Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-09 16:46
Met de overstap naar een nieuwe werkgever en het financieel zo aantrekkelijk mogelijk mijn 'overschot' aan vakantiedagen te verkopen, heb ik het volgende aan mijn nieuwe werkgever voorgesteld waar negatief op is gereageerd:

- Startdatum nieuwe werkgever: 1 augustus
- Einddatum oude werkgever: 31 augustus

In augustus zou ik dan een gehele maand vakantie nemen bij mijn oude werkgever.

HR van mijn nieuwe werkgever vond dit een slecht idee, omdat een werknemer maar 60 uur per week mag maken. De arbeidsinspectie zou hen hier dan voor kunnen beboeten omdat ik in augustus '80 uur' zou werken.

Klopt dit? Is dit in Nederland verboden?

*Ik heb over de jaren heen voldoende vakantiedagen gespaard, voordat ik de overstap ga maken ga ik zelf sowieso nog 5 weken op vakantie :)

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Of dit op deze manier verboden is, weet ik niet.
Maar waarom laat je de uren niet gewoon uitbetalen i.p.v. een maand langer in dienst blijven en vakantiedagen opnemen? Dat komt op hetzelfde neer, maar dan ben je al wel uit dienst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TaZTeD
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 21-09 00:42
Verwijderd schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 21:33:
Of dit op deze manier verboden is, weet ik niet.
Maar waarom laat je de uren niet gewoon uitbetalen i.p.v. een maand langer in dienst blijven en vakantiedagen opnemen? Dat komt op hetzelfde neer, maar dan ben je al wel uit dienst.
Vrije tijd is ook heel erg lekker, en je betaald maximaal belasting als je je vakantiedagen laat uitbetalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sinus_rhythm
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22-09 15:12

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daan!
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:36
Hey mag m.i. inderdaad niet.
Uitbetalen zou dan beter zijn.

@TaZTeD heb je en bron waaruit blijkt dat je meer belasting betaalt over uitbetaalde vakantiedagen? Volgens mij wordt teveel betaalde belasting aan het eind van het jaar verrekend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sinus_rhythm
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22-09 15:12
daan! schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 21:51:
@TaZTeD heb je en bron waaruit blijkt dat je meer belasting betaalt over uitbetaalde vakantiedagen? Volgens mij wordt teveel betaalde belasting aan het eind van het jaar verrekend.
Op het loonstrookje staat het bijzondere tarief bij dit soort betalingen wat hoger is dan de witte loonbelastingtabel. Dus wordt er geen loonheffingskorting en arbeidskorting over het bedrag verrekend.
Maar precies wat je aangeeft is dit verrekend bij aangifte indien nodig.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• TomsDiner
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 18-07 23:44
Strider schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 21:29:

Nee. Sterker nog: je nieuwe werkgever hoeft de ontslagdatum van de oude werkgever niet te weten, dus dat zij last van de arbeidsinspectie zouden krijgen is onzin: als het al verboden zou zijn, zou jij strafbaar zijn.

Overigens is de uren discussie niet zo interessant: het gaat hier om belonen, niet om werken.

Dan wel of geen bijzonder tarief: er speelt eerst iets anders, want je mag niet bij twee werkgevers tegelijk heffingskorting gebruiken, en dat scheelt aanzienlijk in het netto loon:
(Bron = belastingdienst
Meer werkgevers?

Werk je tegelijkertijd bij meer dan 1 werkgever? Of heb je een uitkering en tegelijkertijd een baan? Vraag dan bij 1 werkgever de loonheffingskorting aan. Als je bij iedere werkgever loonheffingskorting aanvraagt, krijg je namelijk te veel korting op je belasting. Je moet dan waarschijnlijk achteraf belasting aan ons betalen.
Maar zoals al gezegd: belasting is voorheffing. In het verleden deed je aangifte om "de eindafrekening op te maken", nu attendeert de belastingdienst je er zelf op.

Maar ik zie wel andere beren op de weg. Stel jou gebeurt iets, waardoor jou werkgever (s) loondoorbetalingsverplichting zou krijgen. Ik noem een dwarsstraat: ernstig ziek / afgekeurd. Gaan de werkgevers dan vechten wie moet doorbetalen? Ik meen dat uitkeringen op maximaal 48 uur gebaseerd zijn, dus het vechten om een verdeelsleutel is nog wel aantrekkelijk.

Ook een plotseling faillisement van één van beide levert een bijzondere situatie op. Normaal neemt UWV de loondoorbetalingsverplichting over, maar niet bij de mensen "die al weer werk gevonden hadden". (Het zal je maar gebeuren dat je nieuwe werkgever failliet gaat: want na een maand stopt het loon van de ander ook...)

Ik ben 15 jaar loonadministrateur geweest, en in die wereld zijn een hoop wetten/regels niet goed uitgekristalliseerd. Ze blijven ook vaak maar enkele jaren van kracht, maar er zijn met grote regelmaat hiaten. Simpel voorbeeld: belastingtabellen hebben jarenlang in de jaren '90 en na 2000 de tekst "werknemers geboren voor 1 januari 1940" gehad, maar ook de tekst "werknemers geboren na 1 januari 1940". Mijn vader is van 1 januari 1940, en die is met grote regelmaat buiten beide categorien gehouden. Ging om de premiekortingen voor oudere werknemers overigens.

Mijn tip: blijf uit de buurt van alles waar de standaard regels niet op ingesteld zijn. Misschien krijg je uiteindelijl wel gelijk of een voordeeltje, maar als je ziet hoeveel tijd je kwijt bent aan ons ambtelijke aparaat... Niet doen. Eerst uit dienst, daarna in dienst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22-09 19:10
Nou, verboden lijkt me niet? Met exact dezelfde constructie ben ik ook van werkgever gewisseld. Sterker nog, het was financieel aantrekkelijker (voor mij) waardoor HR van de oude werkgever dit zelfs aanraadde om te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TomsDiner
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 18-07 23:44
S-te-fan schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 23:07:
Nou, verboden lijkt me niet? Met exact dezelfde constructie ben ik ook van werkgever gewisseld. Sterker nog, het was financieel aantrekkelijker (voor mij) waardoor HR van de oude werkgever dit zelfs aanraadde om te doen.
Dat is onmogelijk. Of er moeten bijzondere factoren als internationaal of zo spelen. Zoals al enkele malen gezegd: loonbelasting is voorheffing. Alles mag aan het eind van het jaar op één grote hoop.

Het antwoord hierboven is echt onzin. Ik weet niet of S-te-fan te goedgelovig is of dat het verhaal verkeerd begrepen is, maar onder de in dit topic reeds vermelde randvoorwaarden is dit kwatsch. Je zou er een leasewagen van een half miljoen bij kunnen verzinnen die onder internationale verloning (35% tarief) doorverhuurd wordt aan een Arabische prins voor 15.000 per maand. Kijk, dan heeft het zin om dit een maand door te laten lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

daan! schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 21:51:
Vakantiedagen laten uitbetalen is naar mijn weten belasting afdragen (afhankelijk welke schaal je zit, maar ga maar uit van zo'n 42%-52%), de belastingdienst ziet dat geld dan als (extra) inkomen namelijk. Als je dus pech hebt, kom je door het vakantieverlof uit te laten betalen - zeker als het zoveel is - in een hogere belastingschaal terecht!

[ Voor 12% gewijzigd door CH4OS op 20-06-2018 00:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

CH4OS schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 00:25:
[...]
Vakantiedagen laten uitbetalen is naar mijn weten belasting afdragen (afhankelijk welke schaal je zit, maar ga maar uit van zo'n 42%-52%), de belastingdienst ziet dat geld dan als (extra) inkomen namelijk. Als je dus pech hebt, kom je door het vakantieverlof uit te laten betalen - zeker als het zoveel is - in een hogere belastingschaal terecht!
En daar hebben ze dus middeling voor bedacht. Kan je bij aangifte laten middelen over 3 jaren. Welke constructie je ook kiest, het is lood om oud ijzer. Beste methode is gewoon je vakantie dagen opnemen en voor de nieuwe werkgever gaan werken en het restant uitbetalen.

Je kan ook 2 x 40 uur gaan werken en dan je vakantiedagen uit laten betalen. Alleen loop je het risico dat de arbeidsinspectie (want UWV ziet dit gewoon) ingrijpt, je werkgever merkt er niks van tot er een brief van UWV binnen komt. Daarnaast zal de belastingdienst een aantal berekeningen maken en zal het er op neerkomen dat je bij 1 van de twee werknemers 40 uur gewerkt hebt en je daar effectief maar voor maar 15 uur betaald wordt.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daan!
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:36
CH4OS schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 00:25:
[...]
En hoe is dat anders dan een maand langer in dienst blijven maar effectief niet werken? (Dus de vakantiedagen opnemen)
Onder aan de streep heb je hetzelfde verdiend vergeleken met de dagen uit laten betalen dus betaal je dezelfde belasting.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-09 16:54

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ja er is een hardnekkig misverstand dat bonussen, toeslagen en het uit laten betalen van vakantiedagen meer belast wordt, omdat het extra's zijn. Dat is simpelweg niet waar.

Het is al eerder gezegd, aan het eind van het jaar wordt alle inkomsten, eventuele bijtellingen en alle aftrekposten op een hoop geveegd en op het bedrag dat dan overblijft wordt dan belasting berekend op basis van bekende tarieven. Bonussen etc komen er uiteraard aan de bovenkant bij, dus zijn zwaarder belast dan de eerst 3000 euro. Maar het geld van wel/niet een maand langer / dubbel salaris uit laten betalen komt er net zo goed aan de bovenkant bij uiteindelijk.

Als je je vakantiedagen contant laat uitbetalen, krijg je uiteindelijk netto evenveel als wanneer je die "dubbele maand" zou doen. Altijd.

Alleen als je op beide salarissen loonheffingskorting laat toepassen (mag niet, kan wel), dan betaal je die ene maand flink minder belasting. Maar aan het eind van het jaar (als alles weer opgeteld wordt), moet je dat gewoon weer bijbetalen en maakt het niet uit.

Het enige dat echt iets uitmaakt is een eventuele werkgeversbijdrage aan de pensioenopbouw. Dat doe je nu een maandje langer bij je oude werkgever. Je nieuwe werkgever heeft er op zich niets mee te maken. Maar ik zou niet al te moeilijk doen en gewoon uit laten betalen.

[ Voor 11% gewijzigd door JvS op 20-06-2018 07:40 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 00:37
JvS schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 07:38:
Ja er is een hardnekkig misverstand dat bonussen, toeslagen en het uit laten betalen van vakantiedagen meer belast wordt, omdat het extra's zijn. Dat is simpelweg niet waar.
Ja en nee. Het klopt wat je zegt, het wordt niet meer belast ten opzichte van je hoogste belastingtarief. Het punt is dat je salaris progressief wordt belast over een aantal schijven met steeds een hoger belastingtarief. Het stukje vakantiegeld of 13e maand wordt altijd volledig tegen het hoogste tarief belast, vandaar dat het voor velen voelt als ‘extra’ belast. Immers, stel je krijgt evenveel bruto vakantiegeld als je maandsalaris, hou je netto toch iets minder aan over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Wat er uit de hoek van je oude werkgever komt, moet je met een flinke korrel zout nemen.
Iedere maand dat jij langer in dienst bent (zelfs al is het maar op papier) kost hen namelijk geld: vakantietoeslag, eventuele andere toeslagen waar je echt op hebt, je leaseauto, enzovoort. En als je die laatste maand toch vrij of afwezig bent, is het voor de werkgever alleen maar aantrekkelijker om jou voor te stellen je vakantiedagen uit te betalen zodat ze zo snel mogelijk van je af zijn.

Wat betreft het uitbetalen van vakantiedagen: dat is inderdaad zwaarder belast maar zoals terecht opgemerkt wordt dat later verrekend. Of je tegelijkertijd 2 werkgevers mag hebben? Geen idee, ik zou eigenlijk niet weten waarom niet (toen ik nog op de MEAO zat had ik ook 2 parttime baantjes).
Maar misschien dat de vakbond je daar iets zinnigs over kan vertellen?

@renegrunn klopt dat je in eerste instantie meer belasting betaalt. Dus op het loonstrookjes van die maand zie je minder staan dan je zou verwachten. Maar aan het eind van het jaar betaal je x% belastingen over je volledige inkomen. Voor de meeste betekent dat, dat ze op dat moment weer een stukje terugkrijgen van wat ze te veel betaald hebben.

[ Voor 17% gewijzigd door Pietervs op 20-06-2018 08:06 ]

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerThomas
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 22-04-2024
Het enige wat je gaat missen bij het opzeggen per 1 augustus is
* Het vakantiegeld dat je opbouwt in augustus;
* De pensioensopbouw;
* Alle overige toeslagen waar je nu recht op hebt.

Bij al het andere komt onder de streep een verschil van 0 uit.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

Verwijderd

renegrunn schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 08:00:
[...]

Ja en nee. Het klopt wat je zegt, het wordt niet meer belast ten opzichte van je hoogste belastingtarief. Het punt is dat je salaris progressief wordt belast over een aantal schijven met steeds een hoger belastingtarief. Het stukje vakantiegeld of 13e maand wordt altijd volledig tegen het hoogste tarief belast, vandaar dat het voor velen voelt als ‘extra’ belast. Immers, stel je krijgt evenveel bruto vakantiegeld als je maandsalaris, hou je netto toch iets minder aan over.
Nee. read my lips: Er bestaat gewoonweg geen speciaal tarief of speciale behandeling voor uitbetaald vakantiegeld, bonussen of wat dan ook in de inkomstenbelasting. Het is er niet. Voor de loonheffing wel, maar aangezien dat slechts een voorheffing is op de inkomstenbelasting maakt dat geen klap uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:23
renegrunn schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 08:00:
Immers, stel je krijgt evenveel bruto vakantiegeld als je maandsalaris, hou je netto toch iets minder aan over.
Ben je na het stuk dat je quote gestopt met lezen? Lees de rest van die post ook eens...

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
Verwijderd schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 08:21:
[...]

Nee. read my lips: Er bestaat gewoonweg geen speciaal tarief of speciale behandeling voor uitbetaald vakantiegeld, bonussen of wat dan ook in de inkomstenbelasting. Het is er niet. Voor de loonheffing wel, maar aangezien dat slechts een voorheffing is op de inkomstenbelasting maakt dat geen klap uit.
Klopt helemaal, waar stel ik dat volgens jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
Paul schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 08:22:
[...]
Ben je na het stuk dat je quote gestopt met lezen? Lees de rest van die post ook eens...
Nee hoor, probeer mij gewoon te verplaatsen in diegenen die inderdaad altijd zeggen dat het extra of anders wordt belast door het uit te leggen dat dit niet het geval is. Maar dat lijkt niet helemaal gelukt :)

Hier staat het wellicht beter uitgelegd: https://www.nibud.nl/consumenten/vakantiegeld-hoeveel/

[ Voor 11% gewijzigd door renegrunn op 20-06-2018 08:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin88
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-09 16:01
Ik denk dat beide werknemers ook niet zitten te wachten op extra constructies en lastigheden. Ook al kan het misschien wel/niet, waarom zouden ze.

Tip: Neem lekker een maand extra vakantie, er zijn weinig moment in je leven waarop je dat kan doen zonder gelijk een maandloon te missen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

renegrunn schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 08:23:
[...]

Klopt helemaal, waar stel ik dat volgens jou?
Er is geen "nee". En daarna nog:
..Het stukje vakantiegeld of 13e maand wordt altijd volledig tegen het hoogste tarief belast, ...
Daar staat expliciet dat vakantiegeld of 13e maand anders wordt behandeld / anders wordt belast. Toch? Wellicht dat je iets anders bedoelt, maar dit is wat er staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeAdWaVe74
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14-11-2022
Je betaald er gewoon belasting over toch ?

enige mogelijke probleem is dat je over je belasting schaal heen komt en achteraf wat moet bijbetalen

https://www.nibud.nl/consumenten/inkomstenbelasting/

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is geen probleem en dat weet je vantevoren. Hoe meer je ontvant hoe meer je krijgt netto. Het is niet dat je opeens minder overhoud zodra je allerlei vakantiegeldconstructies toepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.C
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-08 22:25

T.C

Verwijderd schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 08:36:
[...]

[...]

Er is geen "nee". En daarna nog:

[...]

Daar staat expliciet dat vakantiegeld of 13e maand anders wordt behandeld / anders wordt belast. Toch? Wellicht dat je iets anders bedoelt, maar dit is wat er staat.
Dat stukje wat je quote klopt, vakantiegeld/13e maand/uitbetaalde vakantiedagen worden altijd tegen de hoogste belastingschijf belast.
Lees: de hoogste belastingschijf die op jouw inkomen van toepassing is.

Maar doorgaans kom je door deze uitbetalingen in een hogere belastingschijf terecht.
Enige wat je niet hebt is loonheffingskorting over deze uitbetalingen.

Bij luie administratie afdelingen berekenen ze niets en zetten ze het op de hoogste belastingschijf.
De teveel betaalde belastingen kan je terugvragen.

Iedereen mag een mening hebben over onderwerpen. Maar het hoeft niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

T.C schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 09:54:
[...]

Dat stukje wat je quote klopt, vakantiegeld/13e maand/uitbetaalde vakantiedagen worden altijd tegen de hoogste belastingschijf belast.
Lees: de hoogste belastingschijf die op jouw inkomen van toepassing is.
Nee. Er is geen onderscheid. Alles wordt op één hoop gegooid, waarna over die grote hoop de verschuldigde inkomstenbelasting wordt berekend.
Maar doorgaans kom je door deze uitbetalingen in een hogere belastingschijf terecht.
Hoe kom je daar nu weer bij? Dat zou betekenen dat "doorgaans" iedereen net onder de EUR 20.142 (of net onder de EUR 68.507) zou verdienen, en door de uitbetaling daarboven. Dat is natuurlijk niet zo.
Enige wat je niet hebt is loonheffingskorting over deze uitbetalingen.
Boeit niet, is er alleen voor de LB, dus in de voorheffing-sfeer. Per saldo maakt het niet uit.
Bij luie administratie afdelingen berekenen ze niets en zetten ze het op de hoogste belastingschijf.
Heeft niks met luie administratie te maken, maar met het feit dat ze dat moeten doen.
De teveel betaalde belastingen kan je terugvragen.
En dat is nou net het punt dat we maken: Loonheffing is een voorheffing op de Inkomstenbelasting.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22-09 18:54
Je hebt een zgn. bijzonder tarief waar vakantiegeld e.d. tegen uitbetaald worden (en ook vakantiedagen als je ze in geld laten uitbetalen, in plaats van in dagen opneemt om je maandloon door te betalen). Op basis van jouw verwachte jaarsalaris kan het % bijzonder tarief worden bepaald, waardoor je bij je belastingaangifte geen geld terugkrijgt óf hoeft terug te betalen (er zijn wel werkgevers die simpelweg 52% aanhouden, het maximale % bijzonder tarief).

Bij je belastingaangifte wordt géén verschil gemaakt tussen vakantiegeld, overwerk of gewoon loon. Alles gaat op één grote hoop en dan wordt gekeken hoeveel belasting je voor dat bruto bedrag zou moeten betalen, hoeveel belasting je al hebt betaald en het verschil moet je betalen of krijg je terug. Daarmee is het ook juist wat iemand al eerder zegt, er is aan het einde van het jaar geen verschil tussen het uitbetalen van je vakantiedagen of het gedurende dezelfde maand opnemen. Sterker nog, doordat je in één maand bij twee werkgevers "werkt" en waarschijnlijk ook loonheffingskorting toepast (waardoor het voordelig is voor je in die maand), moet je waarschijnlijk volgend jaar gewoon geld terugbetalen aan de Belastingdienst.

[ Voor 7% gewijzigd door Arjan90 op 20-06-2018 10:08 ]

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:39

DukeBox

loves wheat smoothies

Ik heb in een vergelijkbare situatie gezeten en er toen voor gekozen om mijn vakantie uren in mijn pensioen te storten. Niet dat dat een erg goed rendement was ;) maar het voordeel was dat het belasting technisch wel de meest aantrekkelijke optie was. Het ging toen om bijna 160 vakantie dagen.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Strider schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 21:29:
Met de overstap naar een nieuwe werkgever en het financieel zo aantrekkelijk mogelijk mijn 'overschot' aan vakantiedagen te verkopen, heb ik het volgende aan mijn nieuwe werkgever voorgesteld waar negatief op is gereageerd:

- Startdatum nieuwe werkgever: 1 augustus
- Einddatum oude werkgever: 31 augustus

In augustus zou ik dan een gehele maand vakantie nemen bij mijn oude werkgever.

HR van mijn nieuwe werkgever vond dit een slecht idee, omdat een werknemer maar 60 uur per week mag maken. De arbeidsinspectie zou hen hier dan voor kunnen beboeten omdat ik in augustus '80 uur' zou werken.

*Ik heb over de jaren heen voldoende vakantiedagen gespaard, voordat ik de overstap ga maken ga ik zelf sowieso nog 5 weken op vakantie :)
Wat is er -volgens jou- financieel aantrekkelijk aan deze constructie?
Het enige "voordeel" dat je hebt, is dat je nog een maand lang extra verlofuren opbouwt in de periode dat je verlof opneemt. Als werkgever zou ik die dus niet eens willen, maar gewoon per 31-7 uitbetalen. Eind van het jaar, wordt de belasting wel weer verrekend!

En dat je nieuwe werkgever het niet accepteert begrijp ik ook. Want bij wie ga je nu de loonheffing in laten houden? Ga je dat na een maand weer wijzigen bij je nieuwe werkgever (= extra administratie waar die niet op zit te wachten) en wat als er in die maand dat jij verlof opneemt bij je oud werkgever er toch een beroep op je wordt gedaan? Daarnaast zal er ook wel in hun "voorwaarden" staan dat (betaalde) nevenactiviteiten alleen met goedkeuring zijn toegestaan. Bij deze hebben ze daar dus geen goedkeuring voor gegeven.

Mijn advies: Lekker per 31-7 bij je huidige werkgever stoppen, resterende vakantiedagen laten uitbetalen (want of je dat meteen doet of een maand later doet, maakt ook niet uit) en per 1-8 bij je nieuwe werkgever met een schone lei starten en geen "verborgen" touwtjes meer richting je oud werkgever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwinvz1
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18-09 14:35
Dit mag gewoon, heb ik ook keer gedaan en werkte ik voor beide werkgevers 3 dagen (maandag t/m zaterdag) en rest werd aangevuld met vakantiedagen. Daarnaast had ik ook veel elke keer lange reis tussen die 3 dagen (werkte in overijssel en zuid holland). Wettelijk gezien mag het gewoon, ik heb nooit iets gehoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BastaRhymez schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 11:19:
...En dat je nieuwe werkgever het niet accepteert begrijp ik ook. Want bij wie ga je nu de loonheffing in laten houden? ...
Loonheffing moeten ze sowieso inhouden.. Je zal wel loonheffingskorting bedoelen. Die mag je inderdaad niet bij méér dan 1 werkgever toepassen, maar er staat geen sanctie op als je het bij 2 banen toepast. Je loopt dan het risico dat je wat inkomstenbelasting moet bijbetalen omdat er niet genoeg loonheffing is ingehouden, maar dat effect zal met één maand overlap ook niet zo groot zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-09 16:46
BastaRhymez schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 11:19:
[...]

Wat is er -volgens jou- financieel aantrekkelijk aan deze constructie?
Het enige "voordeel" dat je hebt, is dat je nog een maand lang extra verlofuren opbouwt in de periode dat je verlof opneemt. Als werkgever zou ik die dus niet eens willen, maar gewoon per 31-7 uitbetalen. Eind van het jaar, wordt de belasting wel weer verrekend!

En dat je nieuwe werkgever het niet accepteert begrijp ik ook. Want bij wie ga je nu de loonheffing in laten houden? Ga je dat na een maand weer wijzigen bij je nieuwe werkgever (= extra administratie waar die niet op zit te wachten) en wat als er in die maand dat jij verlof opneemt bij je oud werkgever er toch een beroep op je wordt gedaan? Daarnaast zal er ook wel in hun "voorwaarden" staan dat (betaalde) nevenactiviteiten alleen met goedkeuring zijn toegestaan. Bij deze hebben ze daar dus geen goedkeuring voor gegeven.

Mijn advies: Lekker per 31-7 bij je huidige werkgever stoppen, resterende vakantiedagen laten uitbetalen (want of je dat meteen doet of een maand later doet, maakt ook niet uit) en per 1-8 bij je nieuwe werkgever met een schone lei starten en geen "verborgen" touwtjes meer richting je oud werkgever.
Aantrekkelijker omdat:
- 1 maand extra vakantiegeld
- 1 maand pensioensopbouw
- 1 maand een lease auto

Als het daarnaast wettelijk is toegestaan zie ik zelf ook niet een probleem. Ik ben nog geen wet tegengekomen die aangeeft dat het niet is toegestaan.
De nevenactiviteit in het contract is wel een ander punt.
Daarnaast is het uiteindelijk ook maar een maand, het is niet zo dat ik bij 2 werkgevers ga werken, er is alleen maar een overlap.

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwinvz1
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18-09 14:35
Strider schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 11:37:
[...]

Aantrekkelijker omdat:
- 1 maand een lease auto

Als het daarnaast wettelijk is toegestaan zie ik zelf ook niet een probleem. Ik ben nog geen wet tegengekomen die aangeeft dat het niet is toegestaan.
Daarnaast is het uiteindelijk ook maar een maand, het is niet zo dat ik bij 2 werkgevers ga werken, er is alleen maar een overlap.
Tis zelfs zo als een cao je voorschrijft dat je zoveel uur mag werken op een dag, maar je 2 werkgevers hebt in hetzelfde cao. Hoe controleren ze het van elkaar? Die regels zijn ook om je als werknemer te beschermen bijvoorbeeld in de zorg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22-09 18:54
[...]

Aantrekkelijker omdat:
- 1 maand een lease auto
Je lijstje klopt niet helemaal. Vakantiegeld en pensioenopbouw hoort gewoon in de grondslag van uitbetaling van vakantiedagen (ook bij einde dienstverband). Qua lease auto eens, die zit natuurlijk niet in die grondslag. Maar je kan dit niet van je oude werkgever verwachten (ik ga er vanuit dat je al hebt opgezegd). En als het alleen om de lease auto gaat, is dat het dan waard?

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 11:30:
[...]

Loonheffing moeten ze sowieso inhouden.. Je zal wel loonheffingskorting bedoelen. Die mag je inderdaad niet bij méér dan 1 werkgever toepassen, maar er staat geen sanctie op als je het bij 2 banen toepast. Je loopt dan het risico dat je wat inkomstenbelasting moet bijbetalen omdat er niet genoeg loonheffing is ingehouden, maar dat effect zal met één maand overlap ook niet zo groot zijn.
Dat bedoel ik ja 8)7
[...]

Aantrekkelijker omdat:
- 1 maand een lease auto

Alleen de lease auto zal je echt gaan merken, doordat je die een maand niet meer voor de deur hebt staan (uit je opmerking maak ik dus op dat je bij je nieuwe werkgever geen lease auto hebt, anders zou dit geen "probleem" zijn).
De extra maand verlofopbouw (vakantiegeld krijg je ook over je uitbetaalde dagen) en pensioenopbouw is nihil, dus dat ga je echt niet merken in euro's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Niet online
TomsDiner schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 22:45:
[...]

Nee. Sterker nog: je nieuwe werkgever hoeft de ontslagdatum van de oude werkgever niet te weten, dus dat zij last van de arbeidsinspectie zouden krijgen is onzin: als het al verboden zou zijn, zou jij strafbaar zijn.

[...]
En dat is dus niet waar!
De (nieuwe) werkgever is wel aansprakelijk als je de arbeidstijdenwet overtreedt. Persoonlijk ben je hier niet voor aansprakelijk. Zie https://www.arag.nl/parti...ract/twee-banen-tegelijk/

Moet ik mijn tweede baan melden bij mijn werkgever?
De Arbeidstijdenwet verplicht u om al uw werkgevers in te lichten over uw werktijden. Uw werkgever is er verantwoordelijk voor dat u de Arbeidstijdenwet niet overtreedt. Uw werkgever kan bij overtreding hiervan een boete krijgen. Ook als hij niet op de hoogte is van uw bijbaan. Ook kan het niet melden van een nevenactiviteit een negatief effect hebben op uw werkrelatie.

Krijg ik een boete als ik teveel werk?
Als de inspectie SZW erachter komt dat u meer werkt dan in de Arbeidstijdenwet is toegestaan krijgt uw werkgever een boete. U krijgt geen boete.

[ Voor 34% gewijzigd door BastaRhymez op 20-06-2018 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Arjan90 schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 10:06:
Je hebt een zgn. bijzonder tarief waar vakantiegeld e.d. tegen uitbetaald worden (en ook vakantiedagen als je ze in geld laten uitbetalen, in plaats van in dagen opneemt om je maandloon door te betalen). Op basis van jouw verwachte jaarsalaris kan het % bijzonder tarief worden bepaald, waardoor je bij je belastingaangifte geen geld terugkrijgt óf hoeft terug te betalen (er zijn wel werkgevers die simpelweg 52% aanhouden, het maximale % bijzonder tarief).
Je vergeet de afbouw heffingskortingen, waardoor het maximale tarief kan oplopen tot 55,55% (51,95% + 3,6%).
Voor heel veel mensen (tussen de 33k en 68k jaarsalaris) zal het 49,13% zijn (40,85% + 8,28%).
Edit: zie hier de tabellen.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 20-06-2018 13:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16-09 16:01
BastaRhymez schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 12:59:
[...]

En dat is dus niet waar!
De (nieuwe) werkgever is wel aansprakelijk als je de arbeidstijdenwet overtreedt. Persoonlijk ben je hier niet voor aansprakelijk. Zie https://www.arag.nl/parti...ract/twee-banen-tegelijk/

Moet ik mijn tweede baan melden bij mijn werkgever?
De Arbeidstijdenwet verplicht u om al uw werkgevers in te lichten over uw werktijden. Uw werkgever is er verantwoordelijk voor dat u de Arbeidstijdenwet niet overtreedt. Uw werkgever kan bij overtreding hiervan een boete krijgen. Ook als hij niet op de hoogte is van uw bijbaan. Ook kan het niet melden van een nevenactiviteit een negatief effect hebben op uw werkrelatie.

Krijg ik een boete als ik teveel werk?
Als de inspectie SZW erachter komt dat u meer werkt dan in de Arbeidstijdenwet is toegestaan krijgt uw werkgever een boete. U krijgt geen boete.
Hij werkt niet want hij is vrij en heeft dus geen werktijden die maand. Arbeidstijdenwet wet gaat over tijden die je daadwerkelijk werkt, zie vrachtwagenchauffeurs met een tachograaf.

Het bedrijf kan dit ook gewoon aantonen in hun urenadministratie of verlofregistratie.

Voordeel voor TS is dat als hij langdurig ziek wordt die maand hij 2x salaris krijgt :+

[ Voor 10% gewijzigd door GrooV op 20-06-2018 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 03:02
Verwijderd schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 13:00:
[...]

Je vergeet de afbouw heffingskortingen, waardoor het maximale tarief kan oplopen tot 55,55% (51,95% + 3,6%).
Voor heel veel mensen (tussen de 33k en 68k jaarsalaris) zal het 49,13% zijn (40,85% + 8,28%).
Edit: zie hier de tabellen.
Eindelijk eens deze tabel gezien. Die had ik nog niet eerder gevonden.
Iedereen leurt wel met 40% loonheffing, maar in werkelijkheid is het vanaf €33K al bijna 50% belasting die je betaalt.

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
vergeet overigens niet het risico van zwaarwegend bedrijfsbelang en het oproepen van medewerkers in hun opgenomen vakantie. Hoe ga je dat regelen mocht dat voorkomen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05:59

FreakNL

Well do ya punk?

Mijn advies?
Maand vakantie nemen en een maand later bij nieuwe WG beginnen.

Heb dat zelf eens zo geregeld toen ik bij Sogeti wegging en een stuwmeer aan dagen had. Ben toen juli en augustus vrij geweest en 31-8 uit dienst gegaan bij Sogeti en 1-9 in dienst gegaan bij nieuwe WG. Is nu 6 jaar geleden en denk nog vaak met weemoed terug aan die zomer. Veel gereisd, veel gezopen, veel strand. Afspreken met vrienden. Uitslapen.. Heerlijk. Ik voelde me weer op en top student voor even... Hangt wel van je levensfase af, nu zou ik waarschijnlijk 2 maanden aan het klussen zijn :+

[ Voor 3% gewijzigd door FreakNL op 25-06-2018 20:04 ]

Pagina: 1