeding, voor je doen.
Dat weet ik, had al naar Megekko gemailed maar ze kunnen niks zien op de doos. Ik zal wel zien, met een beetje geluk heb ik een nieuwe en anders zal ik een processor lenen bij AMD.

Nog een vraagje ivm de geheugensnelheid, die 3000MHz kan je dat instellen via een profiel (zoals XMP bij Intel) of moet je dat handmatig overklokken ?

• Uszka
Je kunt een profiel instellen, DOCP bij AMD.

• Nat-Water
Dat kan je doen via XMP.

Bij Megekko kunnen ze trouwens voor 15 euro de biosversie vooraf bijwerken, vraag naar Nico.

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:25
@Nat-Water Why the hell zou je daar voor betalen? Dat bord moet de CPU gewoon aan kunnen met een laatste bios. Volgens mij is dat gewoon een service bij verschillende winkels.

• Nat-Water
Arunia schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 13:19:
@Nat-Water Why the hell zou je daar voor betalen? Dat bord moet de CPU gewoon aan kunnen met een laatste bios. Volgens mij is dat gewoon een service bij verschillende winkels.
Omdat de borden niet altijd de meest up-to-date bios hebben? Ik heb 2x een B350M bord bij Megekko besteld, 1x had het een oude bios, 1x een nieuwe. Het genoemde bord is al uit sinds mei 2017, de cpu sinds begin dit jaar. Je hebt een kans op een mismatch en dat hij het dus niet doet. Je kan via AMD gratis een flash-cpu krijgen, maar dat kost extra tijd. Aangezien TS Megekko noemt geef ik aan hoe het daar werkt. Geen idee of andere verkopers het gratis doen.

[ Voor 6% gewijzigd door Nat-Water op 20-06-2018 13:34 ]

• Master_S
Nat-Water schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 13:23:
[...]

Omdat de borden niet altijd de meest up-to-date bios hebben? Dat bord is al uit sinds mei 2017, de cpu sinds begin dit jaar. Je hebt een kans op een mismatch en dat hij het dus niet doet. Je kan via AMD gratis een flash-cpu krijgen, maar dat kost extra tijd. Aangezien TS Megekko noemt geef ik aan hoe het daar werkt. Geen idee of andere verkopers het gratis doen.
Ze hadden dat al voorgesteld bij Megekko. Ze hadden trouwens gezegd dat ik indien nodig het kostenloos kon terugsturen en inderdaad voor 15€ updaten.

De PC kast zag ik hier op tweakers als beste koop, ziet er een goed kastje uit.

Dus ik denk dat we er uit zijn zeker :)

Dank voor de hulp iedereen.

[ Voor 5% gewijzigd door Master_S op 20-06-2018 13:34 ]

• Arunia
@Nat-Water
Allereerst niets tegen jou en fijn dat je uitlegt hoe zij dat doen.
Punt blijft nog steeds, waarom zou je er voor betalen? Maakt totaal niet uit of die borden al sinds mei 2017 bestaan. Die borden zijn geschikt om deze generatie te draaien. Snap dat je uitlegt hoe het bij Megekko werkt, maar ik zou er nooit voor betalen. Laat ze maar service verlenen hiervoor. Het is een bedrijf wat weet hoe computers werken en er heus een TD voor hebben. Wellicht een CPU hiervoor hebben liggen of regelmatig nog pc's in elkaar sleutelt waarbij ze gewoon een CPU kunnen pakken om die update even te doen op dat bord.
Misschien ben ik een botte hork, maar ik zou er echt geen 15 euro voor betalen:
Als TS alles bij Megekko besteld, geef daar aan dat ze even controleren of dat bord de CPU kan draaien en zo niet, of ze dan even een update doen. Doen ze dat niet of rekenen ze hiervoor 15 euro? Dan aangeven dat je wel ergens anders besteld. Beetje ballen tonen scheelt je waarschijnlijk die 15 euro.

@Master_S Is er een reden dat je perse bij Megekko besteld?

Was er een reden dat je het huidige mobo wil hebben?
In dit lijstje zouden de bovenste twee standaard gemaakt zijn voor de huidige CPU's:
categorie: Moederborden

[ Voor 15% gewijzigd door Arunia op 20-06-2018 13:38 ]

• Master_S
Arunia schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 13:34:
@Nat-Water
Allereerst niets tegen jou en fijn dat je uitlegt hoe zij dat doen.
Punt blijft nog steeds, waarom zou je er voor betalen? Maakt totaal niet uit of die borden al sinds mei 2017 bestaan. Die borden zijn geschikt om deze generatie te draaien. Snap dat je uitlegt hoe het bij Megekko werkt, maar ik zou er nooit voor betalen. Laat ze maar service verlenen hiervoor. Het is een bedrijf wat weet hoe computers werken en er heus een TD voor hebben. Wellicht een CPU hiervoor hebben liggen of regelmatig nog pc's in elkaar sleutelt waarbij ze gewoon een CPU kunnen pakken om die update even te doen op dat bord.
Misschien ben ik een botte hork, maar ik zou er echt geen 15 euro voor betalen:
Als TS alles bij Megekko besteld, geef daar aan dat ze even controleren of dat bord de CPU kan draaien en zo niet, of ze dan even een update doen. Doen ze dat niet of rekenen ze hiervoor 15 euro? Dan aangeven dat je wel ergens anders besteld. Beetje ballen tonen scheelt je waarschijnlijk die 15 euro.

@Master_S Is er een reden dat je perse bij Megekko besteld?
Is voor quasi alle onderdelen de goedkoopste. Ik woon in België, hier is alles veel te duur.

Ging dat inderdaad voorstellen aangezien ik daar alles koop :*)

• Arunia
@Master_S Nee heb je, ja kun je krijgen.
Vroeger zou ik alles zo maar accepteren net als pixelgarantie. Maar daar ben ik echt wel mee gestopt. ;)

• Nat-Water
@Arunia Mjah, ik snap dat je niks persoonlijks tegen me hebt (hell, dat moest er nog eens bijkomen, ik werk niet eens bij Megekko :P). Megekko is in weze niet heel veel anders dan Bol.com, die willen dozen schuiven. De service van het bedrijf is dat ze uberhaupt de flashmogelijkheid aanbieden wat niet standaard is.

Anyway, proberen kan natuurlijk nooit kwaad d:)b

• Master_S
Arunia schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 13:34:

Was er een reden dat je het huidige mobo wil hebben?
In dit lijstje zouden de bovenste twee standaard gemaakt zijn voor de huidige CPU's:
categorie: Moederborden
Heb je daar info over ? Ik zie op internet toch enkel hetgeen je bij alle fabrikanten hebt, namelijk BIOS update.

• SpeedQber
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 26-11 21:16
Die 2 bovenste hebben een X370 chipset, de X470 chipset heeft wel altijd support voor Ryzen 2.
Azerty doet het trouwens voor 10 euro.
Ik had ook aan Megekko gevraagd of ze niet even konden kijken of er een 'Ryzen 2000 ready' sticker op de doos stond, maar dat konden ze 'niet garanderen'.

• Arunia
@Master_S wat @SpeedQber aan geeft. Zit zelf niet echt in de AMD sfeeren meer en vergiste me zelf dus ook in de chipset. Zag het verschil tussen de B350 en X370, maar had niet gezien dat er een X470 chipset nog was die dus wel de volledige support heeft.

Zie net dat er alleen 2 mini ITX borden zijn a 200 p/s en een aantal ATX borden die de X470 hebben. Schiet dus niet op en verklaard waarom iedereen toch voor de B350 of X370 gaat.

[ Voor 26% gewijzigd door Arunia op 20-06-2018 14:39 ]

• Master_S
Arunia schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 14:37:
@Master_S wat @SpeedQber aan geeft. Zit zelf niet echt in de AMD sfeeren meer en vergiste me zelf dus ook in de chipset. Zag het verschil tussen de B350 en X370, maar had niet gezien dat er een X470 chipset nog was die dus wel de volledige support heeft.

Zie net dat er alleen 2 mini ITX borden zijn a 200 p/s en een aantal ATX borden die de X470 hebben. Schiet dus niet op en verklaard waarom iedereen toch voor de B350 of X370 gaat.
Inderdaad, die X370 chipset is al high end. Ondertussen standaard reply van Megekko...nog steeds 15€ zelfs als ik vroeg om het op voorhand na te kijken voor alle onderdelen verzonden worden. Zal dus bij een andere winkel worden.

• Arunia
@Master_S Als het een dozenschuiver is, dan is het op zich niet vreemd, maar goed.
https://tweakers.net/pric...&minproducts=4&maxshops=1
SiComputers zit bij mij iig in de volgende stad. Zelf wel goede ervaringen mee, maar anderen weer niet.
Je moet gewoon kijken wat voor jezelf de beste keuze is.

• Master_S
Arunia schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 15:04:
@Master_S Als het een dozenschuiver is, dan is het op zich niet vreemd, maar goed.
https://tweakers.net/pric...&minproducts=4&maxshops=1
SiComputers zit bij mij iig in de volgende stad. Zelf wel goede ervaringen mee, maar anderen weer niet.
Je moet gewoon kijken wat voor jezelf de beste keuze is.
Megekko heeft PayPal, wat wel een voordeel is voor mij. Heb toch nog even aangedrongen, zal zien wat er van komt.

• hanvandijk
Bij Azerty vragen ze €10 euro voor het flashen. Toen ik een paar weken geleden vroeg waarom ze daar geld voor vroegen was het simpele antwoord: "Omdat het ons tijd kost".
Daar kan ik me prima in vinden. Als er in de winkel iemand van de TD de dele dag bezig is met het flashen van BIOS-en heeft hij immers geen tijd voor andere zaken.

• SpeedQber
@hanvandijk Daar kan ik me ook in vinden, maar even op de doos kijken of er een sticker op zit, kost een paar seconden extra.

• hanvandijk
@SpeedQber true, maar mochten er geen moederborden (op voorraad) zijn met zo'n sticker...
Bij Meggeko werken er denk ik mensen zonder IT kennis in het magazijn. Die krijgen gewoon een lijst met 2x artikel A 3x artikel B enz. Die kijken niet naar hippe stickers op die op de verpakking zitten.
(note: geen idee of het echt zo werkt bij Megekko, maar dat beeld heb ik een beetje)

• SpeedQber
@hanvandijk Van Azerty kreeg ik te horen dat ze inderdaad geen voorraad meer hadden, en ook niet kunnen na gaan of hun leverancier wel up-to-date moederborden heeft. Maar Megekko heeft er nu nog 3 liggen. Het lijkt me eigenlijk ook wel logisch dat er mensen zonder IT achtergrond werken, maar die sticker is best duidelijk. Al zullen ze ook wel gezeik krijgen met de factuur als die niet compleet is enzo.

Anyway, ik heb gewoon bij Azerty de BIOS update erbij genomen, was ongeveer 13 extra, want het moederbord is daar wat duurder. En Azerty heeft ook Paypal.

• Master_S
SpeedQber schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 15:35:
@hanvandijk Daar kan ik me ook in vinden, maar even op de doos kijken of er een sticker op zit, kost een paar seconden extra.
Dat hebben ze gedaan, en geloof het wel. De enige die ik weet die sticker op doos heeft is ASRock.

Nu goed, ga het toch maar bij Megekko bestellen, andere winkels geven hetzelfde antwoord. Is voor mij de goedkoopste, kan nog altijd via AMD gratis CPU vragen voor BIOS update hé.

Nog eens dikke merci voor alle replies :)

[ Voor 4% gewijzigd door Master_S op 20-06-2018 18:00 ]

• Master_S
Nog één vraagje, de AMD boxed koeler Wraith Stealth is die voldoende voor dit gebruik of toch beter een goedkope third party koeler kopen ?

• Master_S
Master_S schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 19:49:
Nog één vraagje, de AMD boxed koeler Wraith Stealth is die voldoende voor dit gebruik of toch beter een goedkope third party koeler kopen ?
Iemand ?
Pagina: 1