Toon posts:

Bewerken video met tv-kaart, videokaart, of trust?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ben helemaal gaar van de topics en search, maar hoop nu toch mijn vraag volledig te kunnen formuleren mbv de opgedane kennis.

Ik wil analoog VHS video bewerken (dus max resolutie hoeft niet hoog te zijn.. 352*288... als ik het goed heb) en ook weer terugschrijven naar videoband (event. naar cd). Ik heb Adobe Prem. 6.0 reeds in huis en wil deze op de montage loslaten.

Betaalbare mogelijkheden lijken te zijn:
1. tv kaart (pctv rave)
2. trust televiewer
3. ATI Readon 32 mb
4. ATI A-I-W 128 Pro

De tv kaarten tov de videokaarten zijn eigenlijk omdat ik niet zo goed weet welke (voor de analoge montage) beter/handiger zijn in video- en montagekwaliteit, en mijn Viper 550 stiekem ook wel aan vervanging toe is (ben geen die-hard gamer, maar kreeg nu eindelijk last met MsTrainSim), maar deze vervangen staat niet op de eerste plaats!

Een losse tv kaart en een losse videokaart zijn dus denk ik de betere oplossing (ook voor de toekomst), maar dit is dus zoals gezegd afhankelijk van de geleverde kwaliteit van de losse tv oplossingen (kaart/trust) tov de videokaarten.
WELKE KAART EN/OF COMBINATIE DAN DUS ...is de brandende vraag !!!

Hopende op tips, ervaringen, ideeen, of bevestiging en een verlossend antwoord op een oplossing die volgens mij vaak wordt gezocht (getuige alle vragen en onduidelijkheden die ik ben tegengekomen).

Alvast erg bedankt... LOST
(PII 400, 256MB, 8GB(5400toeren), viper550, 17", W98).

Verwijderd

Die videokaart die je hebt daar zal het denk ik wel mee gaan dat is het probleem nog niet zo.
Maar hoe snel zijn je schijven?
Je moet toch wel 7200 toeren schijven hebben,om die grote datastromen te kunnen verwerken.
Ik denk dat je met je 400 processor toch ook wat aan de lichte kant zit,ook daar heb je niks over.
Dus ik vrees dat het niet zal gaan lukken met dit systeem.
Voor videobewerking heb je echt zwaar spul nodig anders werkt het gewoon niet.

Verwijderd

Die pctv rave heeft geen tv-out, je moet natuurlijk wel tv-out hebben al wil je het beeld weer op de videorecorder opnemen. Dus dan moet je een tv-out op je videokaart hebben maar als die zo zijn als mijn asus V7100 vergeet dat dan maar, want dan zitten er zwarte randen rond het beeld.

Verwijderd

Op dinsdag 17 juli 2001 22:29 schreef briezzer het volgende:
Maar hoe snel zijn je schijven?
Je moet toch wel 7200 toeren schijven hebben,om die grote datastromen te kunnen verwerken.
Ik denk dat je met je 400 processor toch ook wat aan de lichte kant zit,ook daar heb je niks over.
Dus ik vrees dat het niet zal gaan lukken met dit systeem.
Voor videobewerking heb je echt zwaar spul nodig anders werkt het gewoon niet.
Je hebt zeker geen 7200 toeren harde schijven nodig om video te kunnen bewerken. Ik heb een maxtor 5400 tpm van 20 GB en het lukt prima allemaal zelfs bij een resolutie van 768x576. Mijn K6-2 300 met quantum bigfoot 2,1 GB harde schijf, die veel langzamer was dan de maxtor die nu in de computer zit kon ook goed capturen op 384x288. En daarmee viel ook wel video te bewerken al liep het steeds vast, maar dat vastlopen kwam waarschijnlijk door het soyo-moederbord en win95.
Op zich zou je met een pentium2 400 Mhz processor video moeten kunnen bewerken op een resolutie van 384x288.

(overigens: de datastroom wordt vaak gecomprimeerd met mjpeg of indeo 5.10 of zo en dan valt het nogal mee met de grootte van die datastroom. Er is maar 5MB per minuut nodig ofzo en een harde schijf is veel sneller.)

• dadj
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-12-2022

dadj

Boeiend, boeiend!

sorry maar ook VHS video is gewoon PAL formaat hoor! 768x567 [of 720] dus.
en schrap trust maar vast van je lijstje das gewoon bagger.

XBOX 360 Gamertag | Mac mini | Macbook | iMac - God Does Not Have a Plan; He is Just a Kid With an Antfarm

Verwijderd

Op dinsdag 17 juli 2001 23:41 schreef dadj het volgende:
sorry maar ook VHS video is gewoon PAL formaat hoor! 768x567 [of 720] dus.
Ja, maar je kunt het wel bewerken in 384x288

Verwijderd

Topicstarter
mmmm... ik vreesde al dat het een beetje krap zou gaan worden met mijn systeem. Schijven zijn inderdaad 5400.
Een kaart met VIVO (Ati oa...) zou dus misschien wat uitkomst bieden of blijft het (gezien de rest van het systeem) toch krap aan , of (en dat vermoed ik wel) dus toch maar een echte capture kaart (DC10+ bv...) ??? (hoewel dat natuurlijk weer afwijkt van het lage-budget-idee).

Zou dus met alleen tv-in wel op CD kunnen branden (wat toch wel m'n bedoeling is gezien een toekomstige aanschaf van DVD speler...).
(.... moeilijk, moeilijk, moeilijk.....)

• arjandijk162
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-08 20:25
heb een lenco tvkaartje van 89 piek gekocht en daar kan ik met mn duron 800 en 20gb5400rpm schijf prima 1/2 pal no compression mee capturen, kaartjes zijn oa te halen bij kijkshop, alleen dan iets duurder

Verwijderd

Topicstarter
Via de search krijg ik het idee dat deze Lenco kaartjes niet zo heel best werken... maar zoals gezegd... alle ideeen en tips zijn welkom.

Verwijderd

Met een P-II 400 zou ik niet voor een compressieloze TV-in kaart gaan maar voor een iets duurdere maar kwalitatief veel betere hardware CODEC capture-kaart als de DC10+ van Pinnacle. Kwaliteit is absoluut geweldig (vind ik) en hij doet het nog onder linux ook :D (en ik schrijf er software voor onder linux).

Dan moet je overigens wel een 7200 RPM HD hebben, met een 5400 RPM HD is qua video-capturing gewoon niet zoveel te beginnen.

• elgringo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-08 14:20
die ati aiw 128 heeft hardware mjpeg.... Het is maar dat je het weet... (de radeon niet !!!!)

En dan heb je veel minder cpu en hdd speed/ruimte nodig :)

if broken it is, fix it you should

Verwijderd

Op donderdag 19 juli 2001 12:59 schreef elgringo het volgende:

En dan heb je veel minder cpu en b[]hdd speed/ruimte[/b] nodig :)
:?

Die TV-kaartjes compresseren ook wel hoor, maar in software mode... Voor uncompressed video heb je toch al gauw een RAID SCSI systeem nodig....

Ff kijken: 384x288 pixels x 25 fps x 1,5 of 3 bpp (YUV422 of RGB formaat) = 4,2 of 8,4 MB/s, knappe 5400 RPM HD die dat aan kan :) - dan is het voordeel van de goedkope TV-kaart dus weg :P.

Verwijderd

trust televiewer is leuk om divx mee te kijken maar om met je video te gebruiken ? ... tja.

ik heb bij mij dat je nogal duidelijk die herzen ziet verlopen waardoor het beeld wat flikkert ( op 800*600 @ 75 Hz )

wat er wel handig aan is , is de inzoom functie
waardoor hij een ong. 1/4 van je desktop weergeeft als je in dat gedeelte je mediaplayer goed resized kan je hem aardig fullscreen trekken :7
terwijl de kwaliteit niet verminderd

met video out op kaarten schijnt dat wat moeilijker te gaan

maar ik raad je toch een wat professionelere kaart aan

Verwijderd

Op donderdag 19 juli 2001 13:05 schreef beelzebubu het volgende:

[..]

:?

Die TV-kaartjes compresseren ook wel hoor, maar in software mode... Voor uncompressed video heb je toch al gauw een RAID SCSI systeem nodig....

Ff kijken: 384x288 pixels x 25 fps x 1,5 of 3 bpp (YUV422 of RGB formaat) = 4,2 of 8,4 MB/s, knappe 5400 RPM HD die dat aan kan :) - dan is het voordeel van de goedkope TV-kaart dus weg :P.
Bullshit. Ik heb een 5400tpm harde schijf (20,4GB maxtor) en werkt uitstekend met capturen, zelfs m'n quantum bigfoot 2,1GB hield het in een resolutie van 384x288 bij! De maxtor van 5400tpm slaat alles prima op bij een resolutie van 768x576 ongecomprimeerd.
Ik snap niet waar het idee vandaan komt dat een 5400tpm te langzaam is voor videobewerking.

Het is inderdaad zo dat er geen hardwarematie compressie op een tvkaart zit, maar een pentium2-400 is snel genoeg om realtime softwarematig te comprimeren in een resolutie van 384x288 (afhankelijk van de codec, maar indeo 5.10 doet het zeker)

Verwijderd

Op donderdag 19 juli 2001 13:23 schreef trinity het volgende:

Bullshit. Ik heb een 5400tpm harde schijf (20,4GB maxtor) en werkt uitstekend met capturen, zelfs m'n quantum bigfoot 2,1GB hield het in een resolutie van 384x288 bij! De maxtor van 5400tpm slaat alles prima op bij een resolutie van 768x576 ongecomprimeerd.
In realtime? Lijkt me zeer onwaarschijnlijk. 768x576 dan praten we nog over een factor *4 en dan komen we dus op (laten we het op YUV422 houden) 17 MB/s - zelfs een 7200 RPM haalt niet veel meer dan enkele (1,2,3) MB/s.

We hebben het hier over analoge video die moet je dus in real-time capturen - niet zoals bij DV.

Verwijderd

Op donderdag 19 juli 2001 13:27 schreef beelzebubu het volgende:

[..]

In realtime? Lijkt me zeer onwaarschijnlijk. 768x576 dan praten we nog over een factor *4 en dan komen we dus op (laten we het op YUV422 houden) 17 MB/s - zelfs een 7200 RPM haalt niet veel meer dan enkele (1,2,3) MB/s.

We hebben het hier over analoge video die moet je dus in real-time capturen - niet zoals bij DV.
ik heb hem een minuut laten capturen om te testen. Resolutie: 768x576 ONGECOMPRIMEERD (yuv9). Er kwam een bestand van 800MB ongeveer, geen framedrops, beeld en geluid. Programma was vidcon. Ik heb een Miro PCTV studio en daarop is de videorecorder aangesloten, analoge bron dus.
En dat een harde schijf maar enkele megabytes per seconde haalt: waarom denk je dat er een interface van 66 of 33 MB/seconde op zit (UDMA 33/UDMA 66), of tegenwoordig zelfs van 100MB/sec?

Verwijderd

Op donderdag 19 juli 2001 13:33 schreef trinity het volgende:

En dat een harde schijf maar enkele megabytes per seconde haalt: waarom denk je dat er een interface van 66 of 33 MB/seconde op zit (UDMA 33/UDMA 66), of tegenwoordig zelfs van 100MB/sec?
Dat is de snelheid van de controller he? Die moet twee (of vier?) IDE devices kunnen besturen, de snelheid van de HD ligt vele malen lager...
800 MB/minuut vind ik toch zeer knap, op een 5400 RPM? Is mij nooit gelukt...

Overigens moet je ook niet vergeten dat een computer in 32-bit mode meerdere dingen tegelijk doet, niet alleen video wegschrijven...

Verwijderd

Op donderdag 19 juli 2001 13:39 schreef beelzebubu het volgende:

[..]

Dat is de snelheid van de controller he? Die moet twee (of vier?) IDE devices kunnen besturen, de snelheid van de HD ligt vele malen lager...
800 MB/minuut vind ik toch zeer knap, op een 5400 RPM? Is mij nooit gelukt...

Overigens moet je ook niet vergeten dat een computer in 32-bit mode meerdere dingen tegelijk doet, niet alleen video wegschrijven...
Dat is wel de snelheid van de controller, maar een cdrom van 52x haalt: 52*150KB=7,6MB op topsnelheid. Een harddisk is natuurlijk veel sneller dan een cd-rom drive.

Overigens: mijn oude K6-2 300 met quantum bigfoot 2,1GB kon ook goed capturen in een resolutie van 384x288, dus die pentium2-400 is zeker snel genoeg daarvoor.

Ik heb dit: amd duron 750, 192 MB 100Mhz, 20,4GB 5400tpm maxtor, geforce2MX. Mijn computer is zelfs bijna snel genoeg om realtime videobeelden naar DIVX te comprimeren in een resolutie van 768x576. Bijna, maar net niet helemaal.

Verwijderd

Op donderdag 19 juli 2001 13:39 schreef beelzebubu het volgende:

[..]

Er zit trouwens een interface op de harddisk die 100MB/sec aankan. Op mijn maxtor 20,4GB harddisk zit een UDMA66 aansluiting.

Verwijderd

Op donderdag 19 juli 2001 13:48 schreef trinity het volgende:

Dat is wel de snelheid van de controller, maar een cdrom van 52x haalt: 52*150KB=7,6MB op topsnelheid. Een harddisk is natuurlijk veel sneller dan een cd-rom drive.
Ik denk dat ik je gelijk moet geven hier :D

(overigens kan ik geloof ik wel real-time naar divx encoderen inclusief MJPEG decodering, P-II 400 met linux 2.4.4, video is 384x288...)
Pagina: 1